Akvarier som lekker etter en tid.

Här pratar vi akvarie teknik.

Moderator: Styrelse

Post Reply
bjornik
Posts: 173
Joined: 26 Apr 2008, 18:55
Real Name: m,gjkgjkl

Akvarier som lekker etter en tid.

Post by bjornik » 20 Oct 2011, 12:51

Nå har jeg limt opp igjen 4 stk 540, 1 stk 310 og 1 stk 220 av det jeg tror er Ocean akvarier, Det som skjer er at limet løsner fra glasset og akvariene lekker. Dette har skjedd med alle de fire 540 karene som er produsert etter 2006. Limet sitter så løst at man kan trekke det opp i store lengder med fingrene.
Som bilde viser er siliconet her fjernet i en 540 liter. Det virker som det danner seg en siliconolje film mellom siliconet og glasset. Jeg har måtte vaske alle tidligere siliconflater med aceton fra 4 - 9 ganger før dette belegget er bort. Først da fester det nye siliconet seg og jeg har nå hatt i drift 4 av disse akvariene i lengere tid. Ved sjekket er siliconet i de om limte akvariene helt fin.
I 2009 ødela den første vannlekasjen gulvet i akvarierommet i kjelleren og hele rommet måtte renoveres. En akvarievenn av meg mistet for tre uker siden 97 flotte VF malawi da hans akvarium av samme type sprang lekk. I min andre lekkasje i 2010 holdt jeg på å mist 5 VF blå Discus, men jeg oppdaget lekkasjen i tide å fikk berget fiskene. For fire uker siden sprang lekk det siste 540 karet som jeg nå har renset for silicon og skal lime opp igjen.
Jeg er så glad for at att alle akvariene jeg har av denne typen nå står i kjellerrom som tåler lekkasjer. 310 og 222 akvariene har ikke lekket, men ved sjekk fant jeg at siliconen var så dårlig at jeg måtte lime om akvariene igjen.
Jeg lurte bare på om det er flere som har opplevd dette?
Den naturlige Discus
Image

User avatar
SuperAquaMan
NDS Member
NDS Member
Posts: 1203
Joined: 29 Sep 2009, 01:43
Real Name: Fredrick Johansson
Location: Göteborg

Re: Akvarier som lekker etter en tid.

Post by SuperAquaMan » 20 Oct 2011, 12:58

Jag har än så länge inte fått någon läcka i mina kar. Men jag kör nästan uteslutande med helglas akvarium eftersom jag tror att limningen är bättre på dom och ofta är det lite tjockare glas. Det är ju verkligen oroande att kar som bara är 5 år gamla ska läcka som det gjort hos dig.
KEEP CALM
AND
KEEP WILD DISCUS

bjornik
Posts: 173
Joined: 26 Apr 2008, 18:55
Real Name: m,gjkgjkl

Re: Akvarier som lekker etter en tid.

Post by bjornik » 20 Oct 2011, 13:04

SuperAquaMan wrote:Jag har än så länge inte fått någon läcka i mina kar. Men jag kör nästan uteslutande med helglas akvarium eftersom jag tror att limningen är bättre på dom och ofta är det lite tjockare glas. Det är ju verkligen oroande att kar som bara är 5 år gamla ska läcka som det gjort hos dig.
Det inntrykket har også vi i Trondheim fått. Helglassakvariene er limt med svart silicon og vi har aldri hatt problem med disse. Det er snakk om ramme akvarier i disse tilfellene vi har opplevd. Det som sprang lekk hos min akvarievenn ble kjøpt sommeren 2010.Han kjøpte også et 540 kar i 2009 som sprang lekk i 2010. De andre som jeg har sprang lekk ca 3 år etter at de ble kjøpt. Så i alt er det 5x540 kar av denne type som jeg kjenner til som har sprunget lekk. På alle har siliconet løsnet. Det virker som det er spesielt større kar som er utsatt. Flere kar av denne type kommer aldri mer i mitt hus. Jeg har et Akvastabil 530 kar som er minst 25 år og det har aldri vært noe problem med dette. Så det er vel snakk om forskjell i kvalitet og produksjon.
Den naturlige Discus
Image

Post Reply

Return to “Teknik Hörnan”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests