PhotoShop

Frågor specifikt om Photoshop CS
Destroy
Posts: 367
Joined: 03 Mar 2008, 14:05
Real Name: Fiskfisk
Location: STOCKHOLM

Re: PhotoShop

Post by Destroy » 02 Oct 2008, 22:03

tackelitack

Janne Josefsson
Posts: 2702
Joined: 25 Nov 2007, 00:58
Real Name: Janne Josefsson
Location: Tanumshede
Contact:

Re: PhotoShop

Post by Janne Josefsson » 02 Oct 2008, 22:06

gep wrote::garv: :garv: :garv: Om dessa program kan snygga till skitiga rutor då borde vi skramla till en uppsättning till JanneJ :garv:

Tror nog att jag köper dina mirakeltrasor istället :hug1: :hug1: :hug1: :hug1: Har kommit på fördelen med torvfiltrerat vatten nu Göran :hura3: :hura3: Man kan ha vad som helst i karen, syns ju ändå inte :garv: :garv: Kör torvvatten i 7 kar nu :heart5: :heart5: :heart5:

Vi kanske kunde ha en workshop på träffen :dontknow: Konsten att torka rutorna :garv: :garv: :garv:

Mvh
Janne

User avatar
Ouscazz
Posts: 2092
Joined: 12 Mar 2009, 12:44
Real Name: Mats Wesén
Location: Höör

Re: PhotoShop

Post by Ouscazz » 17 Mar 2009, 17:27

Jag har lite halvstyr på fotoredigering i PS CS, amatörfotograf som man är.

Berätta vad ni vill veta om basic och halv-avancerad fotoredigering så kan jag kanske hjälpa till..

HDR = High Dynamic Range. Kan skapas i PS CS eller i ett program som heter Photomatix Pro. Se nedan, en HDR bild jag gjorde i vintras.

Image
///Mats

Jag har väldigt enkel smak, bara det bästa duger.

Fotoalbum
Videokanal
Image

Eva

Re: PhotoShop

Post by Eva » 17 Mar 2009, 17:36

bucket wrote:Kanske man ska köpa en bok, för att vara självlärd suger vissa gånger :garv:
Hehehe.. Jag köpte en bok för lära mig PS.. Hur många gånger har jag läst den??*host* Typ ingen gång :shys: .

Jag tror att genom att pyssla med PS och prova sig fram är det bästa sättet.. Eller varför inte gå någon kvällskurs och lära sig olika bildhanteringsprogram? :smile:

User avatar
Dizkuz
Posts: 3179
Joined: 24 Nov 2007, 01:16
Real Name: Danne Aberg
Location: stockholm

Re: PhotoShop

Post by Dizkuz » 17 Mar 2009, 19:17

Snygg Ouscazz :2tubsup:
Brukar tycka att HDR bilder kan bli lite väl överdrivna ibland, men håller man sig någorlunda inom ramarna så blir det hur snyggt som helst....

För en själv så ramla det in IR linser i brevinkastet i dag, bara invänta en solig dag me lite extra tid så ska det lekas lite :heart5:
No end to Karma, so we should be very careful about our actions
Poff!

User avatar
Ouscazz
Posts: 2092
Joined: 12 Mar 2009, 12:44
Real Name: Mats Wesén
Location: Höör

Re: PhotoShop

Post by Ouscazz » 18 Mar 2009, 12:17

Eva wrote:Jag tror att genom att pyssla med PS och prova sig fram är det bästa sättet.. Eller varför inte gå någon kvällskurs och lära sig olika bildhanteringsprogram? :smile:
Njae, det funkar inte om man inte bara ska skumma på ytan av PS...
PS har alldeles för många funktioner för att man skall kunna lära sig genom "prova på" metoden.. då går man oftast l å n g a omvägar för att nå dit man vill.

http://www.youtube.com" onclick="window.open(this.href);return false; finns mängder med bra videoturotials för den nyfikne PS-användaren.
///Mats

Jag har väldigt enkel smak, bara det bästa duger.

Fotoalbum
Videokanal
Image

User avatar
Ouscazz
Posts: 2092
Joined: 12 Mar 2009, 12:44
Real Name: Mats Wesén
Location: Höör

Re: PhotoShop

Post by Ouscazz » 18 Mar 2009, 12:20

Dizkuz wrote:Snygg Ouscazz :2tubsup:
Brukar tycka att HDR bilder kan bli lite väl överdrivna ibland, men håller man sig någorlunda inom ramarna så blir det hur snyggt som helst....

För en själv så ramla det in IR linser i brevinkastet i dag, bara invänta en solig dag me lite extra tid så ska det lekas lite :heart5:
Tackar! :tumme2:

Ja, man ska ha bra kläm på HDR för att det ska bli snyggt och trovärdigt, och det har inte jag, iaf inte fullt ut... annars blir det gärna bara lyckoskott, som mitt foto ovan.. :blush3:

IR..?. spännande, kan precis som HDR bli riktigt fint om man lyckas. Ser fram emot bilder!
///Mats

Jag har väldigt enkel smak, bara det bästa duger.

Fotoalbum
Videokanal
Image

User avatar
Dizkuz
Posts: 3179
Joined: 24 Nov 2007, 01:16
Real Name: Danne Aberg
Location: stockholm

Re: PhotoShop

Post by Dizkuz » 19 Mar 2009, 19:34

Vart inte nån solig dag då jag passerade söder, var precis innan det börja snöa igen :stick: Men var ju sugen att pröva ändå.

Har ju ingen konverterad kamera till IR utan provade ett R72 filter som är ett rent helvete att få till rätt CWB i vissa förhållande...
Skall utföras helst mot grönt gräs i solljus eller mod en klarblå himmel med IR på,,, Hmmmm vi bor i svea... Så detta foto vart med galen CWB men gillar den dunkla looken på den ändå.... Nån som har erfarenhet av detta med IR och ställa CWB än dom 2 alt som jag nämnde och har tips så motages det hjärtligt.

Ska ut med Robban i morrn så hoppas på bättre väder :hura3:
Bild Iso 100, 50mm f/8,0 25,0 sec, CWB
IR stockholm 1.jpg
Återkommer då CWB sitter bättre :wink1:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
No end to Karma, so we should be very careful about our actions
Poff!

User avatar
Poddan
Posts: 8484
Joined: 24 Nov 2007, 00:31
Real Name: Artur Stensson
Location: Tranås

Re: PhotoShop

Post by Poddan » 20 Mar 2009, 00:01

Oj, men den var ju rätt så schysst.
:-)
[ http://www.ndss.se" onclick="window.open(this.href);return false; ] [ http://www.l-mal.se" onclick="window.open(this.href);return false; ] [ http://www.heckel.se" onclick="window.open(this.href);return false; ]

Post Reply

Return to “Photoshop”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests