720l Amazonas

Här följer vi utvecklingen av olika projekt.

Moderator: Styrelse

User avatar
TheRoblin
NDS Member
NDS Member
Posts: 128
Joined: 24 Oct 2011, 18:54
Real Name: Robert Tedegren

Re: 720l Amazonas

Post by TheRoblin » 08 Apr 2015, 15:37

Inget nytt på fronten mer än att pumphuvudet (2080) ännu inte återkommit från Eheim samt att karet förhoppningsvis ska vara inkört inom kort. Algerna sätter sig i karet i vanlig ordning; först kom brunalger sen gröna och sen lite trådalger. De bruna försvann och de gröna verkar decimerats markant! Svarta alger har nu under en period invaderat bakgrunden och diskborsten går varm vid dvb och det känns som att även de inom kort kan komma att ge upp!

Under denna process har lite svävaralger kommit men försvunnit då jag flyttat i min "stora" Philips Ozon-apparat. Uv-C:t är ju kopplat till min 2080 som ju tyvärr inte är igång!

Kommer troligen att placera ett innerfilter alternativt en cirkulationspump bakom btn då det sammas ganska mycket bös och en del matrester på botten. Finns idéer om att ha någon mal där bakom eller kanske amanoräkor vilka lär fixa tempen!
Image

User avatar
TheRoblin
NDS Member
NDS Member
Posts: 128
Joined: 24 Oct 2011, 18:54
Real Name: Robert Tedegren

Re: 720l Amazonas

Post by TheRoblin » 09 Apr 2015, 19:52

Dödsfall i karet! En av min medelstora fick för sig att simma lite fortare än rekommenderat och lyckades dra skallen i tvärstaget när den bröt vattenytan. Det plaskade inte ens. Man hörde bara en dov duns!Den tvärdog! Fan!
Image

User avatar
Einarsson
Posts: 1038
Joined: 30 Oct 2012, 15:01
Real Name: Emil Einarsson
Location: Uddevalla

Re: 720l Amazonas

Post by Einarsson » 09 Apr 2015, 20:00

TheRoblin wrote:Dödsfall i karet! En av min medelstora fick för sig att simma lite fortare än rekommenderat och lyckades dra skallen i tvärstaget när den bröt vattenytan. Det plaskade inte ens. Man hörde bara en dov duns!Den tvärdog! Fan!
Fan vad tråkigt. De får ju följa hastighetsbegränsningen. :/

User avatar
TheRoblin
NDS Member
NDS Member
Posts: 128
Joined: 24 Oct 2011, 18:54
Real Name: Robert Tedegren

Re: 720l Amazonas

Post by TheRoblin » 10 May 2015, 11:36

Pumphuvudet åter från reparation hos Eheim. Äntligen har det kommit tillbaka. Primer-delen utbytt och har erhållit en ny kopplingsadapter! Free of charge! Tack Eheim!
Image

User avatar
Einarsson
Posts: 1038
Joined: 30 Oct 2012, 15:01
Real Name: Emil Einarsson
Location: Uddevalla

Re: 720l Amazonas

Post by Einarsson » 10 May 2015, 12:54

TheRoblin wrote:Pumphuvudet åter från reparation hos Eheim. Äntligen har det kommit tillbaka. Primer-delen utbytt och har erhållit en ny kopplingsadapter! Free of charge! Tack Eheim!
Man hör ofta bra historier om Eheims kundsupport. Bra gäng det där verkar det vara. :)

User avatar
TheRoblin
NDS Member
NDS Member
Posts: 128
Joined: 24 Oct 2011, 18:54
Real Name: Robert Tedegren

Re: 720l Amazonas

Post by TheRoblin » 10 May 2015, 16:45

Sannerligen! Detta trots att de påtalat att garantin gått ut för länge sen! Det är tillverkat -09!
Tummen upp!
Image

User avatar
nikas68
Posts: 335
Joined: 16 Aug 2013, 15:08
Real Name: Niklas Norlin
Location: Eskilstuna

Re: 720l Amazonas

Post by nikas68 » 11 May 2015, 17:30

Fan vad bra att det ordnades sig. Hur går det för övrigt med karet har firrarna hittat hem

User avatar
TheRoblin
NDS Member
NDS Member
Posts: 128
Joined: 24 Oct 2011, 18:54
Real Name: Robert Tedegren

Re: 720l Amazonas

Post by TheRoblin » 18 May 2015, 20:33

Det går väl ok med firrarna! Känns som de turas om att vara lite truliga och lite mörka. Misstänker att vattnet och pumpen ännu inte mognat för att få bra balans.Det blir även en jäkla massa bös bakom btn som påverkar vattenvärdena! Det blev även lite svajigt när jag stoppade några fler firrar (ungfiskar) och lite brunalger försöker sig på en revansch! Ett par firrar har även visat tendens till gälparasiter vilket försvann efter ett par täta, stora dvb.

Då fler firrar kombi karet har jag bog matar den lite för mycket vilket resulterat i lite små flygande maskar(nematoder?). Jag har minskat på käket och i kombination med några dvb har maskarna nästan försvunnit!

Ska inom kort få "tummen ur" och montera 2080:it och en cirk.pump bakom. Vill dock kunna hålla mig hemma ifall att Eheim inte lyckats få den tät! Har numer vattenlarm från C.O i plastlådorna pumparna står i!

Tyvärr drabbades ytterligare en firre av nåt skit med simblåsan vilket jag inte lyckats fixa. Misstänker nåt skit med rom som inte kommit ut och sen tryckt på blåsan!

Niklas68: Har bildats två par av dina "gamla". De har dock bara lyckats så långt som att lägga rom. Pidgeon blood + Red Rose och cobalt +brilliant turquoise (?)
Image

User avatar
SuperAquaMan
NDS Member
NDS Member
Posts: 1203
Joined: 29 Sep 2009, 01:43
Real Name: Fredrick Johansson
Location: Göteborg

Re: 720l Amazonas

Post by SuperAquaMan » 19 May 2015, 02:55

TheRoblin wrote:
Ett par firrar har även visat tendens till gälparasiter vilket försvann efter ett par täta, stora dvb.

Då fler firrar kombi karet har jag bog matar den lite för mycket vilket resulterat i lite små flygande maskar(nematoder?). Jag har minskat på käket och i kombination med några dvb har maskarna nästan försvunnit!
Kan nog vara så att misstankarna om gälparasiter och ditt matande hör ihop om det försvinner efter vb.
KEEP CALM
AND
KEEP WILD DISCUS

User avatar
TheRoblin
NDS Member
NDS Member
Posts: 128
Joined: 24 Oct 2011, 18:54
Real Name: Robert Tedegren

Re: 720l Amazonas

Post by TheRoblin » 23 May 2015, 01:03

Precis!
Image

Post Reply

Return to “Projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests