Kimster's blogg

Post Reply
User avatar
Fanbyalperna
Posts: 949
Joined: 25 Apr 2008, 21:03
Real Name: Christer Nicklasson
Location: Stöde
Contact:

Re: Kimster's blogg

Post by Fanbyalperna » 05 Apr 2010, 10:30

Gratulerar till villan. Synd att du måste ordna ett nytt akvarium. Det brukar annars bli tillräckligt med kostnader ändå när man flyttar till villa. Väntar med spänning på bilder av det nya akvariet. :hello3:
Hälsningar/Regards
Christer

User avatar
kimster
Posts: 469
Joined: 03 Jan 2009, 14:09
Real Name: Kim Sjödahl
Location: St Michel, Finland

Re: Kimster's blogg

Post by kimster » 05 Apr 2010, 11:09

Poddan wrote:800 l e ett rätt maffigt kvar.
Inte helt billigt ?
Nä billigt var väl inte det första ordet som ploppade upp... :blush3:

Men i huslånet är det nog en rätt liten del i alla fall. Och det är avsevärt enklare att byta akvarium än att flytta en vägg 2dm... :nono:

User avatar
kimster
Posts: 469
Joined: 03 Jan 2009, 14:09
Real Name: Kim Sjödahl
Location: St Michel, Finland

Re: Kimster's blogg

Post by kimster » 05 Apr 2010, 11:27

Fanbyalperna wrote:Gratulerar till villan. Synd att du måste ordna ett nytt akvarium. Det brukar annars bli tillräckligt med kostnader ändå när man flyttar till villa. Väntar med spänning på bilder av det nya akvariet. :hello3:
Jodå bilder kommer.

Det kommer att bli en custom ställning i svetsat stål denna gång. Litar inte på aluminiumställningar med barn i huset. Kör man med lekbilen full gas i sidan på gamla akvariet så svajar det lite.. tycker jag inte om! :eek:

Så här ser skisserna ut. Blir lite liknande som sist men försöker bli av med de stående listerna och inget trä denna gång. Stål och glas ska det va! Skall försöka balansera så glasdörrarna och akvariet har samma höjd. Väldigt nöjd med mörka glas då man ser seramicen igenom (lysande siffror)
uusiakvaario_JOKI.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
tofomi
Posts: 1163
Joined: 17 Jan 2008, 16:12
Real Name: thomas.lindqvist
Location: Sundsvall

Re: Kimster's blogg

Post by tofomi » 05 Apr 2010, 12:30

Låter spännande ,pumpa på med bilder så man kan följa med :2tubsup: ,har själv sneglat åt rökfärgat glas/metall-alternativ då det känns lite väl "allmoge" med träbänk /träramp här hos mig
I dont know,,,,,,vete faan alls.
Image

User avatar
kimster
Posts: 469
Joined: 03 Jan 2009, 14:09
Real Name: Kim Sjödahl
Location: St Michel, Finland

Re: Kimster's blogg

Post by kimster » 08 Apr 2010, 00:30

Tjosan.

Har idag sparkat igång 500L flytt-akvariet. 5st HH01or inkörda i stora karet skall stå för filtreringen. Karet står i pannrummet som håller 40C normalt så får se vad vattnet har för temp imorgon

Började även riva 1000L karet. Tog bort tejpningar och lite sånt, samt flyttade hälften av sanden till flyttakvariet.

Nya karet är beställt (måtten är 200x56x70cm) och även metallstativet är beställt. Stativet klart fredag och karet i nästa vecka. Har även beställt MDF till baksida och sidor, men skjutdörrarna har jag inte kommit till skott på..... fick pris om ca 2500,- för dessa och drog öronen åt mig. Tyckte det vart dyrt jämfört med sist.. Nåja. Får kolla.. :dontknow:

User avatar
kimster
Posts: 469
Joined: 03 Jan 2009, 14:09
Real Name: Kim Sjödahl
Location: St Michel, Finland

Re: Kimster's blogg

Post by kimster » 08 Apr 2010, 15:24

Sparkade igång lillakvariet (460L) i pannrummet igårkväll. Fick ett lager sand från 1000L karet och 5st Huey Hung HH01or som filtrering. Var klart vatten redan imorse.

Imorgon skall jag hämta stativet (svetsat stål) bara det torkar hos målaren. Även stora justerbara gummifötter till detsamma (200kr/st!!) samt 19mm MDF-skivor som det skall kläs med. Var in till glasmästaren men lösningen blir en lite "lättare" version än den gamla så måste ta nya mått --> fick inte beställt glasen idag. :confus1:

User avatar
kimster
Posts: 469
Joined: 03 Jan 2009, 14:09
Real Name: Kim Sjödahl
Location: St Michel, Finland

Re: Kimster's blogg

Post by kimster » 11 Apr 2010, 22:00

IMG_2707.JPG
Fiskarna har flyttat hem. Står i pannrummet som sagt så varmt och skönt. Belysningen är takbelysning då jag inte kopplat in automatiken. Men det går väl så här också.. rädda är dom för allt. Var väl inte så kul med bilresa.. :confus1:
IMG_2727.JPG
Karet är även demonterat, bakgrunden borttagen. Nu är karet så "lätt" att jag kan lyfta ena änden själv. Med bakgrunden i går det inte lika lätt. Den väger rätt mycket när den är "fylld" med vatten (den suger i sig)
IMG_2657.JPG
Smeden var klar på Torsdag så målaren fick ställningen på Fredagen. Ett fint arbete har han gjort smeden. Mina ritningar och 25x50mm stålrör.. :2tubsup:
IMG_2706.JPG
Lackerad och hemma. Lampan ligger ovanpå, under diverse tillbehör. Borde måla MDF-skivorna men har inte hunnit med pga allt stök. Dessutom för kallt ute och inne.. nåja. Inte idag i alla fall.

Karet är på gång och skall vara klart nästa vecka.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Poddan
Posts: 8484
Joined: 24 Nov 2007, 00:31
Real Name: Artur Stensson
Location: Tranås

Re: Kimster's blogg

Post by Poddan » 11 Apr 2010, 22:09

Jäkla arbete du lägger ned. :smile:
dock så anar jag att det blir bra oxå :2tubsup:
:-)
[ http://www.ndss.se" onclick="window.open(this.href);return false; ] [ http://www.l-mal.se" onclick="window.open(this.href);return false; ] [ http://www.heckel.se" onclick="window.open(this.href);return false; ]

User avatar
kimster
Posts: 469
Joined: 03 Jan 2009, 14:09
Real Name: Kim Sjödahl
Location: St Michel, Finland

Re: Kimster's blogg

Post by kimster » 12 Apr 2010, 14:01

Poddan wrote:Jäkla arbete du lägger ned. :smile:
dock så anar jag att det blir bra oxå :2tubsup:
Ja det hoppas jag det blir.. :2tubsup:

Kom lite hastigt på detta då gamla karet inte får plats i nya huset. Men prioriteringen var nog rätt.. :)

Glasmästaren (eller akvariemästaren vad det nu är) ringde nyss. Karet är klart på Onsdag så jag skall hämta det på Torsdag.. :wink1:

User avatar
tofomi
Posts: 1163
Joined: 17 Jan 2008, 16:12
Real Name: thomas.lindqvist
Location: Sundsvall

Re: Kimster's blogg

Post by tofomi » 12 Apr 2010, 17:36

:tumme2:
I dont know,,,,,,vete faan alls.
Image

Post Reply

Return to “Medlemsbloggar”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests