Laka ur färg ur rötter

Här följer vi utvecklingen av olika projekt.

Moderator: Styrelse

Post Reply
Bikerjoy
Posts: 92
Joined: 12 Mar 2014, 22:07
Real Name: Rickard Joyner

Laka ur färg ur rötter

Post by Bikerjoy » 11 Oct 2014, 18:27

Hej,

Fick mig en chock idag. Jag håller på att förbereda en flytt till ett 450 liters akvarium och har tänkt inreda med lite rötter. Jag till skillnad från många andra här gillar jag inte "Te-färgat" vatten, så jag köpte dessa rötter redan i våras. De har kokats i 50 liters kastrull 3 gånger totalt 6-7 timmar över gasolbrännare (stormkokat). De har sedan stått i blöt i kastrullen hela sommaren, jag har bytt vatten sisådär varje 2-3 veckor.

Nu är det nya akvariet beställt (kommer i veckan) och jag tänkte börja förbereda på allvar. Så jag tar in rötterna i badkaret för att spola av och kolla hur det gått. Jag kastar i en doppvärmare för att hålla vattnet varmt och en cirkulationspump för att vispa runt lite. Resultatet efter bara 2 timmar ser ni på bilden nedan..... SUCK!!!!!

Någon som har något hett tips hur man kan turbo-laka ur rötter. LIte färgning kan jag leva med då jag byter vatten 1-2 ggr / vecka, men detta resultat efter bara 2 timmar i 35 gradigt vatten är inte acceptabelt!

Kan man ha i lite Klorin i vattnet och sedan skölja supernoga och använda någon "Primer" typ Seachem Prime (som jag använder för vanliga vattenbyte i alla fall) som enligt utsaga "tar bort" klor.
IMG_2100.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
classemann
Posts: 379
Joined: 24 Aug 2014, 09:37
Real Name: Claes Feldt
Location: Borås
Contact:

Re: Laka ur färg ur rötter

Post by classemann » 11 Oct 2014, 19:00

KLORIN ????
Det skulle jag aldrig använda !!!
Lägg dom i en tunna och ha kontinuerligt vattenbyte om du stör dig på färgen.
Dom lakas ur med tiden om du skulle lägga dom i ett kar nu, det tar ett tag men det försvinner till slut.

Bikerjoy
Posts: 92
Joined: 12 Mar 2014, 22:07
Real Name: Rickard Joyner

Re: Laka ur färg ur rötter

Post by Bikerjoy » 11 Oct 2014, 19:31

Tror inte man ska ha en överdriven rädsla för klorin / klor. Klor är i rumstemperatur en gas, i princip skulle man kunna ta upp rötterna och vädra bort det under några dagar. Dessutom så innehåller vanligt kranvatten i storstäder ofta klorin och jag vet många diskusägare som kör stadsvatten rakt av och jag är helt övertygad det vattnet skulle ha högre koncentration av klor än mina rötter efter avspolning, luftning och behandling med Prime. Men oavsett det var inte det som var poängen.

Klorin har ju en blekande effekt, dock vet jag inte om den i dessa låga koncentrationer överhuvudtaget har någon verkan på urlakningen. Det var mest det jag undrade över ang klorinet. Jag är 110% trygg att använda det med tanke på fiskarnas säkerhet. Frågan gälde om det ens var lönt med tanke på urlakning eller om man måste upp i löjligt höga koncentrationer innan det har någon effekt.

Lägga dem i en tunna med kontinuerligt vattenbyte ser jag ingen vinst emot att ha samma vatten och byta varje 2-3 veckor. Det är knappast så att vattnet "mättas" färg misstänker jag, i alla fall inte på så kort tid som 2-3 veckor.

Kokning och cirkulerande vatten har definitivt en accelererande effekt. Jag har redan investerat 800:- i gasol och 4 månader i tunna på urlakning, jag hoppades någon hade en lösning för de närmaste 3-4 dagarna :)

User avatar
classemann
Posts: 379
Joined: 24 Aug 2014, 09:37
Real Name: Claes Feldt
Location: Borås
Contact:

Re: Laka ur färg ur rötter

Post by classemann » 11 Oct 2014, 20:35

Bikerjoy wrote: Dessutom så innehåller vanligt kranvatten i storstäder ofta klorin och jag vet många diskusägare som kör stadsvatten rakt av och jag är helt övertygad det vattnet skulle ha högre koncentration av klor än mina rötter efter avspolning, luftning
Är klor och klorin samma ?
Om det är samma varför då olika namn ?
Säger inte emot dig nu utan blev nyfiken bara och jag tror det är skillnader på dessa 2 ?

Bikerjoy
Posts: 92
Joined: 12 Mar 2014, 22:07
Real Name: Rickard Joyner

Re: Laka ur färg ur rötter

Post by Bikerjoy » 11 Oct 2014, 20:41

Klor är grundämnet (Cl). Klorin är Natriumhypoklorit NaClO. När detta löses i vatten så oxiderar det till Na+ samt KlorOxid ClO-, som i sin tur bildar NaCl (koksalt) och även små mängder klorgas och kloroform skapas. Det är därför jag är så trygg att säga att små koncentrationer av klorin i vatten är 110% harmlöst då det blir lite saltvatten och klorgas som dunstar.

Bikerjoy
Posts: 92
Joined: 12 Mar 2014, 22:07
Real Name: Rickard Joyner

Re: Laka ur färg ur rötter

Post by Bikerjoy » 11 Oct 2014, 20:43

Klor är vad stan använder i vatten, men är lite svårt för oss konsumenter att få tag på. Klorin är en konsumentprodukt som inte är ofarlig, men betydligt mindre farlig klorgas som är direkt dödlig.

User avatar
SuperAquaMan
NDS Member
NDS Member
Posts: 1203
Joined: 29 Sep 2009, 01:43
Real Name: Fredrick Johansson
Location: Göteborg

Re: Laka ur färg ur rötter

Post by SuperAquaMan » 11 Oct 2014, 22:00

Färgen från rötterna brukar vara borta efter några vattenbyten så det är inget att oroa sig för. Skulle tro att ju varmare vatten du har i badkaret desto snabbare går processen. Och klorin är ingen fara med, hade 1 liter i mitt 1080 liters när jag skulle bli av med kryp i karet. Men jag tror inte det hjälper mot färgningen tyvärr.
KEEP CALM
AND
KEEP WILD DISCUS

Bikerjoy
Posts: 92
Joined: 12 Mar 2014, 22:07
Real Name: Rickard Joyner

Re: Laka ur färg ur rötter

Post by Bikerjoy » 14 Oct 2014, 09:52

Jag kan meddela att klorin funkar jättebra för blekning / urlakning. Bytte vatten och hade i 2dl klorin i badkaret. Det var en tydligt snabbare och kraftigare urlakning direkt. Körde med detta i 24h såg inte ens botten av badkaret på slutet, bytte vatten igen och nu 36 timmar senare utan klorin är vattnet fortfarande helt klart.

faltaren
Posts: 429
Joined: 27 May 2008, 11:09
Real Name: Christopher Fält
Location: Helsingborg

Re: Laka ur färg ur rötter

Post by faltaren » 15 Oct 2014, 10:21

Nice

Skickat från min D6503 via Tapatalk

Post Reply

Return to “Projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests