Fördelar/nackdelar mellan ramkar och helglas?

Här pratar vi akvarie teknik.

Moderator: Styrelse

User avatar
Einarsson
Posts: 1038
Joined: 30 Oct 2012, 15:01
Real Name: Emil Einarsson
Location: Uddevalla

Fördelar/nackdelar mellan ramkar och helglas?

Post by Einarsson » 16 Nov 2013, 16:42

Tja. Har sökt en del på nätet angående detta och det råder självklart vilda diskussioner men jag har inte lyckats hitta någon som på ett bra och sansat sätt förklara fördelarna och nackdelarna?

Vad är fördel/nackdel med de olika och då kan vi utelämna utseendet då det är högst subjektivt?

Liter per krona?
Hållbarhet?
Akvariebänk-möjligheter? Måste man ha matta/frilogit under eller får man inte ha det i något fall?
Sättningar?

Borde finnas väldigt många fler punkter än såhär känns det som om man verkligen tar hänsyn till alla detaljer. Tänkte jag skulle försöka sammanställa det men behöver hjälp att komma fram till dem. :-)

Ha en trevlig helg people. :-)

stefanr
Posts: 321
Joined: 17 Mar 2011, 08:29
Real Name: Stefan Rämje
Location: Trollhättan

Re: Fördelar/nackdelar mellan ramkar och helglas?

Post by stefanr » 16 Nov 2013, 16:54

Enda nackdelen är att det är lätt att skada kanterna vid flytt. Matta/frigolit måste du ha under helglas.

User avatar
SuperAquaMan
NDS Member
NDS Member
Posts: 1203
Joined: 29 Sep 2009, 01:43
Real Name: Fredrick Johansson
Location: Göteborg

Re: Fördelar/nackdelar mellan ramkar och helglas?

Post by SuperAquaMan » 16 Nov 2013, 16:56

Ligger just nu och monterar ner ett ramakvarium. Tar mycket bilder som jag kan posta lite senare. Jag blir mer och mer emot ramakvarium ju längre jag kommer på detta.
KEEP CALM
AND
KEEP WILD DISCUS

User avatar
Einarsson
Posts: 1038
Joined: 30 Oct 2012, 15:01
Real Name: Emil Einarsson
Location: Uddevalla

Re: Fördelar/nackdelar mellan ramkar och helglas?

Post by Einarsson » 16 Nov 2013, 17:25

SuperAquaMan wrote:Ligger just nu och monterar ner ett ramakvarium. Tar mycket bilder som jag kan posta lite senare. Jag blir mer och mer emot ramakvarium ju längre jag kommer på detta.
Intressant! Det ser jag fram emot. :)

User avatar
Einarsson
Posts: 1038
Joined: 30 Oct 2012, 15:01
Real Name: Emil Einarsson
Location: Uddevalla

Re: Fördelar/nackdelar mellan ramkar och helglas?

Post by Einarsson » 17 Nov 2013, 14:35

Hm. Jag har sett en del glasakvarier som har en liten glasbit runt om hela karet i överkant som en liten "hylla" in över karet. Vetifasen hur man förklarar det men ni förstår säkert.

Har den något med hållfastheten att göra? Ibland sitter ju även glasbitar rakt över sin mittenstag, men sånt har jag aldrig sett på alukar, behövs inte det på alu?

User avatar
Perlan
Moderator
Moderator
Posts: 1839
Joined: 26 Jul 2012, 15:30
Real Name: Michael Perlborn
Location: ystad

Re: Fördelar/nackdelar mellan ramkar och helglas?

Post by Perlan » 17 Nov 2013, 15:18

Einarsson wrote:Hm. Jag har sett en del glasakvarier som har en liten glasbit runt om hela karet i överkant som en liten "hylla" in över karet. Vetifasen hur man förklarar det men ni förstår säkert.

Har den något med hållfastheten att göra? Ibland sitter ju även glasbitar rakt över sin mittenstag, men sånt har jag aldrig sett på alukar, behövs inte det på alu?
ja dom glasbitarna är för att motverka att långsidorna bockas utåt.
på alla större akvarier måste du ha mittstag. har två på mitt 720, spelar ingen roll om det är ram eller helglas. det är ett fruktansvärt tryck på långsidorna på akvarier.

Jag har själv akvastabils 720 kar. det är ett helglas kar. med alu list uppe och nere. med gummihörn. och det är att föredra under transport av akvariert. annars är ju helglas klart att föredra framför alu av just utseende mässiga själ.

User avatar
Einarsson
Posts: 1038
Joined: 30 Oct 2012, 15:01
Real Name: Emil Einarsson
Location: Uddevalla

Re: Fördelar/nackdelar mellan ramkar och helglas?

Post by Einarsson » 17 Nov 2013, 15:26

Så den dära kanten runt om gör samma sak som t.ex 2 mittenstag tvärs över? För en sån dära kant runt om måste väl ställa till massa problem när man ska ha i filterslangar och grejer?

planerar att köpa ett 720 på 20x6x6 men vet inte riktigt om man ska gå på alu eller helglas. :9

User avatar
Perlan
Moderator
Moderator
Posts: 1839
Joined: 26 Jul 2012, 15:30
Real Name: Michael Perlborn
Location: ystad

Re: Fördelar/nackdelar mellan ramkar och helglas?

Post by Perlan » 17 Nov 2013, 15:45

Einarsson wrote:Så den dära kanten runt om gör samma sak som t.ex 2 mittenstag tvärs över? För en sån dära kant runt om måste väl ställa till massa problem när man ska ha i filterslangar och grejer?

planerar att köpa ett 720 på 20x6x6 men vet inte riktigt om man ska gå på alu eller helglas. :9
den brukar inte gå ända ut till sido rutorna. men på riktigt stora kar tec 600 liter o över är där mittstag också. med kanske ett få undantag. men helklart är det ivägen. på akvastabil har man bara två mittstag. då är det inte helklistrat hela vägen.

om du är i planeringsstadiet så satsa på ett 960 kar :grin: 200*80*60. dom extra 20 cm på djupet gör hur mycket som helst.
kolla här: http://diskusforum.se/viewtopic.php?f=19&t=8712" onclick="window.open(this.href);return false;

jag har varit hemma hos han och sett det. var riktigt snyggt. och han gav betydligt mindre inkl frakt för de än vad jag gav för mitt 720 som jag hämtade på plats. båda karen var inkl möbel och ljusramp.

han gav 1539 eu inkl frakt.
jag gav 19800 för kar+ljusramp+möbel och en jäger 300 watts doppvärmare.

User avatar
Einarsson
Posts: 1038
Joined: 30 Oct 2012, 15:01
Real Name: Emil Einarsson
Location: Uddevalla

Re: Fördelar/nackdelar mellan ramkar och helglas?

Post by Einarsson » 17 Nov 2013, 16:26

Snygga! Jag kommer bygga bänk själv dock och förmodligen beställa karet hos glasmästaren i Lysekil som bygger massvis med kar åt olika akvariebutiker häromkring. :-) När den dagen kommer.

Det där med djupet är intressant dock men man får ju anpassa sig till hur mycket man får plats med också. :-) Vill ha hyfsat "standardmått" också vilket jag misstänker kan underlätta vid eventuell andrahandsförsäljning eller tillbehör etc.

EDIT: verkade sinnessjukt billigt generellt på den sidan?

User avatar
Perlan
Moderator
Moderator
Posts: 1839
Joined: 26 Jul 2012, 15:30
Real Name: Michael Perlborn
Location: ystad

Re: Fördelar/nackdelar mellan ramkar och helglas?

Post by Perlan » 17 Nov 2013, 16:48

Einarsson wrote:Snygga! Jag kommer bygga bänk själv dock och förmodligen beställa karet hos glasmästaren i Lysekil som bygger massvis med kar åt olika akvariebutiker häromkring. :-) När den dagen kommer.

Det där med djupet är intressant dock men man får ju anpassa sig till hur mycket man får plats med också. :-) Vill ha hyfsat "standardmått" också vilket jag misstänker kan underlätta vid eventuell andrahandsförsäljning eller tillbehör etc.

EDIT: verkade sinnessjukt billigt generellt på den sidan?
andrahands försäljningen är inget att bry sig om. man får inte betalt för stora akvarier.
mitt 720 kar är ett år gammalt. inkl eheim 2080 pumpen har jag gett 25000kr. skulle jag sälja det idag skulle jag inte få en spänn över 5000 för det.

Post Reply

Return to “Teknik Hörnan”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests