ozon och redoxcontroller

Här pratar vi akvarie teknik.

Moderator: Styrelse

Post Reply
User avatar
nikas68
Posts: 335
Joined: 16 Aug 2013, 15:08
Real Name: Niklas Norlin
Location: Eskilstuna

ozon och redoxcontroller

Post by nikas68 » 07 Oct 2014, 13:27

Hej
Är det någon här som kan förklara varför Redox värdet stiger utan att ozon generatorn går.
Köpte nyligen en redoxcontroller och ozongenerator på ebay och i början låg redoxvärdet på ca 300. Startade ozonet och värdet steg till 350mv och stängdes av. Jag har fortsatt med att byta vatten varanan dag ca:40% och nu är värdet konstant över 450mv.
Betyder det att vattnet är bra som det är eller är det fler faktorer som driver upp Redox.
Karet 420L + 50l sump. Väldigt hårt belastat 10st vuxna diskusar.
Ph7,0 gh2 kh1 ledtal 190us/cm

User avatar
TheRoblin
NDS Member
NDS Member
Posts: 128
Joined: 24 Oct 2011, 18:54
Real Name: Robert Tedegren

Re: ozon och redoxcontroller

Post by TheRoblin » 07 Oct 2014, 13:51

Nedbrytningen i "kvävecykel" ( ammonium, nitrit, nitrat) påverkar redoxen, tror jag! Mycket syre, bra bakterieflora och mycket nedbrytningsbart material (nitrit, nitrat mm) kan ge högt redox då detta är en oxidation. Restprodukten blir kvävgas som lämnar karet!

Det kan även vara så att dina vattenbyten tillför ämnen som kan oxidera! Dock är väl E-tunavattnet tämligen järnfattigt och du bereder väl ditt vatten så kloraminet redan är borta!
Last edited by TheRoblin on 07 Oct 2014, 14:03, edited 2 times in total.
Image

ballahir
Posts: 166
Joined: 18 Feb 2010, 23:23
Real Name: Oskar Sköld
Location: Mölnlycke/Göteborg

Re: ozon och redoxcontroller

Post by ballahir » 07 Oct 2014, 13:58

Får man lov att fråga vad du köpte och vad du fick betala?
/Oskar

User avatar
nikas68
Posts: 335
Joined: 16 Aug 2013, 15:08
Real Name: Niklas Norlin
Location: Eskilstuna

Re: ozon och redoxcontroller

Post by nikas68 » 07 Oct 2014, 17:42

ballahir wrote:Får man lov att fråga vad du köpte och vad du fick betala?
Hej
Här kommer lite länkar på prylarna jag köpte. Köpte även en reaktor från sewatec som jag vet att fler använder sig ut av här på forumet och den funkar skitbra tror att Tony sålde den förut eller fortfarande.
http://www.ebay.com/itm/PH-REDOX-ORP-RE ... 1c4612494a" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ebay.com/itm/Ozonizer-Ozone- ... 46296ab60c" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.sewatec.de/ozone-processors/ ... m-500.html" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
nikas68
Posts: 335
Joined: 16 Aug 2013, 15:08
Real Name: Niklas Norlin
Location: Eskilstuna

Re: ozon och redoxcontroller

Post by nikas68 » 07 Oct 2014, 17:51

TheRoblin wrote:Nedbrytningen i "kvävecykel" ( ammonium, nitrit, nitrat) påverkar redoxen, tror jag! Mycket syre, bra bakterieflora och mycket nedbrytningsbart material (nitrit, nitrat mm) kan ge högt redox då detta är en oxidation. Restprodukten blir kvävgas som lämnar karet!

Det kan även vara så att dina vattenbyten tillför ämnen som kan oxidera! Dock är väl E-tunavattnet tämligen järnfattigt och du bereder väl ditt vatten så kloraminet redan är borta!
Vid vatten bytena så blir det 100L RO + 100L kolfiltrerat kranvatten som värms upp i beredningstunnan inget annat.
Ända som tillförs är Discus trace och Aqua-kraut. :hug1:

User avatar
nikas68
Posts: 335
Joined: 16 Aug 2013, 15:08
Real Name: Niklas Norlin
Location: Eskilstuna

Re: ozon och redoxcontroller

Post by nikas68 » 07 Oct 2014, 19:10

Om man ligger över 400mv gör då ozonet ingen nytta för vattenkvaliten och är det skadligt att tillföra ozon då eller kan man låta det puttra på lagfart utan att Redox stiger mer. :confus1:

Post Reply

Return to “Teknik Hörnan”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests