Eheim classic 2217

Här pratar vi akvarie teknik.

Moderator: Styrelse

User avatar
lofstrog
Posts: 3247
Joined: 03 Jan 2010, 17:17
Real Name: Roger Löfström
Location: Södra Sandby

Re: Eheim classic 2217

Post by lofstrog » 16 Feb 2010, 14:15

Hej AmirA

Mitt 2080 väsnades också ordentligt innan jag lyckades få bort all luft i det. Jag var tvungen att fyll på med vattenkanna uppifrån så att hela filterbehållaren var vattenfylld. Det fungerade inte riktigt att få bort luften med själprimningsknappen.

När väl all luft var borta så blev det i princip ljudlöst. :grin:

User avatar
Ouscazz
Posts: 2092
Joined: 12 Mar 2009, 12:44
Real Name: Mats Wesén
Location: Höör

Re: Eheim classic 2217

Post by Ouscazz » 16 Feb 2010, 14:23

Det låter konstigt att dina 2217 väsnas så, är du 100% säker på att det inte står lite luft i dem?

Jag har två st. 2213 och två st. 2080 snurrande hemma. Ena 2213 står i vardagsrummet och det är helt ljudlöst, man får lägga örat till för att kolla om det går. 2080 är också extremt tysta filter men kan som lofstrog skriver väsnas/knorra om man inte lyckats få ut all luft.
///Mats

Jag har väldigt enkel smak, bara det bästa duger.

Fotoalbum
Videokanal
Image

User avatar
AmirA
Posts: 3738
Joined: 29 Jun 2008, 20:22
Real Name: Amir Amini Tabrizi
Location: Malmö

Re: Eheim classic 2217

Post by AmirA » 16 Feb 2010, 14:59

Ja, helt säker på att det inte är luft. När problemet är luft så hörs det annorlunda. Det som hörs från mina filter är liksom nåt som brummar eller vad man ska säga, som om någon borrar. Luftljud blir man förövrigt lätt av med genom att ha insuget i akvariet, låta vatten från utblåset rinna ut i en hink som man har på golvet, då blir man av med all luft.
I was like a boy playing on the sea-shore, and diverting myself now and then finding a smoother pebble or a prettier shell than ordinary, whilst the great ocean of truth lay all undiscovered before me - Isaac Newton

User avatar
lofstrog
Posts: 3247
Joined: 03 Jan 2010, 17:17
Real Name: Roger Löfström
Location: Södra Sandby

Re: Eheim classic 2217

Post by lofstrog » 16 Feb 2010, 15:46

Då är det bara att bita i det sura äpplet och reklamera filtret.

//Roger

User avatar
Hyppe
Posts: 98
Joined: 27 Nov 2009, 19:27
Real Name: Svante Gustafsson

Re: Eheim classic 2217

Post by Hyppe » 16 Feb 2010, 21:43

AmirA wrote:Ja, helt säker på att det inte är luft. När problemet är luft så hörs det annorlunda. Det som hörs från mina filter är liksom nåt som brummar eller vad man ska säga, som om någon borrar. Luftljud blir man förövrigt lätt av med genom att ha insuget i akvariet, låta vatten från utblåset rinna ut i en hink som man har på golvet, då blir man av med all luft.
jag tror fortfarande det är luft... varför skulle du bli av med all luft på detta sätt? jo genom hävert effekt, men det finns en grej till du kan göra som är starkare än häverteffekten som möjligen kan fungera..

detta får jag göra med mitt filter för att bli av med luft som verkar ligga kvar vad man än gör.

Ta ut filtret till köket.. fyll en stor balja/hink med vatten. sätt igång filtret med både in och utsug i hinken, på med max på kranen, håll in-suget precis under kranens stråle men en bit under vattenytan för att inte få med luft. du kan även behöva ta bort det lilla filter som sitter på tappen på kranen då det ofta tillför massa luft i strålen från kranen.

Det borde även fungera om du har en stark powerhead som du då hjälper filtret med på samma sätt att trycka in vatten i in-suget .

kan vara värt att testa innan Tyskland får ta över.

User avatar
AmirA
Posts: 3738
Joined: 29 Jun 2008, 20:22
Real Name: Amir Amini Tabrizi
Location: Malmö

Re: Eheim classic 2217

Post by AmirA » 16 Feb 2010, 22:36

Tack för tipset Hyppe, jag testade det, dock utan något bättre resultat.
Testade även att ha pumpdelen helt sänkt i vatten, dvs utan filterbehållare, och det låter fortfarande. Nu är man ju ganska så säker på att bägge inte är som de bör vara. Blir väl reklamation trots allt.

Alla får väl måndagsexemplar någon gång, men måste ändå säga att när man köper flera stycken och i stort sett ingen håller gammal Eheim klass börjar man undra....
Nu är det ju självklart så att en hel del av er har exemplar som är knäpptysta. En sak som vi nog allihopa kan vara överrens om är, att man inte ska ta för givet att allt är frid och fröjd bara för att det står eheim på filtret.
Imorgon blir det en Am-top, ska bli kul att se vad ett billigt filter presterar.
I was like a boy playing on the sea-shore, and diverting myself now and then finding a smoother pebble or a prettier shell than ordinary, whilst the great ocean of truth lay all undiscovered before me - Isaac Newton

User avatar
Hyppe
Posts: 98
Joined: 27 Nov 2009, 19:27
Real Name: Svante Gustafsson

Re: Eheim classic 2217

Post by Hyppe » 17 Feb 2010, 08:50

aaahh trist! jaja skicka iväg skiten!

Am-top
Pris? butik?

User avatar
Poddan
Posts: 8484
Joined: 24 Nov 2007, 00:31
Real Name: Artur Stensson
Location: Tranås

Re: Eheim classic 2217

Post by Poddan » 17 Feb 2010, 09:01

Har AM top hemma tycker de är helt ok
:-)
[ http://www.ndss.se" onclick="window.open(this.href);return false; ] [ http://www.l-mal.se" onclick="window.open(this.href);return false; ] [ http://www.heckel.se" onclick="window.open(this.href);return false; ]

User avatar
AmirA
Posts: 3738
Joined: 29 Jun 2008, 20:22
Real Name: Amir Amini Tabrizi
Location: Malmö

Re: Eheim classic 2217

Post by AmirA » 17 Feb 2010, 09:24

Jo jag hade 2 Am-top tidigare, den största och den minsta, båda funka som en klocka!
Priset är väl allt från 900-1200:- lite beroende på var man köper ifrån. Strax över 1100:- hamna det på (inkl frakt) när jag beställde från akvarieshopen.se. Riktigt snabba leveranser från dom kan jag ju säga!
Dessutom sägs det att en del av eheims reservdelar funkar till dessa filter....
I was like a boy playing on the sea-shore, and diverting myself now and then finding a smoother pebble or a prettier shell than ordinary, whilst the great ocean of truth lay all undiscovered before me - Isaac Newton

User avatar
AmirA
Posts: 3738
Joined: 29 Jun 2008, 20:22
Real Name: Amir Amini Tabrizi
Location: Malmö

Re: Eheim classic 2217

Post by AmirA » 17 Feb 2010, 16:17

Nu har jag fått hem en Am-top 3338 (den största) och testat. Fan den låter ingenting, eller ja låter gör den ju men då får man bokstavligt talat lägga örat till för att höra något.
Måste även lägga ett gott ord för akvarieshopen.se , klockren service. Jag beställde igår och fick idag. Kan inte gå snabbare!
Lite andra jämförelser:

Eheim
mindre än 6 liter filtermaterial och pumpar 1000 liter (på pappret) = ca 166liter vatten per timme och liter filtermaterial

Am-top
7,5 liter filtermaterial och pumpar 1200 liter (på pappret) = ca 160 liter vatten per timme och liter filtermaterial

Summa summarum.....vattnet går minst lika långsamt genom filtermaterialet vilket i min värld innebär att amtop är det självklara valet framför eheim ( i den storleken på filter i allafall)....
Visst tjing tjong amtop saknar ju den uppsjö reservdelar som eheim har, men den har tillräckligt! Eheims reservdelar är väl inte riktigt kända för att vara så värst billiga heller
I was like a boy playing on the sea-shore, and diverting myself now and then finding a smoother pebble or a prettier shell than ordinary, whilst the great ocean of truth lay all undiscovered before me - Isaac Newton

Post Reply

Return to “Teknik Hörnan”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests