747

Ett Fritt forum men med mer fokus på bilder än snack.
User avatar
Ouscazz
Posts: 2092
Joined: 12 Mar 2009, 12:44
Real Name: Mats Wesén
Location: Höör

Re: 747

Post by Ouscazz » 24 Dec 2009, 11:10

Nasser90 wrote:Och hur tror du luften strömar snabbare jo med hjälp av flap :) luften på ovansidan måste passera snabbare än undersidan för att senare bli jämn efter vingen :P liksom när du ska landa du använder flap för att när du tar ner planet framifrån så luften ska trycka tillbaka flygplanet så farten minskas ... sett ankor landa :P? så
Nu snackar du i nattmössan igen.. Vingens aerodynamiska utformning får luften att strömma olika fort på ovan/undersidan. Med eller utan flaps. Flaps och slats används vid start och landning för att öka vingarean och för att förändra vingprofilen. Detta ökar strömningshastigheten över vingen och därmed också lyftkraften vid lägre hastigheter. Flaps används ej vid marchfart eftersom dessa skapar ett enormt motstånd "drag" vilket kräver hög effekt "thrust" för att föra flygplanet framåt.

Fyra krafter påverkar en vinges aerodynamik.

Thrust = effekt
Drag = luftmotstånd
Lift = lyftkraft
Weight = vikt
///Mats

Jag har väldigt enkel smak, bara det bästa duger.

Fotoalbum
Videokanal
Image

User avatar
Mats Bruér
Posts: 2375
Joined: 25 Nov 2007, 12:55
Real Name: Mats Bruér
Location: Lomma

Re: 747

Post by Mats Bruér » 24 Dec 2009, 11:26

Så ja vänner det är jul, GOD JUL förresten, jo jag skojade , jag vet typ lika mycket om flygplan som om kvantfysiologi eller vad det nu heter. Jag vet att jag suttit i ett och annat men annars ....nada...


Tack Moppe Mats för att du kan läsa mellan raderna, det däremot är en konst få förunnat i internät världen...... återigen God Jul.
Image
Tur man inte hade trasiga leksaker som barn för då hade man varit bra långsint.
(Denna har jag haft länge nu!!! Trångsynt inte jag inte ! )

lynxen
Posts: 136
Joined: 05 Oct 2009, 20:49
Real Name: Danny Nilsson
Location: Vinslöv

Re: 747

Post by lynxen » 24 Dec 2009, 11:47

Detta fenomen kan ju liknas vid en HD moppe.


Trust = Hmmm jaja de kan man lita på (läste om en panna som gått 20k mil med endast olja o filterbyte)
Drag = Man kan kanske motera det om man vill (guldvingevarning)
Lift = Kan behövas när det skall skruvas
Weight = Styr drag och vilken typ av lift man skall ha

Så alla dessa värden påverkar varandra på ett eller annat sett :wink:

(Detta inlägg är totalt meningslöst men hade inget annat för mig) :shock:

GOD JUL på er alla :hug1:

Nasser90
Posts: 38
Joined: 09 Dec 2009, 21:24
Real Name: Nas Ham

Re: 747

Post by Nasser90 » 24 Dec 2009, 13:46

Ouscazz wrote:
Nasser90 wrote:Och hur tror du luften strömar snabbare jo med hjälp av flap :) luften på ovansidan måste passera snabbare än undersidan för att senare bli jämn efter vingen :P liksom när du ska landa du använder flap för att när du tar ner planet framifrån så luften ska trycka tillbaka flygplanet så farten minskas ... sett ankor landa :P? så
Nu snackar du i nattmössan igen.. Vingens aerodynamiska utformning får luften att strömma olika fort på ovan/undersidan. Med eller utan flaps. Flaps och slats används vid start och landning för att öka vingarean och för att förändra vingprofilen. Detta ökar strömningshastigheten över vingen och därmed också lyftkraften vid lägre hastigheter. Flaps används ej vid marchfart eftersom dessa skapar ett enormt motstånd "drag" vilket kräver hög effekt "thrust" för att föra flygplanet framåt.

Fyra krafter påverkar en vinges aerodynamik.

Thrust = effekt
Drag = luftmotstånd
Lift = lyftkraft
Weight = vikt
Du besvara just dig själv så läs det du skrev igen och det jag skrev jag kanske inte formulera det lika bra för dig :-) t.om vingens placering spelar roll men det visste du ju ....då kan du lika bra säga varför används flaps va :)? Du säger ju vingen "aerodynamiska utformning får luften att ströma olika fort på ovan/undersidan med eller utan flaps" Ja det har du rätt i men hur ska planet kunna LYFTA om den inte använder flap när den ska lyfta? Flap spelar stor roll när den ska lyfta :-) och landa det skrev jag också och det vet jag också att det ändrar vingarean :-) och ja flaps används inte vid marchfart för den behöver inte välllll uppe så sköter trimrodret och elevator den uppgiften för flygplanet då använder planet d tryck som bildas där uppe och så har vi ailerons som rör den sidleds :-) så varför ska planet ha flaps uppe i luften om den inte ska landa bara? och elevator spelar stor roll i den delen med inte enbart flap. . . men jaja

User avatar
bucket
Posts: 2951
Joined: 25 Nov 2007, 22:49
Real Name: Jakob Svitzer
Location: Malax, Finland
Contact:

Re: 747

Post by bucket » 24 Dec 2009, 16:13

lynxen wrote:Detta fenomen kan ju liknas vid en HD moppe.


Trust = Hmmm jaja de kan man lita på (läste om en panna som gått 20k mil med endast olja o filterbyte)
Drag = Man kan kanske motera det om man vill (guldvingevarning)
Lift = Kan behövas när det skall skruvas
Weight = Styr drag och vilken typ av lift man skall ha

Så alla dessa värden påverkar varandra på ett eller annat sett :wink:

(Detta inlägg är totalt meningslöst men hade inget annat för mig) :shock:

GOD JUL på er alla :hug1:
:garv: :garv: :heart5:
Image
Image

User avatar
Strixxx
Posts: 735
Joined: 25 Nov 2007, 18:27
Real Name: Conny Nilsson
Location: Ekeby i Skåne.

Re: 747

Post by Strixxx » 06 Feb 2010, 09:37

"No bullshit here"

Conny Nilsson

Post Reply

Return to “Fritt bildforum”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests