960 liters

Här följer vi utvecklingen av olika projekt.

Moderator: Styrelse

Marcus
Posts: 174
Joined: 29 Feb 2012, 00:46
Real Name: Marcus Holm
Location: Mölnlycke

Re: 960 liters

Post by Marcus » 10 Dec 2013, 23:46

Har som sagt kopplat in två st 2080. Båda är precis rengjorda men den ena pumpar betydligt bättre. Vad kan orsaken vara till nedsatt pumpförmåga när det inte är smuts?

Marcus
Posts: 174
Joined: 29 Feb 2012, 00:46
Real Name: Marcus Holm
Location: Mölnlycke

Re: 960 liters

Post by Marcus » 11 Dec 2013, 00:14

Det som skiljer pumparna från varandra (vad jag har sett) är dessa "7428830"

http://www.google.se/imgres?imgurl=http ... CDgQ9QEwAg" onclick="window.open(this.href);return false;

På den ena är denna gjord av plast och sitter fast. På den andra (med försämrad pumpkapacitet) är den gjord av gummi och verkar sitta lite halvtaskigt. Kan det vara det kanske?

Marcus
Posts: 174
Joined: 29 Feb 2012, 00:46
Real Name: Marcus Holm
Location: Mölnlycke

Re: 960 liters

Post by Marcus » 11 Dec 2013, 00:30

Fick till en okey bild för att vara tagen med mobil. Räkor kanske inte är så uppskattat här dock :hello3:
Screenshot_2013-12-10-19-59-54_resized_1.png
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Marcus
Posts: 174
Joined: 29 Feb 2012, 00:46
Real Name: Marcus Holm
Location: Mölnlycke

Re: 960 liters

Post by Marcus » 13 Dec 2013, 01:52

Marcus wrote:Det som skiljer pumparna från varandra (vad jag har sett) är dessa "7428830"

http://www.google.se/imgres?imgurl=http ... CDgQ9QEwAg" onclick="window.open(this.href);return false;

På den ena är denna gjord av plast och sitter fast. På den andra (med försämrad pumpkapacitet) är den gjord av gummi och verkar sitta lite halvtaskigt. Kan det vara det kanske?

Mixtrade lite med pumparna och bytte delen jag trodde var orsaken mellan pumparna. Bytte även impeller mellan pumparna. Oavsett hur jag satte allt var det alltid samma pump som var den bättre. Mycket konstigt. Jaja, inte mycket att göra åt saken uppenbarligen!

Nu har jag borrat hål i den andra ändan av bakgrunden för utblåset till det andra ytterfiltret, blev helt ok ytrörelse även fast jag inte använder mig av strilrör. :dontknow: haha

Nu ska co2 kopplas in och jag funderar på vad jag ska driva Aqua medic 1000-reaktorn med. Antingen ett pumphuvud från eheim av okänd modell och pumpkapacitet eller ett eheim 2217. Klarar 2217 av en påkopplad reaktor eller tappar den all effekt då, någon som vet?:)

User avatar
yohannes
Posts: 378
Joined: 31 Jan 2008, 23:58
Real Name: Johannes Finnman
Location: Linköping

Re: 960 liters

Post by yohannes » 13 Dec 2013, 01:55

Marcus wrote:Fick till en okey bild för att vara tagen med mobil. Räkor kanske inte är så uppskattat här dock :hello3:
Screenshot_2013-12-10-19-59-54_resized_1.png
Jag har ett gäng räkor! Dock ograderade.. hehe!
Fina räka och bild förövrigt :tumme2:

freddy
NDS Member
NDS Member
Posts: 194
Joined: 23 Sep 2009, 10:47
Real Name: Freddy
Location: Huddinge/Stuvsta

Re: 960 liters

Post by freddy » 13 Dec 2013, 10:52

På denna sida kan du hitta en del matnyttigt kring Aqua Medic Reaktor 1000
http://www.pny.se/akvariedagbok/reaktor1000.html" onclick="window.open(this.href);return false;

//
Freddy

Marcus
Posts: 174
Joined: 29 Feb 2012, 00:46
Real Name: Marcus Holm
Location: Mölnlycke

Re: 960 liters

Post by Marcus » 13 Dec 2013, 13:31

yohannes wrote:
Marcus wrote:Fick till en okey bild för att vara tagen med mobil. Räkor kanske inte är så uppskattat här dock :hello3:
Screenshot_2013-12-10-19-59-54_resized_1.png
Jag har ett gäng räkor! Dock ograderade.. hehe!
Fina räka och bild förövrigt :tumme2:
Roligt! :tumme2:
freddy wrote:På denna sida kan du hitta en del matnyttigt kring Aqua Medic Reaktor 1000
http://www.pny.se/akvariedagbok/reaktor1000.html" onclick="window.open(this.href);return false;

//
Freddy
Tack för länken!
Det jag inte vet är hur eheim 2217 klarar av motståndet (för det blir ju alltid motstånd när man kopplar på saker, mer eller mindre). Och vill inte att den ska tappa för mycket effekt!

freddy
NDS Member
NDS Member
Posts: 194
Joined: 23 Sep 2009, 10:47
Real Name: Freddy
Location: Huddinge/Stuvsta

Re: 960 liters

Post by freddy » 13 Dec 2013, 15:32

Vad jag kan få fram är pump effekten på en Eheim 2217 1000l/h och filter cirkulationen som är på 790l/h. L/h påverkas förstås också vilket filter material man stoppar i och sen får man även beräkna att när filtret blir smutsigt minskar även l/h. Sätter man sen också en ”co/2 enhet” på utlopps slangen, kommer l/h att sjunka ännu mera och hur stort vattenflöde finns då kvar.

Enligt den sida jag hänvisade till och Manualen till Reactor 1000 rekommenderar de att vattenflödet skall vara minst 1000l/h och då verkar en Eheim 2217 vara i klenaste laget, för jag tror att man får inte stilla sig blint på Pump effekten utan mera cirkulations värdet. För de flesta fabrikanter beräknar Pump värdet på ett tomt filter och då även under de mest gynnsamma förhållande man kan komma fram till. (Ta bilindustrin och hur de redovisar hur mycke bränsle en bil drar per mil.)

//
Freddy

Marcus
Posts: 174
Joined: 29 Feb 2012, 00:46
Real Name: Marcus Holm
Location: Mölnlycke

Re: 960 liters

Post by Marcus » 14 Dec 2013, 13:31

freddy wrote:Vad jag kan få fram är pump effekten på en Eheim 2217 1000l/h och filter cirkulationen som är på 790l/h. L/h påverkas förstås också vilket filter material man stoppar i och sen får man även beräkna att när filtret blir smutsigt minskar även l/h. Sätter man sen också en ”co/2 enhet” på utlopps slangen, kommer l/h att sjunka ännu mera och hur stort vattenflöde finns då kvar.

Enligt den sida jag hänvisade till och Manualen till Reactor 1000 rekommenderar de att vattenflödet skall vara minst 1000l/h och då verkar en Eheim 2217 vara i klenaste laget, för jag tror att man får inte stilla sig blint på Pump effekten utan mera cirkulations värdet. För de flesta fabrikanter beräknar Pump värdet på ett tomt filter och då även under de mest gynnsamma förhållande man kan komma fram till. (Ta bilindustrin och hur de redovisar hur mycke bränsle en bil drar per mil.)

//
Freddy
Men sedan skriver de också att de hade ett 2028 kopplat till reaktorn utan problem (1050 L/H). Det skiljer ju lite från pump till pump hur mycket motstånd de klarar. Men förstår precis hur du menar, kanske ska satsa på något med lite mer pumpeffekt för att få bästa resultat! :)

freddy
NDS Member
NDS Member
Posts: 194
Joined: 23 Sep 2009, 10:47
Real Name: Freddy
Location: Huddinge/Stuvsta

Re: 960 liters

Post by freddy » 14 Dec 2013, 15:39

Vad jag har förstått så gäller det väl att slå sönder Co2 gasen i så små bubblor som möjligt, så att denna gas blir upplöst på vägen, tills ”vattnet” hamnar i akvariet. Detta fodrar då ett visst tryck och flöde på vattnet som kommer in/ut i Reaktorn.

Själv använde jag mig av en JBL Proflora Taifun Reaktor till ett 375L växt akvarium, men den fungerar inte på samma sätt. Utan där kommer Co2 gasen in, under till, i Reaktorn och sen snurrar gas bubblorna, runt, runt (20 varv) och på vägen, skall då dessa bubblar ha löst upp sig i vattnet.
Denna Reaktor har inga vattenkopplingar utan Co2 gasen stiger/snurrar av sig själv. Reaktorn är kopplad till JBL Flora Controller, som då styr Co2. halten (En JBL Reaktor klarar max 400L.)

Nu använder jag mig av denna Reaktor och Controller till ett 500L Diskus akvarium (bara sand och rötter) .

I 375L Akvariet sitter det ett Amazonas bakgrund (jo jag har 375l akvariet kvar, men jag använder inte det (till salu) och anledningen att jag köpte ett 500L till, var att när jag hade Diskus i detta 375L så hamnade det matrester bakom bakgrunden (med filter system) och var man inte snabb nog att ta bort detta så möglade det snabbt och vatten värdet försämrade snabbt. Detta gällde i synnerlighet för oxhjärta eller annan "färsk foder". Bygger man ett "filter" bakom bakgrunden, bör man se till så man lätt kan suga upp "matrester och annat" som inte har sugits in "filtret".

//
Freddy

Post Reply

Return to “Projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests