747
- Ouscazz
- Posts: 2092
- Joined: 12 Mar 2009, 12:44
- Real Name: Mats Wesén
- Location: Höör
747
Hur i hela fridens namn bär de sig åt för att få upp en så'n här i luften?
http://farm5.static.flickr.com/4007/420 ... 29c6_o.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://farm5.static.flickr.com/4044/420 ... e90f_o.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://farm3.static.flickr.com/2602/420 ... 8fc7_o.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://farm3.static.flickr.com/2608/420 ... 7f19_o.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Kolla bilderna i "fullsize" högupplöst.
http://farm5.static.flickr.com/4007/420 ... 29c6_o.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://farm5.static.flickr.com/4044/420 ... e90f_o.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://farm3.static.flickr.com/2602/420 ... 8fc7_o.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://farm3.static.flickr.com/2608/420 ... 7f19_o.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Kolla bilderna i "fullsize" högupplöst.
- Mats Bruér
- Posts: 2375
- Joined: 25 Nov 2007, 12:55
- Real Name: Mats Bruér
- Location: Lomma
Re: 747
Aerodynamik tror jag det kallas......plus något som kallas vind och olika former av tryck och en helvetes massa hästkrafter....
Mer än en Compact i varje fall.
Mer än en Compact i varje fall.
Tur man inte hade trasiga leksaker som barn för då hade man varit bra långsint.
(Denna har jag haft länge nu!!! Trångsynt inte jag inte ! )
-
- Posts: 38
- Joined: 09 Dec 2009, 21:24
- Real Name: Nas Ham
Re: 747
Jag vet nog mycket mer om flygplan än du tror :O man har ju skrivit arbete om 40 sidor om flygplan ju haha + man ska bli pilot xD ... du kan ha hur mycket hästkrafter du vill men du kommer inte lyfta om du inte har rätt vinkel under vingen så luften pressar upp planet xD hahahahaMats Bruér wrote:Aerodynamik tror jag det kallas......plus något som kallas vind och olika former av tryck och en helvetes massa hästkrafter....
Mer än en Compact i varje fall.
- Ouscazz
- Posts: 2092
- Joined: 12 Mar 2009, 12:44
- Real Name: Mats Wesén
- Location: Höör
Re: 747
Du får nog läsa på läxan igen... det är förhållandet mellan luftens strömningshastighet på ovansidan respektive undersidan av en vinge som skapar lyftkraft. Luften på ovansidan av en vinge strömmar betydligt mycket fortare över ytan än den gör på undersidan vilket skapar en lyftkraft. Luften pressar inte upp vingen underifrån.Nasser90 wrote:Jag vet nog mycket mer om flygplan än du tror :O man har ju skrivit arbete om 40 sidor om flygplan ju haha + man ska bli pilot xD ... du kan ha hur mycket hästkrafter du vill men du kommer inte lyfta om du inte har rätt vinkel under vingen så luften pressar upp planet xD hahahahaMats Bruér wrote:Aerodynamik tror jag det kallas......plus något som kallas vind och olika former av tryck och en helvetes massa hästkrafter....
Mer än en Compact i varje fall.
BTW, jag tror att Mats skojade lite...
- Ouscazz
- Posts: 2092
- Joined: 12 Mar 2009, 12:44
- Real Name: Mats Wesén
- Location: Höör
Re: 747
Ja, A380 är mycket större.janviii wrote:Mats,
Nya A380 (Airbus) är ännu större och imponerande. Sett den ett par ggr och en 747 ser nästan liten ut bredvid den.
Fina maskiner (både 747 o A380).
Janne
Men, det är något magiskt med en 747-400... en grym utstrålning som bara överträffas av B-52. Såg förresten an B-52 lyfta från Nellis Air Force Base utanför Las Vegas för ett par år sedan... vilken otrolig syn... ska leta upp bilden jag tog på den och posta här.
-
- Posts: 38
- Joined: 09 Dec 2009, 21:24
- Real Name: Nas Ham
Re: 747
Ouscazz wrote:Du får nog läsa på läxan igen... det är förhållandet mellan luftens strömningshastighet på ovansidan respektive undersidan av en vinge som skapar lyftkraft. Luften på ovansidan av en vinge strömmar betydligt mycket fortare över ytan än den gör på undersidan vilket skapar en lyftkraft. Luften pressar inte upp vingen underifrån.Nasser90 wrote:Jag vet nog mycket mer om flygplan än du tror :O man har ju skrivit arbete om 40 sidor om flygplan ju haha + man ska bli pilot xD ... du kan ha hur mycket hästkrafter du vill men du kommer inte lyfta om du inte har rätt vinkel under vingen så luften pressar upp planet xD hahahahaMats Bruér wrote:Aerodynamik tror jag det kallas......plus något som kallas vind och olika former av tryck och en helvetes massa hästkrafter....
Mer än en Compact i varje fall.
BTW, jag tror att Mats skojade lite...
Och hur tror du luften strömar snabbare jo med hjälp av flap :) luften på ovansidan måste passera snabbare än undersidan för att senare bli jämn efter vingen :P liksom när du ska landa du använder flap för att när du tar ner planet framifrån så luften ska trycka tillbaka flygplanet så farten minskas ... sett ankor landa :P? så
-
- Posts: 38
- Joined: 09 Dec 2009, 21:24
- Real Name: Nas Ham
Re: 747
Ouscazz wrote:Ja, A380 är mycket större.janviii wrote:Mats,
Nya A380 (Airbus) är ännu större och imponerande. Sett den ett par ggr och en 747 ser nästan liten ut bredvid den.
Fina maskiner (både 747 o A380).
Janne
Men, det är något magiskt med en 747-400... en grym utstrålning som bara överträffas av B-52. Såg förresten an B-52 lyfta från Nellis Air Force Base utanför Las Vegas för ett par år sedan... vilken otrolig syn... ska leta upp bilden jag tog på den och posta här.
På tal om stor och liten
http://www.lockett-photography.com/Card ... An-225.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
That's big :) .. undrar hur svårt det är att manövrera den :P
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 5 guests