540L till Läckerbitarna

Här följer vi utvecklingen av olika projekt.

Moderator: Styrelse

Post Reply
User avatar
kladdkaka
Posts: 238
Joined: 06 Jun 2011, 18:35
Real Name: Sara Huhtanen
Location: Mölndal

Re: 540L till Läckerbitarna

Post by kladdkaka » 21 Jan 2014, 15:00

Diskusarna har varit lugnare med putsandet några dagar men igår var det intensivt igen. Och idag undrar jag lite vad de har för sig...
Det blev räkmix till frukost. Honans äggläggningsrör är synligt. När de börjat plocka åt sig maten på botten så började hannen med att spänna upp sig och ta en snabb runda i karet mellan varje mumsbit, övergick till att äta normalt efter en stund. Honan har många gånger långsamt glidit över maten och strykt äggläggningsröret emot räkmixen på botten (?)
http://www.youtube.com/watch?v=p11fEj_6-vw
^Jag kom på efter en stund att jag hade kameran på rummet så jag filmade de några minuter. Det här är efter att hanen slutat med sina rundor efter varje tugga, honan däremot ser ni ju vad hon håller på med.


Jag såg för övrigt hanen bajsa idag. Det har jag inte fått bevittna på två månader :garv: Det var iaf en mörk fin korv.

User avatar
kladdkaka
Posts: 238
Joined: 06 Jun 2011, 18:35
Real Name: Sara Huhtanen
Location: Mölndal

Re: 540L till Läckerbitarna

Post by kladdkaka » 24 Jan 2014, 14:44

Fyller på med lite halvkassa bilder och kommande planer och funderingar.

Jag har bytt knappt 10% 2-3 ggr i veckan i karet, tills förra veckan då jag ville öka på lite för att se om det kanske hjälper till att trigga diskusarna lite grann. Så jag har nu bytt 20% varannan dag i en vecka.
Nu har de fått några sådana där "finnar", så jag avvaktar till jag har koll på läget ordentligt innan jag skrider framåt när det gäller invånare... Har startat en tråd om prickarna/finnarna så jag tänker inte tjata vidare om det här också.

Till karet vill jag skaffa ett gäng Corydoras (10-15 st) och fyra till diskus. Ajajaj för min plånbok, men att utöka med färre än så när jag har ett tryggt inneboende par är nog korkat. För att göra introduktionen för de nya diskusarna lättare så tänker jag möblera om i karet tidigare samma dag. Det ska bli samma tema och känsla, men mer och tjockare grenar/rötter - så många av de nuvarande grenarna kommer också flyttas eller bytas ut. Jag har påbörjat samlande av lämpliga grenar, jag spionerar i skogen när jag är på promenad med hundarna och snor med mig eventuell kandidat till karet varje promenad just nu :grin: Mina föräldrar uppskattar det inte riktigt, eftersom jag ställer de på tork i tvättstugan :roll:

Till Tony bär det nog av någon gång under februari för att få hem fyra till läckerbitar av samma sort, och fylla på med lite annat nödvändigt också.

Ett par av mina fynd hittills (kommer få korta av/dela på de)
grenar.jpg
Putsardax
d putsar.jpg
Bild på hur det ser ut ovanifrån, nät över nästan hela öppna delarna så jag inte behöver vara så orolig över att någon gång hitta någon fisk på golvet. Lämnat öppet fram i mitten där jag matar av praktiska skäl, men där är de ju oftast just när jag matar och/eller är närvarande i rummet åtminstone.
ovanifrån.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Nilla
Posts: 187
Joined: 13 Sep 2012, 19:17
Real Name: Gunilla Johansson
Location: Rimbo

Re: 540L till Läckerbitarna

Post by Nilla » 24 Jan 2014, 21:59

Hej Sara
Jag följer dina rapporter med spänning.
Men nu blev jag lite orolig. Törs du verkligen ta grenar från skogen? Är det inte massor av baskilusker på dom? Jag har läst att tall avger något som inte är bra. Skogen är ju full av snygga grenar så det vore häftigt om de gick att använda. Jag har inte vågat men om det funkar för dig så kanske...
Men hur gör du? Det går ju inte att koka en stor gren? :confus1:

User avatar
lofstrog
Posts: 3247
Joined: 03 Jan 2010, 17:17
Real Name: Roger Löfström
Location: Södra Sandby

540L till Läckerbitarna

Post by lofstrog » 24 Jan 2014, 22:17

Jag tror inte man behöver vara så orolig för att ta grenar från lövträd. Barrträd ska man dock passa sig för.
Jag har själv tagit grenar från fruktträden i trädgården och bara spolat av med trädgårdsslangen innan de har fått åka i karet. Ingen torkning eller avbarkning innan...
Efter ett tag kommer barken att lösas upp och trilla av. Mumma både för nedbrytningsbakterier och L-malar ;)
Om man tycker att barken skräpar ner för mycket så är den lätt att ta bort med tex högtryckstvätten när den väl börjat släppa från själva grenen.

Kolla i mina trådar om mina diskusar så ser ni många grenat från trädgården.

Sent from my iPad Mini using Tapatalk HD

User avatar
lofstrog
Posts: 3247
Joined: 03 Jan 2010, 17:17
Real Name: Roger Löfström
Location: Södra Sandby

540L till Läckerbitarna

Post by lofstrog » 24 Jan 2014, 22:22

Plocka bara ur grenarna ur karet innan ni kör högtryck på dem ;)


Sent from my iPad Mini using Tapatalk HD

User avatar
kladdkaka
Posts: 238
Joined: 06 Jun 2011, 18:35
Real Name: Sara Huhtanen
Location: Mölndal

Re: 540L till Läckerbitarna

Post by kladdkaka » 24 Jan 2014, 22:29

Jag låter de bara torka igenom ordentligt. Som lofstrog säger så håller jag mig borta från barrträd, de jag plockat in hittills har varit ek och körsbär, samt någon okänd (enbart lövträd där jag tog den). Har valt att främst välja ut grenar som redan är döda sedan tidigare den här gången. Eftersom det är fruset nu så avgör jag sedan när de tinat och torkat ordentligt vilka som känns nog bra och vilka som känns för mjuka. Så länge man inte tar grenar som legat i vattensamlingar med fisk och djur så tror jag inte risken är så stor att man får med något skadligt.

De grenar jag har i karet sedan innan har det ju inte heller varit några problem med och de är inte heller kokade.

Personligen vågar jag dock inte använda grenar som inte är helt döda och torra då jag en gång fått halvfärska ormhasselgrenar att få något mögelliknande (inte det typiska slemmet) i/på ett par av de och sedan fick sjuka fiskar. Att använda färska grenar har ju dock gått bra för andra, men jag chansar inte efter att ha varit med om det en gång.

lofstrog wrote:Plocka bara ur grenarna ur karet innan ni kör högtryck på dem ;)
Det vore väl ett utmärkt sätt att simulera regnperiod annars :garv:

User avatar
kladdkaka
Posts: 238
Joined: 06 Jun 2011, 18:35
Real Name: Sara Huhtanen
Location: Mölndal

Re: 540L till Läckerbitarna

Post by kladdkaka » 29 Jan 2014, 19:57

Idag tog jag mig till Nol och fick med mig 14 Corydoras Schwartzi som nyss släpptes ut i karet efter inkoppning. De är skärrade och diskusarna välkomnade de med att nyfiket förfölja lite pansarmalar för att smaka på de och se vad det var för nåt... Men nu får stackarna iaf vara mer ifred när de visat sig inte vara ätbara :wink: Bilder kommer senare ikväll förhoppningsvis^^

Inget nytt i övrigt, de enstaka finnarna jag sett på honan är borta och de putsar på och är glada som vanligt. Jag har hittat en regnbågsräka bakom filtermattan igår, så åtminstone en räka lever faktiskt fortfarande.

User avatar
kladdkaka
Posts: 238
Joined: 06 Jun 2011, 18:35
Real Name: Sara Huhtanen
Location: Mölndal

Re: 540L till Läckerbitarna

Post by kladdkaka » 30 Jan 2014, 12:41


User avatar
kladdkaka
Posts: 238
Joined: 06 Jun 2011, 18:35
Real Name: Sara Huhtanen
Location: Mölndal

Re: 540L till Läckerbitarna

Post by kladdkaka » 16 Feb 2014, 00:45

Lite uppdatering är nog på sin plats...
Pansarmalarna dog som flugor första dygnen. Verkligen stendog från att se pigga ut till att hittas död på botten en kvart senare. De trillade av pinn en efter en och jag hann bli inställd på att allihopa skulle dö ifrån mig, men dödsfallen upphörde efter några dagar och jag har sju kvar. Dessa sju verkar må toppen och gör sig mycket bra i karet. Diskusarna visade inga tecken på att något var på tok någon gång under dödsfallen, utan de har käkat och putsat och varit glada som vanligt hela tiden. Fortfarande ingen aning om vad anledningen var, temp, nitrit, pH såg ut som det skulle. Nu funderar jag mest över om jag ska våga öka på med nya pansarmalar längre fram eller inte.. Tycker 7 är för lite men jag vill inte riskera någon ny dödsvåg heller.

Ikväll så håller BÅDA diskusarna på att antasta räkmixen. Aldrig sett hanen (nåja, inte säkert han är det, men jag kallar honom hane till motsatsen är bevisad) stryka buken emot räkmixen sådär som honan gjort tidigare. Han brukar simma bort och putsa på någon gren när honan börjar hålla på så. Vete sjutton varför just räkmixen triggar igång henne/båda.

Deras vakna tid går ut på att äta/leta mat, putsa på grenar och att tigga mat. Känns som ett sunt diskusliv tycker jag :garv: Om jag är i rummet och det gått länge sedan senaste matningen så ställer de sig i mitten av framrutan, spänner upp fenorna och stirrar befallande på mig :garv: Jag har även nyligen lagt märke till att de reagerar mer/snabbare om jag rör mig än om min pojkvän rör sig i rummet (=typ vrida på sig vid datorn) - De känner igen mig :heart1:


Tillägg: Vid en närmare titt då båda nu har ute lekrör så tyckte jag att hanens såg klart spetsigare ut. Så nog är han en hane. De har nu antastat räkmixen en timma.

stefanr
Posts: 321
Joined: 17 Mar 2011, 08:29
Real Name: Stefan Rämje
Location: Trollhättan

Re: 540L till Läckerbitarna

Post by stefanr » 05 Mar 2014, 12:28

Uppdatering kanske? :confus1:

Post Reply

Return to “Projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests