2000 liter och akvarierum

Här följer vi utvecklingen av olika projekt.

Moderator: Styrelse

Post Reply
User avatar
Einarsson
Posts: 1038
Joined: 30 Oct 2012, 15:01
Real Name: Emil Einarsson
Location: Uddevalla

Re: 2000 liter och akvarierum

Post by Einarsson » 07 Jan 2016, 22:21

nikas68 wrote:
Einarsson wrote:
nikas68 wrote:
Einarsson wrote:Jag kör också K1-moving bed, det funkar extremt bra, låter litegrann men inget jag hör/stör mig på.,
Håller med kanske inte skulle uppskattas i vardagsrummet men nu är det i mitt rum så där får det låta. Hade moving bed i mitt 420l och det var hårt belastat med samma antal fisk som nu går i det här. 5st altum 8st diskusar och tetror, malar och det funkade kanon. :2tubsup:
Det största oljudet brukar odkc komma ifrån luftpumpen, men jag har ersatt den med en streamer. Jag har en tunze i mitten på facket på botten som blåser rakt upp emot ytan, skapar grym cikulation men utan oväsen.
Det låter intressant jag har oxå provat tunze streamer fast aldrig på botten bara på sidan och de fungerar sisådär.
Fastnade en massa k1 i streamern.
Jag har satt dit en "kub" med filtermatta runt streamern. Dvs det är en kub filtermatta med ett urkarvat hål som är precis lagom stort för streamern, så det är typ bara munstycket/utblåset på streamern som är öppet. Det kan bli några k1bitar som blir statiska och fastnar emot där. Men det funkar sjukt mycket eftersom allting skjuts upp mot ytan sen ut mot kanterna och roterar ner igen.

Som du säger på sidan funkade det inte alls. Men i mitten på botten och rakt upp är kanon!

User avatar
nikas68
Posts: 335
Joined: 16 Aug 2013, 15:08
Real Name: Niklas Norlin
Location: Eskilstuna

Re: 2000 liter och akvarierum

Post by nikas68 » 07 Jan 2016, 22:39

Einarsson wrote:
nikas68 wrote:
Einarsson wrote:
nikas68 wrote:
Einarsson wrote:Jag kör också K1-moving bed, det funkar extremt bra, låter litegrann men inget jag hör/stör mig på.,
Håller med kanske inte skulle uppskattas i vardagsrummet men nu är det i mitt rum så där får det låta. Hade moving bed i mitt 420l och det var hårt belastat med samma antal fisk som nu går i det här. 5st altum 8st diskusar och tetror, malar och det funkade kanon. :2tubsup:
Det största oljudet brukar odkc komma ifrån luftpumpen, men jag har ersatt den med en streamer. Jag har en tunze i mitten på facket på botten som blåser rakt upp emot ytan, skapar grym cikulation men utan oväsen.
Det låter intressant jag har oxå provat tunze streamer fast aldrig på botten bara på sidan och de fungerar sisådär.
Fastnade en massa k1 i streamern.
Jag har satt dit en "kub" med filtermatta runt streamern. Dvs det är en kub filtermatta med ett urkarvat hål som är precis lagom stort för streamern, så det är typ bara munstycket/utblåset på streamern som är öppet. Det kan bli några k1bitar som blir statiska och fastnar emot där. Men det funkar sjukt mycket eftersom allting skjuts upp mot ytan sen ut mot kanterna och roterar ner igen.

Som du säger på sidan funkade det inte alls. Men i mitten på botten och rakt upp är kanon!
Hur fick du fast streamern ligger den löst i kuben och hur djup är din sump jag är rädd att min kommer att bli en fontän

User avatar
Einarsson
Posts: 1038
Joined: 30 Oct 2012, 15:01
Real Name: Emil Einarsson
Location: Uddevalla

Re: 2000 liter och akvarierum

Post by Einarsson » 07 Jan 2016, 22:52

Den står löst där, men den är så pass tung i sig självt att den står kvar stadigt med hjälp av filtermattebiten runt. Sumpen är 40 cm djup tror jag, ungefär. 45 på sin höjd. Det är den lilla tunze streamern jag har dock, turbelle nanostream 6015

User avatar
nikas68
Posts: 335
Joined: 16 Aug 2013, 15:08
Real Name: Niklas Norlin
Location: Eskilstuna

Re: 2000 liter och akvarierum

Post by nikas68 » 07 Jan 2016, 23:09

Einarsson wrote:Den står löst där, men den är så pass tung i sig självt att den står kvar stadigt med hjälp av filtermattebiten runt. Sumpen är 40 cm djup tror jag, ungefär. 45 på sin höjd. Det är den lilla tunze streamern jag har dock, turbelle nanostream 6015
Ok då tror jag min är för stor så jag får leta i gömmorna ibland är det bra att vara saltnörd oxå och tack för tipset :Danne&Poddan:

stefanr
Posts: 321
Joined: 17 Mar 2011, 08:29
Real Name: Stefan Rämje
Location: Trollhättan

Re: 2000 liter och akvarierum

Post by stefanr » 08 Jan 2016, 11:50

nikas68 wrote:
Einarsson wrote:Den står löst där, men den är så pass tung i sig självt att den står kvar stadigt med hjälp av filtermattebiten runt. Sumpen är 40 cm djup tror jag, ungefär. 45 på sin höjd. Det är den lilla tunze streamern jag har dock, turbelle nanostream 6015
Ok då tror jag min är för stor så jag får leta i gömmorna ibland är det bra att vara saltnörd oxå och tack för tipset :Danne&Poddan:
Ja K1 är ju oerhört "lättdrivet" så det krävs inte mycket fart på vattnet.

User avatar
Einarsson
Posts: 1038
Joined: 30 Oct 2012, 15:01
Real Name: Emil Einarsson
Location: Uddevalla

Re: 2000 liter och akvarierum

Post by Einarsson » 08 Jan 2016, 13:22

stefanr wrote:
nikas68 wrote:
Einarsson wrote:Den står löst där, men den är så pass tung i sig självt att den står kvar stadigt med hjälp av filtermattebiten runt. Sumpen är 40 cm djup tror jag, ungefär. 45 på sin höjd. Det är den lilla tunze streamern jag har dock, turbelle nanostream 6015
Ok då tror jag min är för stor så jag får leta i gömmorna ibland är det bra att vara saltnörd oxå och tack för tipset :Danne&Poddan:
Ja K1 är ju oerhört "lättdrivet" så det krävs inte mycket fart på vattnet.
Min lilla luftpump var dock för klen vilket var därför jag satte streamern där. Så lite fart är nog ändå att föredra.

User avatar
nikas68
Posts: 335
Joined: 16 Aug 2013, 15:08
Real Name: Niklas Norlin
Location: Eskilstuna

Re: 2000 liter och akvarierum

Post by nikas68 » 11 Jan 2016, 18:58

LSS_rom.jpg
Blå_rom.jpg
LSS1.jpg
Akvarierummet blir inte färdigt så fort jag vill två av mina par har varit riktigt sugna på att göra avkommer nu när de äntligen fick vara själva. Blå paret har en kul på ca 70st ungar som är frisaimmande från 1/1 och röda paret har haft ungar från tre kullar samtidigt men inga har överlevt 2veckor. verkar som de ledsnar när det är bara ett några stycken som kläcks. Men en ny kaka är lagd så vi får se om de blir bättre med tiden de har bara försökt 5 gånger. De röda och den blå hannen kommer från Tony. När det gäller 2000l så är reningen igång med uv. ytterfilter Fx6 och moving bed (sump).
Vattenvärdena är på gång ph 6,9 redox 350mv skall mäta No3 i veckan men tror att det dröjer ett tag till innan filtrena är igång trots gammalt filtermaterial. Corydoras sterbai var de första att lägga ägg i nya karet och det tackade Geufagusarna för.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
nikas68
Posts: 335
Joined: 16 Aug 2013, 15:08
Real Name: Niklas Norlin
Location: Eskilstuna

Re: 2000 liter och akvarierum

Post by nikas68 » 11 Jan 2016, 19:22

odlingsburkar.jpg
En bild på övriga rummet. Dessa burkar skall bort så fort kullarna har separerats från sina föräldrar och vissa firrar har blivit sålda. Där skall stå en soffa som jag kan sitta/ligga i och njuta av 2000l. Eventuellt så kommer jag att ha mitt 420 opti whithe (se tidigare tråd). att stå i andra änden av rummet som mina odlade får gå i tills jag har bestämt mig vad jag skall göra med dom. Avel är inget som jag tänker satsa på utan det är bara kul att prova på någon gång. Det finns så många duktiga odlare här på forumet.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Einarsson
Posts: 1038
Joined: 30 Oct 2012, 15:01
Real Name: Emil Einarsson
Location: Uddevalla

Re: 2000 liter och akvarierum

Post by Einarsson » 12 Jan 2016, 19:39

Ser ut som ett trevligt rum ändå. :D:D:D

User avatar
nikas68
Posts: 335
Joined: 16 Aug 2013, 15:08
Real Name: Niklas Norlin
Location: Eskilstuna

Re: 2000 liter och akvarierum

Post by nikas68 » 12 Jan 2016, 21:13

Einarsson wrote:Ser ut som ett trevligt rum ändå. :D:D:D
Tack Einarsson men en fotölj eller soffa skulle sitta fint så man kan bara njuta. :hug1:

Post Reply

Return to “Projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests