foder automat

Här pratar vi akvarie teknik.

Moderator: Styrelse

User avatar
Perlan
Moderator
Moderator
Posts: 1839
Joined: 26 Jul 2012, 15:30
Real Name: Michael Perlborn
Location: ystad

foder automat

Post by Perlan » 25 Nov 2012, 21:57

Hej jag söker en foder automat till mitt 720 kar. men problemet är att jag har Akvastabils heltäckande lysramp.
någon som vet en automat som fungerar till den rampen? alternativt har en lösning på problemet (slänga bort rampen är inget alternativ :stick: )

User avatar
Perlan
Moderator
Moderator
Posts: 1839
Joined: 26 Jul 2012, 15:30
Real Name: Michael Perlborn
Location: ystad

Re: foder automat

Post by Perlan » 14 Mar 2013, 20:11

om man ställer in denna http://shop.textalk.se/se/article.php?i ... t=11226368" onclick="window.open(this.href);return false; på att mata två gånger om dagen. hur många dagar tar det då innan fodret är slut?
alltså är det en inställnings grej eller det beror helt på hur mycke mat man matar med åt gången?

freddy
NDS Member
NDS Member
Posts: 194
Joined: 23 Sep 2009, 10:47
Real Name: Freddy
Location: Huddinge/Stuvsta

Re: foder automat

Post by freddy » 15 Mar 2013, 00:31

Hur länge fodret räcker beror bla. på.
Hur många ggr. skall foder-trumman rotera under ett dygn.
Hur mycke foder skall det komma ut, från foder-trumman på varvet.
Foder typ och storlek på foder.
Mängden foder i foder-trumman vid "start".

Har två st Eheim 3581 och är nöjda med dom. Har även ProFeeder, men den tycker jag inte är lika proffsig konstruerad. Men som vanligt, man får man vad man betalar för.

Du säger att du en Akvastabil heltäckande ramp över hela akvariet. Och då förstår jag inte riktigt var du har tänkt ställa en foderautomat. Även om Eheim har en fläkt som är tänkt att hålla fodret torrt så snurrar fläkten bara när foder-trumman roterar.

//
Freddy

Marcus
Posts: 174
Joined: 29 Feb 2012, 00:46
Real Name: Marcus Holm
Location: Mölnlycke

Re: foder automat

Post by Marcus » 15 Mar 2013, 00:38

Den kör jag med, funkar fint. Den kan mata max 4ggr / dygn, man kan välja om den ska snurra 1 eller 2 varv per gång och du ställer in hur mycket den ska släppa ut / varv. Hur länge fodret räcker beror ju helt på dina inställningar!

Men om du ställer mataren under en ramp kommer fodret antagligen suga åt sig fukt och klippa fast inne i mataren - fiskarna får ingen mat!

User avatar
AmirA
Posts: 3738
Joined: 29 Jun 2008, 20:22
Real Name: Amir Amini Tabrizi
Location: Malmö

foder automat

Post by AmirA » 15 Mar 2013, 01:13

Finns det inga risker med dessa? Tex att de spottar ut allt på en gång och inte bara små portioner? Dessutom, torrfoder samlar väl på sig luftens fuktighet betydligt mer när den är i automaten än i foderburken?
I was like a boy playing on the sea-shore, and diverting myself now and then finding a smoother pebble or a prettier shell than ordinary, whilst the great ocean of truth lay all undiscovered before me - Isaac Newton

User avatar
SuLi
NDS Member
NDS Member
Posts: 334
Joined: 06 Dec 2007, 21:19

Re: foder automat

Post by SuLi » 15 Mar 2013, 07:57

Jag har en Eheim 3851, den fick plötsligt spelet och började snurra hela tiden, den tömdes på några minuter, som tur var så var vi hemma när det hände. Vågar inte använda den igen. Skall köpa en ny för den fungerade klockrent förutom när den fick snurren.
Image

freddy
NDS Member
NDS Member
Posts: 194
Joined: 23 Sep 2009, 10:47
Real Name: Freddy
Location: Huddinge/Stuvsta

Re: foder automat

Post by freddy » 15 Mar 2013, 11:30

Det finns givetvis ingen 100% garanti, även för en Eheim 3581, inte skulle kunna ha något hyss för sig, det är både elektronik och mekanik, med i bilden.

Man bestämmer själv hur mycke foder den skall mata ut, genom skjuta en spak fram eller bakåt. Det blir då, en mindre eller större öppning på foder-trumman. Spaken är "låst" i sitt läge, genom "hullingar". och därmed bör den inte röra på sig.

Visst kan ett foder dra åt sig lite mera fukt, i en foder automat, den har dock minst en öppning, än om man har fodret kvar i sin egen slutna förpackning. Men står automaten på ett icke alltför fuktig ställe, upplever jag inga problem. Den gör helt enkelt sitt jobb. Sen är det upp till en själv, att fylla på mera foder, innan det är helt slut i foder-trumman

//
Freddy

User avatar
Perlan
Moderator
Moderator
Posts: 1839
Joined: 26 Jul 2012, 15:30
Real Name: Michael Perlborn
Location: ystad

Re: foder automat

Post by Perlan » 17 Mar 2013, 13:40

freddy wrote:Hur länge fodret räcker beror bla. på.
Hur många ggr. skall foder-trumman rotera under ett dygn.
Hur mycke foder skall det komma ut, från foder-trumman på varvet.
Foder typ och storlek på foder.
Mängden foder i foder-trumman vid "start".

Har två st Eheim 3581 och är nöjda med dom. Har även ProFeeder, men den tycker jag inte är lika proffsig konstruerad. Men som vanligt, man får man vad man betalar för.

Du säger att du en Akvastabil heltäckande ramp över hela akvariet. Och då förstår jag inte riktigt var du har tänkt ställa en foderautomat. Även om Eheim har en fläkt som är tänkt att hålla fodret torrt så snurrar fläkten bara när foder-trumman roterar.

//
Freddy
tanken är att mata 10 st diskusar 2 gånger om dagen med tropic D50 flingor.
det jag undra är om man behöver fylla på en gång om dagen eller det är typ 2 veckor mellan påfyllningarna.

jag har kommit fram till om jag ska ha foder automat får jag borra håll i rampen. där är inget annat att be för. kommer ju aldrig att fungera om den ska stå i den kondensen det bildas där uppe.

hur långe håller batteri o sånt?

Marcus
Posts: 174
Joined: 29 Feb 2012, 00:46
Real Name: Marcus Holm
Location: Mölnlycke

Re: foder automat

Post by Marcus » 18 Mar 2013, 00:49

Jag har d-50+ granulat i, den matar ca 10 fiskar 4 ggr / dag. Batterierna (2st AA) räcker i evighet och maten räcker ca 2 veckor i mitt fall. Har aldig haft problem med den (och då har jag till och med tappat i den i akvariet en gång haha). Kanonpryl!

freddy
NDS Member
NDS Member
Posts: 194
Joined: 23 Sep 2009, 10:47
Real Name: Freddy
Location: Huddinge/Stuvsta

Re: foder automat

Post by freddy » 20 Mar 2013, 19:46

"jag har kommit fram till om jag ska ha foder automat får jag borra håll i rampen. där är inget annat att be för. kommer ju aldrig att fungera om den ska stå i den kondensen det bildas där uppe."

Jag förstår inte riktigt vad du menar !

Menar du, att om du skulle ställa foder automaten under rampen så bildas det en massa fukt (kondens) där. Istället har du då tänkt att borra ett hål i rampen och ställa foder automaten ovanpå rampen i stället och fodret skall då ramla ner i hålet.

Jag tänkte då på hur fuktig är då luften som kommer ut genom detta hål, genom att det blir då det enda stället där luften kan slippra ut, om nu rampen är ganska tät för övrigt.

Om jag ställer mina foder automater på täckglaset och över nått ställe, där det kommer upp mycke fuktig luft, smyger det sig in fuktig luft i bakkant i foder behållaren och fodret blir då fuktigt, där bak, klumpar ihop sig och även sätter sig fast där. Det är nämligen ingen gummi ring eller dyligt som tätar helt i bakkant. Mycke fuktig luft för mig när foder automaten står mycke nära eller över ett ställe där det kommer upp mycke luftbubblor till vattenytan tex. från en syresten. Står den på mindre utsatta ställe är det inga problem alls. Nu fyller jag på nytt foder var tredje eller fjärde vecka och fyller man på tätare, hinner fodret troligen inte dra åt sig så mycke fukt.

Hålet som du ev. har tänkt att borra får inte vara alltför litet heller, för när foder trumman roterar, så rinner inte all foder ut på ett ställe, utan det sprider ut sig lite.

Roade mig att mäta med Tetra Bits Complete (små runda pellets) och då sprids fodret ut på ca. 3cm bredd x 5cm längd. Då har jag ställ in så att den matar ut ca. 3ml foder och foder öppningen blir då på ca 3-4mm.
Har även mätt med Tropical D-50 (flingor) där sprider fodret ut sig på ca 4cm bredd x 5cm längd och foder öppningen var på max som är på 17mm, foder mängden blir då ca 0-5 ml. Att foder mängden skiljer sig så mycket åt, beror på att det är flingor och de matas då inte ut i en jämn ström. En stor flinga kan t.o.m stoppa flöde helt eller lite grann på ett varv, men på nästa varv så kommer det ut foder igen.

Testade även med att fylla foder behållaren full med Tropical D-50. Dock ej hårdpackad, utan lät den bli fylld genom att hälla fodret direkt från foder burken ner i foder behållaren. (Provade även med att packa fodret men då matades det inte ut alls. )Vid full öppning snurrade den 75 ggr. tills fodret, nästan var helt slut. Det foder som då fanns kvar var bara stora flingor, som då har svårt att komma ut genom hålet i behållaren.

//
Freddy

Post Reply

Return to “Teknik Hörnan”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests