720l Amazonas

Här följer vi utvecklingen av olika projekt.

Moderator: Styrelse

User avatar
TheRoblin
NDS Member
NDS Member
Posts: 128
Joined: 24 Oct 2011, 18:54
Real Name: Robert Tedegren

Re: 720l Amazonas

Post by TheRoblin » 10 Feb 2015, 23:31

Då jag köpt allt begagnat så är det mesta redan gjort. Dock är ju karet splitter nytt. Det tidigare karet vara på 780l och det nya på 720l så har lysrampen fått kapas 5 cm. Trots att den är ganska snygg så är den dock ganska otyplig och gör det svår arbetat när man vill ner i karet för underhåll mm. Det kanske kan bli ett framtida projekt.

Det är förutom fx5:an ett Eheim pro3 med ett uv-filer påkopplat. Till ljusrampen finns det en liten "dator" som styr led, gryning och nattbeslysningen.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Image

User avatar
TheRoblin
NDS Member
NDS Member
Posts: 128
Joined: 24 Oct 2011, 18:54
Real Name: Robert Tedegren

Re: 720l Amazonas

Post by TheRoblin » 10 Feb 2015, 23:36

I lördags var det dags att fylla karet. Jag väntade med sanden då jag ville se om allt skulle stå pall och fortfarande stå i lod. Då karet självt är ett bra vattenpass så mätte jag flera gånger och i söndags skiljde det 1 mm mellan vänster och höger kant vilket känns jäkligt tillfredsställande! :2tubsup:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Image

User avatar
TheRoblin
NDS Member
NDS Member
Posts: 128
Joined: 24 Oct 2011, 18:54
Real Name: Robert Tedegren

Re: 720l Amazonas

Post by TheRoblin » 10 Feb 2015, 23:51

Då rampen var 5 cm för djup så har allt kapats och monterats ihop igen. Den är helt i trä och är förhållandevis tung och något onödigt otymplig. Dock så ger den karet ett bra intryck. Här följer två bilder med samma belysning, men den ena mitt på dagen och den andra på kvällen. Skillnaden är inte så stor i verkligheten som på fotografierna dvs det blåa, på kvällsfotot, är inte lika framträdande i verkligheten.

Idag, tisdag, så har även sand och några sterbai fått komma ner i karet nu när tempen i karet börjar komma bli "behaglig". Jag har två stycken 200W doppvärmare på var sin sida bakom bakgrunden som sakta men säker håller på att ställas in och få upp tempen i karet. Tanken men att introducera några firrar är att få igång filtren lite. Har även tillsatt flytande filterbakterier sedan i lördags. Sanden jag använder är vanlig blästersand från Byggmax vilket jag använder i flera kar sedan tidigare och som jag tycker är ganska snygg och lagom ljus i förhållande till bakgrunden.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Image

User avatar
TheRoblin
NDS Member
NDS Member
Posts: 128
Joined: 24 Oct 2011, 18:54
Real Name: Robert Tedegren

Re: 720l Amazonas

Post by TheRoblin » 11 Feb 2015, 16:15

Har tänkt att få lite cirkulation bakom bakgrunden. Har någon något bra tips på någon bra lösning; cirkulationspump, innerfilter och i så fall vilken storlek eller bara om det behövs några "syrestenar"?
Image

User avatar
TheRoblin
NDS Member
NDS Member
Posts: 128
Joined: 24 Oct 2011, 18:54
Real Name: Robert Tedegren

Re: 720l Amazonas

Post by TheRoblin » 13 Feb 2015, 00:27

Nightlife....
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Image

User avatar
TheRoblin
NDS Member
NDS Member
Posts: 128
Joined: 24 Oct 2011, 18:54
Real Name: Robert Tedegren

Re: 720l Amazonas

Post by TheRoblin » 14 Feb 2015, 11:38

Igår kväll när jag tänkt sätta igång mitt uvc och ställ timern så upptäckte jag att baljan under mitt Eheim var vattenfyllt! :shock:
Bara att plocka isär och kolla vad som orsakat läckaget! Tog bort lite av filtermaterialet då korgarna var proppfulla, men kom efter lite tankeverksamhet på att det kommit en hel del vatten från motorhuvudet (locket): Troligen har den transparenta delen (flödesmätaten?) på kopplingen varit tät! Undersökte kopplingen och upptäckte att de kom ut lite vatten ifrån den (inte från rören alltså). Jag tog isär flödesmätaten den och rengjorde den, hade på lite vaselin på packningen och monterade ihop allt igen. Pumpen går nu i pannrummet i ett tomt kar. Kommer att sätta i ett (läckage-) larm i byttan när jag konstaterat att det inte läcker! Hur tänkte Eheim? Står flödesmätarens funktionalitet i paritet med denna eventuella riskkonstruktion?
Image

User avatar
TheRoblin
NDS Member
NDS Member
Posts: 128
Joined: 24 Oct 2011, 18:54
Real Name: Robert Tedegren

Re: 720l Amazonas

Post by TheRoblin » 14 Feb 2015, 23:21

Fortfarande tätt! :tumme2: Blir till att flytta tillbaka filtret imorgon, men med läckagelarmet!
Image

User avatar
TheRoblin
NDS Member
NDS Member
Posts: 128
Joined: 24 Oct 2011, 18:54
Real Name: Robert Tedegren

Re: 720l Amazonas

Post by TheRoblin » 15 Feb 2015, 21:44

Lite bilder!
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Image

User avatar
Einarsson
Posts: 1038
Joined: 30 Oct 2012, 15:01
Real Name: Emil Einarsson
Location: Uddevalla

Re: 720l Amazonas

Post by Einarsson » 15 Feb 2015, 22:07

Snyggt !

User avatar
classemann
Posts: 379
Joined: 24 Aug 2014, 09:37
Real Name: Claes Feldt
Location: Borås
Contact:

Re: 720l Amazonas

Post by classemann » 15 Feb 2015, 22:34

Tjusigt värre !!!!
Ang. Eheim så har dom fler "tankevurpor" !
Varför ha både insug samt utblås i "locket" ?
Har ett Eheim eco filter och vid stora vatten byten blir det problem med luft i filtret, dom traditionella med insug i botten av filtret hade inte detta problem på samma sätt.
Luft strävar uppåt i vatten, men vet Eheim om detta ? ( IRONI )

Post Reply

Return to “Projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests