RESA TILL AMAZONAS

Artiklar från Amazonas
Locked
User avatar
Amazonas
Posts: 119
Joined: 21 Aug 2008, 11:48
Real Name: Jan Holmgren
Location: Luleå

RESA TILL AMAZONAS

Post by Amazonas » 10 Nov 2008, 23:02

RESA I AMAZONAS med fångst av Diskus
Jag kommer här att berätta om en av mina resor till Amazonas.
Målet med denna resa är att åka till floden Rio Purus för fångst av den Blå Diskusen.

Min berättelse kommer att vara uppdelad i flera delar, min målsättning är att leverera ett
avsnitt av resan en gång i veckan.

Jag kommer i min berättelse visa många bilder och har inte lagt in några copyright tecken i
bilderna eftersom tecknet förstör den, därför vill att ni respekterar min Copyright.

Frågor om resan görs i den separata tråden ?? AMAZONAS

FÖRORD
Alla har vi våra drömmar. Under många år har min dröm varit att få resa till de inre delarna av Amazonas.
Tänk att få färdas efter Amazonfloden och uppleva regnskogens djur, fåglar och fiskar.
Att få möta människorna som bor vid floderna och få möjlighet att fånga samma fiskar som simmar i
mina akvarier.
Karta 700x526 72dpi.jpg
Lite information om Amazonas
Amazonas storlek i Brasilien motsvarar en yta som är fem gånger större än Sverige.
Det som i dagligt tal kallas för Amazonfloden är de två floderna Rio Amazonas och Rio Solimoes.
Den totala längden på de två floderna är cirka 300 mil och bredden varierar mellan ett par
kilometer upp till en mil.

Floden Rio Amazonas börjar i Manaus där floderna Rio Negro och Rio Solimoes möts.
Vattennivån i floderna varierar upp till 15 meter under året. Regnperioden börjar i december och pågår
fram till juni då vattennivån är som högst. I oktober och november är vattennivån som lägst och den
bästa tiden för fångst av akvariefisk.

Staden Manaus ligger cirka 150 mil från Amazonflodens mynning mitt inne i Amazonas.
Manaus har mellan en och två miljoner invånare.

Endast en väg passerar genom Amazonas. Vägen är endast användbar under torrperioden,
vilket innebär att färdsättet i Amazonas är med båt efter floderna.
Resenärer 700x526 72dpi.jpg
Resenärerna är Jan Holmgren, Sven Fornbäck, Lennart Lindgren med sin son Erik.

MANAUS
Efter en resa på tjugofyra timmar är vi framme i Manaus. Plösligt tänker jag, vad gör vi om min vän Silvio inte finns på flygplatsen. Vilka konstiga tankar man kan få. När vi kommer in i ankomsthallen står Silvio där.

Det är dags att börja handla mat och utrustning inför båtresan. Silvio håller ett högt tempo för att vi ska komma i väg från Manaus så fort som möjligt. Värmen gör sig omgående kännbar och det är jobbigt att gå omkring på gatorna. Med ett fast grepp om vattenflaskan och med svetten rinnande kämpar vi oss fram mellan affärerna i den 35 gradiga värmen.
3. 700x526 72dpi.jpg
I hamnen säljer en fiskare dagens fångst av skivtetror och pirayor.

Färskvarorna för resan handlas på marknaden som ligger i anslutning till hamnen. Marknadsplatsen är stor, större än en fotbollsplan. Här säljs kött, fisk och grönsaker. På fiskavdelningen finns det mycket intressant att titta på. Där finns alla olika fiskarter som visats i naturfilmer från Amazonas och en del fiskar som finns i våra akvarier.
Silvio handlar basvarorna, en säck med ris, spagetti, potatis och lök.
På fruktavdelningen handlas en stor säck med ananas och en hel del andra frukter. Vi köper även två bananstockar, en med mogna och en med gröna som sakta kommer att mogna under resan.
2. 700x526 72dpi.jpg
Det är dags att hämta nätet som vi köpt. Ett femtio meter långt finmaskigt nät för fångst av akvariefisk genom notdragning. Delarna till nätet köptes i en affär och på ett annat ställe lämnade vi in delarna för att få de hopsatta till ett komplett nät.
1. 700x526 72dpi.jpg
1. Vi flyger över Amazonfloden innan landningen i Manaus. 2. Hamnen i Manaus.

Floden Rio Negros låga vattenstånd i hamnen innebär att vi måste använda en
kanot för att transportera ut det vi handlat till båten. På båten placeras färskvarorna i en gammal frysbox som fyllts
med is.
4. 700x526 72dpi.jpg
Lastning av utrustning och mat i kanoten för transport ut till båten. Vi får kliva över tomflaskor och skräp. Nu under torrperioden visar sig alla sopor som kastats i hamnens vatten.

Båten
Under de kommande två veckorna är en båt vår bostad. Den är cirka tretton meter lång och har en bredd på tre meter. Båten har två våningar och den övre våningen blir vår bostad under resan in i Amazonas.

Besättningen på båten består av ägaren Arlindo. En väldigt liten man med smeknamnet Pickolino. Vi har även med oss hans son som är vår kock.
På något sätt lyckas Pickolino son ta med sig frun och sin sex månaders baby.
De ingick inte i vårt avtal. Totalt blir vi åtta vuxna personer och en kattunge ombord på båten.

Vi gör oss hemmastadda på båten. När det är dags att hänga upp hängmattorna i taket säger Sven, det här kommer inte att gå och tittar på konstruktionen av stolpar. Han är helt säker på att hela taket kommer att rasa. Vi ser frågande på varandra. Sven är ingen liten person och som byggnadssnickare borde han veta. Vi bestämmer oss för att sätta upp hängmattorna och provligga. En efter en lägger vi oss i hängmattorna, det knakar lite i stolparna men båtens tak rasar inte ihop.

Jag tittar på båtmotorn, en tvåcylindrig Yamaha diesel på trettio hästkrafter. Ja, ja tänker jag, sjuttio mil med den motorn. Hemma skulle man inte ens ha lämnat hamnen.
5. 700x526 72dpi.jpg
1. Den lilla båten med blå presenning är båten som vi hyrt. 2. Motorn som förde oss runt i Amazonas

Vi lämnar Manus och färden in i Amazonas börjar med ……………………………… .

Fortsättningen på resan kommer om ca: en vecka.

Frågor tas här viewtopic.php?f=18&t=3268#p53973

/Janne H
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Amazonas
Posts: 119
Joined: 21 Aug 2008, 11:48
Real Name: Jan Holmgren
Location: Luleå

Re: RESA TILL AMAZONAS

Post by Amazonas » 16 Nov 2008, 17:20

AMAZONAS
Vi lämnar Manus och färden in i Amazonas börjar med att vi åker medströms Rio Negro fram till floden Rio Amazonas och där svänger båten upp i floden Rio Solimoes. Platsen där floderna Rio Negro och Rio Solimoes möts börjar floden Rio Amazonas och området kallas Meeting of Water.
Vater 700x526 72dpi.jpg
Rio Negros vatten är kraftigt kaffefärgat och sikten i vattnet är cirka en halv till en meter och Ph-värdet varierar mellan tre och fem.
Rio Solimoes vatten är kraftigt lerfärgat och sikten i vattnet är mindre än en decimeter. Ph-värdet varierar mellan sex och sju.

När båten svänger upp i Rio Solimoes tonar svarta moln upp sig i horisonten. Plösligt är stormen, regnet och åskan över oss. Vi sänker ner presenningarna som sitter på sidorna runt båten och placerar våra saker mitt på däcket för att de inte ska bli blöta. Pickolino styr båten in mot stranden och lägger till vid ett nerfallet träd som sticker upp ur vattnet.
Regnet öser ner, vattnet forsar och blåser in i alla skrymslen. Från den höga strandkanten forsar vattnet med ett innehåll av lera och mindre träd ner i floden. Efter en stund är regnet över och vi går igenom våra saker. Lite fuktiga kläder men i övrig verkar inget ha tagit skada

IRANDOBA
Vi forstsätter vår färd upp efter Rio Solimoes. När kvällen närmar sig och solen sänker sig ner i horisonten lägger båten till i en liten hamn. Cirka en kilometer från hamnen inne i djungeln ligger byn Irandoba.

På morgonen lämnar vi Irandoba och åker vidare upp efter Rio Solimoes mot Manacapuru. Vädret är skönt med växlande molnighet och en temperatur omkring 30 grader. Om fem timmar beräknas vi vara framme i Manacapuru. Vi färdas längs stranden och vid sidan av båten ser jag emellanåt rosa delfiner. Oavsett om vi åker efter floden eller om vi ligger stilla är det alltid delfiner inom synhåll. I horisonten ser jag ett stort fartyg, en stor oljetanker på cirka tjugotusen ton. Fartyget passerar oss snabbt mitt ute i floden. Bredden på Solimoes är för tillfället cirka två kilometer och Silvio berättar att djupet är cirka 30 meter där fartygen färdas.
6. 700x526 72dpi.jpg
Bilder
1. Rio Solimes höga branta lerstrand med träd som rasat ner när stranden eroderades under regnpreioden.
2. Silvio och Pickolino styr oss upp efter Rio Solimes.
3. Vi passerar ett litet flytande hus vid stranden.
4. Uppläggning av timmer vid stranen.


MANACAPURU
Sent på eftermiddagen kommer vi fram till Manacapuru, ett större samhälle med fyra till femtusen innevånare. Båten passerar hamnen och vi åker vidare in i en kanal som mynnar ut mot sjön Lago Manacapuru. Pickolino söker efter en lugnare plats att övernatta på än den i Irandoba. Båten lägger till vid ett av de många flytande husen som ligger tätt sida vid sida längs stranden.

Stövlarna får Silvio
Efter en lugn natt tar vi en tur ut på sjön Lago Manacapuru en tio mil lång insjö vid sidan om Rio Solimoes. Sjön är en känd fångstplats för akvariefisk. Åker med kanoten som vi har på släp efter båten. Det är dags att testa vårt nya nät. Pickolino backar med kanoten i en vid båge ut från stranden samtidigt som Silvio lägger ut nätet. När nätet är lagt ligger det i en vid halvbåge ut från stranden. Med stora förhoppningar påbörjas indragningen av nätet. När nätet kommer upp på land finns där endast en sprattlande fisk och massor av gamla nerfallna löv.
Mancapuru 3. 700x526 72dpi.jpg
Vi ger inte upp utan åker vidare efter stranden och kommer fram till en kanalmynning. Det är dags för ett nytt fångstförsök. Jag tittar på mina kamrater när de kliver ur kanoten och ser hur deras fötter och ben försvinner ner i leran. Jag sitter i kanoten och filmar Silvio när han lägger ut nätet. Samtidigt börjar jag fundera på det här med att gå barfota i vattnet. Pirayor, stingrockor, vem vet vad man kan trampa på?
7. 700x526 72dpi.jpg
Jag har tagit med mig ett par stövlar för att inte behöva gå barfota i vattnet, men bestämmer mig för att lämna dem i kanoten. Jag kliver med en viss tvekan ner i vattnet, känner hur fötterna och benen sjunker långt ner i leran. Jag märker genast att om jag haft stövlarna på mig hade de fastnat och försvunnit för gott. Det är inga problem att gå omkring barfota i vattnet, kan de infödda och mina reskamrater så kan väl jag också göra det.
8. 700x526 72dpi.jpg
När indragning av nätet påbörjas plaskar det i vattnet och några fiskar hoppar ut över nätet. Förväntningarna stiger, nu vet vi att det finns fisk i nätet. När det kommer upp på land ser vi att nätet är fyllt med fisk. Pickolino skyndar sig snabbt fram och plockar bort pirayorna innan de biter sönder nätet med sina vassa tänder. På ena sidan ligger några skalarer som Sven snabbt plockar upp. Vi får även pirayor, Uaru, hantelciklider och en vacker variant av jordätaren Geophagus proximus. Pickolino samlar snabbt ihop alla ätbara fiskar som vi ska ha till kvällens middag. Det blev en lyckad fångst.
Manacapurudiskus 700x526 72dpi.jpg
Nöjda efter en trevlig tur åker vi till båten i Manacapuru. Det känns skönt att vara tillbaka efter en hel dag ute på sjön, solen värmen och vinden tar på krafterna.
Manacapuru 2. 700x526 72dpi.jpg
Bild. Erik, Lennart och Sven tittar på dagens fångst.

Trött efter en händelserik dag lägger jag mig i hängmattan och tittar upp mot en stjärnklar himmel med fullmåne. Jag ser på fladdermössen som flyger runt båten i ivriga försök att fånga något ätbart. Det går faktisk att sova i en hängmatta. Ligger man bara lite tvärs över så blir sovställningen bra. Det har nu gått fem dagar sedan vi kom till Manaus. I morgon är det dags att åka vidare efter Rio Solimoes mot byn Anama.


Tidigt på morgonen lämnar vi Manacapuru …………………………………..

Fortsättningen på resan kommer om ca: en vecka.

Frågor tas här viewtopic.php?f=18&t=3268#p53973
/Janne H
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Amazonas
Posts: 119
Joined: 21 Aug 2008, 11:48
Real Name: Jan Holmgren
Location: Luleå

Re: RESA TILL AMAZONAS

Post by Amazonas » 23 Nov 2008, 17:40

RIO SOLIMOES
Tidigt på morgonen lämnar vi Manacapuru med kurs mot Anama. Båtens hastighet är inte så hög på grund av flodens kraftiga motström. Vår kapten Pickolino styr oss i en slingrig kurs för att undvika de kraftigaste strömmarna i floden. Stora träd flyter snabbt förbi oss och jag ser även en del vattenväxter som vattenhyacint och pista flytande i vattnet.
Hängmatta 700x526 72dpi.jpg
Bild. Det finns inte så mycket att göra när vi färdas efter floderna, det blir att vila eller läsa en bok i hängmattan.

När solen sänker sig ner i horisonten har vi färdats hela dagen på floden. Vi stannar inte för övernattning. Pickolino kör vidare i mörkret med kurs mot Anama. Silvio lyser med strålkastaren i vattnet framför båten för att Pickolino ska undvika att köra på träd som kommer flytande i floden. När strålkastaren emellanåt sveper längst stranden ser vi kajmanernas ögon lysande som röda lanternor i mörkret.

Plötsligt hör vi musik. Det är brasilianska rytmer som sprider sig i luften. Vi närmar oss byn Anama. Det är lördag kväll och dans i byn. Anama ligger inte vid stranden av Solimoes som kartan visar. För att komma till byn svänger vi av från floden och åker in i en smal kanal några hundra meter. Pickolino lägger till vid ett av de flytande husen i början av byn. Kanalen fortsätter sedan vidare genom hela byn och bildar sedan en stor insjö med namnet Lago Anama. Trötta efter en lång dag på Solimoes känner vi att det inte blir någon dans för oss i kväll. Jag lägger mig i hängmattan och somnar till de brasilianska rytmerna.
Anama sat 700x526 72dpi.jpg
ANAMA
Vaknar av att det plaskar i vattnet, jag stiger upp och ser en rosa delfin "Boto" som jagar småfisk i vattenytan tätt intill båten. Klockan är sex och solen stiger sakta upp ur horisonten. Det är lugnt och tyst, endast små flockar av papegojor flyger kors och tvärs mellan träden.
Boto 700x526 72dpi.jpg
Under båtfärden upptäckte jag att vi hade problem med att gå på toaletten under natten. Toalettens placering är inne i maskinrumet. Vår kock med fru använder maskinrumet som sovrum och de låser dörren dit på natten. Behovet att gå på toaletten under natten finns ju alltid. Det flytande huset som vi lagt till vid visar sig vara en affär med försäljning av husgeråd. Jag passar på att komplettera vår utrustning med en extra plasthink.
Den inköpta plasthinken blir under kommande nätter vår toalett med placering på det övre däcket. Tömningen utförs på samma sätt som båtens toalett, direkt ut i floden.
Anama hus 700x526 72dpi.jpg
Blid 1. Vår båtplats i Anama, vi har sänkt ner presenningar för atthålla ner temperaturem ombord. 2. Vår båtplats är tätt intill ett flytande bodtadshus. 3&4. Tittar in genom fönstret i det flytande bostatshuset intill vår båt.

I dag ska Silvio ordna så att vi får en fisksump tillverkad. Den ska användas för tillfällig förvaring av fångade fiskar under pågående fiske.
Vi ska proviantera färskvaror och frukt, frysboxen skall fyllas med ny is. Isen som vi hade med oss från Manaus har övergått till flytande form. Vattnet har tömts ut genom ett litet hål som borrats i botten på frysboxen. Dagen går och inget händer. Jag frågar Silvio när vår fisksump blir klar. Han tittar på mig och säger beklagande att det är söndag i dag och alla affärer är stängda så vi kan varken proviantera eller få vår fisksump tillverkad. Beskedet innebär att vi får stanna en extra dag i Anama.

Vi bestämmer oss för att gå en tur in i byn. Gatorna är smala och belagda med något som liknar cement. Husen står tätt sida vid sida. De är placerade på pelare med ett grävt eller gjutet dike vid framkanten av husen. Efter en stunds promenad kommer vi fram till byns torg och från ett av husen hörs musik. Det är sambarytmer på högsta volym. Framme vid huset upptäcker vi att det är en affär som har söndagsöppet. Vi köper vatten och läskedrycker för att orka vandra vidare genom byn.
Rundtur i Anama 700x526 72dpi.jpg
Efter ha gått en stund inne i byn kommer en man fram till oss, han säger något på portugisiska. Mannen slår följe med oss och han pratar hela tiden medan vi går runt i byn. Vi förstår inget av vad han säger. Jag misstänker att mannen är Anamas byfåne. På vägen tillbaka till båten kantas gatan av stora mangoträd och högt uppe på trädens grenar plockar barn mangofrukterna som just har mognat.
Rundtur Anma 700x526 72dpi.jpg
Jag upplever att byn Anama är smutsig. På gatorna ligger det fullt med hundskit. Vi får kryssa oss fram mellan högarna när vi vandrar runt i byn, ändå lyckas jag trampa på en hög. Döda hundar, kattor och höns ligger i dikena och ruttnar. Jag är förvånad över att ingen lukt kommer från de döda djuren. Inte en fluga finns på dem, djurkropparna bara torkar bort.

Mellan två hus sitter en blå kåpa på en trästolpe, det är telefonkiosk.
Jag lyfter på luren och blir förvånad när jag hör en svag ton. Provar att slå numret hem och det svarar på svenska i andra änden. Otroligt att man från en by mitt inne i Amazonas hittar en telefon som det går att ringa hem till Sverige med.

Det är ovanligt varmt i dag. Solen skiner från en molnfri himmel och luften är helt stilla. Jag sitter i skuggan ombord på båten och svetten rinner efter sidorna på kroppen. När jag tittar på termometern visar den fyrtio grader och det är den högsta temperaturen vi hittills haft under resan.

Jag sitter uppe på övre däcket och tittar på Sven och Lennart när de med en liten håv försöker fånga fiskar som simmar längst sidorna av de flytande husen. Efter en stund kommer de stolta tillbaka och visar upp sin fångst. Lennart visar mig en vacker flaggciklid och en liten skalare.
Anama fiske 700x526 72dpi.jpg
Det har blivit kväll och jag ligger i hängmattan och ser på en stor mängd av insekter som samlats kring lyktstolpens lampa uppe på strandkanten, dags att ta fram moskitnätet till hängmattan.


Äntligen är vi på väg mot floden Rio Purus…………………………………….

Fortsättningen på resan kommer om ca: en vecka.

Frågor tas här viewtopic.php?f=179&t=3268
/Janne H
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Amazonas
Posts: 119
Joined: 21 Aug 2008, 11:48
Real Name: Jan Holmgren
Location: Luleå

Re: RESA TILL AMAZONAS

Post by Amazonas » 30 Nov 2008, 19:14

RIO PURUS
Äntligen är vi på väg mot floden Rio Purus. Provianteringen, isen och fisksumpen ordnades snabbt på morgonen. Efter ha färdats två timmar på Rio Solimoes svänger vi upp i Rio Purus. Landskapet förändras och längs stränderna blir växligheten tätare och frodigare än Rio Solimoes leriga stränder. Floden blir smalare men är fortfarande bred efter svenska mått.
Rio Purus 700x526 72dpi.jpg
Vi passerar byn Beruri och kommer in i ett träskliknande område med smala kanaler vid ena sidan av Rio Purus. Bredden på kanalerna varierar mellan 30 till 50 meter och stränderna består av sandblandad lera och gräs. Högt uppe i träden hänger stora grästorvor ner från grenarna. Grästorvorna visar hur hög vattennivån var under den senaste regnperioden. Kvällen närmar sig och Pickolino styr in mot en kanalmynning för att lägga till vid stranden. En bra plats för övernattning.

Äntligen ska vi övernatta mitt ute i djungeln, det ska bli skönt med en tyst natt. När mörkret kommer börja djungeln leva. Syrsorna börjar spela och efter en stund sätter grodorna i gång att klucka med en ljudnivå som inte med ord går att beskriva. Ljuden kompletteras med gälla skrik inifrån djungeln. Blandningen av ljud ger en lite otäck känsla men samtidigt är det härligt att få höra djungelns sång.
9. 700x526 72dpi.jpg
10. 700x526 72dpi.jpg
Tidigt på morgonen bestämmer vi oss för att försöka fånga några diskusar inne i kanalen. Vi är ivriga att komma iväg. Åker med kanoten in i kanalen och passerar två små båtar med fiskare från byn Beruri. Fiskarna har lagt sina nät tvärs över kanalen så Pickolino får fälla upp motorn för att båten inte ska fastna i näten. Vi kommer in i ett område som ser ut att vara en bra fångstplats. Första notdraget ger en del fisk men inga diskusar. Fångstförsök görs på flera platser i kanalen och på ett ställe får vi några diskusar i nätet. Jag börjar misstänka att vi drar nätet på för grunt vatten. Vi provar där det är lite djupare och i notdraget får vi ett mindre stim med diskusar. Nöjda återvänder vi till båten för lunch. Pickolino har samlat ihop matfiskar från notdragen så till lunch blir det stekt påfågelciklid med ris.
Fiske Purus 700x526 72dpi.jpg
Fiske i kanalen 700x526 72dpi.jpg
Jag har börjat acklimatisera mig i den höga temperaturen och fuktigheten, svettas inte lika mycket som de första dagarna. Värmen är inget problem längre. Under natten sjunker temperaturen till cirka 27 grader så jag får ha en tunn filt över mig i hängmattan för att inte frysa när jag sover.
På grund av att vattnets temperatur är 30 grader och luftens temperatur sjunker under vattentemperaturen så ökar luftfuktigheten kraftigt och den ger en kylande effekt.

På morgonen kommer en av fiskarna från kanalen till vår båt. Han ger oss en diskus som han fått i nätet under natten. Diskusen är stor nästan 25 centimeter. Tyvärr har diskusen varit utan vatten en stund så den överlever inte.

Indianerna på Rio Purus
Vi åker vidare upp efter Rio Purus. Båttrafiken har minskat och växtligheten längs stränderna tätnar. Plötsligt ändrar båten riktning. Pickolino styr mot en grupp med flytande hus på andra sidan av floden. Silvio berättar att det är indianer som bor i husen och att området vi befinner oss i är ett indianreservat.
Indianer 1.jpg
Indianer 2. 700x526 72dpi.jpg
Båten lägger till vid ett av de större husen. Silvio och Pickolino hälsar på indianerna. En av indianerna arbetar med att laga fisknät. Det är hövdingen i byn. Pickolino tar fram boken med bilder på diskusfiskar och frågar om vi kan få fånga samma fiskar som bilderna i boken visar. Hövdingen sitter lugnt kvar och jobbar med sitt nät samtidigt som han tittar i boken som lagts på golvet framför honom. Boken väcker stor uppmärksamhet och plötsligt är hela familjen bestående av fru, barn, barnbarn, mormor och farmor samlade runt boken. De pratar, pekar och skrattar. Fiskarna känns nog igen men de har förmodligen inte tidigare sett en bok med diskusfiskar. Hövdingen nekar oss vänligt men bestämt att fiska inom deras område. Fiske är ju deras huvudsakliga försörjning och han är kanske rädd för att det kan försämras av vårt fiske. Vi tackar för oss och fortsätter vår färd vidare upp efter Rio Purus.

Efter ett par timmars färd kommer vi fram till byn Tapuru............................................

Fortsättningen på resan kommer om ca: en vecka.

Frågor tas här viewtopic.php?f=18&t=3268#p53973
/Janne H
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Amazonas
Posts: 119
Joined: 21 Aug 2008, 11:48
Real Name: Jan Holmgren
Location: Luleå

Re: RESA TILL AMAZONAS

Post by Amazonas » 10 Dec 2008, 21:18

TAPURU
Efter ett par timmars färd kommer vi fram till byn Tapuru. Det har nu gått åtta dagar sedan vi lämnade Manaus och vi har färdas cirka trettiofem mil in i Amazonas.

Tapuru är en av de mindre byarna vi besöker under resan. Uppskattningsvis finns här cirka trettio hus och jag ser även att standarden på husen blir lägre ju längre in i Amazonas vi kommer. Människorna som bor här är fattigare än de som bor efter Rio Solimoes. När jag använder ordet fattigare syftar jag på den materiella standarden inne i husen. I övrigt verkar alla vara välmående. Mat finns i överflöd året om i form av fisk och frukt.
.
Bild 1. Vi har laggt till vid ett flyande hus i Tapuru. 2. Våra grannar. 3. Vårt matbord. 4. En snabbtitt i köket på båten.

Silvio, Pickolino och jag gör ett besök inne i byn. Pickolino går med bestämda steg i riktning mot ett av husen. Vi hälsas välkomna när vi kliver in. Det verkar som Pickolino och Silvio känner folk inne i Amazonas. Silvio berättar att han är född och uppvuxen vid sjön Lago Badajos mellan Anama och Tefe. Pickolino kommer från en by längre upp efter Rio Purus. Familjerna är stora och det finns ofta någon släkting i varje större by.
Jag hör att samtalen kommer in på fångst av diskus. Jag kan inte många portugisiska ord men jag hör ordet Cara´ nämnas. Cara´ är det Amazoniska namnet på diskus. Silvio berättar att ett bra fångstområde kan finnas längre upp efter floden. Vi bestämmer oss för att ta kanoten och åka till området och rekognosera för kommande fiske. Två män från byn erbjuder sig att följa med och hjälpa till mot en mindre ersättning.

Indianreservat
Vi åker in i ett stort område bestående av en mängd smala kanaler med låga gräsbankar. Det är grunt så på många ställen får vi dra kanoten för att komma framåt. De smala kanalerna har en bredd på fem till tjugo meter och de slingrar sig fram genom ett landskap som ser exakt lika ut oavsett i vilken riktning man ser. Utan våra nya kamrater skulle vi nog inte hitta ut ur området.

Kanoten lägger till vid stranden i en av kanalerna. Silvio och våra nya kamrater går efter en stig in i djungeln. Nyfiken följer jag efter. Ser ett litet hus på pelare med endast en vägg på ena sidan och under bökar en stor gris. Vid huset står våra kamrater och samtalar med en ung indiankvinna. Jag frågar Silvio vad som händer. Han berättar att området som vi befinner oss i är ett indianreservat. De söker indianhövdingen för att be om lov att få fånga diskus. Indianhövdingen är ute i djungeln men indiankvinnan som är hans fru ger oss lov.
Tapuru 2.jpg
Nu under torrtiden har fiskarna i Amazonas svårt att hitta skyddande platser att gömma sig på. Det innebär att möjligheten till ett bra fiske ökar genom att fiskarna är samlade inom små områden.
Under regnperioden blir området som vi befinner oss i en enda stor sjö. Fångst av akvariefisk blir då omöjligt eftersom fiskarna är utspridda över ett mycket stort område.

Fiskemetoder
Tapuru 3.jpg
Vi använder två fångstmetoder vid fångst av fisk. Den ena metoden innebär att vi hugger ner buskar med en längd av två till tre meter. Buskarna trycks sedan fast i botten. Det är ett sätt att skapa en skyddad samlingsplats för fiskarna. Platsen lämnas sedan i fred några dagar så fiskarna får möjlighet att hitta buskarna. Som jag tidigare berättat är sikten i vattnet bara några decimeter. När det är dags att fiska av platsen lägger vi nätet i en vid båge ut från stranden runt buskarna. Buskarna tas upp och nätet dras ihop. För vår del gav detta fiskesätt den bästa utdelningen av antal diskusar per notdrag.
Tapuru 8.jpg
Tapuru 4.jpg
Tapuru 9.jpg
Den andra fångstmetoden vi använder är för att fånga fiskarna som står i skydd under flytväxter. Se ovanstående tre bilder.
I kanalerna hittar vi områden med den stora flytväxten ”Paspulum repens”. Nätet läggs ut från stranden i en vid båge runt flytväxterna. Sedan börjar ett mödosamt arbete med att ta bort växligheten på insidan av nätet. Vi börjar med att hugga av växternas rötter närmast stranden. Flytväxterna delas sedan upp i hanterbara flak som knuffas ut över nätet eller dras upp på land. När sedan hopdragningen av nätet pågår fastnar det oftast i stockar och grenar som ligger på botten. Så våra hjälpande vänner befinner sig mera under vattnet än ovanför vid indragningen av nätet.
Denna fångstmetod kräver en stor arbetsinsats. Vilket medför att varje notdrag tar mellan en och två timmar. Metoden ger hundratals fiskar men endast ett fåtal diskusar.
Tapuru 5.jpg
Tapuru 6.jpg
Fiske
Vi satte ner buskar i kanalerna första dagen i Tapuru och de lämnas nu i fred några dagar så att fiskarna får möjlighet att hitta dem. Under tiden så fångar vi fiskarna som står i skydd under flytväxter.
Tapuru 7.jpg
Biten i foten
Under arbetet med att ta bort flytväxter känner jag hur fiskarna .............................................

Fortsättningen på resan kommer om ca: en vecka.
/Janne H
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Amazonas
Posts: 119
Joined: 21 Aug 2008, 11:48
Real Name: Jan Holmgren
Location: Luleå

Re: RESA TILL AMAZONAS

Post by Amazonas » 26 Dec 2008, 20:59

Tapuru 17.jpg
Bild 1. Infarten till indianreservatet i Tapuru med de smala kanalerna som vi fiskar i.
Bild 2. På väg in i reservatet sökande efter en bra fångstplats.


Biten i foten
Under arbetet med att ta bort flytväxter känner jag hur fiskarna simmar mot benen. Det är spännande men samtidigt lite otäckt. Jag vet att i det grumliga vattnet finns kajmaner och farliga fiskar som stingrockor och stora pirayor. Uppe på flytväxterna springer stora vattenspindlar som ingen verkar bry sig om, så jag antar att de är ofarliga. Pickolino blir biten i foten av en liten kajman som blev instängd i nätet. Det blev ett ordentligt jack som blödde, men det blev det ingen allvarlig skada. Inte bara Pickolino blir biten, många av fiskarna som vi fångar har blivit bitna av pirayor och andra rovfiskar. Skadorna på diskusarna sitter oftast på den bakre delen av kroppen. Där är en stor del av ryggfenan och en bit av ryggen borta. Såren från betten är läkta, men diskusarna ser inte vackra ut.
Tapuru 13.jpg
Tapuru 14.jpg
Tapuru 12.jpg
Tapuru 11.jpg
Tapuru 10.jpg
När vi dragit in nätet plockas alla större fiskar bort. En del av fiskarna har vassa tänder och de aktar sig våra infödda kamrater noga för när de plockas ut ur nätet. Sedan börjar det gedigna arbetet med att ta bort alla små fiskar och malar som fastnat i det finmaskiga nätet. Malarna tas bort med stor försiktighet. En del av dem har sylvassa och giftiga fenstrålar. Jag trampade på en av malarna i nätet och blev stucken under foten. Visst gjorde det ont, men smärtan gick över efter en stund.
Tapuru 16.jpg
Bild 1. En vacker variant av Jordätaren Geophagus Proximus. 2. Tapuru diskus. 3. En fisk med det Amazonska namnet Traia. 4. En vacker ciklid.

Diskusarna som fångas förvaras i plastbackar. Under färden tillbaka till båten gör vi kontinuerliga vattenbyten i backarna för att undvika att fiskarna ska drabbas av syrebrist. Vi passerar alltid förbi indianhövdingens hus där lämnas några matfiskar i hans kanot som tack för att vi får fiska i området.

Andningspåsar
Tillbaka på båten sorterar vi ut vilka fiskar som ska få följa med oss hem och flyttar över dem till andningspåsar. De skadade och mindre vackra diskusarna släpps tillbaka ut i Rio Purus.

Andningspåsarna heter ”Kordon Breathing Bag”. Det är påsar tillverkade av någon typ av Gore-Tex plast. Påsarna har förmågan att släppa in syre och släppa ut koldioxiden, rena trolleriet. De som vi har med oss rymmer fem liter. Jag testade en påse innan resan för att verkligen se om de fungerade som lovat. Jag fångade två stycken tio centimeters mörtar som placerades i en andningspåse. Efter fyra veckor simmade mörtarna fortfarande i påsen och verkade må bra.
Tapuru 15.jpg
Bild 1. På väg tillbaka till båten efter en fångsttur. Sven övervakar fisklådorna så ingen olycka sker med våra nyfångade diskusar. 2. Paketering av diskusar i andningspåsar. 3. Diskus i andningspåse. 4. Våra fångade diskusar ombord på båten.

Filosofen
Jag sitter på övre däcket och ser ut över Rio Purus. Solen sänker sig ner i horisonten och jag bara myser. Äntligen efter många år av längtan till de inre delarna av Amazonas sitter jag här mitt inne i djungeln.
Jag har fångat många vackra fiskar och sett kajmaner, delfiner och stora vattensköldpaddor. Morgon och kväll flyger stora flockar av papegojor över floden. När mörkret kommer syns små blinkande ljuspunkter i luften runt båten. Det är eldflugorna som svärmar. Erik kommer fram och visar en eldfluga som han fångat. Eldflugan ser inte alls ut som en fluga. Den liknar mer en geting med sin avlånga kropp och längst bak på kroppen syns det blinkande ljusskenet.

Här i Tapuru är det en del myggor och andra insekter i luften på kvällen. Eftersom en svag bris följer floden är det inga större mängder av dem kring båten. Vi undviker att tända lyset på kvällarna för att inte locka insekterna till oss. Under nätterna använder vi moskitnät över hängmattorna för att inte bli bitna när vi sover.

Andlig smörjelse
Jag har precis lagt mig ner i hängmattan för att sova, då det blir ett förfärligt liv uppe i byn.
Ett skrålande ljud med musik och tal. Sven säger, du hör väl att det är Jesus som det berättas om. Vi får vår andliga smörjelse varken vi vill eller inte. Efter en stund tystnar ljudet och jag somnar.

På morgonen går jag in i byn för att se var i från ljudet kom. Utanför kyrkan ser jag en hög stolpe med fyra jättestora högtalare. Det är tydligt att alla i området ska få sin andliga dos
oavsett om man går till kyrkan eller inte.

Efter några dagar med ett lyckat fiske har vi nu fångat .....................................................

Fortsättningen på resan kommer om ca: en vecka.
/Janne H
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Amazonas
Posts: 119
Joined: 21 Aug 2008, 11:48
Real Name: Jan Holmgren
Location: Luleå

Re: RESA TILL AMAZONAS

Post by Amazonas » 02 Jan 2009, 22:23

Lyckat fiske
Efter några dagar med ett lyckat fiske har vi nu fångat tillräckligt med vackra diskusar. Stora delar av övre däcket är nu täckt med fiskpåsar.
Tapuru 22.jpg
Vår sista fångsttur blir att fiska av platserna där vi placerat buskar ute i vattnet. Platserna har lämnads i fred några dagar. Sven och jag har fullt upp med att flytta över förmiddagens fångst från backarna till andningspåsar.
Det blir Lennart som får åka med våra vänner på sista fångstturen.
Tapuru 19.jpg
Tapuru 25.jpg
Vi hinner precis bli klara med överflyttning av fiskarna när jag hör motorljudet från kanoten. Alla i kanoten talar högt och Lennart verkar vara väldigt glad. När kanoten lägger till vid sidan av båten förstår jag varför. Plastbackarna är fulla med vackra diskusar och det blev ett jättebra avslut på vårt fiske.
Tapuru 20.jpg
Tapuru 21.jpg
Många av diskusarna är bitna i fenorna och ser inte vackra ut, de släpps tillbaka i Rio Purus.

ÅTERRESAN
En mindre grupp som varit våra grannar vinkar av oss. När vi nu färdas medströms i floden märks att båtens hastighet ökat betydligt. Vi har en passagerare med oss från Tapuru. Det är en av våra vänner som hjälpte till med fisket. Han var tydligen bara på besök i Tapuru och ska nu hem till Manacapuru. Hans namn är Raimundo.
Tapuru 24.jpg
BERURI
Det har börjart skymma, klockan är sex på eftermiddagen. Pickolino får hjälp av Raimundo med att styra båten. Han vet vägen förbi de stora sandgrynnorna i Rio Purus. I bland färdas vi nära stranden och i bland mitt ute i floden. På andra sidan av floden ser vi belysningen från byn Beruri. Båten svänger och styrs rakt mot byn. När vi kommer fram till stranden och lägger till har det blivit mörkt.

Silvio frågar om vi vill följa med på en tur in i byn. Han ska än en gång prova om det går att ringa hem till sin fru i Manaus. Silvio, Pickolino, Raimondo och jag går in till byn. Jag måste tända ficklampan för att se var jag sätter mina fötter. Vi går uppför en lång brant slänt bestående av lera och stora trästockar, det är jättehalt och mina fötter far åt alla håll. Välbehållen uppe på slänten ser jag byns gatubelysning i mörkret.

Inne i byn möts vi av ett kraftigt motorljud. Det är elverket som förser byn med ström. Elverket drivs av en stor dieselmotor som saknar ljuddämpare. Jag är förvånad över att man placerar ett elverk mitt inne i centrum av byn.
Var vi än går hörs brummandet från elverket. På huvudgatan ser jag endast ett fåtal människor. Gatan är den enda belagda i byn. Beläggningen består av ljusgrå betong och på var sida om gatan står en prydlig rad av lycktstolpar med runda glaskupoler. Det ser jättefint ut men ingen av lyktorna lyser. Silvio berättar att när man monterade belysningen och utförde beläggningen av gatan så gjordes arbetet i fel ordning. Arbetet med beläggning och lyktstolpar utfördes före eldragningen.

Vi lämnar Beruri tidigt på morgonen för att under dagen försöka att åka hela vägen till Manacapuru. Det är fortfarande mörkt när vi åker i väg. Efter en timmas båtfärd lämnar vi Rio Purus och styr ut på Rio Solimoes.
Tapuru 23.jpg
Solen stiger hastigt upp över horisonten och morgonljuset lyser upp landskapet. Vi har en vacker och varm dag framför oss.
Pickolino styr in i de kraftigaste strömfårorna för att båten ska få en så hög fart som möjligt. Färden går med hög hastighet efter Solimoes eftersom vi färdas i flodens strömriktning. Vi passerar kanalen in till Anama. Jag börjar tro att vi kommer att hinna ända ner till Manacapuru innan kvällen. Det verkar som båten, Pickolino och Silvio har hemlängtan.

Vädret
Under vår vistelse ute i Amazonas har det bara regnat en halv timme.
Det var skyfallet som vi fick på oss när vi lämnade Manaus och svängde upp i Rio Solimoes. Temperaturen har varierat mellan trettio och fyrtio grader på dagen. På nätterna har temperaturen sjunkit till omkring tjugosex grader.

Maten
Maten har bestått av fisk i kokt eller stekt form tillsammans med ris eller spagetti. Vi har ätit påfågelciklider, hantelciklider, pirayor och stora skivtetror. Det kanske verkar lite ensidigt att äta fisk varje dag. Här ute i djungeln finns det inte så mycket annat att väja på. Frukt finns alltid på båten. Vi äter annans, meloner och vi har två stycken bananstockar med oss. En stock med mogna och en med gröna bananer som sakta mognade under resan.

TILLBAKA I MANACAPURU
Det blir som jag tänkte med ...........................................................

Fortsättningen på resan kommer om ca: en vecka.

Frågor om resan tas i separat tråd

/Janne H
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Amazonas
Posts: 119
Joined: 21 Aug 2008, 11:48
Real Name: Jan Holmgren
Location: Luleå

Re: RESA TILL AMAZONAS

Post by Amazonas » 19 Jan 2009, 22:37

TILLBAKA I MANACAPURU
Det blir som jag tänkte med hemlängtan. Sent på eftermiddagen kommer vi fram till Manacapuru.
Pickolino styr båten in i kanalen som mynnar ut i sjön Lago Manacapuru och till nästan samma plats som på utresan.
När båten lagt till bestämmer vi oss för att följa med Raimundo hem och träffa hans familj.

Det blir en lång promenad genom hela samhället. Många av de större gatorna är belagda med någon typ av asfalt som inte blir mjuk trots den höga temperaturen. Jag är förvånad över att så många gator är belagda i ett samhälle mitt ute i Amazonas. Under vår promenad ser vi endast ett fåtal taxibilar. Jag undrar varför man gjort så stora och fina gator när det finns så få bilar.
Manacapuru 5.jpg
Bild 1. Platsen där vi lade till med båten. Bild 2 och 4. De biltomma gatorna i Manacapuru. Bild 3. Sven och Pikolino på väg till Raimundos hus.

Efter en lång promenad genom centrum blir gatorna smalare och beläggningen övergår till röd jord. Vi har promenerat i mer än en timma när vi kommer fram till Raimundos hus. Hans familj består av fru och två barn mellan fem och tio år, en pojke och flicka. Storleken på huset är sex gånger fyra meter och innehåller två rum och kök. Vi blir bjudna på vatten och det smakar ovanligt bra efter den långa promenaden.
Manacapuru 3.jpg
Bild. Raimundos hus i Manacapuru.

Brasilianska rytmer
Kvällen närmar sig och vi lämnar Raimundos familj. På vägen tillbaka till båten stannar vi till vid en uteservering.
Vi beställer in lite kall dryck för att kyla ner oss. Musik ljuder med högsta volym och lätt klädda par dansar runt omkring oss till brasilianska sambarytmer. Vid sidan av serveringen står två duschar som flitigt används av de dansande. Trötta efter en lång promenad och trevlig dag tar vi en taxi tillbaka till båten.

ÅTER MANAUS
Tidigt på förmiddagen startar återresan till Manaus. Pickolino söker som tidigare snabbt upp den kraftigaste strömfåran. Silvio tittar i kikaren på båtarna som passerar. Undrar om han ser något i kikaren. Tidigare under resan gav jag honom ett universalverktyg bestående av tång, avbitare, kniv och flera typer av skruvmejslar. Omgående skruvade han isär kikaren i små, små bitar och efter isärtagningen skruvade han en hel dag för att få delarna tillbaka på sin rätta plats.
Manacapuru 4.jpg
Bild 1. Sven tar en tupplur på det övre däcket. Bild 2. Diskusarna i syrepåsarna mår bra.
Bild 3.Slivio tittar i kikaren som han just skruvat ihop. Bild 4. Båtarna vi har på släp.


På eftermiddagen är vi tillbaka i Manaus. Jag blir förvånad över hur fort båtfärden till Manaus gick. Hastigheten på strömmarna i Rio Solimoes är mycket kraftigare än vad den ser ut att vara. När vi åkte från Manaus uppströms till Manacapuru tog det två dagar med en övernattning i Iranduba. Nu när vi åker samma sträcka medströms tillbaka tar det inte ens en hel dag.

I hamnen ligger båtarna tätt ihopkopplade med varandra. Alla verkar ha sina bestämda platser. Många av båtarna används som bostad och man vill gärna ha samma grannar. När vi återvände efter en tur inne i stan har Pickolinos fru, svärfar och barn flyttat ombord. Båten är tydligen bostad för Pickolinos familj när den ligger i hamn. Även om det blev mycket folk ombord är det inga problem. Vi har det övre däcket för oss själva och orsaken till att vi bor kvar på båten är att vi har våra fiskar att sköta om.
Det hade helt klart varit bättre att bo på hotell med vanlig säng och luftkonditionering. Men det är bara att gilla läget och ta det för vad det är.

Det har nu gått några dagar utan att vi har kunnat tvätta oss ordentligt. Bada i hamnen är uteslutet på grund av allt som finns i och flyter omkring i vattnet. Jag frågar som vanligt Silvio. Inga problem svarar han. Pickolino får ta kanoten och köra er till andra sidan av Rio Negro. Vattnet där är renare än här i hamnen. När vi kommer över till andra sidan av floden breder en fin sandstrand ut sig längs kanten av djungeln. Tänk att på ena sidan av floden ligger en stad med två miljoner innevånare och på andra sidan orörd djungel.
Manacapuru 6.jpg
Bild 1. Tillbaka i Manaus hamn. Bild 2. Vår båt har laggt till vi samma grannbåt som innan vi for iväg.
Bild 3. Våra båtgrannar. Bild 4. Badar på andra sidan av Rio Negro med Manaus i bakgrund, konstaterar att jag även har blivit rätt brun på kroppen.


Acklimatiserade
Under de tre veckor som vi varit ute har vi fullständigt acklimatiserat oss. Vi kan utan besvär äta och dricka allt som bjuds. Det kommer väl till pass nu. Våra tallrikar, glas och bestick diskas direkt i floden av Pickolinos fru. Från de hundratals båtar som ligger här i hamnen går allt avlopp från både disk och toaletter direkt ut i floden. Allt man kan vänta sig finna i en avloppsledning finns runt vår båt.

I början av min berättelse nämnde jag att vår kock hade tagit med sig sin fru och sin sex månaders baby. Jag var lite orolig över att en liten baby skulle med på resan. Det var inget problem, under hela resan hördes inte ett enda ljud från babyn. Om vi inte sett henne skulle vi inte ha vetat att hon varit med på båten. Den tvåcylindriga båtmotorn som vi inte ens skulle ha lämnat hamnen med hemma tuffade på hela resan utan minsta problem. Även taket på båten som våra hängmattor var fästa i höll, det var endast lite knakningar i taket när vi lade oss på kvällarna.

Är man akvarist och besöker Manaus är ett besök hos en akvariefiskgrossist ............................

Fortsättningen på resan kommer om ca: en vecka.

Frågor tas i tråden ”Fråge tråd till Amazonas resa.”

/Janne H
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Amazonas
Posts: 119
Joined: 21 Aug 2008, 11:48
Real Name: Jan Holmgren
Location: Luleå

Re: RESA TILL AMAZONAS

Post by Amazonas » 28 Jan 2009, 23:13

TURKYS Akvarium
Är man akvarist och besöker Manaus är ett besök hos en akvariefiskgrossist en självklarhet. Jag ber Silvio ta kontakt med Turkys akvarium för att fråga om vi kan få besöka deras fiskanläggning. Efter några telefonsamtal är det ordnat. Fiskanläggningen ligger en bit utanför Manaus så Silvio ordnar även en taxi.

När vi åkt i cirka tjugo minuter och kommit till utkanten av Manaus lämnar vi den stora vägen och åker in på en liten röd väg som går genom djungeln. Efter en stund ser vi en stor anläggning med plåttak som skydd för bassänger med akvariefisk.
Manaus12.jpg
Bild 1 och 2. Anläggningens packeteringsdel. Bild 3 och 4. Vi får en guidad rundtur och blir visade de olika fisksorterna i plastbassänger och betongkar.

Vi blir väl mottagna och guidade bland alla fiskar i plastbassänger och stora betongkar. Plastbassängerna är av samma typ som vi använder för barn ute på gräsmattan hemma.
Manaus 10.jpg
I de stora betongkaren är diskusarna placerade och hundratal diskusar simmar i varje kar. Under rundvandringen hittar jag en avskild del med små akvarier och där har olika sorter av malar placerats.
Manaus11.jpg
Bild. De olika sortes diskusar som förvaras i betongkaren fångas upp och visas.

Fuktigheten är så hög att kondenserat vatten rinner ner för rutorna på akvarierna. Här inne i djungeln står luften helt stilla och temperaturen är omkring trettiofem grader. Det är svettigt att vandra omkring. Sven har gett upp och satt sig i bilen för att svalka av sig med luftkonditioneringen som går på full effekt.

Sista dagen
Det är dags att börja paketera fiskarna, fiskar ska placeras i plastpåsar.
Lennart och Sven paketerar fiskarna medan jag filmar och fotograferar. Samtidigt som det mörknar är alla påsarna fyllda med diskusar och syrgas. Nu återstår bara att fylla påsarna med ny syrgas tidigt i morgon så fiskarna klarar den långa resan hem.
Manaus13.jpg
Sista natten
Jag ligger på övre däckets plåtgolv och ser på stjärnorna. Här är det inte lika tyst som ute i djungeln. Båtar, små som stora passerar ständigt förbi oss och på vår grannes båt sjunger deras små flickor. Det är sista kvällen i Amazonas och det känns lite tråkigt att resan snart är över och att hemresan startar i morgon. Jag lägger mig i hängmattan och funderar på hur det kommer att kännas att ligga i en vanlig säng igen.

Vårt flyg avgår klockan två på eftermiddagen. Jag har avtalat med Silvio att taxin till flygplatsen ska komma klockan elva. Vi vill vara ute i god tid på flygplatsen om det skulle bli några problem med utförseln av fiskarna. Silvio kommer i tid med taxin. Våra väskor och fisklådor förs i land. Fisklådorna har markerats med pilar för att visa vilken sida som ska vara upp. Sven upptäcker att de som hjälper oss att bära lådorna bär dem upp och ner. Efter en tillrättavisning blir det rätt.
På flygplatsen talar Silvio med den ansvarige för incheckningen och visar upp vår utförsellicens. Allt är som det ska vara och det blir inga problem med inlämningen av fiskarna tillsammans med vårt övriga bagage.
Manaus14.jpg
Bild 1. Lennart försluter våra fisklådorna efter morgonens syrgaspåfyllning. Bild 4. Jag, Pickolino och Silvio.

Hemresan
Flygplanet lyfter och vi lämnar Manaus bakom oss. Efter tre veckor i trettiofemgradig värme, ett primitivt boende och med huvudet fullt av upplevelser ska det bli skönt att komma hem till vardagen. Men jag vet att efter ett par veckor hemma börjar längtan tillbaka och i huvudet kommer planeringen för en ny resa till Amazonas att starta.

Vi står vid rullbandet för bagageutlämningen på Arlanda............................

Fortsättningen på resan kommer om ca: en vecka.

Frågor tas i tråden ”Fråge tråd till Amazonas resa.”
/Janne H
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Amazonas
Posts: 119
Joined: 21 Aug 2008, 11:48
Real Name: Jan Holmgren
Location: Luleå

Re: RESA TILL AMAZONAS

Post by Amazonas » 01 Feb 2009, 17:12

Hemkomsten
Vi står vid rullbandet för bagageutlämningen på Arlanda. Det är spännande, är våra fisklådor med. Vi väntar och väntar, väskorna kommer men inga fisklådor. Sist på rullbandet kommer lådorna, en, två, tre och fyra alla är med.

Hemma hos Sven packar vi upp fiskarna och flyttar snabbt över dem till två akvarier som tidigare gjorts i ordning.
Trött efter en lång resa och uppackning av fiskar har det blivit sent på kvällen. Det är dags att få sova lite innan resan hem till Luleå.
Hemma 1.jpg
Tidigt på morgon har Sven varit till garaget och sett hur fiskarna mår. Diskusarna simmar och verkar må bra. Det är dags att åka hem. Diskusarna lämnar vi tills vidare kvar hos Sven, ingen kan vara bättre lämpad att sköta om fiskarna än han.

Det har varit en lyckad resa med många spännande och intressanta upplevelser. Vi har bott på en båt, ätit och levt på samma sätt som innevånarna i inre Amazonas. Träffat indianer, fångat akvariefiskar och vi lyckades få fiskar med oss hem. Eller som Lennart sa efter två veckor i Amazonas. Det du försökte berätta för mig om vad jag skulle få uppleva under resan går inte med ord att beskriva, man måste uppleva det.

Visar här några bilder på diskusarna som hamnade hemma hos mig i Luleå.
Bilderna är tagna cirka 6-8 månader efter hemkomsten.
Rio Purus Diskus 1.jpg
Rio Purus Diskus.jpg
Jag hoppas att min berättelse om vår resa varit en givande och intressant läsning för forumets diskusintresserade medlämmar.


Kan inte låta bli att visa några bilder från min tredje resa till Amazonas där jag åkte upp efter floden Rio Negro.

När nätet är utlaggt och indragningen börjar vet man inte vad som väntar, i detta fall fick vi en stor svart kajman i stället för diskusar.
Rio Negro 1.jpg
Visar här en bild på nyfångad Hekel diskus och en Skalar från Rio Negro.
Rio Negro 2.jpg
Har börjat planera en ny resa till Amazonas för fångst av blå och grön diskus. Om någon känner sig manad att följa med på en resa sänd ett PM till mig, endast seriösa PM besvaras.
Janne H.jpg
Frågor tas i tråden ”Fråge tråd till Amazonas resa.”

:wink1: :wink1: :wink1: /Janne H
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Locked

Return to “Amazonas artiklar”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests