540L till Läckerbitarna

Här följer vi utvecklingen av olika projekt.

Moderator: Styrelse

Post Reply
User avatar
kladdkaka
Posts: 238
Joined: 06 Jun 2011, 18:35
Real Name: Sara Huhtanen
Location: Mölndal

540L till Läckerbitarna

Post by kladdkaka » 20 Nov 2013, 18:02

Det är dags för uppgradering för mina diskusar, ikväll ska ett 540L hämtas hem!
Hade absolut inga planer på detta, men hittade karet till sådant pris att jag omöjligt kunde låta bli. Akvariet är inte vidare snyggt, men är tätt och helt och träställning, ramp och täckglas följer med. Så om det inte ser riktigt hemskt ut så är det utan tvekan värt 600 kr.

Tanken är att det ska bli ett mysigt diskushem av det hela. Ganska svag belysning, gott om grenar, sandbotten, löv och småpinnar på botten och öppet i mitten. Beroende på vad det blir för ljus kan det hända att det blir lite lätta växter också. Till att börja med kommer mitt coboltpar gå ensamma, när jag har råd (kan vara alltifrån 2 veckor till halvår eller mer) vill jag utöka med ytterligare 6-8 diskusar. Kommer nog även bli någon Apistogramma och/eller fjärilar som får härja och böka runt i botten och kivas med varann. Ett gäng Corydoras finns med på önskelistan också men även där är ekonomin ivägen än så länge.

När det gäller teknik så behöver jag inhandla en till doppvärmare samt fixa filtrering. Det lutar åt att fiffla ihop något med filtermatta och pumphuvud, om jag inte skulle hitta något kap på Gcg's auktion på lördag.


Nu ska jag återgå till att möblera om på rummet. Ska sätta ett extra stödben på skrivbordet så jag kan ha mitt lilla 30 liters där, samt flytta ett tomt 60L och rensa ur och kasta ut den stora bänken som står där nya burken ska stå. Blir intensivt akvariegrejande denna vecka, planen är att det ska stå klart i helgen! Bilder kommer såklart med senare :grin:

User avatar
kladdkaka
Posts: 238
Joined: 06 Jun 2011, 18:35
Real Name: Sara Huhtanen
Location: Mölndal

Re: 540L till Läckerbitarna

Post by kladdkaka » 21 Nov 2013, 19:02

Lite mobilbilder på förberedandet kommer här! Mobilkameran mår sisådär så skärpan blir successivt sämre från höger till vänster, men man ser ju vad det ska föreställa i alla fall :grin:
IMG_0709.JPG
IMG_0712.JPG
IMG_0713.JPG
IMG_0714.JPG
IMG_0716.JPG
IMG_0717.JPG
Följande har jag samlat ihop/fått tag på, inredning:
Grenar från Al - passar jag på att torka i bastun nu när mina föräldrar inte är hemma :cool:
Alkottar - färdigkokade och de flesta verkar sjunka dessutom.
Eklöv, småpinnar & lite andra löv - färdigkokade.
Sand - har jag rejält med från en sjö sedan tidigare. Osköljd och kommer ta en j*vla tid :shock:
Rundade stenar - kokade och klara, från samma sjö som sanden.

Akvariet:
Ramp - medföljde akvariet, 2x36 w med ett lysrör som följde med.
Täckglas
Filter - ett Fluval 403 fick jag med för en hundring extra, så det ska provas och se om det duger.
Filtermatta - Grov filtermatta 50x50x8 cm.

Saknar följande:
- Ett lysrör 36w
- Doppvärmare
- Pumphuvud
- Lite till filtermatta
- Längre slang till ytterfiltret
- Eventuellt fler grenar/löv

Och så en del andra mindre grejer jag inte kommer på precis nu...
Sandsnäckor ska jag sno från min lilla burk och ca 200L begagnat vatten ska jag sno när jag flyttar över diskusarna sedan.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Nemo30
Posts: 277
Joined: 29 Dec 2012, 19:28

Re: 540L till Läckerbitarna

Post by Nemo30 » 21 Nov 2013, 21:02

De där blir nog jätte bra!
Jag är redigt avis på de där karet :respect: ... Själv får man bara ha ett 230 liters :blush3:
Lycka till :hug1:

User avatar
RaketLasse
Posts: 223
Joined: 03 Jul 2013, 22:52
Real Name: Lars Jeansson
Location: Jönköping

Post by RaketLasse » 21 Nov 2013, 21:25

Algrenar ser bra ut

Sent from my LG-E975 using Tapatalk

ballahir
Posts: 166
Joined: 18 Feb 2010, 23:23
Real Name: Oskar Sköld
Location: Mölnlycke/Göteborg

Re: 540L till Läckerbitarna

Post by ballahir » 21 Nov 2013, 21:44

Lysrör köper du på Hornbach på elavdelningen. Sylvania 36w 865 (dagsljus) för 35 kronor.
/Oskar

User avatar
kladdkaka
Posts: 238
Joined: 06 Jun 2011, 18:35
Real Name: Sara Huhtanen
Location: Mölndal

Re: 540L till Läckerbitarna

Post by kladdkaka » 22 Nov 2013, 03:17

Nemo30 wrote:De där blir nog jätte bra!
Jag är redigt avis på de där karet :respect: ... Själv får man bara ha ett 230 liters :blush3:
Lycka till :hug1:
Haha, det får egentligen inte riktigt plats, men mina föräldrar godkänner det så länge akvarierna håller sig inne på mitt rum :grin:
Tack!
RaketLasse wrote:Algrenar ser bra ut

Sent from my LG-E975 using Tapatalk
Jag tror de ska passa riktigt bra :) Kanske behöver mer dock, får se när jag provar de i karet.
ballahir wrote:Lysrör köper du på Hornbach på elavdelningen. Sylvania 36w 865 (dagsljus) för 35 kronor.
Tack så jättemycket för tipset! Så får det bli, Hornbach ligger rätt bra till. Skönt när jag för en gångs skull inte har en hög växter att ta hänsyn till och kan snåla till det :grin:

User avatar
Greger.E
Posts: 90
Joined: 17 May 2012, 11:52
Real Name: Greger Enberg
Location: Huddinge

Re: 540L till Läckerbitarna

Post by Greger.E » 22 Nov 2013, 21:36

Hej ! slangar och filtermatta finns också på Hornbach billigt om du ändå ska dit och
köpa lysrör. :2tubsup:

User avatar
kladdkaka
Posts: 238
Joined: 06 Jun 2011, 18:35
Real Name: Sara Huhtanen
Location: Mölndal

Re: 540L till Läckerbitarna

Post by kladdkaka » 22 Nov 2013, 21:44

Ja tanken är att köpa alla småsaker jag saknar därifrån när jag är där. Men först ska jag se vad jag får tag på på Gcg auktionen imorgon, förhoppningsvis hittar jag lite smått och gott där :smile:

User avatar
Greger.E
Posts: 90
Joined: 17 May 2012, 11:52
Real Name: Greger Enberg
Location: Huddinge

Re: 540L till Läckerbitarna

Post by Greger.E » 22 Nov 2013, 21:48

Handla inga gamla doppvärmare lätt att dom kan rusa i väg i temperatur.
:Danne&Poddan:

User avatar
kladdkaka
Posts: 238
Joined: 06 Jun 2011, 18:35
Real Name: Sara Huhtanen
Location: Mölndal

Re: 540L till Läckerbitarna

Post by kladdkaka » 24 Nov 2013, 15:05

Jag äger nu sammanlagt 2 st 150w, 1 st 100w, 1 st 50w och 4 st 25w doppvärmare. Vet inte ännu vilka/hur många jag ska ha i karet, men i vilket fall så lär inte risken för att en enstaka doppvärmare ska kunna stegra temperaturen jättemycket för jag kommer använda 3-4 st. Just nu är akvariet halvfyllt och jag har i en 150w och en 100w och de funkar i alla fall fint.

Spontanhandlade ett Am-top 3338 på auktionen igår, med en del filtermaterial samt alla slangar och tillbehör. Det ska jag ha i vänstra hörnet och strilrör på utblåset. Fyllt med biobollar (fack 1), keramikmakaroner och filtertrassel (fack 2) och kuber av finporig filtermatta (fack 3). På höger sida blir det som planerat filtermatta (sista biten jag saknar ska handlas imorgon) med pumphuvud bakom, blev ett Sunsun som pumpar 1000 l/h. Där bakom ska all annan ful teknik också gömmas.

I nuläget är akvariet halvfyllt, sand, sten, grenar och en del löv är på plats. Har nyss plockat mer löv ute för att fylla på med mer. Ikväll räknar jag med att flytta över vatten från 240l karet, sätta igång ytterfiltret och flytta över diskusarna om allt fungerar. Redan nu är vattnet färgat av alkottarna, de färgar grymt mycket har jag hunnit se medan de legat i blöt ett par dagar och jag har bytt vatten hur många ggr som helst. Men bara jag ser fiskarna så... :garv:

Jag tänker ha karet "halvöppet", bara täckglas i mitten direkt under rampen och öppet i övrigt. Dels väldigt smidigt att kunna komma åt nästan överallt utan att lyfta av ramp och glas, att kunna mata var man vill i karet och sen så har jag märkt att diskusarna ibland blir rädda om de råkar stöta i täckglaset med ryggfenan :host: Ska ha vattennivån ca 5 cm under kanten så jag får lite marginal emot vattenstänk och/eller hoppande.

Kommer säkert lägga upp lite kassa mobilbilder från dagens förlopp senare ikväll :grin:

Post Reply

Return to “Projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests