Merlin osmos filter, livet så mycket enklare!!!

Här följer vi utvecklingen av olika projekt.

Moderator: Styrelse

Post Reply
User avatar
Discusred
Posts: 1774
Joined: 04 Feb 2008, 23:09
Real Name: Patrik Wihlborg
Location: Helsingborg

Merlin osmos filter, livet så mycket enklare!!!

Post by Discusred » 14 Dec 2010, 17:02

Merlin osmos filter, vad kan man säga. vilken underbar uppfinning.
Nu kastar jag ut det gamla skitet, 180 liter på ett dygn tiden är förbi!!!!

Precis ny startad Merlin fick jag ut 10 L på 6 minuter!
Och det är efter jag haft igång den en kvart och kör en spolning som man skall i en timme, innan den är igång på riktigt.

Livet som akvarist är mycket lättare nu.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
AmirA
Posts: 3738
Joined: 29 Jun 2008, 20:22
Real Name: Amir Amini Tabrizi
Location: Malmö

Re: Merlin osmos filter, livet så mycket enklare!!!

Post by AmirA » 14 Dec 2010, 17:16

100 liter i timmen Patrik! Fan klockrent. Hur många bars tryck har du där?
Nu får du grubbla ett tag på om du ska blanda ut osmosvattnet med kolfiltrerat vatten eller göra det enkelt för dig och bara tillsätta salter ;). 100% osmosvatten is tha shit!
I was like a boy playing on the sea-shore, and diverting myself now and then finding a smoother pebble or a prettier shell than ordinary, whilst the great ocean of truth lay all undiscovered before me - Isaac Newton

User avatar
npeter
Posts: 1265
Joined: 28 Nov 2007, 11:35
Real Name: Peter Nilsson
Location: Torslanda, GBG
Contact:

Re: Merlin osmos filter, livet så mycket enklare!!!

Post by npeter » 14 Dec 2010, 17:38

Vad kostar en sådan här skapelse då??
Image

User avatar
AmirA
Posts: 3738
Joined: 29 Jun 2008, 20:22
Real Name: Amir Amini Tabrizi
Location: Malmö

Re: Merlin osmos filter, livet så mycket enklare!!!

Post by AmirA » 14 Dec 2010, 17:43

Beror helt och hållet på var man beställer. I Sverige går de på allt från 7-8000:- till 12000:-. Tar man den från en engelsk webshop, som jag och Patrik gjorde, så går det på under 4000:-, inklusive kopplingar, manometer och frakt.
Säger som Patrik säger, bara att slänga de vanliga osmosfiltrena som inhandlas i zoobutiker för 1500-2000:-.
I was like a boy playing on the sea-shore, and diverting myself now and then finding a smoother pebble or a prettier shell than ordinary, whilst the great ocean of truth lay all undiscovered before me - Isaac Newton

User avatar
Discusred
Posts: 1774
Joined: 04 Feb 2008, 23:09
Real Name: Patrik Wihlborg
Location: Helsingborg

Re: Merlin osmos filter, livet så mycket enklare!!!

Post by Discusred » 14 Dec 2010, 17:44

AmirA wrote:100 liter i timmen Patrik! Fan klockrent. Hur många bars tryck har du där?
Nu får du grubbla ett tag på om du ska blanda ut osmosvattnet med kolfiltrerat vatten eller göra det enkelt för dig och bara tillsätta salter ;). 100% osmosvatten is tha shit!
Huvodet går på hövarv av lycka nu, skall vi ha vattenkrig?
Skall smälta detta och bestämma mig hur jag skall köra, man kan ju leka nu och testa sig fram :Danne&Poddan:
npeter wrote:Vad kostar en sådan här skapelse då??
Jag och Amir beställde ifrån England via http://www.gapswater.co.uk/" onclick="window.open(this.href);return false;
3700 med lite extra kopplingar, som är nödvändiga.
Om du inte vill betalla 12000 som den kostar i Swe.

User avatar
AmirA
Posts: 3738
Joined: 29 Jun 2008, 20:22
Real Name: Amir Amini Tabrizi
Location: Malmö

Re: Merlin osmos filter, livet så mycket enklare!!!

Post by AmirA » 14 Dec 2010, 17:56

Hahahah....ja du lär ju vinna vattenkriget, du har högre tryck!
Förresten, vill/vågar man veta hur många liter du får ut i timmen när du kopplar in filtret till där du har högst tryck?
I was like a boy playing on the sea-shore, and diverting myself now and then finding a smoother pebble or a prettier shell than ordinary, whilst the great ocean of truth lay all undiscovered before me - Isaac Newton

User avatar
Tony
Styrelse
Styrelse
Posts: 904
Joined: 29 Apr 2010, 14:48
Real Name: Tony Johansson
Location: Trollhättan
Contact:

Re: Merlin osmos filter, livet så mycket enklare!!!

Post by Tony » 14 Dec 2010, 18:13

Jag har tittat på denna nu ett par år men har inte vågat köpa den då flera säger att kapacitet sjunker fort på dem.Frågan är då vilket vatten som gått igenom membranen.Beroende på vart man bor i landet så bör man nog ha ett förfilter så inte membranen tätnar

Skulle vara roligt att få en utvärdering på den efter ett tag.Verkar ju faktiskt vara en kanon grej för vårt ändamål :grin:
Trollhättan
Bli medlem i Nordens största diskus klubb,,,,NDS !!
Image

User avatar
AmirA
Posts: 3738
Joined: 29 Jun 2008, 20:22
Real Name: Amir Amini Tabrizi
Location: Malmö

Re: Merlin osmos filter, livet så mycket enklare!!!

Post by AmirA » 14 Dec 2010, 18:25

Har läst en hel del om detta filter.
Folk har klagat på att den låter. Att den inte producerar som den ska (alltså att den ger högre konduktivitet än vad den bör). Att de fått byta ut membranen för ofta osv osv.
Än så länge är det ju för tidigt att säga hur länge membranen håller innan man måste byta ut dem.
Jag kan ju konstatera att min inte låter. Att den producerar som den ska gör den verkligen. En del RO-filteranvändare verkar tro att tryck och temperatur inte spelar någon roll. Har man kallt vatten och dåligt tryck så presterar nog inget RO-filter bra (om man inte har någon pump till eller liknande).
Att membranen måste bytas ut ofta enligt många amerikaner kan ju ha att göra med att de har betydligt sämre vatten än oss. Sen vet man ju inte om folk slarvar med att byta ut kolfiltret med jämna mellanrum. Pratade med AquaInvent i Lomma som är en av få svenska återförsäljare av detta filter och han sa det att hans kunder inte behövt något sedimentfilter, utan det räcker med ett kolfilter.

Nu finns det ju även ett "high capacity" kolfilter som jag sett på en del ställen. Den ska klara av dubbelt så mycket vatten som de vanliga kolfiltrena som medföljer.
I was like a boy playing on the sea-shore, and diverting myself now and then finding a smoother pebble or a prettier shell than ordinary, whilst the great ocean of truth lay all undiscovered before me - Isaac Newton

User avatar
Tony
Styrelse
Styrelse
Posts: 904
Joined: 29 Apr 2010, 14:48
Real Name: Tony Johansson
Location: Trollhättan
Contact:

Re: Merlin osmos filter, livet så mycket enklare!!!

Post by Tony » 14 Dec 2010, 18:54

Jag tror att de har kört dåligt vatten igenom dem och pågrund av detta så tätnar dom.Skall bli intressant detta !!
Trollhättan
Bli medlem i Nordens största diskus klubb,,,,NDS !!
Image

User avatar
AmirA
Posts: 3738
Joined: 29 Jun 2008, 20:22
Real Name: Amir Amini Tabrizi
Location: Malmö

Re: Merlin osmos filter, livet så mycket enklare!!!

Post by AmirA » 30 Jan 2011, 00:55

En liten uppdatering. Efter att ha producerat ca 5000 liter RO-vatten har flödet minskat med ca 15%. Jag tolkar detta som att kolfiltret behöver bytas ut. Återkommer i nästa vecka med resultat från kolfilterbytet.
I was like a boy playing on the sea-shore, and diverting myself now and then finding a smoother pebble or a prettier shell than ordinary, whilst the great ocean of truth lay all undiscovered before me - Isaac Newton

Post Reply

Return to “Projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests