540L till Läckerbitarna

Här följer vi utvecklingen av olika projekt.

Moderator: Styrelse

User avatar
kladdkaka
Posts: 238
Joined: 06 Jun 2011, 18:35
Real Name: Sara Huhtanen
Location: Mölndal

Re: 540L till Läckerbitarna

Post by kladdkaka » 09 Oct 2014, 14:35

De har ägnat ett dygn åt att stångas/tacklas varvat med vilapauser. Nu håller sig honan i ena tredjedelan av karet och hanen har resten som sitt område. Inte kompisar alls längre, inte intresserade för fem öre. Är dock glad att bråkandet lugnat ner sig betydligt.

Alltså dessa fiskar är ju inte tråkiga i alla fall... Men lite sur är jag på de just nu, liksom varit himla tajta i nästan ett år och så POFF fiender. Om de inte ändrar sig så kanske det är dags att gå vidare med min plan att utöka med typ fyra diskusar till.

User avatar
kladdkaka
Posts: 238
Joined: 06 Jun 2011, 18:35
Real Name: Sara Huhtanen
Location: Mölndal

Re: 540L till Läckerbitarna

Post by kladdkaka » 20 Jul 2015, 13:02

Har inte mått vidare bra under våren och akvarierna har blivit lidande med. Diskusarna är lite nedgångna (tunnare i kroppen och slitna bröstfenor) pga dåligt med vattenbyten och mat mars-juni. De är dock oförskämt pigga och kommer numera bra överens igen.

Jag har äntligen fått jobb, vilket innebär att jag faktiskt kommer ha en inkomst och faktiskt ha råd att förverkliga en del av mina akvariedrömmar... Så jag är himla peppad och inspirerad på akvariefronten, eller främst diskusfronten...

Diskusarna är på god väg att äta upp sig igen. Karet ser ut ungefär som tidigare, minus löven då jag inte fyllt på med nya på länge. 240 burken är också igång (med körsbärsräkor) och ska befolkas med fisk också ganska snart.

Mina planer just nu lutar åt att flytta mina Cobolt till 240 karet, och komplettera med lite Corydoras och eventuellt nåt mer. Och senare i sommar/höst köpa en grupp diskus till 540 karet, helst någon brun "naturlig" variant som jag tror skulle göra sig extra bra i den miljön.
I stora burken håller jag på att förbereda nya rejälare ekgrenar. Tanken är att möblera om med dessa samt arrangera om & byta filter.

peking
Posts: 255
Joined: 07 Jan 2010, 17:16
Real Name: Anders Eriksson
Location: Norrköping

Re: 540L till Läckerbitarna

Post by peking » 20 Jul 2015, 14:00

Skönt å höra att du är på bättringsvägen. Personliga hälsan kommer först och svackor drabbas vi alla av. Grattis till nya jobbet! Perfekt å lägga första månadslönen på en vf-grupp :-P

Gärna lite bilder sen på ditt snygga 540 kar!

User avatar
AmirA
Posts: 3738
Joined: 29 Jun 2008, 20:22
Real Name: Amir Amini Tabrizi
Location: Malmö

Re: 540L till Läckerbitarna

Post by AmirA » 20 Jul 2015, 15:14

Tråkigt det där med hälsan, men skönt att det verkar ha vänt :2tubsup:
Ser fram emot bilder på ett nyinrett 540 kar med ett gäng nya diskus, allra helst ett gäng snygga vf :crasy:
I was like a boy playing on the sea-shore, and diverting myself now and then finding a smoother pebble or a prettier shell than ordinary, whilst the great ocean of truth lay all undiscovered before me - Isaac Newton

User avatar
Perlan
Moderator
Moderator
Posts: 1839
Joined: 26 Jul 2012, 15:30
Real Name: Michael Perlborn
Location: ystad

Re: 540L till Läckerbitarna

Post by Perlan » 20 Jul 2015, 16:44

AmirA wrote:Tråkigt det där med hälsan, men skönt att det verkar ha vänt :2tubsup:
Ser fram emot bilder på ett nyinrett 540 kar med ett gäng nya diskus, allra helst ett gäng snygga vf :crasy:

i höst går det kanske att få tag i fisk som är snyggare än VF :P

peking
Posts: 255
Joined: 07 Jan 2010, 17:16
Real Name: Anders Eriksson
Location: Norrköping

Re: 540L till Läckerbitarna

Post by peking » 20 Jul 2015, 17:54

Perlan wrote: i höst går det kanske att få tag i fisk som är snyggare än VF
Är det ett löfte från storodlaren? :-D

User avatar
kladdkaka
Posts: 238
Joined: 06 Jun 2011, 18:35
Real Name: Sara Huhtanen
Location: Mölndal

Re: 540L till Läckerbitarna

Post by kladdkaka » 21 Jul 2015, 20:39

Flyttade de tidigare idag. Tog flytten oväntat bra, letade mat efter fem minuter och sedan har de glidit runt och käkat som vanligt hela dagen. Karet innehöll tresiffrigt antal körsbärsräkor, de har hunnit decimera antalet med hälften, minst :grin:

Bara att fortsätta jobba på med skötsel och matning så de kan hitta tillbaka till sina rätta färger och hull med tiden...
Ett par kassa bilder på deras nya hem (karet har varit igång med körsbär i minst ett halvår, möblerade dock om för ett par dagar sedan):
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Perlan
Moderator
Moderator
Posts: 1839
Joined: 26 Jul 2012, 15:30
Real Name: Michael Perlborn
Location: ystad

Re: 540L till Läckerbitarna

Post by Perlan » 21 Jul 2015, 21:23

kladdkaka wrote:Flyttade de tidigare idag. Tog flytten oväntat bra, letade mat efter fem minuter och sedan har de glidit runt och käkat som vanligt hela dagen. Karet innehöll tresiffrigt antal körsbärsräkor, de har hunnit decimera antalet med hälften, minst :grin:

Bara att fortsätta jobba på med skötsel och matning så de kan hitta tillbaka till sina rätta färger och hull med tiden...
Ett par kassa bilder på deras nya hem (karet har varit igång med körsbär i minst ett halvår, möblerade dock om för ett par dagar sedan):

Förmodligen forumets bästa på aquascrape :2tubsup:

User avatar
AmirA
Posts: 3738
Joined: 29 Jun 2008, 20:22
Real Name: Amir Amini Tabrizi
Location: Malmö

Re: 540L till Läckerbitarna

Post by AmirA » 21 Jul 2015, 21:50

Perlan wrote:
kladdkaka wrote:Flyttade de tidigare idag. Tog flytten oväntat bra, letade mat efter fem minuter och sedan har de glidit runt och käkat som vanligt hela dagen. Karet innehöll tresiffrigt antal körsbärsräkor, de har hunnit decimera antalet med hälften, minst :grin:

Bara att fortsätta jobba på med skötsel och matning så de kan hitta tillbaka till sina rätta färger och hull med tiden...
Ett par kassa bilder på deras nya hem (karet har varit igång med körsbär i minst ett halvår, möblerade dock om för ett par dagar sedan):

Förmodligen forumets bästa på aquascrape :2tubsup:
Agree
I was like a boy playing on the sea-shore, and diverting myself now and then finding a smoother pebble or a prettier shell than ordinary, whilst the great ocean of truth lay all undiscovered before me - Isaac Newton

User avatar
kladdkaka
Posts: 238
Joined: 06 Jun 2011, 18:35
Real Name: Sara Huhtanen
Location: Mölndal

Re: 540L till Läckerbitarna

Post by kladdkaka » 23 Jul 2015, 13:22

Haha, tack så mycket :grin:

Nu är 540 liters fisktomt. Filterbytet gick bra, blev vattenbyte 80% för att ta bort allt bös,
och nu flyter ekgrenarna där i och ska förhoppningsvis sjunka innan jag hinner bli pensionär :garv:

Diskusarna har fått sällskap av sitt lilla gäng C. schwartzi som jag till slut lyckades fånga upp. De är betydligt mer flyttkänsliga än diskusarna, men det verkar som de börjar landa nu.

Var i Nol och reserverade ett par grenmalar (Farlowella Acus) och ett litet gäng briljanttetror som ska hämtas i helgen. Briljanttetrorna till 240 liters och grenmalarna till stora burken. Var sugen på rödmunstetra men ändrade mig på plats, är dessutom rädd att de bara skulle sluta som lyxmat till de blå matvraken (som käkat upp sisådär 200 små körsbärsräkor på ett par dagar).

Post Reply

Return to “Projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests