Artemiakläckare

Här pratar vi akvarie teknik.

Moderator: Styrelse

Post Reply
User avatar
Alex
Posts: 1054
Joined: 25 Nov 2007, 12:04
Real Name: Alexander Ylipää
Location: Luleå

Re: Artemiakläckare

Post by Alex » 05 Mar 2008, 00:36

Snygga lösningar. Men min stora fråga är såklart med dessa flaskor som npeter och Wilhelm gör...hur separerar man ägg från artemia?
/Alexander Ylipää
Image

User avatar
backalas
Posts: 416
Joined: 25 Nov 2007, 01:16
Real Name: Lars Olsson
Location: Torslanda

Re: Artemiakläckare

Post by backalas » 05 Mar 2008, 00:51

Alex wrote:Snygga lösningar. Men min stora fråga är såklart med dessa flaskor som npeter och Wilhelm gör...hur separerar man ägg från artemia?
Inga problem med min och Peters anodnong, bara att ta ur luftslangen och låta stå en minut . Alla kläckta ägg flyter upp till ytan , om det är några okläckta ligger dom kvar på botten, i skktet 0-5 cm står den kläckta artemian och hoppar , bara att köra ner en slang genom skalen göra ett liutet blås och sen fortsätta ner till botten, dra upp någon cm och suga till i slangen
( en hävert)och filrera genom en finmaskig håv.detta gör jag ca tre ggr om dan, sen sätter jag igång en ny sats för i övermorgon
:wink1:
Mvh Lasse

Lauser

Re: Artemiakläckare

Post by Lauser » 05 Mar 2008, 01:39

Jag öppnar bara kranen och artemian hamnar i silen. Bara skölja och sen ner till ynglen.

User avatar
npeter
Posts: 1265
Joined: 28 Nov 2007, 11:35
Real Name: Peter Nilsson
Location: Torslanda, GBG
Contact:

Re: Artemiakläckare

Post by npeter » 05 Mar 2008, 11:03

backalas wrote:
Alex wrote:Snygga lösningar. Men min stora fråga är såklart med dessa flaskor som npeter och Wilhelm gör...hur separerar man ägg från artemia?
Inga problem med min och Peters anodnong, bara att ta ur luftslangen och låta stå en minut . Alla kläckta ägg flyter upp till ytan , om det är några okläckta ligger dom kvar på botten, i skktet 0-5 cm står den kläckta artemian och hoppar , bara att köra ner en slang genom skalen göra ett liutet blås och sen fortsätta ner till botten, dra upp någon cm och suga till i slangen
( en hävert)och filrera genom en finmaskig håv.detta gör jag ca tre ggr om dan, sen sätter jag igång en ny sats för i övermorgon
:wink1:
Mvh Lasse
Okej, så det är så du gör...Jag fick bara med en massa skal och skit..inte alls så mycket artemia..
Jag fick ju en artemiasil men där fastnade bara skalen och artemian åkte rakt igenom..
Så jag fick inte alls så mycket artemia som jag kunde pytsa i till ynglen...
Får skaffa mig en fin hov istället...

//Peter
Image

User avatar
npeter
Posts: 1265
Joined: 28 Nov 2007, 11:35
Real Name: Peter Nilsson
Location: Torslanda, GBG
Contact:

Re: Artemiakläckare

Post by npeter » 05 Mar 2008, 11:16

wilhelm wrote:Jag har det lite varmare i källarn och så ser min artemiafabrik ut.
artemiafabrik.JPG
Smart lösning, såg en liknande hemma hos Tony i Trollhättan..
//Peter
Image

User avatar
backalas
Posts: 416
Joined: 25 Nov 2007, 01:16
Real Name: Lars Olsson
Location: Torslanda

Re: Artemiakläckare

Post by backalas » 05 Mar 2008, 11:54

wilhelm wrote:Jag har det lite varmare i källarn och så ser min artemiafabrik ut.
artemiafabrik.JPG
Hej Wilhelm Vad är det i tuberna underst ser dyrt ut med manometer od :confus1: vad jag lärt mig av erfarenhet är det bra cirkution som behövs och det klarar man ju lätt med en liten luftpump, :wink1:
Mvh Lasse

Lauser

Re: Artemiakläckare

Post by Lauser » 05 Mar 2008, 12:17

:D Det är min destillationsapparat :D Osmosanläggningen (enkel variant)

User avatar
backalas
Posts: 416
Joined: 25 Nov 2007, 01:16
Real Name: Lars Olsson
Location: Torslanda

Re: Artemiakläckare

Post by backalas » 05 Mar 2008, 12:28

wilhelm wrote::D Det är min destillationsapparat :D Osmosanläggningen (enkel variant)
Då förstår jag, trodde dom tillhörde artemiafabriken :garv:
Mvh Lasse

User avatar
Poddan
Posts: 8484
Joined: 24 Nov 2007, 00:31
Real Name: Artur Stensson
Location: Tranås

Re: Artemiakläckare

Post by Poddan » 05 Mar 2008, 12:32

Är kanske lite skillnad på ägg o ägg oxå.

Tycker det finns ägg på alla nivåer mer eller mindre.
Men låter burken stå framme mot en ljuskälla så samlas artemian på den nivån jag vill suga ifrån.

Har 4 st silar. Artemian fastnar den minsta och äggen åker igenom i storleken över. :dontknow:
:-)
[ http://www.ndss.se" onclick="window.open(this.href);return false; ] [ http://www.l-mal.se" onclick="window.open(this.href);return false; ] [ http://www.heckel.se" onclick="window.open(this.href);return false; ]

User avatar
backalas
Posts: 416
Joined: 25 Nov 2007, 01:16
Real Name: Lars Olsson
Location: Torslanda

Re: Artemiakläckare

Post by backalas » 05 Mar 2008, 12:53

Poddan wrote:Är kanske lite skillnad på ägg o ägg oxå.

Tycker det finns ägg på alla nivåer mer eller mindre.
Men låter burken stå framme mot en ljuskälla så samlas artemian på den nivån jag vill suga ifrån.

Har 4 st silar. Artemian fastnar den minsta och äggen åker igenom i storleken över. :dontknow:
Hej Poddan, jag tycker inte det är några problem, tog en bild på dagens flaska inför andra skattningen
där klävkningen är nästan hundra prococent ( det gäller att få upp tempen till över 25 grader, annars dålig kläckning)
artemiaflaska.jpg
Mvh Lasse

Post Reply

Return to “Teknik Hörnan”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests