540L till Läckerbitarna

Här följer vi utvecklingen av olika projekt.

Moderator: Styrelse

jörgen n
NDS Member
NDS Member
Posts: 252
Joined: 13 Mar 2011, 21:02
Real Name: jörgen nilsson
Location: Ullared

Re: 540L till Läckerbitarna

Post by jörgen n » 27 Jul 2014, 19:31

Är du säker på att du har någon hona? Det är svårt att se på filmerna men jag får känslan av att det kan vara två hannar.

User avatar
kladdkaka
Posts: 238
Joined: 06 Jun 2011, 18:35
Real Name: Sara Huhtanen
Location: Mölndal

Re: 540L till Läckerbitarna

Post by kladdkaka » 06 Aug 2014, 19:27

Helt säker är jag inte, mina två diskusar är de enda vuxna diskusar jag studerat på nära håll under längre tid och har inget att jämföra med. Men de har haft lekrören ute vid många tillfällen och jag tycker hanen har spetsigare rör.


Underbara är de verkligen. Har gjort ny räkmix då föregående tog slut och återigen har de vaktat den mot pansarmalarna i över ett dygn (även när jag matat har en av de backat tillbaka och vaktat vid "behov"), och denna gången tycker jag honan har mörknat lite grann mot huvudet. Väldigt roligt att iakta de, även om jag ännu hellre sett att de ville praktisera lekbeteenden med rom istället för med sin mat :garv:
Honan käkar tetrabits lika hungrigt som annan mat nu, hannen däremot tittar bara på och kan möjligtvis svälja någon bit om den kommer svävande framför munnen.

Min besättning av Corydoras är utökad med 7 st Corydoras Agassizii sedan ett par veckor tillbaka. Kom snabbt tillrätta och verkar trivas toppen. Intressant är att pansarmalarna väldigt sällan simmar med varandra, utan de simmar nästan alltid med sin egen sort och blandar sig nästan bara när det är mat på gång.


I skrivande stund såg jag nästan ett fiskmord i karet. Honan körde bort en stackars pansarmal som blev inträngd i ett hörn och inte kunde ta sig iväg från henne. Då fortsätter hon bita i den tills hon har halva stackaren i munnen :shock: då den till slut blir utspottad/sprattlar sig iväg med nöd och näppe och lyckas ta sig därifrån. Livet som pansarmal här är inte lätt.

User avatar
Discusred
Posts: 1774
Joined: 04 Feb 2008, 23:09
Real Name: Patrik Wihlborg
Location: Helsingborg

Re: 540L till Läckerbitarna

Post by Discusred » 06 Aug 2014, 22:28

Är väl inte den bästa o komma med beröm o kommentarer.
Säger inte detta för att du har precis berömt min film, då blir det löjligt.
Sanningen, har följt din tråd länge o dina inlägg från början tror jag. Och jag kan bara säga, imponerande!!
Någon gång har jag tvivlat, men du har löst perfekt!!
Imponerande ifrån kar till fisk.
Sa det senast hos Kaj o Jörgen hur imponerad jag är av dig.
Forsätt med din linje, super kanon!

User avatar
kladdkaka
Posts: 238
Joined: 06 Jun 2011, 18:35
Real Name: Sara Huhtanen
Location: Mölndal

Re: 540L till Läckerbitarna

Post by kladdkaka » 06 Aug 2014, 23:35

Idag tog jag mig tid att filma mina fina blå, det var ett tag sen!
Tror det är en liten bit räkmix under bladen i hörnet där de håller på, för det där är inte deras favorithörn eller gren i vanliga fall.
http://www.youtube.com/watch?v=7Agd6mpIGmQ
Discusred wrote:Är väl inte den bästa o komma med beröm o kommentarer.
Säger inte detta för att du har precis berömt min film, då blir det löjligt.
Sanningen, har följt din tråd länge o dina inlägg från början tror jag. Och jag kan bara säga, imponerande!!
Någon gång har jag tvivlat, men du har löst perfekt!!
Imponerande ifrån kar till fisk.
Sa det senast hos Kaj o Jörgen hur imponerad jag är av dig.
Forsätt med din linje, super kanon!
Samma här, sitter ofta och läser och inspireras av olika personer och projekt men det är allt för sällan man kommenterar ändå.
Det är jätteroligt att höra, speciellt när det kommer från någon som är så mycket mer hemma på diskus (och akvaristik i allmänhet) än mig. Tack så mycket! :smile:
Det känns som jag hittat en bra balans i karet och alla verkar trivas. Diskusarna gräver sig lite djupare in i själen för varje dag och jag skulle så gärna ha ett till diskuskar, men just nu har jag inte ens råd med "vanlig" tråkigare småfisk... De är ju så mycket intressantare och personliga på alla möjliga sätt.

User avatar
kladdkaka
Posts: 238
Joined: 06 Jun 2011, 18:35
Real Name: Sara Huhtanen
Location: Mölndal

Re: 540L till Läckerbitarna

Post by kladdkaka » 13 Sep 2014, 14:26

En färsk filmsnutt från gårdagen :smile:
https://www.youtube.com/watch?v=V4vCpxo ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
kladdkaka
Posts: 238
Joined: 06 Jun 2011, 18:35
Real Name: Sara Huhtanen
Location: Mölndal

Re: 540L till Läckerbitarna

Post by kladdkaka » 25 Sep 2014, 18:28

Nu har det börjat hända någonting emellan mina blå läckerbitar... :confus1: Imorse hade båda märken vid nosen, fjällen var skrapade och jag tänkte att de blivit skrämda eller något under dygnet (la inte märke till märkena igår). Men nu såg jag att honan helt sonika simmade fram till hanen och de började puckla på varann rätt rejält med huvudena! Har studerat de en bra tag och hanen verkar emellanåt hotfull och tränger iväg honan. Och emellanåt står de och putsar bredvid varann på grenarna i vanlig ordning. I allmänhet kan man beskriva det som att de rör sig långsammare och är mer uppspända än vanligt, spänt emellan dom.

Kan diskuspar tröttna på varandra och bli ovänner, eller kan det vara så att den ena är mer leksugen än den andra och därför beter sig annorlunda, eller är det normalt att de kan "bråka" för att typ kolla av hur stark den andra är? :confus1:

Uppdatering: Det verkar vara hanen som är arg på honan (antagligen tycker att det faktiskt är dags att leka någon gång och hon är inte med på det?). Bitvis är han rätt elak så jag har släckt ner och gjort natt för de nu så honan får timeout. Får se hur det utvecklar sig och vad jag ska göra...

User avatar
Discusred
Posts: 1774
Joined: 04 Feb 2008, 23:09
Real Name: Patrik Wihlborg
Location: Helsingborg

Re: 540L till Läckerbitarna

Post by Discusred » 25 Sep 2014, 20:02

Troligtvis är du på väg till lek:)
Hanen vill lite mer nu, men honan är inte riktigt mogen än.

User avatar
kladdkaka
Posts: 238
Joined: 06 Jun 2011, 18:35
Real Name: Sara Huhtanen
Location: Mölndal

Re: 540L till Läckerbitarna

Post by kladdkaka » 27 Sep 2014, 14:35

Ingen tvekan om att hanen är väldigt sugen. Spänner upp sig hela tiden, skakar och försöker valla henne dit han vill. Honan är mest i ett hörn men ibland dras hon med och verkar svara på intresset (sen om det är för att hon eventuellt är på g eller bara för att han ska lugna sig vet jag inte). Slänger upp film ikväll om jag hinner :smile:

Hon börjar se sliten ut, han är rätt hårt på henne emellanåt. Inget som gör mig orolig över hennes hälsa ännu, men mycket ytliga märken. Avvaktar någon dag till och ser om hon verkar komma i fas eller inte, annars får jag nog dela av karet med nät eller något så hon får återhämta sig...

User avatar
kladdkaka
Posts: 238
Joined: 06 Jun 2011, 18:35
Real Name: Sara Huhtanen
Location: Mölndal

Re: 540L till Läckerbitarna

Post by kladdkaka » 29 Sep 2014, 20:13

Nu har det gått några dagar med delade åsikter sinsemellan mina diskusar, honan har stått och gömt sig i ett hörn större delen av tiden, varvat med detta:
https://www.youtube.com/watch?v=KXuDb8s ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;

Eftersom jag inte sett några tendenser till att honan är på väg att ändra sig så har jag idag valt att dela av de från varandra. Honan ser genast finare och gladare ut när hon inte blir trakasserad. Får se hur länge de får gå på det här sättet, men jag vill se att honans märken/sår läker bra och skämma bort henne extra med maten. Hannen blev oerhört upprörd över att bli upphåvad, stänkte ner halva rummet, milt uttryckt - men han kom över sin traumatiska upplevelse snabbt och åt en kvart senare.
https://www.youtube.com/watch?v=pewXmQw ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;

Konstruktionen är inte vidare stabil men jag hoppas filtermattan håller sig på plats i alla fall. Har klippt ett par hålor mot botten så pansarmalarna kan röra sig fritt mellan båda akvariehalvor.

User avatar
kladdkaka
Posts: 238
Joined: 06 Jun 2011, 18:35
Real Name: Sara Huhtanen
Location: Mölndal

Re: 540L till Läckerbitarna

Post by kladdkaka » 06 Oct 2014, 14:44

Idag öppnade jag upp karet igen så diskusarna är återförenade sedan en halvtimma tillbaka. Hittills ser det väldigt trevligt ut, båda verkar helt klart intresserade men hannen är lite lugnare och honan visar inga tendenser till att dra sig undan (ännu). Så jag hoppas hoppas hoppas verkligen att honan kanske är redo nu... Har matat på mycket den här veckan och kört små vattenbyten varje dag istället för de vanliga två per vecka.

Post Reply

Return to “Projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 13 guests