Rengöra beredningstunna

Här följer vi utvecklingen av olika projekt.

Moderator: Styrelse

Bikerjoy
Posts: 92
Joined: 12 Mar 2014, 22:07
Real Name: Rickard Joyner

Rengöra beredningstunna

Post by Bikerjoy » 19 Nov 2014, 18:33

Hej,

Fick idag tag på två blå 208 Liters plastfat i nyskick. Tyvärr har det varit spolarvätska i dem. Någon som har något tips om rengöring utom de uppenbara (spola åtskilliga gånger, lufta, tillsätta "vatten primer").

Är det en dålig ide att anväda dessa fat för vattenberedning? Jag tror inget sätter sig i plasten då man använder detta material för att förvara / transportera starka syror, alkohol, olja osv osv. Önskvärt hade ju varit att hitta "livsmedelstunnor" men det hade inneburit 20 mil resa ToR för mig till närmsta som fanns på blocket.

User avatar
SuperAquaMan
NDS Member
NDS Member
Posts: 1203
Joined: 29 Sep 2009, 01:43
Real Name: Fredrick Johansson
Location: Göteborg

Re: Rengöra beredningstunna

Post by SuperAquaMan » 20 Nov 2014, 00:17

Har du inte en byggfirma som tex Hornbach i närheten.
Känns dumt att snåla på en sådan sak
KEEP CALM
AND
KEEP WILD DISCUS

Bikerjoy
Posts: 92
Joined: 12 Mar 2014, 22:07
Real Name: Rickard Joyner

Re: Rengöra beredningstunna

Post by Bikerjoy » 20 Nov 2014, 09:18

Hornbach nej,

Bauhaus, K-Rauta osv osv JA. Men problemet är att ingen av dem har vettiga tunnor runt 200 liter. De har fina grejor upp till c:a 100 liter. Det finns 200 liters regntunnor, men problemet med dem är att de är enormt breda och låga, formatet passar inte i badrummet.

Dessa blå tunnor är ju perfekt då de är relativt smala men högre. Så det handlar inte om "snåla". Det handlar om att hitta en praktisk tillräckligt stor tunna som funkar i badrummet hemma.

User avatar
SuperAquaMan
NDS Member
NDS Member
Posts: 1203
Joined: 29 Sep 2009, 01:43
Real Name: Fredrick Johansson
Location: Göteborg

Re: Rengöra beredningstunna

Post by SuperAquaMan » 20 Nov 2014, 18:30

Okej. Men jag hade skippat allt som det vart kemikalier i.
Vart bord du? Vet att min far har 20st blå plastfat som det vart matoljor i innan så dom är OK.
KEEP CALM
AND
KEEP WILD DISCUS

Bikerjoy
Posts: 92
Joined: 12 Mar 2014, 22:07
Real Name: Rickard Joyner

Re: Rengöra beredningstunna

Post by Bikerjoy » 20 Nov 2014, 21:27

Uppsala.

Närmsta jag hittar på blocket med foder / mat tunnor är Nynäshamn (14 mil enkel resa)

User avatar
discuss
Posts: 182
Joined: 02 Dec 2011, 03:11
Real Name: Jon Lans
Location: Borås

Re: Rengöra beredningstunna

Post by discuss » 21 Nov 2014, 12:24

Harald Nyborg: 300l, fyrkantig, 399,- (se mitt inlägg på NDSS Facebook )

Bikerjoy
Posts: 92
Joined: 12 Mar 2014, 22:07
Real Name: Rickard Joyner

Re: Rengöra beredningstunna

Post by Bikerjoy » 21 Nov 2014, 18:51

Tack för tipset (jag har förövrigt inte Facebook). Tyvärr finns inga varuhus i närheten av Uppsala. Visst kan de frakta men då är man uppe i 800-1000:- för en jäkla tunna. Så jag får väl ta tillbaka lite av mitt tidigare påstående om att det inte är "snålhet", men det känns bara inte rätt att lägga så mycket pengar på en tunna.

Jag har funderat en del på detta. Jag har nu spolat ur tunnan 8 gånger (fyllt helt och tömt mellan varje).

Om vi antar att det var 1 Liter spolarvätska kvar (det var betydligt mindre, men 1 liter är lätt att räkna på). Detta späder jag 1/210. Teoretiskt om det återigen före nästa spolning blir 1 liter kvar men då är endast 5 ml av det spolarvätska. Detta späder jag igen 210 gånger, osv osv osv gånger 8 spolningar. Rent matematiskt så återstår då 2x19e-19 liter spolarvätska (hyffsat litet nummer). Visst, jag förstår att detta argument haltar då små mängder kan "sitta kvar" i plasten osv. Men planen är att låta det stå och laka en vecka eller två samt lufta efter det.

Jag hade också föredragit att ta det säkra före det osäkra och köpa något nytt eller livsmedelsklassat. Men inte om detta kostar 800-1000:- eller om jag måste köra 25 mil ToR. Men detta är nog mer ett känslomässigt ställningstagande och inte baserat på fakta eller logik.

Jag kan ge mig fasen på att om en vecka eller två när jag ska ta fatet i drift så dyker det upp rena fat i närheten! :)

User avatar
Poddan
Posts: 8484
Joined: 24 Nov 2007, 00:31
Real Name: Artur Stensson
Location: Tranås

Re: Rengöra beredningstunna

Post by Poddan » 21 Nov 2014, 19:44

Nu jobbar jag inom plastindustrin, dock så kände jag att jag borde fråga kompetensen på företaget så jag tog mig friheten att ringa en av våra enormt duktiga utvecklare som enbart jobbar med plast/teknik.

Min sammanställing från telesamtalet ( ber om ursäkt för att alla tekniska namn kanske inte följer med och om jag förstått något fel.)

En blå regntunna är med största säkerhet PE (Polyethylene) Lämplig utomhus då den tål vårt klimat och är lagom flexibel för ändamålet.
Den borde inte binda spolarvätska, men rengör med en svamp ( ej lödder egen kommentar :wink: ) ett par gånger
( om du har rengjort den en gång så rengör den 5-6 till med svamp)
Låt stå någon dag med vatten. häll ut och vänd upp o ner o torka. sätt plast över öppningen 1 dygn. luktar det något?

Om det inte luktar något så borde det vara helt safe med en ancistrus eller tetra i tunnan som är mycket känsligare för dåligt vatten en en diskus. ( egen kommentar ) Om det luktar något har du förmodligen inte rengjort ytan ordentligt, den borde inte binda något.
Nu är det inte så att kompetensen har testat detta och har egna kar med fisk i. Men jag hade nog vågat lite på honom.
:-)
[ http://www.ndss.se" onclick="window.open(this.href);return false; ] [ http://www.l-mal.se" onclick="window.open(this.href);return false; ] [ http://www.heckel.se" onclick="window.open(this.href);return false; ]

Bikerjoy
Posts: 92
Joined: 12 Mar 2014, 22:07
Real Name: Rickard Joyner

Re: Rengöra beredningstunna

Post by Bikerjoy » 21 Nov 2014, 21:10

Tackar för det Poddan!

Det är lätt hänt att man är onödigt försiktig när det kommer till dessa saker! Detta är väl så nära ett expertutlåtande man kan komma på forum.

Och JA, det är PE. Efter att ha spenderat 2 dagar med att spola ur, står den nu och luftar över helgen på jobb. Ska definitivt använda luktsinnet, då spolarvätska luktar både starkt och distinkt borde det vara enkelt att upptäcka om något är kvar.

User avatar
Poddan
Posts: 8484
Joined: 24 Nov 2007, 00:31
Real Name: Artur Stensson
Location: Tranås

Re: Rengöra beredningstunna

Post by Poddan » 21 Nov 2014, 21:59

Man kan aldrig var nog försiktig.
Alla 1m3 tunnor som vi hade under championatet var rengjorda efter bästa förutsättningar av leverantören samt Roger.
Där hade vi en gemensam riskbedömning samt åtgärd därefter.

Tror vi skänkte/ kasserade alla dessa efter championatet

Lite synd då vi vet att det borde finnas efterfrågan inom klubben.
Tror vi får informera tidigt om detta förekommer igen. I efterhand...Hade jag haft plats hade jag tagit allt :grin: Men får inte ned sånt nedför trappan i källaren :mad:
Image
:-)
[ http://www.ndss.se" onclick="window.open(this.href);return false; ] [ http://www.l-mal.se" onclick="window.open(this.href);return false; ] [ http://www.heckel.se" onclick="window.open(this.href);return false; ]

Post Reply

Return to “Projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests