Page 1 of 2

747

Posted: 23 Dec 2009, 13:49
by Ouscazz
Hur i hela fridens namn bär de sig åt för att få upp en så'n här i luften?

http://farm5.static.flickr.com/4007/420 ... 29c6_o.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

http://farm5.static.flickr.com/4044/420 ... e90f_o.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

http://farm3.static.flickr.com/2602/420 ... 8fc7_o.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

http://farm3.static.flickr.com/2608/420 ... 7f19_o.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Kolla bilderna i "fullsize" högupplöst.

Re: 747

Posted: 23 Dec 2009, 15:54
by Nasser90
lågtryck högtryck + fart och några vingar och flaps xD ;P AHHAAH

Re: 747

Posted: 23 Dec 2009, 16:32
by Mats Bruér
Aerodynamik tror jag det kallas......plus något som kallas vind och olika former av tryck och en helvetes massa hästkrafter.... :garv: :garv: :garv:


Mer än en Compact i varje fall.

Re: 747

Posted: 23 Dec 2009, 17:11
by Nasser90
Mats Bruér wrote:Aerodynamik tror jag det kallas......plus något som kallas vind och olika former av tryck och en helvetes massa hästkrafter.... :garv: :garv: :garv:


Mer än en Compact i varje fall.
Jag vet nog mycket mer om flygplan än du tror :O man har ju skrivit arbete om 40 sidor om flygplan ju haha + man ska bli pilot xD ... du kan ha hur mycket hästkrafter du vill men du kommer inte lyfta om du inte har rätt vinkel under vingen så luften pressar upp planet xD hahahaha

Re: 747

Posted: 23 Dec 2009, 18:13
by janviii
Mats,

Nya A380 (Airbus) är ännu större och imponerande. Sett den ett par ggr och en 747 ser nästan liten ut bredvid den.

Fina maskiner (både 747 o A380).

Janne

Re: 747

Posted: 23 Dec 2009, 18:58
by Ouscazz
Nasser90 wrote:
Mats Bruér wrote:Aerodynamik tror jag det kallas......plus något som kallas vind och olika former av tryck och en helvetes massa hästkrafter.... :garv: :garv: :garv:


Mer än en Compact i varje fall.
Jag vet nog mycket mer om flygplan än du tror :O man har ju skrivit arbete om 40 sidor om flygplan ju haha + man ska bli pilot xD ... du kan ha hur mycket hästkrafter du vill men du kommer inte lyfta om du inte har rätt vinkel under vingen så luften pressar upp planet xD hahahaha
Du får nog läsa på läxan igen... det är förhållandet mellan luftens strömningshastighet på ovansidan respektive undersidan av en vinge som skapar lyftkraft. Luften på ovansidan av en vinge strömmar betydligt mycket fortare över ytan än den gör på undersidan vilket skapar en lyftkraft. Luften pressar inte upp vingen underifrån.

BTW, jag tror att Mats skojade lite...

Re: 747

Posted: 23 Dec 2009, 19:07
by Ouscazz
janviii wrote:Mats,

Nya A380 (Airbus) är ännu större och imponerande. Sett den ett par ggr och en 747 ser nästan liten ut bredvid den.

Fina maskiner (både 747 o A380).

Janne
Ja, A380 är mycket större.
Men, det är något magiskt med en 747-400... en grym utstrålning som bara överträffas av B-52. Såg förresten an B-52 lyfta från Nellis Air Force Base utanför Las Vegas för ett par år sedan... vilken otrolig syn... ska leta upp bilden jag tog på den och posta här.

Re: 747

Posted: 23 Dec 2009, 22:53
by lynxen
Jävla brynare!!
Men sicken skärpa du har på bilderna Mats :2tubsup:

Re: 747

Posted: 23 Dec 2009, 22:58
by Nasser90
Ouscazz wrote:
Nasser90 wrote:
Mats Bruér wrote:Aerodynamik tror jag det kallas......plus något som kallas vind och olika former av tryck och en helvetes massa hästkrafter.... :garv: :garv: :garv:


Mer än en Compact i varje fall.
Jag vet nog mycket mer om flygplan än du tror :O man har ju skrivit arbete om 40 sidor om flygplan ju haha + man ska bli pilot xD ... du kan ha hur mycket hästkrafter du vill men du kommer inte lyfta om du inte har rätt vinkel under vingen så luften pressar upp planet xD hahahaha
Du får nog läsa på läxan igen... det är förhållandet mellan luftens strömningshastighet på ovansidan respektive undersidan av en vinge som skapar lyftkraft. Luften på ovansidan av en vinge strömmar betydligt mycket fortare över ytan än den gör på undersidan vilket skapar en lyftkraft. Luften pressar inte upp vingen underifrån.

BTW, jag tror att Mats skojade lite...

Och hur tror du luften strömar snabbare jo med hjälp av flap :) luften på ovansidan måste passera snabbare än undersidan för att senare bli jämn efter vingen :P liksom när du ska landa du använder flap för att när du tar ner planet framifrån så luften ska trycka tillbaka flygplanet så farten minskas ... sett ankor landa :P? så

Re: 747

Posted: 23 Dec 2009, 23:02
by Nasser90
Ouscazz wrote:
janviii wrote:Mats,

Nya A380 (Airbus) är ännu större och imponerande. Sett den ett par ggr och en 747 ser nästan liten ut bredvid den.

Fina maskiner (både 747 o A380).

Janne
Ja, A380 är mycket större.
Men, det är något magiskt med en 747-400... en grym utstrålning som bara överträffas av B-52. Såg förresten an B-52 lyfta från Nellis Air Force Base utanför Las Vegas för ett par år sedan... vilken otrolig syn... ska leta upp bilden jag tog på den och posta här.

På tal om stor och liten
http://www.lockett-photography.com/Card ... An-225.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

That's big :) .. undrar hur svårt det är att manövrera den :P