2000 liter och akvarierum

Här följer vi utvecklingen av olika projekt.

Moderator: Styrelse

Post Reply
faltaren
Posts: 429
Joined: 27 May 2008, 11:09
Real Name: Christopher Fält
Location: Helsingborg

Re: 2000 liter och akvarierum

Post by faltaren » 23 Mar 2016, 08:49

Jag har kört fluke m och prazi PRO samtidigt så täcker det bra.

User avatar
Börje
Posts: 35
Joined: 01 Nov 2015, 10:59
Real Name: Thomas Karlsson
Location: Skultuna

Re: 2000 liter och akvarierum

Post by Börje » 23 Mar 2016, 10:07

nikas68 wrote:Lite funderingar som jag har som ni kanske kan hjälpa mig med.
3D bakrunder hur mycket påverkar de vattenkvaliten med tanke på allt stillastående vatten bakom dem. Är det någon som har något tipps hur man kan undvika det isf.
Nästa fundering är misstänkta gälparasiter/gälmask hur bekämpar man dem i 2000l när det är omöjligt att få upp fisk torka av bakrunder eller stora snabba vattenbyten då menar jag uppvärmt vatten på ca 500-700l.
Jag har inga bevis för att jag har det men jag har någon fisk som andas med bara en gäle och en annan som äter men är snart bara ett skelett som simmar omkring. Jag har slarvat med vattenbyten pga övertro på stor vattenvolym men nu byter jag ca:200/300 liter/dygn. vad tror ni räcker det.
Invånarna är
10st Altum 5st vuxna och 5st små
10st Diskus 4st gröna 6st brun/blå 2st large 8st medium.
5st stora malar
10st corrydoras
Rening:
1st Fx6 och st sump ca:180liter med 20kg K1 medium och filtermatta.
Jag som har varit hemma hos dig och diskuterat detta (och kanske även bidrog till att plantera funderingar hos dig angående iredningen), måste nog säga att en del av problemet kanske också varit att kvaliteten på dina VF kanske inte var jättehög redan från början? Kan det vara så? :dontknow: Det är svårt att bryta en nedåtgående trend i ett så stort akvarium, eftersom medicinering i princip är omöjllig. Alltså, om du introducerar fiskar till karet, som redan från första början hade ett ganska dåligt allmäntillstånd, så är ju chansen liten att te x flaggisar försvinner av sig själva, bara för att levnadsmiljön plötsligt blir bättre, är du med? Istället kommer du behöva flytta dem och behandla deras hälsoproblem först, innan du återigen kan introducera dem till den miljö som är så pass god att de kan fortsätta att vara friska. Bara en tanke. Jag kunde inte se minsta fel på din teknik, akvariemiljö och rutiner när jag var hos dig, däremot gav fisken intryck av att ha haft en tuff start i livet, vilket många VF kan ha haft av naturliga orsaker, som vi alla vet.
"If the wildcaught ones were the optimal, then there would'nt have been a desire to go anywhere else". /J.W

User avatar
SuperAquaMan
NDS Member
NDS Member
Posts: 1203
Joined: 29 Sep 2009, 01:43
Real Name: Fredrick Johansson
Location: Göteborg

Re: 2000 liter och akvarierum

Post by SuperAquaMan » 25 Mar 2016, 06:21

http://www.ebay.com/itm/370606212458?_t ... EBIDX%3AIT" onclick="window.open(this.href);return false;
KEEP CALM
AND
KEEP WILD DISCUS

faltaren
Posts: 429
Joined: 27 May 2008, 11:09
Real Name: Christopher Fält
Location: Helsingborg

Re: 2000 liter och akvarierum

Post by faltaren » 25 Mar 2016, 09:26

Perfekt. Samma aktiva ingredienser som de jag använder. Väldigt milt mot fisken.

User avatar
kaj.p
.Admin.
.Admin.
Posts: 7027
Joined: 24 Nov 2007, 23:33
Real Name: Kaj Persson
Location: Tvååker
Contact:

Re: 2000 liter och akvarierum

Post by kaj.p » 25 Mar 2016, 09:49

Du kan lika gärna köpa det I sverige http://emges.se/prestashop/product.php?id_product=311" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
classemann
Posts: 379
Joined: 24 Aug 2014, 09:37
Real Name: Claes Feldt
Location: Borås
Contact:

Re: 2000 liter och akvarierum

Post by classemann » 25 Mar 2016, 12:46

kaj.p wrote:Du kan lika gärna köpa det I sverige http://emges.se/prestashop/product.php?id_product=311" onclick="window.open(this.href);return false;
Tackar för tips !!

User avatar
nikas68
Posts: 335
Joined: 16 Aug 2013, 15:08
Real Name: Niklas Norlin
Location: Eskilstuna

Re: 2000 liter och akvarierum

Post by nikas68 » 30 Jul 2016, 11:38

Hej på er.
Vet att sommarn fortfarande är kvar i någon månad till men hösten kommer allt närmare och akvariehobbyn tar fart igen.
Själv har jag ändrat en hel del i setuppen till 2000l.
Sumpen har ersatts av ett tryckfilter med inbyggt 18W UV som är till damm upp till 10,000liter (Biolear 10000)och en fx5 som är fylld med lavasten. Fx5 har en extern pump som jag har reglerat ned flödet på och på utloppet har jag en JBL 36W UV
Sen tidigare har jag kvar en fx6 som suger från botten och som är fylld med div keramik.
Anledningen till bytet var att vid automatiska vattenbytet så fick jag okontrollerad nivåskillnad i sumpen med översvämningar som följd efter många justeringar så beslöt jag mig för att köra slutna system. Belysningen har oxå bytts ut mina saltledramper på 16,000k har ersatts av 2st ledramper (power led 800) på 6,500k som var relativt billiga ca: 3,500kr för 2st 1.20cm långa.
Då ingår oxå en controllers som man kan styra ljusstyrkan vid olika tider. Tillkommit har även ett akvarium på 540l som jag använder till vattenberedning. Ro vattnet fylls på automatisk till 540l via tunses ro controll och pumpas sen vidare upp till 2000l efter inställd tid 2 gånger i veckan. 2000l har ytavrinning som är kopplat till avloppet så det sköter sig helt själv. Har även monterat en magnetventil på kranvatten som via ett kolfilter kan startas av ro controllers så att man kan blanda upp ro vattnet om man vill. Genom att strypa kranvattnet med en kran så kan jag få den blandningen man vill ha.
Just nu håller jag på med en torvreaktor som styrs av en pH controll får se hur effektiv den blir.
Min fru säger att jag har alla bokstavskombinationer som finns utom iq när jag hellre pular i akvarirerumet än vara ute i solen men det skitter jag i.
Väll mött.

faltaren
Posts: 429
Joined: 27 May 2008, 11:09
Real Name: Christopher Fält
Location: Helsingborg

Re: 2000 liter och akvarierum

Post by faltaren » 30 Jul 2016, 12:02

Spännande. Jag är också inne på att köra slutna system framöver. Sump har sina fördelar och nackdelar.

User avatar
nikas68
Posts: 335
Joined: 16 Aug 2013, 15:08
Real Name: Niklas Norlin
Location: Eskilstuna

Re: 2000 liter och akvarierum

Post by nikas68 » 30 Jul 2016, 15:35

faltaren wrote:Spännande. Jag är också inne på att köra slutna system framöver. Sump har sina fördelar och nackdelar.
Japp och jag tycker fortfarande sump är ett bra alternativ. Bara att kunna gömma teknik och tillföra torv,salter eller annat filtermatrial utan att stänga av och öppna filter är jävligt praktiskt.
Men nu får det bli slutet väntar bara nu på alla filter skall komma igång ordentligt.

User avatar
nikas68
Posts: 335
Joined: 16 Aug 2013, 15:08
Real Name: Niklas Norlin
Location: Eskilstuna

Re: 2000 liter och akvarierumr

Post by nikas68 » 30 Jul 2016, 15:48

En kul sak jag upptäkte idag var ett malyngel av någon sort. Vet inte vilka föräldrarna är tyckte inte färgen eller teckningen stämde med någon utan var en blandning? Troligen är det någon ansitrus sort men vet inte säkert men några har ju fått till det.

Post Reply

Return to “Projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests