Upprop kring lagstiftning och remisser

Här bokar vi olika träffar/hemma hos osv.
User avatar
silent
NDS Member
NDS Member
Posts: 1104
Joined: 24 Apr 2009, 22:34
Real Name: wille
Location: Linköping

Upprop kring lagstiftning och remisser

Post by silent » 30 Jul 2010, 13:11

Med risk för att jag missat att denna information finns på detta forum, så klipper jag in det från Ciklid.org

Passa på att göra dig engagerad och anmäl dig! Tillfälle att besöka Kaj´s akvarievärld!


Vår hobby är på gång att förändras, med lagstiftningen som verktyg. Intryck kommer från andra länder, t ex England (där i princip alla fiskmediciner är förbjudna) och Tyskland (som kraftigt begränsat storleken på akvarium till fisk). Håller vi akvarister koll och tycker till om vad som är på gång i Sverige? Ja, några gör det, och det med den äran. Vi behöver dock vara fler!! Frågorna är viktiga och det är lätt hänt att vi blir överkörda - och sedan sitter vi kanske med en märklig lagstiftning som är svår att göra något åt.

Ett brainstormmöte för hur vi akvarister kan agera kommer att ske i Varberg, den 4-5 september.

På dagordningen:
En kortfattad inledning om vad som har hänt och vad som är på gång vad gäller lagar etc.

Diskussion kring:
Hur organiserar vi oss?
Vilka myndigheter ska vi hålla kontakt med - och hur?
Nästa steg?

Det finns redan flera goda tips och erfarenheter från personer som är/har varit engagerade i dessa frågor. Det ska vi givetvis ta vara på!! Kan du inte komma personligen men sitter inne på något så skicka gärna ett mail. Uppmuntran och goda tillrop tas också emot med varm hand!!

Anmälan sker till patrik.rosen@bolina.hsb.se

Välkomna!!

/Patrik Rosén, Malmö

Plats meddelas vid anmälan. Boende kan ordnas. Alla betalar för sig. Samåkning arrangeras av deltagarna själva.
Hälsningar Silent
Sent from my Xpc with Firefox!

User avatar
silent
NDS Member
NDS Member
Posts: 1104
Joined: 24 Apr 2009, 22:34
Real Name: wille
Location: Linköping

Re: Upprop kring lagstiftning och remisser

Post by silent » 30 Jul 2010, 13:13

Nästa klipp från Ciklid.org

Möte i Varberg 4-5 september

Det rör på sig och det är bra!! I skrivande stund ett drygt tiotal anmälda och fler är på gång. Har ni ännu inte anmält till mig att ni dyker upp, så gör gärna det (via mail). Deadline för anmälan sätter jag inte, så länge det finns plats kvar på vandrarhemmet så kör vi.

Plats: Björkängs vandrarhem i Varberg, se länk nedan.
http://www.bjorkangsvandrarhem.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Övernattning kostar 180 kr/natt och då ingår lätt frukost. Boendet bokas av deltagarna själva. Kontakta mig för att få reda på hur du gör.

Mat under dagen kommer INTE att finnas på plats. Kök finns för de matlagningsglada. Jag bistår med enklare tilltugg, men tag gärna med egen mat så att det räcker för både dig och några till under dagen. Tänker mig att vi tillsammans kan få till någon slags buffé med plockmat. Till kvällen ordnar vi hämtmat från Tvååker alternativt går på en närliggande restaurang (i skrivande stund är det oklart om den är öppen).

Mötet börjar 12.00 på lördagen. Hur lång tid det tar vet jag inte, vi har en del att beta av. Personligen kommer jag att vara på plats från fredag kväll tom söndag fm.

På dagordningen:
Presentationsrunda
En kortfattad inledning om vad som har hänt och vad som är på gång vad gäller lagar etc.

Diskussion kring:
Mål – på kort respektive lång sikt. Påverka kommande lagstiftning/hantera nuvarande lagstiftning
Hur organiserar vi oss? Vad finns redan? Samarbete med andra? Fördela arbetet?
Hur får vi info? Vilka myndigheter ska vi hålla kontakt med - och hur?
Förebyggande arbete - etisk policy för hobbyn? ”Marknadsföring” av frågorna?
Nästa steg?

Jag är säker på att många frågor kommer att kunna besvaras på mötet. Det kommer säkerligen till några extra punkter på dagordningen också. Jag förbereder ett litet material med några tankar från alla möjliga håll (tack för alla synpunkter som inkommit, både direkt till mig samt genom forum!!) som vi kan ha som diskussionsunderlag. Jag vill dock verkligen poängtera att inget är hugget i sten – vi diskuterar oss fram till en bra start.

Deltagarförteckningen representerar redan nu allt från fullvuxna Oscars, majestätiska discus, färgsprakande Kejsarfiskar, hårdföra pansarmalar, silverglittrande stimfiskar till småräkor, snäckor och prunkande växter. Jag är övertygad om att det finns något att göra för alla!!

Väl mött i Varberg!!

Bästa hälsningar,
Patrik Rosén, Malmö
Hälsningar Silent
Sent from my Xpc with Firefox!

ricard
Posts: 149
Joined: 31 Dec 2009, 10:19
Real Name: ricard siewertz
Location: Stockholm

Re: Upprop kring lagstiftning och remisser

Post by ricard » 31 Jul 2010, 00:16

Hej.

Ursäkta mitt ovetande... men vad är det som är på gång??? Vad hotar mig o mina fiskar?

_/) Ric

User avatar
Poddan
Posts: 8484
Joined: 24 Nov 2007, 00:31
Real Name: Artur Stensson
Location: Tranås

Re: Upprop kring lagstiftning och remisser

Post by Poddan » 31 Jul 2010, 10:02

Vår hobby är på gång att förändras, med lagstiftningen som verktyg. Intryck kommer från andra länder, t ex England (där i princip alla fiskmediciner är förbjudna) och Tyskland (som kraftigt begränsat storleken på akvarium till fisk).
Finns lite lagar som berör andra husdjur som är lite korkade
Sedan den 1 september 2007 är det inte längre lagligt för privatpersoner att ha burar som inte följer L80, det vill säga man måste ha en bur som är minst 70 cm lång, 60 cm hög och 45 cm djup

I ovanstående bur får man ha 7 undulater, men du får inte ha 2 st som är i en något mindre bur.
Frågan är hur de 7 fåglarna mår gentemot de 2 andra.

Alltså lite sunt förnuft kan nog inte vara fel att få fram till lagstiftarna, hoppas Varbergsmötet kan påverka.

Om inte jag minns fel nu så måste man ha grus (botten substrat) i karet ( zoobutikerna) vet ej om det berör privatpersoner?
:-)
[ http://www.ndss.se" onclick="window.open(this.href);return false; ] [ http://www.l-mal.se" onclick="window.open(this.href);return false; ] [ http://www.heckel.se" onclick="window.open(this.href);return false; ]

User avatar
silent
NDS Member
NDS Member
Posts: 1104
Joined: 24 Apr 2009, 22:34
Real Name: wille
Location: Linköping

Re: Upprop kring lagstiftning och remisser

Post by silent » 31 Jul 2010, 14:40

Om inte diskusfolket hänger på här nu, så kan det vara adjöss med BB kar!
I lagen står det (ungefärligt) att botten ska vara så naturtrogen som möjligt.
Dvs decimeter tjockt dött, syrefattigt slamlager (djurrättsaktivister har mycket att säga till om när det gäller lagar om att hålla djur.) :nothappy:

Så var med på mötet så att riktlinjer kan bestämmas hur vi kan möta Olle i grind!
Hälsningar Silent
Sent from my Xpc with Firefox!

User avatar
Mats Bruér
Posts: 2375
Joined: 25 Nov 2007, 12:55
Real Name: Mats Bruér
Location: Lomma

Re: Upprop kring lagstiftning och remisser

Post by Mats Bruér » 31 Jul 2010, 15:16

Intressant och väldigt betydande att säga ifrån MEN vem blir kontrollorgan och vem skall komma hem till mig och säga att jag skall ha grus till mina plattisar? Däremot medicin sidan kan bli knepig, skall nog fundera på att vara med.
Image
Tur man inte hade trasiga leksaker som barn för då hade man varit bra långsint.
(Denna har jag haft länge nu!!! Trångsynt inte jag inte ! )

User avatar
silent
NDS Member
NDS Member
Posts: 1104
Joined: 24 Apr 2009, 22:34
Real Name: wille
Location: Linköping

Re: Upprop kring lagstiftning och remisser

Post by silent » 31 Jul 2010, 19:56

Mats Bruér wrote:MEN vem blir kontrollorgan och vem skall komma hem till mig och säga att jag skall ha grus till mina plattisar?
59 § Länsstyrelserna är behöriga myndigheter att utöva offentlig kontroll.
Dom kommer garanterat inte bara för att kolla någon. Länstyrelsen har alldeles för lite resurser att ha ett fungerande djurskydd!
Så om nån kontrollant ska komma hem till dig, så görs det enbart om någon anmält dig för vanvård av djur!
Så det gäller att vara snäll mot sina konkurenter, ovänner och grannar! :stick:
Hälsningar Silent
Sent from my Xpc with Firefox!

User avatar
Poddan
Posts: 8484
Joined: 24 Nov 2007, 00:31
Real Name: Artur Stensson
Location: Tranås

Re: Upprop kring lagstiftning och remisser

Post by Poddan » 31 Jul 2010, 21:38

Ja ledighetsansökan är inlämnad och stämplad OK :crasy:

Finns det tolk utifall Mats kommer ?

Har plats i bilen utifall någon vill hänga på.
:-)
[ http://www.ndss.se" onclick="window.open(this.href);return false; ] [ http://www.l-mal.se" onclick="window.open(this.href);return false; ] [ http://www.heckel.se" onclick="window.open(this.href);return false; ]

User avatar
kaj.p
.Admin.
.Admin.
Posts: 7027
Joined: 24 Nov 2007, 23:33
Real Name: Kaj Persson
Location: Tvååker
Contact:

Re: Upprop kring lagstiftning och remisser

Post by kaj.p » 07 Aug 2010, 23:47

silent wrote:Om inte diskusfolket hänger på här nu, så kan det vara adjöss med BB kar!
I lagen står det (ungefärligt) att botten ska vara så naturtrogen som möjligt.
Dvs decimeter tjockt dött, syrefattigt slamlager (djurrättsaktivister har mycket att säga till om när det gäller lagar om att hålla djur.) :nothappy:

Så var med på mötet så att riktlinjer kan bestämmas hur vi kan möta Olle i grind!

Hallå där wille det finns en tråd om detta men det gör inget att det blir en till. Sedan hänger så klart diskusfolket på Iallfall kommer jag o Poddan.

User avatar
kaj.p
.Admin.
.Admin.
Posts: 7027
Joined: 24 Nov 2007, 23:33
Real Name: Kaj Persson
Location: Tvååker
Contact:

Re: Upprop kring lagstiftning och remisser

Post by kaj.p » 09 Aug 2010, 14:11

Anmälningarna ramlar in och nu ser det ut som det blir ett tio tal fredag-sön och ytterligare ca 10 som kommer lördag-söndag :)

Post Reply

Return to “Akvarieträffar”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests