Hobbyrummet

Här följer vi utvecklingen av olika projekt.

Moderator: Styrelse

Post Reply
User avatar
woodlund
Posts: 177
Joined: 17 Feb 2013, 08:21
Real Name: Björn Skoglund
Location: Bodafors

Re: Hobbyrummet

Post by woodlund » 31 Dec 2013, 10:06

tonysdiskus wrote:Ja se där,, :grin: ,,nu ser vi lite mer bilder.Perfekt rum att labba lite med odling mm i,, :tumme2:
Vi ska se om det inte går att få tag i någon nytagen bild på nykläckta yngel under morgondagen om allt går väl med paret som har ägg där nere för tillfället , har ytterligare ett par med ägg men har inga större förhoppningar på att dom ska få kläckning denna gången heller , de går ca 2 dagar innan äggen vitnar men de plockar inte bort dom utan fortsätter att fläkta ändå , har du vägarna förbi någon gång är du alltid välkommen in på en kopp kaffe eller något annat gött :grin:

User avatar
tonysdiskus
Posts: 4459
Joined: 25 Nov 2007, 15:03
Real Name: Tony Johansson
Location: Trollhättan
Contact:

Re: Hobbyrummet

Post by tonysdiskus » 31 Dec 2013, 14:23

Jag tackar för inbjudan.Är jag i närheten så kommer jag garanterat in och hälsar på !! Alltid roligt att få se yngel och lekpar.

Gott nytt år,,,
http://www.tonysdiskus.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.forum.tonysdiskus.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/tonysdiskus" onclick="window.open(this.href);return false;
mob 0707-804024

User avatar
woodlund
Posts: 177
Joined: 17 Feb 2013, 08:21
Real Name: Björn Skoglund
Location: Bodafors

Re: Hobbyrummet

Post by woodlund » 02 Jan 2014, 09:55

Tyvärr verkar det som att paret inte var nöjda utan åt upp äggen strax innan kläckning denna gång , även Pandorna lade ägg under Tisdags förmiddagen men även dessa åts upp vilket jag misstänkte då det var deras första gång , igår lade paret med Blue Diamond hannen och Blå Turkos honan ägg och vi får se hur detta går då hon haft sprattel förut men det är hanens första gång , såhär långt ser det bra ut iaf :smile:
Image

frost
Posts: 29
Joined: 09 Sep 2013, 08:49
Real Name: Lars blomgren

Re: Hobbyrummet

Post by frost » 02 Jan 2014, 21:28

Riktigt roligt att följa din tråd. Håller tummarna för att det blir en lyckad lek
Kan säga att jag är sjukt avundsjuk på dig jag vill med ha en källare att bygga
Diskusrum i.:-)

User avatar
woodlund
Posts: 177
Joined: 17 Feb 2013, 08:21
Real Name: Björn Skoglund
Location: Bodafors

Re: Hobbyrummet

Post by woodlund » 03 Jan 2014, 13:00

Ja Frost jag måste säga att jag känner mig rätt lyckligt lottad att ha möjligheten att ha ett diskusrum i källaren , tyvärr blev det ingen kläckning på äggen denna gång då hanen blev för ivrig i sina försök att plocka bort vita ägg så han rensade allihopa från konen .

User avatar
woodlund
Posts: 177
Joined: 17 Feb 2013, 08:21
Real Name: Björn Skoglund
Location: Bodafors

Re: Hobbyrummet

Post by woodlund » 05 Jan 2014, 14:18

En liten uppdatering av hur det går för småskitarna nere i hobbyrummet,16st är fortfarande vid god vigör och äter som hästar 7ggr/dagen , artemia och tubiflex står på deras uppskattade meny och det tackar dom förstås inte nej till , vattenbyte sker med ca: 75% mellan 5-7ggr/veckan och det verkar funka bra .
Uppskattningsvis är de största ca 3,5 cm stora i dagsläget ,någon som vet om det är den storleken de borde vara eller borde de varit större vid 7 veckors ålder , tacksam för svar och åsikter :smile:

Här är en dagsfärsk bild från småttingkaret .

Image
Last edited by woodlund on 05 Jan 2014, 14:21, edited 1 time in total.

User avatar
Einarsson
Posts: 1038
Joined: 30 Oct 2012, 15:01
Real Name: Emil Einarsson
Location: Uddevalla

Re: Hobbyrummet

Post by Einarsson » 05 Jan 2014, 14:21

Härligt! Kör på! De börjar ju få lite färg och mönster snart kanske? Blir kul att se vad det blir =)

User avatar
woodlund
Posts: 177
Joined: 17 Feb 2013, 08:21
Real Name: Björn Skoglund
Location: Bodafors

Re: Hobbyrummet

Post by woodlund » 07 Jan 2014, 20:02

Jaha alltid lär man sig något nytt i diskusvärlden , paret med Blåturkos & Blue Diamond diskusarna visade sig inte vara vad vi trodde , den blåturkosa visste jag var en hona men igår bestämde sig Blue Diamond hanen att han skulle lägga ägg och vips så pekade ett äggläggningsrör ut , jaha det var en hona och vi har varit övertygade i nästan ett år att det var en hane :blush3:

Man lär så länge man lever och igår var definitivt en dag då jag lärde mig något nytt , man blir alltid överraskad av dessa fiskar men kanske inte alltid så stor överraskning som vi fick igår haha.

Här är iaf en liten bild på småttingara nere i hobbyrummet .

Image

User avatar
woodlund
Posts: 177
Joined: 17 Feb 2013, 08:21
Real Name: Björn Skoglund
Location: Bodafors

Re: Hobbyrummet

Post by woodlund » 19 Jan 2014, 09:29

Dags för en liten uppdatering igen även om den blir utan bilder denna gång.

Småttingarna är nu 14st till antalet då 2st inte hängde med i utvecklingen och har fått gå till de sälla jaktmarkerna .
De har sedan en vecka tillbaks bytt hem till ett 180 liters akvarium istället för det 96 liters de bebott innan , de verkar trivas som fisken i vattnet :wink:

Sedan någon vecka tillbaks började jag mata de vuxna med frystorkat foder doppat i aquakraut och måste säga att jag ser skillnad på dom nu , de är mer alerta och ser riktigt pigga och krya ut .
Jag kör 3 matningar om dagen varav den första är tetrabits och de 2 andra är frystorkat , artemia kuberna och tubiflexen sliter de bokstavligen i stycken från min hand , underbar känsla

User avatar
Einarsson
Posts: 1038
Joined: 30 Oct 2012, 15:01
Real Name: Emil Einarsson
Location: Uddevalla

Re: Hobbyrummet

Post by Einarsson » 19 Jan 2014, 12:06

Härligt. Tugga på. :)

Post Reply

Return to “Projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests