Moppe-blogg

User avatar
lilljotte
Posts: 1785
Joined: 24 Mar 2008, 13:19
Real Name: Christer Nilsson
Location: Uppsala

Re: Moppe-blogg

Post by lilljotte » 16 Sep 2009, 21:42

Har jag missat nåt, är inte det här ett DISKUS forum :dontknow3: :happy4: :happy4:
Akvarieleasing Stockholms bästa butik

User avatar
Ouscazz
Posts: 2092
Joined: 12 Mar 2009, 12:44
Real Name: Mats Wesén
Location: Höör

Re: Moppe-blogg

Post by Ouscazz » 16 Sep 2009, 21:54

lilljotte wrote:Har jag missat nåt, är inte det här ett DISKUS forum :dontknow3: :happy4: :happy4:
Har inte varit mycket diskussnack den senaste tiden, var är alla? :confus1: :dontknow:
///Mats

Jag har väldigt enkel smak, bara det bästa duger.

Fotoalbum
Videokanal
Image

User avatar
Susanna
Posts: 2649
Joined: 05 Mar 2008, 19:35
Real Name: Susanna Klys
Location: Älvängen

Re: Moppe-blogg

Post by Susanna » 16 Sep 2009, 22:04

......men malar är något alldeles extra :shuss2: :grin: .....

Hur kommer det sig att en harley står i garaget o dammar? Det är ju väldigt slöseri tycker jag :grin:
"Man ska inte kasta bäver i trähus"

User avatar
lilljotte
Posts: 1785
Joined: 24 Mar 2008, 13:19
Real Name: Christer Nilsson
Location: Uppsala

Re: Moppe-blogg

Post by lilljotte » 16 Sep 2009, 23:39

Ouscazz wrote:
lilljotte wrote:Har jag missat nåt, är inte det här ett DISKUS forum :dontknow3: :happy4: :happy4:
Har inte varit mycket diskussnack den senaste tiden, var är alla? :confus1: :dontknow:
Jag vet och jag vet att det är sant för jag har sagt det till flera. Dom är och köper malar :wink:
Akvarieleasing Stockholms bästa butik

User avatar
Ouscazz
Posts: 2092
Joined: 12 Mar 2009, 12:44
Real Name: Mats Wesén
Location: Höör

Re: Moppe-blogg

Post by Ouscazz » 17 Sep 2009, 09:10

Susanna wrote:Hur kommer det sig att en harley står i garaget o dammar? Det är ju väldigt slöseri tycker jag :grin:
Kallt som f-n på morgonen så man tar inte gärna Moppen till jobbet, mörkt på kvällarna så då blir det inget. :nothappy:
///Mats

Jag har väldigt enkel smak, bara det bästa duger.

Fotoalbum
Videokanal
Image

User avatar
Ouscazz
Posts: 2092
Joined: 12 Mar 2009, 12:44
Real Name: Mats Wesén
Location: Höör

Re: Moppe-blogg

Post by Ouscazz » 17 Sep 2009, 09:14

Lite diskus-snack..

Finns det ingan vänlig själ som kan förbarma sig över mina två kärlekskranka diskusar..?. det är synd att låta så lekvilliga fiskar gå utan att producera.

Likadant hecklarna, jag har i ärlighetens namn tröttnat på dem... någon, ge mig ett bud på dem, sannolikheten är stor att jag accepterar...
///Mats

Jag har väldigt enkel smak, bara det bästa duger.

Fotoalbum
Videokanal
Image

User avatar
Thomas J
Posts: 388
Joined: 26 Aug 2008, 20:49
Real Name: Thomas Jerninger
Location: Tobo

Re: Moppe-blogg

Post by Thomas J » 17 Sep 2009, 18:10

jag kan ta hecklarna om moppen följer med :hura3: :garv: :hura3:
/Thomas :hug1:

User avatar
Ouscazz
Posts: 2092
Joined: 12 Mar 2009, 12:44
Real Name: Mats Wesén
Location: Höör

Re: Moppe-blogg

Post by Ouscazz » 17 Sep 2009, 21:10

Deal!
Hecklarna kostar 255.000:- och då får du Moppen på köpet! :hug1:
///Mats

Jag har väldigt enkel smak, bara det bästa duger.

Fotoalbum
Videokanal
Image

User avatar
Ouscazz
Posts: 2092
Joined: 12 Mar 2009, 12:44
Real Name: Mats Wesén
Location: Höör

Re: Moppe-blogg

Post by Ouscazz » 19 Sep 2009, 16:26

Inte mycket diskussnack på DFS numera, ni får stå ut med mitt malande...

Jag fick tänka om lite med min yngelkasse till 46'orna, gillade inte tanken på att ha en så'n där liten yngelgrunka flytande runt i karet. Provade att låta den vila på täckglaset och sargen men då kom den för högt upp och det blev för liten vattenmängd i den tyckte jag. Cirkulationen var inte den bästa heller. Lösningen? Jag hittade en liten transportlåda för smådjur i djuraffären. Den är tillverkad av genomskinlig hårdplast och ser ut som ett miniakvarie. Volymen kan väl vara runt 3 liter eller så och den har ett smart litet perforerat lock med små hål där jag kunde stoppa ned ett par luftslangar. Jag borrade fullt av 1,5mm hål i båda gavlarna, provade mig fram tills det var tillräckligt många hål som släppte ut vattnet att jag kunde spola för fullt med kallvattenkranen i den utan att den lilla baljan fylldes upp. Jag borrade fyra större hål uppe vid kanten där jag petade igenom två långa 8mm blomsterpinnar. Dessa två pinnar vilar på akvariesargen och baljan hänger sedan ner i akvariet, tryggt och säkert. De lägsta hålen jag borrade är ca 15mm från botten vilket gör att jag kan byta vatten i karet utan att lyfta ur eller sänka ned kassen, det finns alltid en liten skvätt vatten för mini-zeb att simma i medan jag fyller på nytt. De två luftslangarna stoppade jag rakt in i utloppet från ytterfiltret så nu fylls kassen med friskt, nyfiltrerat och syrerikt vatten hela tiden. Zebrorna gillade den ganska häftiga vattenrörelsen och ligger gärna precis under vattenstrålarna.

Slangarna som leder ned friskt vatten i kassen.
Image

Rakt framifrån, bara några småbitar rot för att kunnahålla rent. Sprutan suger jag upp överbliven mat med, har trätt på en bit luftslang på pipen så att jag kan sticka ned den utan att störa de små alltför mycket
Image

Småzeb...
Image
///Mats

Jag har väldigt enkel smak, bara det bästa duger.

Fotoalbum
Videokanal
Image

User avatar
drd
Posts: 657
Joined: 25 Nov 2007, 00:38
Real Name: Mattias Allroth
Location: Löddeköpinge,skåne
Contact:

Re: Moppe-blogg

Post by drd » 19 Sep 2009, 16:41

Klockren grej ju ;)

Jag hittade för några år sen såna vanliga yngelkassar med sugproppar som jag använder och så tar jag ett sånt luftdrivet billifilter och låter utvattnet från ett sånt rinna ner i yngelkassen.
Det funkar skitbra oxå.

Post Reply

Return to “Medlemsbloggar”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest