Logistik runt flytt till större Burk

Här följer vi utvecklingen av olika projekt.

Moderator: Styrelse

Post Reply
Bikerjoy
Posts: 92
Joined: 12 Mar 2014, 22:07
Real Name: Rickard Joyner

Logistik runt flytt till större Burk

Post by Bikerjoy » 12 Oct 2014, 09:18

Hej,

Jag kommer i veckan att flytta mina diskusar till ett större akvarium (Juwel 450). Jag har lite funderingar om huruvida jag ska återanvända något vatten eller inte.

Läget är:

Jag kör idag ett Juwel Vision 260 med ett externt Eheim Proffesional 3e 700 (2078). Jag har i dag ett litet cyano problem. Det är verkligen litet, på en vecka så växer det till sig enstaka mörka fläckar stora som 5 kronor på sanden samt en del på bladen på mina mer långsamt växande växter. Men oavsett så vill jag gärna slippa få med mig cyano till det nya. Det är fortfarande ungdjur jag har och jag matar därför väldigt mycket, så orsaken är säkert "övergödning". Jag vet att jag gjort det svårt för mig att dra upp ungdjur i ett inrett akvarium, men utmaningar är ju kul!

Jag vet att väldigt lite cyano är "fritt flytande" i vattnet utan växer mest på ytor / växter så man får väl med sig väldigt lite om man bara tar vatten och ingen inredning.

Då jag flyttar över mitt ytterfilter helt "orört" där jag även har ett UV-filter på utgången, tar jag någon större risk med avseende på biologiska filtreringen eller fiskarnas hälsa om jag inte återanvänder något annat vatten än de 8 liter som finns i filtret?

Ett annat alternativ är ju att jag tömmer det gamla akvariet genom filtret och så kör jag UV filtret när jag pumpar ur. Men då ifrågasätter jag lite vad nyttan är att återanvända vattnet?! Inget eller i alla fall väldigt lite biologiskt material lär överleva. Övriga vattenvärde lär ju vara de samma då jag bereder det nya vattnet på samma sätt som när jag gör mina vattenbyte.

User avatar
TheRoblin
NDS Member
NDS Member
Posts: 128
Joined: 24 Oct 2011, 18:54
Real Name: Robert Tedegren

Re: Logistik runt flytt till större Burk

Post by TheRoblin » 13 Oct 2014, 11:39

Oftast beror det inte på övergödning utan snarare på att man har obalans i vattnet, dvs mellan olika näringsämnen. Akvarieväxterna kan sålunda inte ta upp näringsämnen då vissa saknas, vilket ger utrymme för den mindre kräsne; cyanobakterien att frodas.

Jag ha tidigare blivit av med cyano genom stora täta vattenbyten samt lite gödning för att växterna ska konkurrera ut bakterien. Har då haft mycket växter i karet. Dock så påpekar vissa att det kan vara allt för täta vattenbyten som är "boven i dramat"!
Image

Bikerjoy
Posts: 92
Joined: 12 Mar 2014, 22:07
Real Name: Rickard Joyner

Re: Logistik runt flytt till större Burk

Post by Bikerjoy » 14 Oct 2014, 09:21

Hej,

Vill inte direkt styra om tråden till en diskusion ang Cyanons orsaker. Men kan nämna följande.

1. Jag har MASSOR med växter som växer så det knakar. Jag ansar och tar bort betydande mängder växter ett par gånger i månaden så det beror inte på "brist på konkurrens".

2. Gödning / spårämne. Jag tillsätter växtnäring 1 gång i veckan av en variant (kommer inte ihåg vilken nu på jobb), som påstår sig vara "komplett" och nitratfri.

3. För täta vattenbyte. Den har jag också hört, resonemanget är att nitratnivåerna är för låga i akvariet. Har även testat att hoppa över vattenbyte, men om något har problemet bara accelererat då. Jag ligger normalt på 0 på ammonium och nitrit, och nitrat ligger ganska stabilt runt 10-20 mg/l (lägsta mätbara nivå på enkel teststicka). Normalt byter jag 30% vatten en gång i veckan.

Tydligt är att när jag haft mindre andra växter eller slarvat med gödningen så blir cyanoproblemet större. Det finns också en klar koppling till antal ljustimmar. Under sommaren trots att burken inte står i direkt solljus så var problemet större helt enkelt för att det var ljust i rummet 18 timmar om dagen (ljusrören endast påslagna 8 timmar).

Oavsett, jag kan kontrollera det, men jag vill gärna slippa få problemet med mig nu när jag i alla fall byter burk.

User avatar
Poddan
Posts: 8484
Joined: 24 Nov 2007, 00:31
Real Name: Artur Stensson
Location: Tranås

Re: Logistik runt flytt till större Burk

Post by Poddan » 17 Oct 2014, 22:31

Cyanon är knepigt. Men håller med att det såväl kan komma när man tycker borde a perfekta näringsvärden så väl när man har dåliga.

Men i ett snabbt bestånd snabb växande växter har jag nog aldrig fått cyano... Och detta med konstant tillförsel av pmdd


I salt kar däremot så förstår man absolut ingenting när cyano uppkommer.
Där mäter man säkerligen alla värden 10 gånger så oftare
:-)
[ http://www.ndss.se" onclick="window.open(this.href);return false; ] [ http://www.l-mal.se" onclick="window.open(this.href);return false; ] [ http://www.heckel.se" onclick="window.open(this.href);return false; ]

Bikerjoy
Posts: 92
Joined: 12 Mar 2014, 22:07
Real Name: Rickard Joyner

Re: Logistik runt flytt till större Burk

Post by Bikerjoy » 21 Oct 2014, 23:04

Kan orsaken vara att växterna tillsattes först efter Cyano problemet hade börjat? Jag städade upp allt så gott det gick, tillsatte växter och började med gödning. Detta minskade problemet avsevärt men jag blev aldrig av med det fullt ut.

Jag gör ett försök med PMDD nu när man i alla fall börjat med ny burk, får dock ut och köpa mer växter. Jag har en förkärlek för Jättevalisineria, växer så det knakar jag fick ansa bort massor varje månad i förra burken, dock flyttade jag inte över några till nya burken (av rädsla att ta med cyano). Fanns bara några mindre plantor att köpa lokalt. Behöver mer växter helt klart. Här är en video på min nya burk: https://vimeo.com/109564146" onclick="window.open(this.href);return false;

Har ni några andra bra exempel på snabbväxade? Gärna lågväxta varianter.

R

Chandler
Posts: 25
Joined: 19 Oct 2014, 07:09
Real Name: Mattias bruer
Location: Sollentuna

Re: Logistik runt flytt till större Burk

Post by Chandler » 15 Feb 2015, 00:07

Receptet att bli av med stora cyano-angrepp är följande:

1. VB + sug upp så mycket som möjligt
2. Mörklägg TOTALT i ca 4 dygn -- dubbla sopsäckar krävs -- räkna med doft av död cyano så småningom...
3. ta bort filtarna/sopsäckarna etc, gör rent filtret, slamsug botten igen, VB
4. se till att inte halka ner i NO3 igen för det var det som triggade cyanon till att börja med, d v s har man växtakvarium så göd med PMDD där man lätt kan dubbla dosen nitratdosen utan problem --- det är INTE näringen som ger alger.

5. Jag har stött på en riktigt aggressiv cyano en gång som ovanstående inte bet på. Då är utvägen att NUKA skiten med General Tonic om man nu kan få tag på det.

Är det ett mindre angrepp som inte sprider sej utan bara finns tex under gruset vid framrutan kan man komma tillrätta med det genom att tejpa glaset med svart tejp så att det tejpen täcker cyanon samt öka cirkulationen/rensa ut lite i allt för täta buskage.

/Chandler

User avatar
classemann
Posts: 379
Joined: 24 Aug 2014, 09:37
Real Name: Claes Feldt
Location: Borås
Contact:

Re: Logistik runt flytt till större Burk

Post by classemann » 15 Feb 2015, 12:02

Så det är för lite nitrat som triggar då alltså ?
Så om man använder PMDD så kan man dubbla dosen KNO3 ?
Eller förstod jag din text helt fel ?

Chandler
Posts: 25
Joined: 19 Oct 2014, 07:09
Real Name: Mattias bruer
Location: Sollentuna

Re: Logistik runt flytt till större Burk

Post by Chandler » 15 Feb 2015, 17:38

Du förstod helt rätt :) /Chandler

User avatar
classemann
Posts: 379
Joined: 24 Aug 2014, 09:37
Real Name: Claes Feldt
Location: Borås
Contact:

Re: Logistik runt flytt till större Burk

Post by classemann » 15 Feb 2015, 19:05

Chandler wrote:Du förstod helt rätt :) /Chandler
Tackar !!

Post Reply

Return to “Projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests