Kimster's blogg

Post Reply
User avatar
kimster
Posts: 469
Joined: 03 Jan 2009, 14:09
Real Name: Kim Sjödahl
Location: St Michel, Finland

Kimster's blogg

Post by kimster » 18 Jan 2009, 13:10

Diskusforum, Facebook och bloggar... en del av det moderna samhället. Bara att hänga på antar jag.. :hello3:

Lite bakgrund. Kommer från Åland, gift sen ett antal år och vår dotter fyller 1 år nästa helg. Seglare och normalt sätt så jobbar jag mycket, ibland för mycket. Har alltid nåt projekt på gång - nåt måste man ju göra. Är inte en sån som åker till södern och ligger på beachen en vecka.. (klarar inte av det!)

Hade akvarium som liten, ett 64L som vi hade det ena och det andra i. Herotilapia Multispinoza var en favorit, även Zebra-cichlid. I nåt skede köpte jag en Oscar, som tömde akvariet. Efter ett tag växte den så stor att det bara var att avsluta hela projektet..

Under studietiden hade jag inget akvarium, fullt upp med annat. Sen flyttade jag till Finnskogarna och hade mycket tråkigt på vintrarna. Köpte ett akvarium och höll skalarer i amazonasmiljö. Kul. Det var ett lustigt kar som var 160cm brett, men bara 40x40cm. Hade det bakom soffan..

Köpte sen ett begagnat 400L, som jag laddade med natursten från hemmavid - röd granit. Jag hade 30mm glas i botten (3 extra skivor) och den största stenen vägde 25kg (att lyfta in den var inge kul). Köpte 5st Blå Turkos diskus. Dessa drog vi upp till den dag då glaset i akvariet sprack... vattnet hölls i men dags att skaffa nyt.

Blev ett nytt GIANT 317L akvarium som beställdes med större djup (höjd och bredd standard) så det vart 400L. En BTN Amazonas prydde det. Vår kompis Arto flyttade bort och vi fick Red Leopard och Red Melon diskusar av honom. Var väldigt skygga individer.
Kim_Sjodahl_2.jpg
Vi hade även ett 500L akvarium i köket med sköldpaddor. Efter ett tag så byttes även dessa till Diskus, och vi flyttade. I nya lägenheten blev 400L akvariet bakom soffan (ser ni ett mönster nu?) och 500L blev delning mellan tv-rum och matsal.
akvaarionurkka.jpg
Hade ett litet hörnakvarium med skalarer också nånstans, och ett torn med 125L kuber i ett annat rum. Hade även en rack med småakvarier - i nåt skede räknade vi till 11 akvarier. Det var inte hållbart för oss i en trea på 80m2..

Sålde bort akvarier och köpte vårt nuvarande 1000L kar. 400L karet blev också kvar, men bara tillfälligt. Såldes när vi flyttade till Ristiina i början på december..
akvarium.jpg
Så nu har vi ett akvarium, men snart några till då vi skall med på samimport och kommer att behöva karantenakvarier.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
kimster
Posts: 469
Joined: 03 Jan 2009, 14:09
Real Name: Kim Sjödahl
Location: St Michel, Finland

Re: Kimster's blogg

Post by kimster » 18 Jan 2009, 13:19

Samimport av diskus, lät kul givetvis ska vi vara med.. :2tubsup:

Men när man tittat igenom fiskarna blir det beslutsångest.

Vi har nog snöat in på Rafflesianoch sen troligtvis Pearl Pigeon.

Sen skulle vi vilja ha Signature Hairline Blue Snake Skin och Albino Turquoise. Och så till slut skulle man runda av med några White Butterfly och Cobalt (fanns ingen bild, men helfärgade mörkblå).

Och så tar man 8 av varje blir det bara 48st.. Hoppsan. :blush3:

Sen slår realiteten in så vi satsar på en 15-20st småttingar på 2". Jag vill ha småttingar eftersom jag kommer att tömma akvariet på fisk och "börja om".

Två stycken pigeonblood ca 7cm kanske blir kvar - alltså gör mig av med 2st Blue Diamond och 3st Red Turqoise eller så sätter jag upp ett/två mindre akvarium för dom. I vilket fall är väl tanken att det skall bli lite större stim av någon sort, hellre än vår tidigare teori om 2st av varje färg. VIsuellt sett är det nog snyggare med ett eller två stim. Har även funderat på att köra med 8-10st diskus och sen småfisk, men det tar emot.. vill inte ha dom potentiella problemen det kan medföra.

User avatar
kimster
Posts: 469
Joined: 03 Jan 2009, 14:09
Real Name: Kim Sjödahl
Location: St Michel, Finland

Re: Kimster's blogg

Post by kimster » 18 Jan 2009, 13:24

Det var faktiskt Diskusred's bilder som fick mig slutligen att ta beslut att det inte blir många olika fiskar. Stim är snyggt och cleant.. Lånar alltså hans bild som jag verkligen gillar (från den här tråden viewtopic.php?f=4&t=3781)

Image

:2tubsup: :2tubsup: :2tubsup: :2tubsup: :2tubsup: / 5

Men nu måste jag fundera på vilken sort också.. och så blir det nog 2st olika färgkombinationer. Eller tre om dom två gula firrarna blir kvar. Undrar just vad det är för typ på dom.. :???:
(skall be frun att ta nån bild så vi kan ladda upp för er ärade läsare att fundera på)

User avatar
kimster
Posts: 469
Joined: 03 Jan 2009, 14:09
Real Name: Kim Sjödahl
Location: St Michel, Finland

Re: Kimster's blogg

Post by kimster » 18 Jan 2009, 16:58

Kör en kort presentation av firrarna och deras nuvarande hem när vi är igång.. Bilderna från idag.
litenIMG_6320.JPG
Akvariet är 200x81x60cm. 60cm är höjden. Det är anpassat till Back to Natures Amazonas bakgrunden som sitter i - fick inte riktigt plats i ett 720L.

Filtrering med 1st Eheim 2080 Professional 3 filter som kör utblåset genom UV (som pajade denna vecka så nytt UV är på listan över kommande project). Har även ett s.k Hamburg-filter (matt-filter) på 5x50x50cm monterat på bakglaset som körs med en 700L/h pump. Allt gömt bakom bakgrunden som får vatten genom tre insug. Värmare 2 x Jäger 300W. Kör ibland en Fluval 4+ för att ta bort skräp i vattnet. Belysningen är en Arcadia Series 3, den har två lysrör och 3 x 75W metall-halogener. Luftpump körs hela tiden.

På gång till karet är ny UV och ett nyt filter som syresätter bättre. Skulle vilja ha sump, alternativt ett sånt filter man lägger ovanpå, men det får vi se vad det blir.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
kimster
Posts: 469
Joined: 03 Jan 2009, 14:09
Real Name: Kim Sjödahl
Location: St Michel, Finland

Re: Kimster's blogg

Post by kimster » 18 Jan 2009, 17:08

Våra fiskar alltså som följer

2st gula, ??
litenIMG_6317.JPG
Ca 7cm. Osäker på vad dessa kamrater är, något slags pigeonblood givetvis.. Dom var helgula till en början men har snart helt svarta fenor. Lite rödaktigt i fenroten och iblan kan man se lite blåaktigt i fenroten också. Vore kul att veta vad dom är - gillar dom.

2st Blue Diamond
litenIMG_6318.JPG
litenIMG_6300.JPG
Den största av våra fiskar, han är mer grå än blå. 16cm. "Invaliden" är född hos en kompis till mig, missbildade fenor sen liten. Hade nog tagit bort han om han inte alltid vore så glad och pigg.. men han stör mig inte egentligen så han får vara med. Ifall det blir helt PB i vårt akvarium så får vi se vad det blir av dessa gynnare.

3st Röd Turkos
litenIMG_6314.JPG
Gänget samlade till lunch.. (Tetra Bits det som syns i vattnet)
litenIMG_6310.JPG
litenIMG_6293.JPG
Lillen, vår nyaste diskus. Var bara 3cm när han kom innan jul, polaren gick bort häromdagen (jag köpte två som alltid). Firrarna i affären gick det inte så bättre för tror jag - dom såg lite ledsna ut sist..
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Olorin

Re: Kimster's blogg

Post by Olorin » 18 Jan 2009, 18:58

Maffigt kar du har! Det var mått som man gillar.

User avatar
kimster
Posts: 469
Joined: 03 Jan 2009, 14:09
Real Name: Kim Sjödahl
Location: St Michel, Finland

Re: Kimster's blogg

Post by kimster » 18 Jan 2009, 19:09

[quote="kimster"]Samimport av diskus, lät kul givetvis ska vi vara med.. :2tubsup:

Men när man tittat igenom fiskarna blir det beslutsångest.
quote]

En sak är i alla fall klar.. skall vi ta hem nya fiskar behöver vi karantäns-kar här hemma. Det kommer att bli kombinerade karantän- och lek-kar, kuber 50x50x50cm. Åtminstone 2st för dom har jag redan gjort affär på.. :grin:
Förhandlar om ett par till begagnade, får se hur det går.

Vågar man ha 8-10st smådiskus i ett 125L med bara Huey Hung filter?? (svamp-filter). Troligtvis bara man byter vatten ofta nog antar jag... Filtret i sig räcker ju till större akvarier, men det blir belastning på vattnet med så många fiskar. Fiskarna kommer dock att flyttas till stora karet så fort som möjligt... så det ska nog fungera.

Annars blir det att flytta mina gamla fiskar till karantäns-karet. Det kanske är vettigt även annars?? Det vore ju snyggt att ha 1000L karantäns-kar och fiskarna i kuberna.. Men det kommer ALDRIG att gå att ta bort mina malar och andra fiskar från stora karet. Det finns en hel del malar då dom nyss ynglat av sig (åtminstone 6-7st har vi räknat till på en och samma gång) och det är OMÖJLIGT att få bort dom från bakom bakgrunden.. :dontknow:
Last edited by kimster on 18 Jan 2009, 19:13, edited 1 time in total.

User avatar
kimster
Posts: 469
Joined: 03 Jan 2009, 14:09
Real Name: Kim Sjödahl
Location: St Michel, Finland

Re: Kimster's blogg

Post by kimster » 18 Jan 2009, 19:12

Olorin wrote:Maffigt kar du har! Det var mått som man gillar.
Tack tack! Så här i efterhand skulle jag hellre ha ett kar som vore 250cm brett.. har lite idéer om hur man skulle kunna göra om BTN'n så den skulle funkar i alla fall (dock skulle inte täcka hela baksidan).

Men man har ju alltid idéer om sitt nästa kar.. :grin: :grin:

User avatar
Robban_P
Posts: 1305
Joined: 25 Nov 2007, 22:43
Real Name: Robert Pettersson
Location: Stockholm

Re: Kimster's blogg

Post by Robban_P » 18 Jan 2009, 20:18

kimster wrote:Vågar man ha 8-10st smådiskus i ett 125L med bara Huey Hung filter??
Går bra till en början när de är lite små.
Körde 60st 7cm diskus i en 220 litare i ca 2 månader sedan började det se lite trångt ut :grin:
Givetvis får man byta lite mer vatten men det går bra ett litet tag.

User avatar
kimster
Posts: 469
Joined: 03 Jan 2009, 14:09
Real Name: Kim Sjödahl
Location: St Michel, Finland

Re: Kimster's blogg

Post by kimster » 18 Jan 2009, 20:57

Robban_P wrote:
kimster wrote:Vågar man ha 8-10st smådiskus i ett 125L med bara Huey Hung filter??
Går bra till en början när de är lite små.
Körde 60st 7cm diskus i en 220 litare i ca 2 månader sedan började det se lite trångt ut :grin:
Givetvis får man byta lite mer vatten men det går bra ett litet tag.
Gött Robban. "All systems are go for import" alltså.. bara jag får iväglurad min polare att hämta dom HH filtren, för såna har jag inte hittat här i Finlands inland..

Post Reply

Return to “Medlemsbloggar”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests