Just nu är suget stort efter en sån här ...

Diskussioner och frågor om objektiv för Canons kameror
User avatar
House
Posts: 76
Joined: 06 Sep 2008, 11:17
Real Name: Jerry
Location: Skara
Contact:

Re: Just nu är suget stort efter en sån här ...

Post by House » 17 Oct 2008, 17:07

Måste hålla med jotte där :grin:
Har köpt ett superbra tamron-macro som många proffs rekommenderat;
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=32410
Jo ,lubben å jotte ,det måste ju självklart inte vara Canon.
men ,om jag nu vill fota både akvariet och sport/natur så behöver jag ju ett macro + ett telezoom ...
och tamron macrot gick ju lös på 3.800SEK.
Har iofs. sett att Sigma har ett telezoom med nån "fusk-macro" funktion vid 300mm (Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO Zoom Macro) och ett attraktivt pris (2270kr) :wink: men jag antar att man får vad man betalar för....

anledningen att jag snöat in på canons EF 70-200 är att det bara har fått bra recensioner och testfotona ser ju inte helt tråkiga ut.

jotte ,vilket Sigma objektiv har ?

User avatar
Matte_g
Posts: 4369
Joined: 24 Nov 2007, 00:34
Real Name: Mattias Gustafsson
Location: Stockholm
Contact:

Re: Just nu är suget stort efter en sån här ...

Post by Matte_g » 17 Oct 2008, 17:24

House wrote:Detta objektivet hade jag tänkt använda till i princip allt fotande ,mestadels utomhus ... kommer att fota en del Enduro,cross tävling/träning ,natur foto mm.
Har kikat på 70-200 2,8L USM också ,men smärtgränsen för mig när det gäller objektiv ligger nånstans runt 5000 ..

Närgränsen på 1,2 är ju ingen hit om man ska fota akvariet ,får väll bli att köpa ett macro också...köp,köp... :confus1:
Ska du fota enduro, cross och natur skulle du nog lägga lite extra slantar på en 2,8 då ljuskänsligheten kanske behövs.
Canon gluggen har både optiken och fokus motorn som gör att det kan vara värt att köpa en orginal glugg.

Tamron har en 70-200 2,8 Macro för 6800kr http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=276174
Optiskt sett ska den vara jätte bra men fokusen är inte lika bra som Canons USM.

Sigma har en 70-200 2,8 HSM för 6500kr http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=94866
Optiskt sett är den inte lika bra som Tamron och Canon men Sigmas HSM fokus går att jämföra med Canons USM.

Så kan du tulla lite på antingen Fokus eller optiken (bildkvaliten) så kan du ju få en 2,8 för nästan samma pris som Canons 4,0.
Tamronen`s fokus låter lite så vid djur (vilda djur) foton kan det kanske vara en nakdel den är lite seg åxo så vid Enduro och Cross fotografering så kanske det inte är så bra.
Jag tror att både tamron och sigman kan vara två bra alternativ och jag tror Sigman med den bättre fokusen kanske skulle passa Enduron och Cross bilderna bättre pga sigmans autofokus motor.

User avatar
Tommy
NDS Member
NDS Member
Posts: 3799
Joined: 25 Nov 2007, 06:02
Real Name: Tommy Holmberg
Location: Stockholm

Re: Just nu är suget stort efter en sån här ...

Post by Tommy » 17 Oct 2008, 17:55

House wrote:Detta objektivet hade jag tänkt använda till i princip allt fotande ,mestadels utomhus ... kommer att fota en del Enduro,cross tävling/träning ,natur foto mm.
Har kikat på 70-200 2,8L USM också ,men smärtgränsen för mig när det gäller objektiv ligger nånstans runt 5000 ..

Närgränsen på 1,2 är ju ingen hit om man ska fota akvariet ,får väll bli att köpa ett macro också...köp,köp... :confus1:
Kör du cross? Jag har kört sen jag var liten grabb, det e riktigt kul. Det kom en fotograf till en av våra träningar förut och fotade alla som körde sen skickade han hem bilderna till en gratis, det var riktigt kul.

Kan visa 2 bilder på mig som han tog.

Jag vet :back2topic:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
:guru: :guru: :guru:
Image

User avatar
Fanbyalperna
Posts: 949
Joined: 25 Apr 2008, 21:03
Real Name: Christer Nicklasson
Location: Stöde
Contact:

Re: Just nu är suget stort efter en sån här ...

Post by Fanbyalperna » 17 Oct 2008, 22:31

Ser ju ut som ett riktigt proffs. Tävlar du? :2tubsup:
Hälsningar/Regards
Christer

User avatar
Tommy
NDS Member
NDS Member
Posts: 3799
Joined: 25 Nov 2007, 06:02
Real Name: Tommy Holmberg
Location: Stockholm

Re: Just nu är suget stort efter en sån här ...

Post by Tommy » 17 Oct 2008, 22:53

Fanbyalperna wrote:Ser ju ut som ett riktigt proffs. Tävlar du? :2tubsup:
Jag tävlar ibland, brukar köra lite enduro tävlingar som tex Gotland Grand National, älgjakten mm.

Gotland Grand National är världens största motorcykel tävling så den är riktigt kul att köra tror att det är runt 3000 st som startar och kanske 1500 som kommer i mål.

Här är en bild från den tävlingen väldigt lerigt, har kan man se flera som har fastnat i leran.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
:guru: :guru: :guru:
Image

User avatar
Fanbyalperna
Posts: 949
Joined: 25 Apr 2008, 21:03
Real Name: Christer Nicklasson
Location: Stöde
Contact:

Re: Just nu är suget stort efter en sån här ...

Post by Fanbyalperna » 17 Oct 2008, 23:56

Jag har sett från Gotland på TV också i sådant där busväder. Värre än gyttjebrottning nästan för där sprutar det ju er i ansiktet.Förstår att det är en superjobbig tävling.
Du får annonsera här i forumet så att man vet när du är i farten och kan försöka åtminstone hänga med resultat-tabellerna. Det vore kul. Kan ju också finnas någon piratsändning på webben. Säkert fler än jag som skulle uppskatta det.
Hälsningar/Regards
Christer

User avatar
House
Posts: 76
Joined: 06 Sep 2008, 11:17
Real Name: Jerry
Location: Skara
Contact:

Re: Just nu är suget stort efter en sån här ...

Post by House » 18 Oct 2008, 17:24

Tävlar i Enduro på bredd nivå , fuskar lite cross också.
Går (eller rättare sagt hoppar på kryckor) just nu pga. en elak fotskada ,bröt 5 ben i höger foten den 19e Juli !! :nothappy:
Har vart sjukskriven sen dess.... men på Måndag får jag slänga gips och kryckor å börja träna fossingen igen :tumme2:

Har kört nåra gotland ,stångebro ,ränneslätt mm.
Stångebro är nog favoriten ,bland långloppen.

User avatar
Fanbyalperna
Posts: 949
Joined: 25 Apr 2008, 21:03
Real Name: Christer Nicklasson
Location: Stöde
Contact:

Re: Just nu är suget stort efter en sån här ...

Post by Fanbyalperna » 18 Oct 2008, 18:27

Får gratulera till att se ljuset i slutet på tunneln som din skada innebär. God bättring. Samma som jag skrev till Tommy gäller också dej, så se till att bli bra i ett nafs. :2tubsup: :garv: :hug1:
Hälsningar/Regards
Christer

User avatar
House
Posts: 76
Joined: 06 Sep 2008, 11:17
Real Name: Jerry
Location: Skara
Contact:

Re: Just nu är suget stort efter en sån här ...

Post by House » 20 Oct 2008, 18:34

Kolla vad Läkarn drog ut ur foten idag ! :panic:

Image

User avatar
Fanbyalperna
Posts: 949
Joined: 25 Apr 2008, 21:03
Real Name: Christer Nicklasson
Location: Stöde
Contact:

Re: Just nu är suget stort efter en sån här ...

Post by Fanbyalperna » 20 Oct 2008, 21:07

Såg inte trevligt ut. Hoppas du var ordentligt bedövad. :shock:
Hälsningar/Regards
Christer

Post Reply

Return to “Canonobjektiv”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest