Byte av syresten???

Här pratar vi akvarie teknik.

Moderator: Styrelse

Post Reply
Faltsetas
Posts: 200
Joined: 04 Feb 2011, 21:51
Real Name: Mattias

Byte av syresten???

Post by Faltsetas » 12 Apr 2014, 14:46

Hello! nu är det väl inte en fråga direkt... men men.... Jag har kört med ett av tonys svampfilter ett tag i mitt kar och det har funkat perfekt, men för ca 3 veckor sen fick jag lite problem, flödet blev sämre, ljudet från luftpumpen betydligt högre som den jobbade ihjäl sig, det medförde att vattenytan knappt rörde sig och jag såg att det blev en ansträngning på syret i karet hos fiskarna.... efter jag bytt luftpump, slangar, gjort rent svampfilter och alla möjliga knep så visade det sig vara syrestenen som var helt igen slammad, så bytte ut den och vips så var det som innan, testade även att sätta tillbaka alla delarna jag bytt ut och dom funkade helt perfekt med... Blev så förvånad! brukar detta hända att man får byta ut den? eller iaf så ofta som några månader?

User avatar
Perlan
Moderator
Moderator
Posts: 1839
Joined: 26 Jul 2012, 15:30
Real Name: Michael Perlborn
Location: ystad

Re: Byte av syresten???

Post by Perlan » 12 Apr 2014, 17:08

Faltsetas wrote:Hello! nu är det väl inte en fråga direkt... men men.... Jag har kört med ett av tonys svampfilter ett tag i mitt kar och det har funkat perfekt, men för ca 3 veckor sen fick jag lite problem, flödet blev sämre, ljudet från luftpumpen betydligt högre som den jobbade ihjäl sig, det medförde att vattenytan knappt rörde sig och jag såg att det blev en ansträngning på syret i karet hos fiskarna.... efter jag bytt luftpump, slangar, gjort rent svampfilter och alla möjliga knep så visade det sig vara syrestenen som var helt igen slammad, så bytte ut den och vips så var det som innan, testade även att sätta tillbaka alla delarna jag bytt ut och dom funkade helt perfekt med... Blev så förvånad! brukar detta hända att man får byta ut den? eller iaf så ofta som några månader?
Min erfarenhet är att syrestenen som följer med är riktigt dålig. Bytar alltid till tetras motsvarighet innan jag börjar andvända dom

Faltsetas
Posts: 200
Joined: 04 Feb 2011, 21:51
Real Name: Mattias

Re: Byte av syresten???

Post by Faltsetas » 12 Apr 2014, 17:33

ah okej... och dessa håller längre?

jörgen n
NDS Member
NDS Member
Posts: 252
Joined: 13 Mar 2011, 21:02
Real Name: jörgen nilsson
Location: Ullared

Re: Byte av syresten???

Post by jörgen n » 12 Apr 2014, 18:18

Släng bort syrestenen, den behövs inte och har lätt för att tätna. Jag har tagit bort syrestenarna ur alla mina svamfilter, ca 200st.
Det är så lätt att luften slutar att funka med tråkigt resultat som följd.

Faltsetas
Posts: 200
Joined: 04 Feb 2011, 21:51
Real Name: Mattias

Re: Byte av syresten???

Post by Faltsetas » 12 Apr 2014, 22:05

Ska testa det... tack för tipset

Post Reply

Return to “Teknik Hörnan”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests