vattencirkulationen

Här pratar vi akvarie teknik.

Moderator: Styrelse

hedstrom
Posts: 104
Joined: 02 Dec 2007, 16:12
Real Name: Niklas Hedström
Location: Finspång

vattencirkulationen

Post by hedstrom » 11 Aug 2008, 16:11

jag har lite problem i mitt 530liters kar.
så som det är på bilden har jag det nu, har problem med att det flyger om kring en massa vita partiklar i hela karet, blir lite bättre efter vattenbyten men kommer tillbaka igen.
undrar om det är okej som det är på bilden nu, tycker det är lite dålig cirkulation längst till vänster i karet då skiten samlas på ytan. sedan är det ju helt still bakom då jag har insug och utsug på samma sida. Finns det något man kan göra åt det?
Funderar på om jag ska göra om det helt och hållet eller om jag kan ha det så men bara ändra om något? vill helst inte tömma det på vatten och starta om det.
ska jag flytta ena utsuget och sätta det på vänstersidan? känns som det blir fel då?
vita partiklarna jag pratade om, skulle det kanske hjälpa att köpa ett uvc rör och sätta dit på ena ytterfiltret eller var ska jag sätta det?
kan tillägga att jag byter ca 30% vatten 1 gång i veckan.

tacksam för tips
woodrock2.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Janne Josefsson
Posts: 2702
Joined: 25 Nov 2007, 00:58
Real Name: Janne Josefsson
Location: Tanumshede
Contact:

Re: vattencirkulationen

Post by Janne Josefsson » 11 Aug 2008, 16:47

Hej!

Kör du med raster?? ser ut som det op bilden. För att få bra effekt med Woodrocks bakrund som filter, skall slitsarna på toppen i båda yttersidor öppnas upp, här lägger du filtervadd som förfilter, sätt även på en ytavrinningskam om du har småfisk. Plugga rastret, sen blir det fart på cirkulationen och skiten på ytan samlas i förfiltret.


Mvh
Janne

hedstrom
Posts: 104
Joined: 02 Dec 2007, 16:12
Real Name: Niklas Hedström
Location: Finspång

Re: vattencirkulationen

Post by hedstrom » 11 Aug 2008, 19:34

hängde inte riktigt med på vad du menade, jag kör med två stycken ytterfilter, båda två är på högersidan bakifrån, ett hål längst ner där båda insugen sitter bakom, sedan har jag ett rör ut från ena filtret och ett strilrör från det andra. allt sitter på samma sida så jag får ingen fart på vattnet på vänstersidan sett bakifrån, funderar på om man kanske kan ha nån sort cirkulationspump där så jag får fram skiten till de båda inblåsen, vad kan jag välja för pump i såna fall.
jag har allt öppet på bakrunden, var så när jag köpte den, har inte tänkt att köra med filter bakom då jag inte förstod hur jag skulle göra med mina ytterfilter då? men det vore kanon om du kanske kunde förklara det på bild så kanske det vore lättare.

mvh/Niklas

Janne Josefsson
Posts: 2702
Joined: 25 Nov 2007, 00:58
Real Name: Janne Josefsson
Location: Tanumshede
Contact:

Re: vattencirkulationen

Post by Janne Josefsson » 11 Aug 2008, 19:53

Jaaaaduu!!

Detta är inte min grej, med att rita. Men vi provar......



Hoppas du förstår :confus1: , sedan hade jag tagit bort strilröret, och släppt ut genom bakgrunden på den pumpen oxå.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Modiano
Posts: 43
Joined: 23 Apr 2008, 19:24
Real Name: Joacim Modin

Re: vattencirkulationen

Post by Modiano » 14 Jan 2010, 00:51

Jag har också woodrock i ett 530liters. Tycker att jag har rätt dålig cirkulation jag med. Kör med filter bakom och en pump. Har öppet på vänstersida om man kollar bakifrån och har pumpen på höger. Ni skriver att slitsarna på toppen ska öppnas upp. Jag har gjort som på denna bild. Är det så ni menar eller ska man ta bort hela överdelen för än mer cirkulation?

http://www.backtonature.se/images/monte ... C_0204.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Är det möjligt att öppna upp den andra sidan också utan att tömma karet? bara att karva med kniv lr?

User avatar
Matte_g
Posts: 4369
Joined: 24 Nov 2007, 00:34
Real Name: Mattias Gustafsson
Location: Stockholm
Contact:

Re: vattencirkulationen

Post by Matte_g » 14 Jan 2010, 08:06

Du ska nog inte ta bort mer än på bilden du bifogat.

Vattnet tar ju alltid den lättaste vägen, så för bästa cirkulation igenom bakgrunden borde man öppna nåt sånt här om det går..

Alltså ska dom överstrukna pilarna inte öppnas, det kommer bli "kortslutning" där i mitten och man kommer frå stillastående vatten upptill skulle jag tro.
woodrock2.jpg
Om du redan öppnat dom ställena så kan du ju sänka ner en syresten eller en cirkpump där i mitten som cirkulerar vattnet bakom bagrunden bara. :2tubsup:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

hedstrom
Posts: 104
Joined: 02 Dec 2007, 16:12
Real Name: Niklas Hedström
Location: Finspång

Re: vattencirkulationen

Post by hedstrom » 14 Jan 2010, 19:18

jag har det öppet överallt, var så när jag köpte mitt kar beg. Jag har ett rasterhål nere åt höger. Hade tänkt att jag skulle ha grovfiltermatta runt rasterhålet sedan klippa till grovfiltermatta och ha hela vägen bort till vänstersidan där jag sätter en sån här AquaClear Powerhead 70. Tror ni inte att det skulle funka?

http://www.pwss.se/product.php?producti ... 284&page=1" onclick="window.open(this.href);return false;

hedstrom
Posts: 104
Joined: 02 Dec 2007, 16:12
Real Name: Niklas Hedström
Location: Finspång

Re: vattencirkulationen

Post by hedstrom » 14 Jan 2010, 19:19

här är en bild så man ser lättare hur det ser ut i verkligenheten.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Matte_g
Posts: 4369
Joined: 24 Nov 2007, 00:34
Real Name: Mattias Gustafsson
Location: Stockholm
Contact:

Re: vattencirkulationen

Post by Matte_g » 15 Jan 2010, 08:37

Vattnet tar som sagt den lättaste vägen vilken det blir är svårt att säga.
Iom att man inte har så stora flöden i ett diskus kar så kanske det blir svårt att få cirkulation bakom hela bakgrunden.

Om jag var du skulle jag sätta in en cirkpump bakom bakgrunden som bara cirkulerar vattnet där bak.

Om du har karet tomt nu så kan du ju prova fyll upp karet sen drar du på pumpen sen så tar du karamellfärg å släpper ut vid rastret och så är det bara titta hur det sprider sig bakom bakgrunden, ett roligt experiment och så ser du ju precis vad du behöver göra för att få bästa möjliga cirkulation.

Om du gör det ta lite bilder så vi får se :2tubsup:

hedstrom
Posts: 104
Joined: 02 Dec 2007, 16:12
Real Name: Niklas Hedström
Location: Finspång

Re: vattencirkulationen

Post by hedstrom » 19 Jan 2010, 17:05

antar att karamellfärg inte är farligt för fiskarna då?

tänkte om man kanske skulle köra så som jag skrivit plus att köra med en eheim 2026 med utblås ungefär på samma ställe och ha insuget nerstoppat mellan filterkuberna?

tror ni, vill ha så mycket tips som möjligt då det är dags att börja med allt nästa vecka.

Post Reply

Return to “Teknik Hörnan”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests