Problem med grönalger

Mats Karlsson
Posts: 15
Joined: 05 Oct 2013, 15:51
Real Name: Mats Karlsson

Re: Problem med grönalger

Post by Mats Karlsson » 22 Nov 2015, 22:05

Jag kör med detta Co2 system, funkar hur bra som helst.
Sök på rfcandy så finns det under akvarium, utvecklad av en kille från Jönköping.

psycadelic86
Posts: 126
Joined: 05 Nov 2013, 20:31
Real Name: Robin Brolin

Re: Problem med grönalger

Post by psycadelic86 » 24 Nov 2015, 22:21

Hemianthus callitrichoides är det någon som kör med den växten Och är det krav på co2 till dom? Har precis köpt för att testa.

User avatar
SuperAquaMan
NDS Member
NDS Member
Posts: 1203
Joined: 29 Sep 2009, 01:43
Real Name: Fredrick Johansson
Location: Göteborg

Re: Problem med grönalger

Post by SuperAquaMan » 25 Nov 2015, 20:24

Beroende på hur högt du har vattennivån tycker jag du skall skaffa någon snabbväxande flytväxt, flytormbunke eller musselblommor, men dom får inte ligga för nära rören då bränns dom. På det sättet får du inte ner lika mycket ljus heller och det blir i min mening riktigt vackert att titta på. Ancistrus och panaquer äter mest bara alger om dom inte får tag i annan mat.
KEEP CALM
AND
KEEP WILD DISCUS

psycadelic86
Posts: 126
Joined: 05 Nov 2013, 20:31
Real Name: Robin Brolin

Re: Problem med grönalger

Post by psycadelic86 » 26 Nov 2015, 20:18

Har fått ordning på algerna nu =) har en bunt valisinera som täcker mycket vid vattenytan.
Kör med pmdd och easy carbo just nu, håller precis på att försöka få någon ordning på Helianthus callitrichoides som alla säger ska vara så svår.

Chandler
Posts: 25
Joined: 19 Oct 2014, 07:09
Real Name: Mattias bruer
Location: Sollentuna

Re: Problem med grönalger

Post by Chandler » 28 Nov 2015, 15:32

Visst finns det exempel på de som lyckas med HC utan CO2, men oddsen är inte goda tror jag man kan säga. Nog så svår MED Co2 enligt min erfarenhet eftersom det är andra parametrar som spelar in också som att gasen måste komma ner till botten där den växer => flödet måste vara bra.

Ett enklare alternativ är den som kallas Monte Carlo; lite större blad bara.

User avatar
AmirA
Posts: 3738
Joined: 29 Jun 2008, 20:22
Real Name: Amir Amini Tabrizi
Location: Malmö

Re: Problem med grönalger

Post by AmirA » 28 Nov 2015, 15:46

Några gamla bilder på min räkkub. HC:n tog sig riktigt bra när jag körde Seachem Flourish Excel, Seachem flourish och LED-ramp (minns inte hur många watt).
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
I was like a boy playing on the sea-shore, and diverting myself now and then finding a smoother pebble or a prettier shell than ordinary, whilst the great ocean of truth lay all undiscovered before me - Isaac Newton

Chandler
Posts: 25
Joined: 19 Oct 2014, 07:09
Real Name: Mattias bruer
Location: Sollentuna

Re: Problem med grönalger

Post by Chandler » 28 Nov 2015, 17:32

Jättefint. Säker på att det inte var Monte Carlo ( tycker det ser ut som det faktiskt ) ?

User avatar
AmirA
Posts: 3738
Joined: 29 Jun 2008, 20:22
Real Name: Amir Amini Tabrizi
Location: Malmö

Re: Problem med grönalger

Post by AmirA » 28 Nov 2015, 17:43

Hmmmm, jag är inte säker alls, då växter inte är min avdelning :garv: Men de köptes hos Vellingeblomman som fick beställa från en grossist.
I was like a boy playing on the sea-shore, and diverting myself now and then finding a smoother pebble or a prettier shell than ordinary, whilst the great ocean of truth lay all undiscovered before me - Isaac Newton

Chandler
Posts: 25
Joined: 19 Oct 2014, 07:09
Real Name: Mattias bruer
Location: Sollentuna

Re: Problem med grönalger

Post by Chandler » 28 Nov 2015, 18:20

Då stämmer det säkert. Som sagt, kan funka utan trycksatt också men man ska nog inte räkna med det:) om man inte har någon rörelse alls på vattnet ökar chansen tex.

Post Reply

Return to “Växter”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests