Ytterfilter med uv?

Här pratar vi akvarie teknik.

Moderator: Styrelse

User avatar
Börje
Posts: 35
Joined: 01 Nov 2015, 10:59
Real Name: Thomas Karlsson
Location: Skultuna

Ytterfilter med uv?

Post by Börje » 11 Nov 2015, 20:30

Hej, vad tror ni om denna? Är lite skeptisk, eftersom jag inte kan hitta något annat märke med samma koncept, och då känns det hela lite lurt. Eheim och Fluval, till exempel, varför har inte de tagit fram integrerade ytterfilter med uv-lampa? Kanske för att det finns nån hake? Men visst vore det väl smidigt, någon här inne kanske redan har en sån här som står och dundar och går?

http://www.allpondsolutions.co.uk/aquar ... l-h-9w-uv/" onclick="window.open(this.href);return false;
"If the wildcaught ones were the optimal, then there would'nt have been a desire to go anywhere else". /J.W

User avatar
Perlan
Moderator
Moderator
Posts: 1839
Joined: 26 Jul 2012, 15:30
Real Name: Michael Perlborn
Location: ystad

Re: Ytterfilter med uv?

Post by Perlan » 11 Nov 2015, 20:54

Börje wrote:Hej, vad tror ni om denna? Är lite skeptisk, eftersom jag inte kan hitta något annat märke med samma koncept, och då känns det hela lite lurt. Eheim och Fluval, till exempel, varför har inte de tagit fram integrerade ytterfilter med uv-lampa? Kanske för att det finns nån hake? Men visst vore det väl smidigt, någon här inne kanske redan har en sån här som står och dundar och går?

http://www.allpondsolutions.co.uk/aquar ... l-h-9w-uv/" onclick="window.open(this.href);return false;

Väldigt likt det kinesiska siktet Sunsun. Förmodligen nappar inte eheim på det, pga att det blir svårt att få till en exponerings kanal värd namnet inne i ett filter, garanterat ett bättre val om man kör ett eheim filter och köper deras uv och kopplar på :crasy:

User avatar
Börje
Posts: 35
Joined: 01 Nov 2015, 10:59
Real Name: Thomas Karlsson
Location: Skultuna

Re: Ytterfilter med uv?

Post by Börje » 11 Nov 2015, 21:07

Får lite olika bud på det här med om det finns skarvar till Eheim och Fluval? Har ett FX5 som jag skulle vilja koppla på ett Eheim-UV till, men vissa säger att det är omöjligt att hitta skarvar, (de har naturligtvis slangar som inte passar det andra märket), medan andra säger att det borde gå att hitta. Nån som känner folk som lyckats?
"If the wildcaught ones were the optimal, then there would'nt have been a desire to go anywhere else". /J.W

Starlet
Posts: 1
Joined: 27 Oct 2015, 18:40
Real Name: Pär Alexandersson

Re: Ytterfilter med uv?

Post by Starlet » 11 Nov 2015, 23:15

Börje wrote:Hej, vad tror ni om denna? Är lite skeptisk, eftersom jag inte kan hitta något annat märke med samma koncept, och då känns det hela lite lurt. Eheim och Fluval, till exempel, varför har inte de tagit fram integrerade ytterfilter med uv-lampa? Kanske för att det finns nån hake? Men visst vore det väl smidigt, någon här inne kanske redan har en sån här som står och dundar och går?

http://www.allpondsolutions.co.uk/aquar ... l-h-9w-uv/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag har denna fast modellen större 2000l/h och jag är supernöjd. :tumme2:

User avatar
Perlan
Moderator
Moderator
Posts: 1839
Joined: 26 Jul 2012, 15:30
Real Name: Michael Perlborn
Location: ystad

Re: Ytterfilter med uv?

Post by Perlan » 11 Nov 2015, 23:18

Börje wrote:Får lite olika bud på det här med om det finns skarvar till Eheim och Fluval? Har ett FX5 som jag skulle vilja koppla på ett Eheim-UV till, men vissa säger att det är omöjligt att hitta skarvar, (de har naturligtvis slangar som inte passar det andra märket), medan andra säger att det borde gå att hitta. Nån som känner folk som lyckats?

Dåligt insatt i vad fluval kör med, titta annars på deltecs uv, triton akvarie säljer dom, anses som uv rolle roycen, kanske passar bättre ?

User avatar
SuperAquaMan
NDS Member
NDS Member
Posts: 1203
Joined: 29 Sep 2009, 01:43
Real Name: Fredrick Johansson
Location: Göteborg

Re: Ytterfilter med uv?

Post by SuperAquaMan » 12 Nov 2015, 01:16

Coral Life gör dom klart bästa UV filtren och har mycket längre exponeringstid än t.ex Eheim. Turbo Twist heter modellen du vill ha.
Dom har så du kan sätta tjock slang på dom så dom funkar på FX-serien.
KEEP CALM
AND
KEEP WILD DISCUS

User avatar
MKarl
Posts: 4
Joined: 09 Nov 2015, 23:37
Real Name: Mikael Karlsson

Re: Ytterfilter med uv?

Post by MKarl » 12 Nov 2015, 07:54

Har haft detta på prov i ca en månad och nu skaffat det större på 2000/h. Båda i Sunsun som bara verkar vara ett annat varumärke. Det du länkar är jag supernöjd med tyst och gör vattnet kristallklart. Det större brummar lite. Har som sagt dock bara en månads erfarenhet så långsiktigt kan jag inte säga något. Jag köpte mina från http://shop.wiltec.info/index.php/cat/c ... ilter.html" onclick="window.open(this.href);return false;
som är ytterligare ett snäpp billigare. Båda gångerna leverans på 3 dagar.

//Mikael

User avatar
Börje
Posts: 35
Joined: 01 Nov 2015, 10:59
Real Name: Thomas Karlsson
Location: Skultuna

Re: Ytterfilter med uv?

Post by Börje » 12 Nov 2015, 09:22

Mikael och Starlet: Det är alltså denna ni har? http://shop.wiltec.info/product_info.ph ... f8nrv1b8c5" onclick="window.open(this.href);return false;
"If the wildcaught ones were the optimal, then there would'nt have been a desire to go anywhere else". /J.W

freddy
NDS Member
NDS Member
Posts: 194
Joined: 23 Sep 2009, 10:47
Real Name: Freddy
Location: Huddinge/Stuvsta

Re: Ytterfilter med uv?

Post by freddy » 12 Nov 2015, 09:58

Hej Börje.
Hur stort är ditt akvarium.

User avatar
Börje
Posts: 35
Joined: 01 Nov 2015, 10:59
Real Name: Thomas Karlsson
Location: Skultuna

Re: Ytterfilter med uv?

Post by Börje » 12 Nov 2015, 10:15

Har, hur som helst, beställt ett på 2000 l/h, eftersom min tank är på 900 liter. Dock måste jag säga att priset, ungefär 1000 kr med frakt, var väldigt lågt? Får väl se vad man får för peningarna. :dontknow:
"If the wildcaught ones were the optimal, then there would'nt have been a desire to go anywhere else". /J.W

Post Reply

Return to “Teknik Hörnan”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests