Projekt 720 och VF gröna

Här följer vi utvecklingen av olika projekt.

Moderator: Styrelse

Post Reply
User avatar
Perlan
Moderator
Moderator
Posts: 1839
Joined: 26 Jul 2012, 15:30
Real Name: Michael Perlborn
Location: ystad

Projekt 720 och VF gröna

Post by Perlan » 02 Feb 2013, 11:38

Nu är det dax för mig att ge mig in i VF världen :)
I morgon kommer 7 st VF Red Spotted Green från Rio Calderón, Colombia

Akvariet i sig är ett 720 akvastabil. med heltäckande aluramp med 2 st 30 watts power glo rör och 2 st 30 watts sun glo rör.
med 100 kg Råda sand i 0.03-0.08mm korn storlek

1 st 300 watts jäger doppvärmare

Filtreringen sköts av ett Eheim pro 3 2080 filter med eheims egna filterpaket, och ett Eheim pro 3 2075 filter med tillhörande filtermedia som går på halva farten. blir för mycket vattenrörelse annars.

Vattnet är enbart torv filtrerat osmos vatten som jag saltar upp med tropical och diskus salter. ( i ystad har vi så hårt vatten, att man får ha hjälm på sig när man duchar)
i karet ligger det på
Ph 6,7
KH 3-4
Ledtal 150us
temp 29-30 grader

övriga invånare är 11 st Odlad diskus i varierande storlekar. men kommer nog sortera bort några av dom som slutat växa.
sen när jag har nytt hem till samtliga så åker dom ur, för att ge plats till fler VF :) troligtviss Red curara semi royal.
bor även 5 st L333 malar
4 st L201 malar
1 ansistrus
14 strebai coysar

Matningen är mycket varierad, dom får mat 3-6 gånger om dagen.
Torrfoder: Sera Vipan. Tropicals D-50 granulat och Aquaristic naturs energy glo
Frysmat: Bloodworms, svarta mygg, vita mygg, artemia, mysis, oxhjärta och räkmix
Lenvade: artemia, tubifix och vita mygg

just nu har jag bara en stor rot, ska ha en till men har inte hittat en som jag gillar än, ska även ha tag på lite runda stenar i 5-10 cms storlek
sen har jag vallisneria. både nana och jätte, en anuibus och två Echinodorus men får se hur dom klarar värmen.

kommer fylla på med nån bild när karet är tänt, och i morgon när VF kommer :heart5:

User avatar
lofstrog
Posts: 3247
Joined: 03 Jan 2010, 17:17
Real Name: Roger Löfström
Location: Södra Sandby

Projekt 720 och VF gröna

Post by lofstrog » 02 Feb 2013, 13:17

Ska bli kul i morgon när vi hämtar våra VF:).
Jag var inne på Akvarietjänst i Malmö i går och köpte lite levandefoder. Såg då att de hade fått in en hel del nya rötter. Kanske ett tips för dig som letar rötter...

Med vänlig hälsning,
Roger


Sent from my iPhone 5 using Tapatalk

User avatar
Perlan
Moderator
Moderator
Posts: 1839
Joined: 26 Jul 2012, 15:30
Real Name: Michael Perlborn
Location: ystad

Re: Projekt 720 och VF gröna

Post by Perlan » 02 Feb 2013, 13:25

lofstrog wrote:Ska bli kul i morgon när vi hämtar våra VF:).
Jag var inne på Akvarietjänst i Malmö i går och köpte lite levandefoder. Såg då att de hade fått in en hel del nya rötter. Kanske ett tips för dig som letar rötter...

Med vänlig hälsning,
Roger


Sent from my iPhone 5 using Tapatalk
okey får in där och kolla. ska ändå till ikea idag. hade han tubifix hemma? vad tar han för det levande?

User avatar
AmirA
Posts: 3738
Joined: 29 Jun 2008, 20:22
Real Name: Amir Amini Tabrizi
Location: Malmö

Re: Projekt 720 och VF gröna

Post by AmirA » 02 Feb 2013, 13:29

Trevligt :2tubsup:
Perlan wrote: övriga invånare är 11 st Odlad diskus i varierande storlekar. men kommer nog sortera bort några av dom som slutat växa.
sen när jag har nytt hem till samtliga så åker dom ur, för att ge plats till fler VF :) troligtviss Red curara semi royal.
.....eller så säljer du dina odlade och kör bara vf :host: :grin:
I was like a boy playing on the sea-shore, and diverting myself now and then finding a smoother pebble or a prettier shell than ordinary, whilst the great ocean of truth lay all undiscovered before me - Isaac Newton

User avatar
Perlan
Moderator
Moderator
Posts: 1839
Joined: 26 Jul 2012, 15:30
Real Name: Michael Perlborn
Location: ystad

Re: Projekt 720 och VF gröna

Post by Perlan » 02 Feb 2013, 13:44

AmirA wrote:Trevligt :2tubsup:
Perlan wrote: övriga invånare är 11 st Odlad diskus i varierande storlekar. men kommer nog sortera bort några av dom som slutat växa.
sen när jag har nytt hem till samtliga så åker dom ur, för att ge plats till fler VF :) troligtviss Red curara semi royal.
.....eller så säljer du dina odlade och kör bara vf :host: :grin:
hehe funderar på att slänga ut blå cikliderna och köra diskus i 200 liters karet med.
har 4 som är köpta som 6 cms som börjat växa till sig, skulle vilja ha kvar dom för att se hur långt man kan komma med dom:P

User avatar
lofstrog
Posts: 3247
Joined: 03 Jan 2010, 17:17
Real Name: Roger Löfström
Location: Södra Sandby

Projekt 720 och VF gröna

Post by lofstrog » 02 Feb 2013, 13:55

Perlan wrote:
AmirA wrote:Trevligt :2tubsup:
Perlan wrote: övriga invånare är 11 st Odlad diskus i varierande storlekar. men kommer nog sortera bort några av dom som slutat växa.
sen när jag har nytt hem till samtliga så åker dom ur, för att ge plats till fler VF :) troligtviss Red curara semi royal.
.....eller så säljer du dina odlade och kör bara vf :host: :grin:
hehe funderar på att slänga ut blå cikliderna och köra diskus i 200 liters karet med.
har 4 som är köpta som 6 cms som börjat växa till sig, skulle vilja ha kvar dom för att se hur långt man kan komma med dom:P
Också en idé att fundera på;)

/Roger


Sent from my iPhone 5 using Tapatalk

User avatar
lofstrog
Posts: 3247
Joined: 03 Jan 2010, 17:17
Real Name: Roger Löfström
Location: Södra Sandby

Projekt 720 och VF gröna

Post by lofstrog » 02 Feb 2013, 13:58

Perlan wrote:
lofstrog wrote:Ska bli kul i morgon när vi hämtar våra VF:).
Jag var inne på Akvarietjänst i Malmö i går och köpte lite levandefoder. Såg då att de hade fått in en hel del nya rötter. Kanske ett tips för dig som letar rötter...

Med vänlig hälsning,
Roger


Sent from my iPhone 5 using Tapatalk
okey får in där och kolla. ska ändå till ikea idag. hade han tubifix hemma? vad tar han för det levande?
Vet inte om de hade tubifex. Det fanns lite påsar med gott och blandat. Jag köpte bara vita mygg i lösvikt. 10kr per tesked. När jag köpte för en hundring fick jag en bonussked också:)

/Roger


Sent from my iPhone 5 using Tapatalk

User avatar
Perlan
Moderator
Moderator
Posts: 1839
Joined: 26 Jul 2012, 15:30
Real Name: Michael Perlborn
Location: ystad

Re: Projekt 720 och VF gröna

Post by Perlan » 03 Feb 2013, 17:53

just nu pågår inkoppningen på VF:)
men tyvärr var där en påse som hade sprungit läck i transporten, så en strök med, shit happends.

här är första bilden på dom:)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Perlan
Moderator
Moderator
Posts: 1839
Joined: 26 Jul 2012, 15:30
Real Name: Michael Perlborn
Location: ystad

Re: Projekt 720 och VF gröna

Post by Perlan » 03 Feb 2013, 20:27

efter 2,5 timmars inkoppning var det dax att släppa i dom. lagom vettskrämda
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
lofstrog
Posts: 3247
Joined: 03 Jan 2010, 17:17
Real Name: Roger Löfström
Location: Södra Sandby

Projekt 720 och VF gröna

Post by lofstrog » 03 Feb 2013, 20:55

Snart blir det mer färg på dem. Lycka till nu Micke!

Med vänlig hälsning,
Roger


Sent from my iPhone 5 using Tapatalk

Post Reply

Return to “Projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests