Nytt kar..

Här följer vi utvecklingen av olika projekt.

Moderator: Styrelse

User avatar
AmirA
Posts: 3738
Joined: 29 Jun 2008, 20:22
Real Name: Amir Amini Tabrizi
Location: Malmö

Re: Nytt kar..

Post by AmirA » 09 Jan 2016, 16:13

freddy wrote: 4. Jag skulle inte föra över något vatten över huvud, som har varit i kontakt med 100L akvariet. till det nya 540L. (se nedan)

5. Om man skall använda gamla bakterier i ytter filtret till 540L eller inte kan jag inte svara på.
Men har det varit i 100L så skulle jag inte gör det. Utan jag skulle försöka göra rent allt som har med 540L att göra, så det är så sterilt det nånsin går så man inte flyttar några elaka bakterier till det.
Det är inte riktigt så det fungerar. "Elaka bakterier" finns ju inte enbart i vattenkolonnen, utan de sitter även på och i fisken. Man får utgå från att, om de finns i vattnet, så sitter de på och i fisken. Hur än du steriliserar 540 karet så kommer ju de flesta mikroorganismer att följa med flytten så att säga. Om Lisette tänker att hon ska få med sig vatten från 100 liters karet så ser jag det som en positiv sak. Det samma gäller filtret, det bör också följas med utan att rengöras. Nu är det så att filtret (och fisken) flyttar i två omgångar. För varje gång filtret byter miljö så får sig filterorganismerna en liten smäll, oftast inte tillräckligt stor smäll för att de ska slås ut helt, utan många kommer överleva. En del av dem hamnar i ett "viloläge". Men så fort de är i det nya karet och vattnet hunnit bli mer stabilt, då börjar de frodas igen och kan göra sitt jobb. Så, vi ska alltid vara måna om våra små vänner, de hjälper oss mycket!
freddy wrote: 6. Du säger att du skall köra en värmekur i 540L !
Är det värmekuren som du först har tänkt att börja med som medicinering. Jag vet inte om att börja med att höja värmen är så bra om man har sjuka fiskar. Vad jag läst på forumet kan det i värsta fall försämra, om man inte samtidigt sätter in ”rätt” medicinering.
Det beror på vad fisken har för åkomma. I Lisettes fall visar fisken tecken på att ha flagellater. Det finns dokumenterad forskning som visar att värmekur är det bästa alternativet mot flagellater, åtminstone vad gäller S.Vortens som ju är den flagellat som det oftast rör sig om hos oss diskusnördar. Men det ska påpekas att det bör göras rätt och att man inser att det är förknippat med lite risker. Däremot kan riskerna minimeras om man vet vad man sysslar med. Jag vet inte var på forumet du läst att värmekur kan vara dåligt, freddy. Jag misstänker att det du läst har att göra med att värmekur kan vara dåligt om det finns en risk för att fisken bär på en infektion. Då kan det absolut vara en dålig idé med värmekur, i många fall livshotande för fisken. Lisettes fisk uppvisar dock inga tecken på infektion.
freddy wrote: 8. Kan inte dina Diskusar gå kvar i ditt 100L akvarium ett tag !
Om du skall medicinera så går det åt mindre mängd i 100L än det gör i 540L även om du sänker vattennivån, i det. Och om man medicinerar, brukar det vara så att man byter vatten mellan kurerna och när kuren är avslutad byter man så mycket vatten det går, för att få bort de döda bakterier och ev. medicin som är kvar i vattnet. Och då underlättar det i det lilla akvariet. Nu kan Diskusar, matvägra och vara utan föda en tid, men man kan alltid försöka mata dom med deras favoritföda, så de får i sig lite i alla fall. Och det gäller att hålla rent 100L under sjukdomstiden. Sug ut snabbt övergiven mat och ev. avföring och köp ev. ett stort skumfilter som reningsverk om du nu inte har nått annat reningsverk till 100L. Bra syresättning bör det även vara i sjukstugan och är ett måste, om du måste höja temperaturen.
När vi pratar om att medicinera så bör vi nog sätta oss in i hur livet i vattnet kommer se ut med kemikalier i vattnet. I 100 liter vatten, när man har ett visst antal fiskar, så kommer koncentrationer av diverse föreningar att stiga snabbt och mycket. I synnerhet när man medicinerar, eftersom man samtidigt slår ut många mikroorganismer som finns i vattnet och på/i fisken. Detta sammantaget gör att koncentrationerna stiger rejält. Av just den anledningen är det absolut inte klokt att medicinera i ett 100 liters kar. Visst, man sparar en slant på mediciner (inte för att jag tror att Lisette behöver mediciner i nuläget), men samtidigt riskerar man livet på sina kära fiskar. Om man istället gör som du menar freddy, att man suger upp mat och avföring, så hamnar man snabbt i ett knepigt läge. Varför? Jo, om du suger upp mat och avföring så har du samtidigt sugit ut vatten från karet. Då har du ännu mindre vatten kvar än dina ursprungliga 100 liter. Vad händer då? Jo, då ökar koncentrationerna ännu snabbare, ty du har ju mindre vatten nu. Alternativet är att man fyller på med vatten igen, men då har du ändrat koncentrationen av medicin, eller hur? Hur kompenserar du för det? Man kan då tänka sig att man häller i lite mer medicin. Men då har du inte längre samma koncentration av medicin i karet, eftersom nästan alla mediciner har en halveringstid i vattnet. Halveringstid innebär att koncentrationen minskar med tiden. Ja men ös på med lite extra medicin så man har tillräckligt mycket kan en del tänka. Jo absolut, men hur påverkar en förhöjd dos fisken? Det vet vi inte.
Ska man medicinera så tror jag att man får tänka till lite extra och försöka inse att verkligheten är mer komplicerad än vad vi tror.
freddy wrote: 9. Om jag skulle vara din situation skulle jag starta upp 540L under tiden med ytterfiltret. Börja med kallvatten och sen tillsätta Easy-Life och ev. även levande bakterier typ Nite-Out II för att snabba upp bakterierna i ytter filtret. (SunSun !) Ny finkornig vit sand (nytt på grund av att jag inte tror att det går att få bort dessa elaka bakterier i tvättad sand) mangrove rötter och inga växter och inga nya fiskar. När Diskusarna sen är friska kan de flytta in i 540L. Låta sen akvariet vara som det under en lång tid. Tills du vet att Diskusarna är riktigt friska och hemma stadga. Sen kan man börja tänka på att skaffa nya friska fiskar och ev, växter och annat som man vill ha i akvariet.
Växter gör oerhörd skillnad i våra akvarium. Det är ett unikt biologiskt filter som är svårslaget. Med välmående växter i karet så höjer man vattenkvaliten en dimension skulle jag säga.
freddy wrote: 11. Du skriver att du har andra fiskar än Diskus. Jag har Corydoras och dessa har tålt upp till 34 grader, men hur andra fisk typer tål så hög värme vet jag inte.
Tyvärr klarar inte alla Corydoras 34 grader. De som tex klarar det är Corydoras Sterbai.
I was like a boy playing on the sea-shore, and diverting myself now and then finding a smoother pebble or a prettier shell than ordinary, whilst the great ocean of truth lay all undiscovered before me - Isaac Newton

User avatar
Einarsson
Posts: 1038
Joined: 30 Oct 2012, 15:01
Real Name: Emil Einarsson
Location: Uddevalla

Re: Nytt kar..

Post by Einarsson » 09 Jan 2016, 16:20

AmirA wrote: Tyvärr klarar inte alla Corydoras 34 grader. De som tex klarar det är Corydoras Sterbai.
Trilieatus har jag haft okcså de klarade det.

User avatar
Perlan
Moderator
Moderator
Posts: 1839
Joined: 26 Jul 2012, 15:30
Real Name: Michael Perlborn
Location: ystad

Re: Nytt kar..

Post by Perlan » 09 Jan 2016, 16:25

Einarsson wrote:
AmirA wrote: Tyvärr klarar inte alla Corydoras 34 grader. De som tex klarar det är Corydoras Sterbai.
Trilieatus har jag haft okcså de klarade det.

Concolor också.
Samt samtliga L-malar jag haft, tex L-201, L333, L-128, L-177, L191,l200, L273,L 600 vanlig ansistrus osv.
Men ingen av tetrorna har klarat det

User avatar
AmirA
Posts: 3738
Joined: 29 Jun 2008, 20:22
Real Name: Amir Amini Tabrizi
Location: Malmö

Re: Nytt kar..

Post by AmirA » 09 Jan 2016, 16:31

Perlan wrote: Samt samtliga L-malar jag haft, tex L-201, L333, L-128, L-177, L191,l200, L273,L 600 vanlig ansistrus osv.
Du har fan nästan lika många malsorter som du har antal diskus. Varför inte bara avregga dig här och regga dig på lmal.se eller nåt annat forum?
I was like a boy playing on the sea-shore, and diverting myself now and then finding a smoother pebble or a prettier shell than ordinary, whilst the great ocean of truth lay all undiscovered before me - Isaac Newton

User avatar
Perlan
Moderator
Moderator
Posts: 1839
Joined: 26 Jul 2012, 15:30
Real Name: Michael Perlborn
Location: ystad

Re: Nytt kar..

Post by Perlan » 09 Jan 2016, 16:35

AmirA wrote:
Perlan wrote: Samt samtliga L-malar jag haft, tex L-201, L333, L-128, L-177, L191,l200, L273,L 600 vanlig ansistrus osv.
Du har fan nästan lika många malsorter som du har antal diskus. Varför inte bara avregga dig här och regga dig på lmal.se eller nåt annat forum?
Redan medlem där :crasy:
O tre av grupperna har jag sålt, o ansistrusen gav jag bort :happy4:

freddy
NDS Member
NDS Member
Posts: 194
Joined: 23 Sep 2009, 10:47
Real Name: Freddy
Location: Huddinge/Stuvsta

Re: Nytt kar..

Post by freddy » 09 Jan 2016, 22:17

Hej AmirA
nu har jag bara haft Diskusar i ca 6-7 år och förutom en period för många många år sen, när det bara fanns vilda att köpa och då var det svårare att sköta dom då på rätt sätt, enär när man inte hade internet, utan det blev de Diskus böcker man kom åt att läsa ifrån. Det blev i alla fall 3-4 år som man fick njuta av dom.

Även jag har drabbats av olika sjukdomar, som tex. vit skitare. Och det jag har fått till svar ifrån ”de lärda” att det är viktigaste är att ta reda få vad fisken har för sjukdom/symtom och en snabb behandling. Bilder och bra beskrivning, kommer man långt med. Men nu och sen tid tillbaka erbjuder sig, Tony att diagnostisera vad det ev. kan vara, med hjälp av sitt mickroskåp. Och det var därför jag rekommenderade att Liselott skulle ta kontakt med honom. Men nu blev det du istället. AmirA

Vad jag har förstått har Diskusarna varit sjuka ett tag, först i 375L akvariet och sen blivit överflyttade till 100L akvariet. Och sen skall de flyttas över till 540L akvariet, när golvet är klart. Jag kan tänka mig att under denna tid de varit sjuka, har de troligen inte ätit särskilt mycket eller inget alls och då är de inte den bästa kondition. Därför tyckte jag att 100L akvariet skulle duga att kurera fiskarna i och man sparar värdefull tid också.

Att jag föreslår att suga bort ev. avföring och ev. icke uppäten mat och att det tar bort en hel del vatten, tycker jag att det inte gör. För aptiten på sjuka Diskusar brukar inte vara den bästa. Det blir att mata med lite mat och ev. blir det avföring, i bästa fall och då blir det ytterst lite vatten som sugs upp/bort. Och som i hennes fall har hon ett stort ytterfilter i 100L som troligen tar bort alla matrester och avföring. Men du menar att koncentrationen av diverse föroreningar blir för stor i detta akvarium, så hon skall vänta tills 540L är klart.

Ja visst höjs vattenkvalitén i akvariet med växter. Men som jag skrev så menade jag att det kan vara klokt att börja med ett så bart akvarium som möjligt, tills man fått ordning på sjukdomar od. Inte alltid slås alla bakterier ut på en gång utan återkommer efter ett tag, med medicinering och ev med höjd värme. Har man då köpt dyra växter är det inte många som tål högt gradantal

Jag kanske har tur med mina olika sorter Corydoras, för alla har klarat 34grader.

Om nu inte värme och salt hjälper, så blir det väl andra former av mediciner att sätta in och vilken sort beror väl på vad de har för sjukdom och vad du tycker kan passa. Om det kan vara nån hjälp har jag 2 fl 118ml PraziPro och 2st rör av Seachem NeoPLex, med långt bäst före datum på, som du gärna får ta. Köpta i USA.

User avatar
AmirA
Posts: 3738
Joined: 29 Jun 2008, 20:22
Real Name: Amir Amini Tabrizi
Location: Malmö

Re: Nytt kar..

Post by AmirA » 09 Jan 2016, 23:24

Först och främst några ord om användning av mikroskop. Periodvis är det ett mycket hett ämne. Att köpa ett mikroskop är lätt. Att använda det på korrekt sätt är betydligt svårare. Jag har tidigare (i andra trådar) varit inne på vad det är för kunskaper som krävs för att man ska kunna använda ett mikroskop på ett professionellt sätt. För det första så har ett mikroskop sina begränsningar. Begränsningen ligger i att man inte kan förstora bilden tillräckligt mycket för att se allt. I bästa fall ser man parasitära organismer som är lite större och i sällsynta fall ser man bakterier. De allra flesta bakterier och alla virus går inte att se i ett mikroskop. Det är just av den anledningen som när vi människor söker vård, får lämna prover för odling. Redan på den punkten har vi sållat bort en mycket stor andel av de patogener som våra fiskar kan drabbas av, och som vi alltså inte ens kan upptäcka i ett mikroskop.

Hur är det då med de organismer som vi faktiskt kan se i ett mikroskop? Jo, här krävs det mycket kunskaper, och nu menar jag inte ett par veckors googlande. Vi pratar om en gedigen utbildning. Det största problemet med mikroskop är att tyda det man ser. Det är lite som att leta efter en nål i en höstack. Utan att veta var man ska leta så blir det en omöjlig uppgift. Utan kunskaper i mikrobiologi är det därför i princip omöjligt att tyda vad det är för något man ser. Det man oftast ser är "kryp" som rör sig på ett visst sätt, och det är det man går efter. Men sättet som "krypen" rör sig på är ju inte specifikt för en sorts "kryp", det finns en rad olika arter som rör sig på snarlika sätt.
Bortsett från det så kan man i de bästa fallen se själva organismen. Men även där så krävs det att man har väldigt bra koll på läget. Det räcker alltså inte att man tittar på bilder som man googlat fram och sen fastställer vilken organism man har att göra med. Du förstår, hade det varit så enkelt, så hade SVA:s priser inte sett ut som de gör. Man betalar för deras kompetens!
Det är lite som att titta på en magnetröntgenbild från skallen. Alla kan vi titta på den, men det är ytterst få personer på ett sjukhus som kan tyda det de ser. Precis på samma sätt är det med ett mikroskop.
Av just den anledningen är jag emot att mikroskop används på ett lekmannamässigt sätt. Dvs, risken är alldeles för stor för att man ska vara ute och cykla. Konsekvensen blir att man medicinerar helt fel, baserat på sitt felaktiga antagande att man hittat rätt organism.

När det gäller sjukdomar på hennes fiskar så förstår jag inte riktigt vad du syftar på. Hon har visat bilder på fisk med avföring som är typisk för fisk som bär på flagellater. Bästa åtgärden är då värmekur. Menar du att det finns medicin som biter bättre på flagellater än vad en värmekur gör?
Vidare, menar du att hennes fisk har andra sjukdomar? Isåfall vilka? Och vilka åtgärder föreslår du?
I was like a boy playing on the sea-shore, and diverting myself now and then finding a smoother pebble or a prettier shell than ordinary, whilst the great ocean of truth lay all undiscovered before me - Isaac Newton

freddy
NDS Member
NDS Member
Posts: 194
Joined: 23 Sep 2009, 10:47
Real Name: Freddy
Location: Huddinge/Stuvsta

Re: Nytt kar..

Post by freddy » 10 Jan 2016, 01:01

Hej AmirA
du skriver att du inte riktigt tror på Mickroskåp om man inte är väldigt, väldigt välutbildad och kan tyda vad man egentligen ser.

En frisk Diskus skiter mörk, korv aktig avföring och färgen på Diskusen skall vara klar, men inte mörk. I alla fall inte under en längre tid.
Äta med god aptit
Om den är välgödd blir pannan bred och andra den har andra egenskaper som man kan se om de mår bra.
Gömmer den sig och inte ansluter sig till andra Diskusar i ”familjen” är det heller inta bra.
Äter dåligt är det heller inte bra.
Skiter den även då vit lång slemlikande avföring så är det heller inte bra.
Sväller magen upp är det heller inte bra.
Osv.
Sen har vi andra mera synliga sjukdomar, som tex. hål i huvudet men det tar jag inte upp här.


Hur skall jag då få hjälp att diagnostisera för att veta vad de har för ev. sjukdom. Vilka alternativ har man att välja på.
Bild och beskrivning i detta forum.
Bild och beskrivning i andra Svenska fisk forum
Fråga en kunnig person i ett arkivarie affär.
Fråga med bild och beskrivning en affär via nätet.
Bild och beskrivning och ta kontakt med fisk forum i andra länder.
Bild och beskrivning och fråga i en akvarie affär i andra länder via nätet
Prova gängse metoder, som tex. S. Vorten förordrar.

Du säger odling. Men var hittar man de som kan göra detta.
Och vad hittar man de som kan diakonocera på ett ”rätt” sätt enligt din mening och även tala om vad som behövs för ev. åtgärd/er.

Jag har inte sagt att jag vet vilka sjukdomar hennes Diskus fiskar har. Och vad som behövs för att bota dessa. Du säger att det är typiskt flagellater och det går att bota med värme och salt.
Jag hoppas givetvis att denna kur kommer att hjälpa, men om det inte skulle göra det så erbjuder jag den medicin jag har till dig, gratis.

User avatar
AmirA
Posts: 3738
Joined: 29 Jun 2008, 20:22
Real Name: Amir Amini Tabrizi
Location: Malmö

Re: Nytt kar..

Post by AmirA » 10 Jan 2016, 01:12

Freddy, det handlar inte om vad jag tror eller inte tror. Jag lägger upp information om vilka begränsningar/möjligheter ett mikroskop har och vad som krävs för att på ett professionellt sätt kunna använda det. Visst är det så att det inte alltid är lätt att diagnostisera fiskar, det är bara att acceptera. Hur var och en väljer att tackla problemet är upp till just var och en. Somliga vänder sig till någon akvariebutik, andra vänder sig till forumet medan somliga försöker ta hjälp av ett mikroskop osv. Jag ville belysa problematiken med ett mikroskop, så att man inte lever i en föreställning om att vi akvarister själva kan lösa sådana avancerade problem. Vill man göra det helt professionellt och korrekt så vänder man sig helt enkelt till SVA. Tyvärr får man då vara beredd att betala mycket.

Sedan räknar du upp en hel del symptom. Jag förstår inte riktigt din poäng? Vad har de symptomen med Lisettes fiskar att göra? :confus1:
I was like a boy playing on the sea-shore, and diverting myself now and then finding a smoother pebble or a prettier shell than ordinary, whilst the great ocean of truth lay all undiscovered before me - Isaac Newton

User avatar
AmirA
Posts: 3738
Joined: 29 Jun 2008, 20:22
Real Name: Amir Amini Tabrizi
Location: Malmö

Re: Nytt kar..

Post by AmirA » 10 Jan 2016, 01:20

freddy wrote: Prova gängse metoder, som tex. S. Vorten förordrar.
Jag förstår inte riktigt vad du menar. Menar du förorda? Alltså förespråka/rekommendera? S.Vortens är en flagellat, jag tror inte den förespråkar något...
I was like a boy playing on the sea-shore, and diverting myself now and then finding a smoother pebble or a prettier shell than ordinary, whilst the great ocean of truth lay all undiscovered before me - Isaac Newton

Post Reply

Return to “Projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests