Actions eller funktions makron i Phostoshop

Frågor specifikt om Photoshop CS
Post Reply
User avatar
Matte_g
Posts: 4369
Joined: 24 Nov 2007, 00:34
Real Name: Mattias Gustafsson
Location: Stockholm
Contact:

Actions eller funktions makron i Phostoshop

Post by Matte_g » 30 Nov 2008, 19:58

Funktions makron är till för att minsk tiden av själva bearbetningen av en bild.
Istället för att göra en massa kommandon eller klick med musen skapar man ett makro och ger den ett kortkommande tex F12

Tänkte att jag skulle förklara hur man gör ett makro i detta fall en förminskning av bilder så dom passar bra i forumet!

Börja med att öppna en bild i Photoshop Klicka på knappen Funktionsmakron!
Makro 1.JPG
Sen på knappen Skapa ny uppsättning.
Makro2.JPG
Välja namn på denna uppsättning Tex "Mina Actions" en mapp skapas i Funktionsmakron, markera den och tryck på skapa nytt funktions makro.
Makro3.jpg
Det kommer upp en ny ruta i den väljer du namn på Makron Tex "Förminska bild" den skall ligga i uppsättning "Mina Actions" Välj sedan Funktionstangent i mitt fall F12 och Shift. Klicka nu på "spela in"
Makro4.JPG
En bild som är ca 800 pixlar bredd brukar fungera fint så klicka nu Ctrl+Alt+I sätt bredden till 800 pixlar och se till att bibehåll propottioner är i bockad.
Makro5.JPG
Klicka nu på stop och ditt förminsknings makro är klart!
Makro6.JPG
Nästa gång du ska förminska en bild öppna bilden Välj ditt Funktionsmakro "Förminska bild" genom att trycka på Shift och F12.
På detta sätt kan man spela in alla vanliga åtgärder man gör i Photoshop tex ramar Oskarp mask osv.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Post Reply

Return to “Photoshop”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests