450/540 projekt

Här följer vi utvecklingen av olika projekt.

Moderator: Styrelse

Post Reply
User avatar
Alexander
Posts: 116
Joined: 15 Aug 2011, 16:55
Real Name: Alexander Antila

450/540 projekt

Post by Alexander » 12 Aug 2014, 22:53

Har fått flytt och andra projekt lagt bakom mig efter ett år av uppehåll med akvarium, dags att börja pyssla lite igen. Den här gången blir det ett 150cm, vet inte andra mått ännu. Har kollat på ett Rio400 med genomförningar och sump vilket intresserar väldans, men är ganska långt bort. Ett annat alternativ är ett 540liters som finns lite närmare, men utan sump och 250euro dyrare, svårt att bestämma mig.

Ang. val av fisk vet jag inte ännu, antingen Altum eller VF discus, beroende på vilket som är lättare att få tag i. Övriga fiskar som kommer är ca 150st svart neontetra som jag har just nu och 2st cichlasoma festivum som kommer bli fler samt lite malar.

Tekniken är delvis planerad, följande har införskaffats eller kommer införskaffas:

Kombinerad ORP/pH kontroller
Hailea Ozonisator HLO-800 100mg
aquaristic.net CO2 Komplettanlage med magnetventil, 2kg
Programmerbart LED, ca 240W, fem eller tio kanaler med 3500K/6500K/10000K för att simulera solupp/nedgång och "väderstreck", moln, månljus samt även "månens" position på himlen.
ATO(automatisk påfyllning av avdunstat vatten), som kommer köras på timer en gång per dag, kopplat till strilrör över tanken för att simulera regn samtidigt som ljuset justeras enligt detta. Alternativt så kör jag upp vanligt akvarievatten på timer för att att få ett längre regn.
RO system, torvfiltrerat
UV-C
1500l/h lyftpump från sump till akvarium
Fluidized sand bed filter för biofiltrering

Gällande inredningen, antingen svartmålad BG eller 3D, samt "Moorkienwurzel" hängande uppifrån, på samma sätt som i mitt 180liters(video), och ljus finkornig sandbotten för eventuella jordätare.

http://www.youtube.com/watch?v=BOhdtp9rvoc

Input på teknikval osv är välkommet!

User avatar
SuperAquaMan
NDS Member
NDS Member
Posts: 1203
Joined: 29 Sep 2009, 01:43
Real Name: Fredrick Johansson
Location: Göteborg

Re: 450/540 projekt

Post by SuperAquaMan » 12 Aug 2014, 23:40

Ska bli kul o följa ditt projekt. Det kommer ju säkerligen kanon VF diskus till hösten så beroende på var du bor så kommer det vara hyggligt lätt.
KEEP CALM
AND
KEEP WILD DISCUS

User avatar
nikas68
Posts: 335
Joined: 16 Aug 2013, 15:08
Real Name: Niklas Norlin
Location: Eskilstuna

Re: 450/540 projekt

Post by nikas68 » 13 Aug 2014, 00:20

Härligt med ett liknande projekt som jag själv pysslar med. Ös på med bilder vart efter. :hura3:

Post Reply

Return to “Projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests