Växter till nytt akvarium

Post Reply
bacon
Posts: 5
Joined: 06 Mar 2011, 13:19
Real Name: Bengt Carnelo
Location: Stockholm

Växter till nytt akvarium

Post by bacon » 22 Apr 2011, 12:40

Hej alla "trädgårdsmästare" !? Jag håller på att starta upp en 1200l burk! Hade tänkt att den skulle bli lite mer som ett växt akvarium. Har nu börjat inse hur mycket växter det kommer att gå åt....
Om någon där ute har för mycket av det ...goda och kan tänka sig att dela med sig,skulle jag bli väldigt glad. Naturligtvis mot skälig ersättning! Är även på jakt efter ljusramp eller hängande belysning.
Min burk är 250 lång. Jag kommer naturligtvis även att behöva inhandla fler invånare till karet. Diskus och andra firrar som går bra ihop med dom förstnämnda! Alla tips vad gäller att komma igång med detta
är välkommet! Ni når mig lätt på tel.0708-683832

Gullefjun
Posts: 119
Joined: 09 Jan 2010, 14:16
Real Name: Inger Hultman
Location: Sundsvall

Re: Växter till nytt akvarium

Post by Gullefjun » 23 Apr 2011, 11:24

Hej!

Kolla på http://www.plantswap.se" onclick="window.open(this.href);return false; under växter säljes.
den som alltid vet bäst, lär sig aldrig något

bacon
Posts: 5
Joined: 06 Mar 2011, 13:19
Real Name: Bengt Carnelo
Location: Stockholm

Re: Växter till nytt akvarium

Post by bacon » 06 May 2011, 06:25

Tackar för det fina tipset! Insåg efter jag lagt ut min fråga om växter att det kanske är lite tunt med växtodlare i diskus världen?
Fick dock en mycket bra kontakt med Jocke i Oskarshamn! Honom kan jag rekommendera alla som jagar växter.... Mycket seriös och hjälpsam!
Jag fick allt som han lovat och kartongen som dom kom i var mycket bra packad! Alla växterna mådde utmärkt!
Vi får väl se hur det går när jag skall försöka få dom att överleva......

freddy
NDS Member
NDS Member
Posts: 194
Joined: 23 Sep 2009, 10:47
Real Name: Freddy
Location: Huddinge/Stuvsta

Re: Växter till nytt akvarium

Post by freddy » 06 May 2011, 08:47

Jag kan rekomendera att stoppa in "lera" eller likvärdigt media under sanden om du vill ha ett växtakvarium, med friska gröna växter. Dessa "ler produkter" finns att köpa i vanliga akvarieaffärerna, på nätet och tex. på Hornbach, som för övrigt är billiga på alla akvarieprodukter. När rötterna väl får "fäste" i leran, växter de otroligt. Det som dock kan var lite till besvär är att det grumlar upp i vattnet, när man rör om i gruset, om man skall sätta dit nya plantor eller möblera om. Önskar man ännu mer tryck på växterna är en CO2 anläggning att rekomendera och att använda PMDD som finns väl beskrivet i detta forum. Som insperation kan du läsa Peter Nymans artiklar, innan han gick över till saltvatten. http://www.pny.se/akvarium/" onclick="window.open(this.href);return false;

Lycka till med dit stora växtakvarium, men jag kan hålla med Leopoldi, att det är lättare att ha ett BB kar för att hålla "skiten" (sjukdomar) borta, om man nu ha tänkt ha Discus, för de kan var lite känsliga för det, om de nu inte sköts på rätt sätt.

bacon
Posts: 5
Joined: 06 Mar 2011, 13:19
Real Name: Bengt Carnelo
Location: Stockholm

Re: Växter till nytt akvarium

Post by bacon » 08 May 2011, 00:16

Tack för tipset Freddy! Ber om ursäkt att jag inte svarat tidigare,men jag meckar ju med burken mest hela tiden nu för att få till det....
Vad gäller lera så är det lite för sent! Jag har redan inrett och planterat... har dock pulat ner växtnäring som jag köpt på Plantagen!?
Tipset om detta har kommit från "kunnigt" folk?! Om det funkar visar sig snart..... kanske har snyggaste plantorna i stan´ fast all firrar är döda .....
Jag stoppar väl ner någon inte så dyrbar fisk för att testa när det ser ut som vattnet är ok.....
Vad gäller hur känslig en diskus är eller hur man sköter dom rätt, är för mig höljt i dunkel. Ju mer jag läser om detta på olika forum, ju mindre förstår jag......

Post Reply

Return to “Växter”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests