Intervjun med Wayne NG, Wayne Disks Center

Post Reply
User avatar
Dizkuz
Posts: 3179
Joined: 24 Nov 2007, 01:16
Real Name: Danne Aberg
Location: stockholm

Intervjun med Wayne NG, Wayne Disks Center

Post by Dizkuz » 01 Sep 2008, 11:02

Intervjun med Wayne NG, Wayne Disks Center

1)Vem är Wayne NG som person och berätta lite om ditt företag.

När Wayne fortfarande var ung, började han föda upp att typ av tropisk fisk. 1988 var det rätt tid för honom att starta ”Wayne Discus Center” och med detta starta sitt livsverk. Det var över 20år sedan. Hans passion för diskus har fortsatt över åren, och blir allt djupare och starkare. Många av hans diskusar har fått utmärkelser. Och nu är han en av världens mest framgångsrika Diskus odlare.

Vårat företag kom till 1988 och då var det i huvudsak champion diskus i hög kvalité som odlades. Vi hade även andra typer av tropisk fisk, Guldfik och Arowana. Och nu har vi börjat distribuera akvarietillbehör.
IMG_3129.JPG

2)När kom du i kontakt med diskus första gången? Några minnen du vill dela med dig av?

Jag började hålla diskus när jag var 14år. Jag hade sparat alla fickpengar under en månad och köpte mig fem små diskusar. Det var ingen succé för jag hade ingen erfarenhet och just då var det inte lätt att hitta information om att hålla diskus.
S_3R2.jpg
3)Har du några andra intressen än fisk?

Jag är även intresserad av hundar, fåglar... allt som rör djur. Jag gillar att resa runt i världen och se nya saker, andra kulturer, andra livsstilar och träffa vänner.


4)Vad har du för andra typer av fisk?

Jag gillar alla typer av fisk. Förutom Red Crystal räkor, har jag inga andra fiskar för tillfället, då jag inte har tid.


5)Vilken är din favorit bland alla fiskar du haft/har?

Jag gillar diskus med hög kvalité. I min Blue Strains kollektion gillar jag Blue Knight för kroppsformen är hög och den kan växa ända upp till 25cm. I Red Strains gillar jag spotted t.ex. Spotted Eruption och Shootin Star. Jag har exporterat de två typerna av diskus till många olika länder och de har också fått fram champions t.ex. Frankrike, Italien, Japan och Thailand.
S_Sunrise_Eruption.jpg
[6)När du väljer fisk att föda upp, ät det något speciellt du letar efter?

En diskus har mycket bra gener och modifieringar är också ett element för att skapa en ny typ av Diskus. Därför Behöver jag åka runt bland olika länder för att se vad uppfödarna där har och förstå deras korsningar. Efter jag har fått tag i den potentiella diskusen koncentrerar jag mig i några år att korsa och renodla deras gener. Jag har stort intresse i kroppsformen och storleken.
DSC03254.JPG
7)Vad matar du dina diskusar med och hur ofta?

Vi använder frusna blodmaskar och mix när vi matar. Ingredienserna i mixen är 70 % räkor och 30 % kött/hjärta. Vi matar dem beroende på deras skick, storlek och hur många det finns i karet mm. Mellan två till tio gånger, har inget fast schema.
S_Maze.jpg
8)För att ha friska stora fiskar måste man hålla akvarium rent, byta vatten mm. Hur ser dina rutiner ut och vad har du för råd till hobbyister som köper Diskus av dig, hur ska jag hålla fisken frisk och få den att växa fort?

Vi matar fisken, sen byter vi vatten. Vi behöver byta vattnet varje dag fast vi har ett filtersystem och göra rent i karet när de är smutsigt eller låt oss säga 2gånger i veckan. Frågan om hur man får friska och snabbt växande fiskar beror det på hur många fiskar man har i karet, hur man matar dem, hur många gånger om dagen, och vilken typ av mat de får mm.?
S_Super_Angle's_Diamond.jpg
9)Filter val... Vad använder du?

Vi använder ett centralfilter, men även svampfilter och syresten är ett måste.
DSC03253.JPG
10)Jag vill fråga dig om du kan förklara din karantän procedur i detalj. Så fler medlemmar kan dra nytta av dina erfarenheter?

Karantän proceduren är väldigt enkel, ingen anledning att använda massa mediciner och apparater. Vad du ska göra är att förbereda ett kar med lagrat vatten i några dagar, Ph't ska ligga6,5 till 6,8, temperaturen runt 28grader. När du ska stoppa i diskusarna i karet och låta de lugna ner sig i den nya miljön, mata inte på någon dag eller ett par. Ha inte fisk i samma karantän som du köpt av olika odlare eller affärer... De viktigaste är att ha dem åtskilda minst en månad. Diskus får lätt kross infektioner från olika bakterier.


11)Vi har alla våran egen etik när det gäller medicinering... kan du dela med dig av din åsikt?

De bästa är såklart att inte använda mycket medicin. Vi tycker att alla som håller diskus ska ha ”havs salt” hemma för akuta lägen. När de är sjuka är det första steget att ha i salt i karet. Ungefär 1kg salt till 200l vatten. Om du inte är säker på om fisken är sjuke eller om det är i förebyggande syfte halvera dosen till ½kg salt till 200l vatten. Använd inte tillsammans med annan medicin. Det är en säker och effektiv behandling.


12)Har du några råd till hobbyister som ska köpa diskus? Vad ska de leta efter?

Saker att kolla är så att de inte har förstora ögon, att de har balans när de simmar, höga fenor hög kropp, ser aktiv ut i karet speciellt när de känner att någon är nära karet, Inga hormoner.


13)När du letar efter fisk vad letar du efter, vilka är kriterierna du använder för välja diskus för uppfödning?

När jag väljer diskus för uppfödning kollar jag på följande i ordning, mönster, kroppsstorlek, kroppsform, ögon färg och deras gener.


14)Vad vill du personligen åstadkomma? I diskus hobbyn.

Vi förstår inte denna fråga, förlåt.


15)Ser du några negativa aspekter på diskus hobbyn dessa dagar.

Mestadels är den ända oron priset, inte kvalitén och hormonbehandlad fisk. Jag brukar föreslå nya hobbyister att börja med lågpris fisk. Och steg för steg köpa kvalité fisken när man fått mer erfarenhet.


16)Vilka typer av linjer arbetar ditt företag med?

Jag föder alltid upp olika typer av diskus i min smak och beroende på marknaden och de länder jag exporterar till. Vi arbetar just nu på Super Blue Angel, Red Pupil Spotted White och Blue Knight.
S_red_pupil_spotted_pink.jpg
17)Har du någon erfarenhet av Bulldog linjerna, om du har, föds de i den formen 100 % Bulldog? Något annat du vill lära oss om Bulldogs?

Då Bulldog inte kommer från mina linjer, vet jag inte så mycket om dem. Vi har en liknande som vi kallar Blue Knight, deras kroppsstorlek är den största vi har. Pannan är rak, linjer på kroppen när den är liten. Deras färg blir fullt utvecklad när de är vuxna och de tar runt två år.
S_blue_knight.jpg
18)Är det några nya linjer du jobbar på, och när släpps dem?

Jag håller just nu på med Red Pupil, Det är en väldigt speciell typ av diskus med höga fenor och hög kropp. Jag kallar Red Pupil Spotted Pink och Shooting Star nya varianter.


19)Hur gör du för att få dina diskusar större och normal storlek?

Normalt blir mina diskusar runt 25cm om du tar hand om dem bra. Fokusera alltid på vatten kvalitén, mata dem regelbundet, byt vatten beroende på hur smutsigt det är, hur du matar dem, vad det är i maten etc. Första steget väljer jag diskus baserat på deras gener. Sedan tar det mig många år
att analysera och förbättra deras gener.

20)Har du haft någon mentor inom hobbyn, som du vill ge ära?

I har lärt mig genom mitt intresse, känsla och intuition och kanske det är någon typ av medfödd talang. Jag tycker även om att besöka olika länder för att se olika uppfödares fisk. Publika akvarium, prata med olika uppfödare etc. lära från de erfarna uppfödarna, oavsett om de har bra eller dålig fisk. Man måste kunna lära sig något av dem.


21)Några sista ord eller kloka råd till medlemmarna här på DFS?

Gå till en pålitlig affär för att köpa diskus. Köp inte hormonbehandlad fisk för färgen kommer inte att hålla och det kan bli svårt att få den matt växa på grund av medicinen. Ha alltid koll på diskusens kondition, försök få reda på vad problemet är om det är något konstigt, kolla Ph't och värdena i vattnet, temperatur, maten etc.
Kom ihåg att det finns inte något givet sätt att hålla diskus, behandla allt flexibelt och bidrag med mer tid, då är succén nära. Inget stort har någonsin åstadkommits utan entusiasm.
S_Super_Blue_Angel.jpg
Tack Wayne för att du tog dig tid att besvara våra frågor.
För att se mera utav Waynes arbete så surfa gärna in på deras hemsida http://www.waynediscus.com/

Intervjuare Dizkuz

Översättning av Sloberg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
No end to Karma, so we should be very careful about our actions
Poff!

User avatar
Poddan
Posts: 8484
Joined: 24 Nov 2007, 00:31
Real Name: Artur Stensson
Location: Tranås

Re: Intervjun med Wayne NG, Wayne Disks Center

Post by Poddan » 21 Sep 2008, 23:25

Översatt till svenska
Tack Sloberg. :tumme2:
:-)
[ http://www.ndss.se" onclick="window.open(this.href);return false; ] [ http://www.l-mal.se" onclick="window.open(this.href);return false; ] [ http://www.heckel.se" onclick="window.open(this.href);return false; ]

User avatar
Fanbyalperna
Posts: 949
Joined: 25 Apr 2008, 21:03
Real Name: Christer Nicklasson
Location: Stöde
Contact:

Re: Intervjun med Wayne NG, Wayne Disks Center

Post by Fanbyalperna » 22 Sep 2008, 01:49

Intressant och väldigt fina fiskar. :2tubsup:
Hälsningar/Regards
Christer

User avatar
Dizkuz
Posts: 3179
Joined: 24 Nov 2007, 01:16
Real Name: Danne Aberg
Location: stockholm

Re: Intervjun med Wayne NG, Wayne Disks Center

Post by Dizkuz » 22 Sep 2008, 17:20

sloberg :hug1: :2tubsup:
No end to Karma, so we should be very careful about our actions
Poff!

User avatar
Sippan
Posts: 1256
Joined: 13 Jul 2008, 21:52
Real Name: Siv Englevid
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Intervjun med Wayne NG, Wayne Disks Center

Post by Sippan » 22 Sep 2008, 21:46

Mycket intressant. Blev nyfiken på det där med havssalt :tumme2: Men finns det med jod och utan jod?
:hug1:

Sippan

Destroy
Posts: 367
Joined: 03 Mar 2008, 14:05
Real Name: Fiskfisk
Location: STOCKHOLM

Re: Intervjun med Wayne NG, Wayne Disks Center

Post by Destroy » 22 Sep 2008, 22:03

Det är jäteskoj att läsa dessa intervjuer på svenska :-).

jag vill också veta lite mer om havssalt :-)

:hura3:

User avatar
Sippan
Posts: 1256
Joined: 13 Jul 2008, 21:52
Real Name: Siv Englevid
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Intervjun med Wayne NG, Wayne Disks Center

Post by Sippan » 22 Sep 2008, 22:19

Sippan wrote:Mycket intressant. Blev nyfiken på det där med havssalt :tumme2: Men finns det med jod och utan jod?
Måste fortsätta min fundering här. Undra hur länge man kan ha Diskusarna i så mycket salt som han säger?

Sen en fundering till.
Behöver man inte behandla nya fiskar på något sätt utan bara låta dom gå i ett eget kar i en månad och om man uppfattar dom som friska efter det så kan man släppa ihop dom med andra? Har dom inte fortfarande olika baciller som kan krocka då också? Oj, nu blev det mycket frågor, men det känns väldigt intressant, hehe!
:hug1:

Sippan

ronny h
Posts: 61
Joined: 16 Feb 2008, 11:29
Real Name: Ronny Hellman

Re: Intervjun med Wayne NG, Wayne Disks Center

Post by ronny h » 16 Oct 2008, 23:07

Sippan wrote:
Sippan wrote:Mycket intressant. Blev nyfiken på det där med havssalt :tumme2: Men finns det med jod och utan jod?
Måste fortsätta min fundering här. Undra hur länge man kan ha Diskusarna i så mycket salt som han säger?

Sen en fundering till.
Behöver man inte behandla nya fiskar på något sätt utan bara låta dom gå i ett eget kar i en månad och om man uppfattar dom som friska efter det så kan man släppa ihop dom med andra? Har dom inte fortfarande olika baciller som kan krocka då också? Oj, nu blev det mycket frågor, men det känns väldigt intressant, hehe!

Hej,

Jag har själva utnyttjat liknade sätt, slagit i 1/2 kg salt i ett 240 liters akvarium när fiskarna såg väldigt dåliga ut, det har alltid hjälpt väldigt bra. Jag kör också med centralfilter, det akvariet jag slagit saltet i är kopplat till centralfiltret. När jag slog i saltet blev det väldigt hög saltkoncentration i det akvariet, men allt eftersom centralfiltret pumpar vatten i alla akvarierna späs saltet ut och jag har totalt 3000 liter akvarium på filtret. Efter någon timme har saltet blandat sig i alla akvarierna. Innan det kommer till dom andra akvarierna går det igenom filtret, där det också rensar undan en hel del skadliga bakterier och sedan ut i dom andra akvarierna.

Vet inte om det är så han också gör, men det har en bra effekt i det akvariet man slår saltet i och i filtret. De övriga akvarierna får den utspädda salthalten som inte är så stor.

Med Vänliga Hälsningar
Ronny

User avatar
Robban_P
Posts: 1305
Joined: 25 Nov 2007, 22:43
Real Name: Robert Pettersson
Location: Stockholm

Re: Intervjun med Wayne NG, Wayne Disks Center

Post by Robban_P » 17 Oct 2008, 11:05

:rank: för alla som arbetat med denna

User avatar
Sippan
Posts: 1256
Joined: 13 Jul 2008, 21:52
Real Name: Siv Englevid
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Intervjun med Wayne NG, Wayne Disks Center

Post by Sippan » 17 Oct 2008, 18:49

ronny h wrote:
Sippan wrote:
Sippan wrote:Mycket intressant. Blev nyfiken på det där med havssalt :tumme2: Men finns det med jod och utan jod?
Måste fortsätta min fundering här. Undra hur länge man kan ha Diskusarna i så mycket salt som han säger?

Sen en fundering till.
Behöver man inte behandla nya fiskar på något sätt utan bara låta dom gå i ett eget kar i en månad och om man uppfattar dom som friska efter det så kan man släppa ihop dom med andra? Har dom inte fortfarande olika baciller som kan krocka då också? Oj, nu blev det mycket frågor, men det känns väldigt intressant, hehe!

Hej,

Jag har själva utnyttjat liknade sätt, slagit i 1/2 kg salt i ett 240 liters akvarium när fiskarna såg väldigt dåliga ut, det har alltid hjälpt väldigt bra. Jag kör också med centralfilter, det akvariet jag slagit saltet i är kopplat till centralfiltret. När jag slog i saltet blev det väldigt hög saltkoncentration i det akvariet, men allt eftersom centralfiltret pumpar vatten i alla akvarierna späs saltet ut och jag har totalt 3000 liter akvarium på filtret. Efter någon timme har saltet blandat sig i alla akvarierna. Innan det kommer till dom andra akvarierna går det igenom filtret, där det också rensar undan en hel del skadliga bakterier och sedan ut i dom andra akvarierna.

Vet inte om det är så han också gör, men det har en bra effekt i det akvariet man slår saltet i och i filtret. De övriga akvarierna får den utspädda salthalten som inte är så stor.

Med Vänliga Hälsningar
Ronny
Tack Ronny! Kul att du har provat och att det verkar vara effektivt. En grej jag måste prova jag med tror jag.

Mvh
Siv
:hug1:

Sippan

Post Reply

Return to “Intervjuer”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest