Projekt RSM250 blir DAM250

Här följer vi utvecklingen av olika projekt.

Moderator: Styrelse

User avatar
Reggae_ripan
Posts: 131
Joined: 12 Aug 2012, 21:58

Projekt RSM250 blir DAM250

Post by Reggae_ripan » 29 Jan 2016, 14:38

Hej på er !

För att förtydliga ämnessättningen på projektet, det är såhär....
Jag har ett Red Sea Max 250, jag har kört salt i det här karet de senaste 2 åren, innan det hade jag en hel drös andra kar bla Clownhotell, Oceansson Skyscraper mfl. Jag verkligen älskar det här karet jag har nu, det har allt.
För er som inte vet så är det ett "plug & play" akvarium med sumpen baktill och gömmer då all teknik där i, det man ser i karet är pumparnas utblås inget annat.
Det är därför nu, när jag ledsnade efter ett par år med salt har kvar det här karet och gjorde mig av med allt innehåll. Varför jag slutade ? Längtade tillbaka till fiskens fokus och inte ca, mg, kh, ph, strontium, kalium, pottasium och allt detta man bör ha koll på i saltvatten.

Jag hade Diskus för ett par år sedan, första gången var det 6st Tefé jag köpte av Per W här på "Forat" då hade jag ett 500 liters (som sen fick flytta på sig för ett 600 liters), andra gången ett tag efter (sålde den här gruppen) så köpte jag 6 stendker fisk av Robban på Akvarievalvet, hade dessa med Geophagus Brachybranchus VF med framgång.
Sen blev det som sagt Saltvatten, men nu är jag här igen till världens bästa del av hobbyn.

Så Red Sea Max 250 fick nu alltså bli projektnamnet Discus Amazon Max 250 :) lite skojj ska man väl få ha :eek:


Nu till detaljerna då, allt är tömt, avkalkat (jo då kalkalger är inte lätta o bli av med... )
Saltet kryper ju överallt, på rampen, i rampen, på alla ytor i stort sett som sitter ihop med akvariet. Allt är borta.
Sumpen o alla dessa fack var ingen lätt match o få helt ren men vad gör man inte för att va helt säker på att allt är ok :)

Sanden ska inhandlas, vet inte riktigt om jag kör på sand eller ECS (Easy Care Substrate) några förslag ?
Ny doppvärmare ska i, lite nya rötter, framförallt ska kranar sättas på akvariets pumpar, de är alldeles för starka.
Tänkte fylla upp sumpen med macaroner och biobollar, bollarna i första facket där kammen sitter, för bra syresättning.
Rampen tar ju 6st 39w T5, det bantas av SÅKLART. 1 rör får sitta kvar ett 10.000K rör.

Just nu i början i alla fall tänkte jag köra grov scape bara, rötter, sand, någon rundad sten, lite svärdsplantor.
Co2 och lite svårare plantor får vänta just nu i projektets början.

Diskusarna kommer det med, vet bara inte om jag vågar satsa på VF eller odlat, det beror på.. Odlat menar jag då Alenquer, Tefé, Marlboro Red eller något liknande, inget blått disko inte. Då spyr jag lite i munnen...
Sällskap tänkte jag köra enkelt, några l-malar, gillar L66 så det lär jag leta upp.
Kardinaltetror och Apistogramma :)

Funderingar på det här ? Alla synpunkter är välkomna ! :hello2:

User avatar
SuperAquaMan
NDS Member
NDS Member
Posts: 1203
Joined: 29 Sep 2009, 01:43
Real Name: Fredrick Johansson
Location: Göteborg

Re: Projekt RSM250 blir DAM250

Post by SuperAquaMan » 29 Jan 2016, 17:49

Ett tips om du vill bli av med kalkalger är att använda fylla karet med osmosvatten, det äter upp det riktigt bra. Två av mina kar var saltvatten innan och efter jag fyllt upp med osmosvatten och låtit dom gå ett tag så trilla det loss enkelt med en disksvamps hjälp.

Och självklart ska du köra VF diskus :)
KEEP CALM
AND
KEEP WILD DISCUS

User avatar
Reggae_ripan
Posts: 131
Joined: 12 Aug 2012, 21:58

Re: Projekt RSM250 blir DAM250

Post by Reggae_ripan » 29 Jan 2016, 19:09

Citronsyran gjorde susen det med, blir samma effekt fast bara ännu surare :) Men tack för tipset ändå, jag tänkte aldrig på det.

User avatar
Reggae_ripan
Posts: 131
Joined: 12 Aug 2012, 21:58

Re: Projekt RSM250 blir DAM250

Post by Reggae_ripan » 01 Feb 2016, 21:42

Står lite halv stilla här, kan inte bestämma mig.. Funderar på att köra en grupp stendker fisk o dra upp dem till storlek, för att komma in i gemet så att säga. Vilda djur lockar ju iofs men.. Rutin är alltid rutin...

Sand val då? Blästersand körde jag med förr i tiden, ska jag ta det, råda eller esc ?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

User avatar
Bosse
Styrelse
Styrelse
Posts: 2230
Joined: 25 Nov 2007, 11:06
Real Name: Bosse Quiding
Location: Saltsjö-Boo

Re: Projekt RSM250 blir DAM250

Post by Bosse » 03 Feb 2016, 19:51

Råda eftersom du lurar på odlad diskus.
Zoolux vita om du kör med vildfångat.

User avatar
Reggae_ripan
Posts: 131
Joined: 12 Aug 2012, 21:58

Re: Projekt RSM250 blir DAM250

Post by Reggae_ripan » 04 Feb 2016, 12:13

Varför annat om fisken är vf, för nyfikenhetens skull ?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

User avatar
classemann
Posts: 379
Joined: 24 Aug 2014, 09:37
Real Name: Claes Feldt
Location: Borås
Contact:

Re: Projekt RSM250 blir DAM250

Post by classemann » 04 Feb 2016, 14:14

Bosse wrote:Zoolux vita om du kör med vildfångat.
Varför vit sand ?

jörgen n
NDS Member
NDS Member
Posts: 252
Joined: 13 Mar 2011, 21:02
Real Name: jörgen nilsson
Location: Ullared

Re: Projekt RSM250 blir DAM250

Post by jörgen n » 04 Feb 2016, 20:01

classemann wrote:
Bosse wrote:Zoolux vita om du kör med vildfångat.
Varför vit sand ?
Sanden är ganska vit i Amazonas och de flesta som håller på med vildfångat vill ha det som i naturen.

User avatar
classemann
Posts: 379
Joined: 24 Aug 2014, 09:37
Real Name: Claes Feldt
Location: Borås
Contact:

Re: Projekt RSM250 blir DAM250

Post by classemann » 04 Feb 2016, 20:25

jörgen n wrote:
classemann wrote:
Bosse wrote:Zoolux vita om du kör med vildfångat.
Varför vit sand ?
Sanden är ganska vit i Amazonas och de flesta som håller på med vildfångat vill ha det som i naturen.
Ok, tackar för svar, Jörgen.
Trodde inte att naturen hade vit sand naturligt, för mig är det helt ofattbart faktiskt.
Det är svårt att "försvinna" mot en vit yta nämligen.
Jag som sportfiskare häpnas över hur man kan släppa iväg en stor karp och bara efter någon meter så "försvinner" den mot bottensubstratet, men hade sanden varit vit så hade den stått ut som en sårig tumme !
Men återigen tack för svar !!

User avatar
Reggae_ripan
Posts: 131
Joined: 12 Aug 2012, 21:58

Re: Projekt RSM250 blir DAM250

Post by Reggae_ripan » 12 Feb 2016, 00:27

Nu har karet gått ett tag, "Har matat filtrena" först utan fisk i och idag fick de första invånarna flytta in. Det fick bli ett gäng guppy (ska flytta till sonens kar sen) ett stim Citrontetror och ett par Apisto Agazzii.

Nu ska det inhandlas ca 5-8 liter filtermedia till, finns utrymme så då är det väl bara köra !
Funderar starkt på att ta en gammal stark luftpump jag har o göra första "sumpfacket" direkt bakom kammen till ett K1 filter.
Alt 2 köra dropp filter där och installera en platta som strilar ner vattnet över biobollar.
Alt 3 proppa fullt med makaroner/biobollar och ha vattenhyacniter där och sen då installera ljus över som står på dygnet runt.

Känns som det är en bit kvar innan jag stoppar i diskusarna.

Förövrigt har jag inte lagt i någon sand än, kan inte bestämma mig riktigt...
1 stor trollhassel och en javaormbunke är det som just nu pryder karet, rätt enkelt o snyggt.

Post Reply

Return to “Projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests