Nu snackar du i nattmössan igen.. Vingens aerodynamiska utformning får luften att strömma olika fort på ovan/undersidan. Med eller utan flaps. Flaps och slats används vid start och landning för att öka vingarean och för att förändra vingprofilen. Detta ökar strömningshastigheten över vingen och därmed också lyftkraften vid lägre hastigheter. Flaps används ej vid marchfart eftersom dessa skapar ett enormt motstånd "drag" vilket kräver hög effekt "thrust" för att föra flygplanet framåt.Nasser90 wrote:Och hur tror du luften strömar snabbare jo med hjälp av flap :) luften på ovansidan måste passera snabbare än undersidan för att senare bli jämn efter vingen :P liksom när du ska landa du använder flap för att när du tar ner planet framifrån så luften ska trycka tillbaka flygplanet så farten minskas ... sett ankor landa :P? så
Fyra krafter påverkar en vinges aerodynamik.
Thrust = effekt
Drag = luftmotstånd
Lift = lyftkraft
Weight = vikt