Jättevallisnera växer inte.

Post Reply
psycadelic86
Posts: 126
Joined: 05 Nov 2013, 20:31
Real Name: Robin Brolin

Jättevallisnera växer inte.

Post by psycadelic86 » 12 Aug 2015, 21:19

Den vill inte växa och bladen går av, köpte den förra veckan.
Kollar man runt på nätet ser man att alla säger att dom växer som ogräs, vad kan vara felet?

User avatar
classemann
Posts: 379
Joined: 24 Aug 2014, 09:37
Real Name: Claes Feldt
Location: Borås
Contact:

Re: Jättevallisnera växer inte.

Post by classemann » 12 Aug 2015, 23:39

psycadelic86 wrote:Den vill inte växa och bladen går av, köpte den förra veckan.
Kollar man runt på nätet ser man att alla säger att dom växer som ogräs, vad kan vara felet?
Visst växer dom som "ogräs" när dom väl etablerat sig, men en vecka.......??
Här gäller "skynda" långsamt, det kan ta flera månader innan det börjar "hända" saker.
Själv har jag ett kar med växter som det har tagit 1 år innan det börjar likna nått, så ha tålamod och sköt om dina växter, dvs. göd dom och belys dom på ett bra sätt.

hollowman
Posts: 247
Joined: 11 Feb 2009, 15:45
Real Name: peter qvist
Location: leksand

Re: Jättevallisnera växer inte.

Post by hollowman » 13 Aug 2015, 06:49

Dom gillar bottengödning köp gödningskulor och tryck ner vid rötterna då blir det fart . Sen gillar dom sandbotten några tips på vägen från mig

User avatar
classemann
Posts: 379
Joined: 24 Aug 2014, 09:37
Real Name: Claes Feldt
Location: Borås
Contact:

Re: Jättevallisnera växer inte.

Post by classemann » 13 Aug 2015, 11:28

Testa PMDD, du hittar det här: http://www.haack.se/pmdd/" onclick="window.open(this.href);return false;
Du blandar dom olika pulvren i pet-flaskor och sedan så doserar du efter anvisning.
Detta är bra samt otroligt billigt.
Sedan funkar lerkulor som "hollowman" skrev men dom är inte roliga om man råkar komma åt dom under en rengöring t.ex. det blir ett stort moln av lera i vattnet.

freddy
NDS Member
NDS Member
Posts: 194
Joined: 23 Sep 2009, 10:47
Real Name: Freddy
Location: Huddinge/Stuvsta

Re: Jättevallisnera växer inte.

Post by freddy » 13 Aug 2015, 12:33

Jag tänkte också dela med mig lite tips, om denna växt. Men det blir även lite nostalgi om denna växt och hobby.

När jag startade om, med akvarie hobbyn, för tredje ggn. Först var det i kolt ålder, sen i 30-35 år åldern och nu sen några år tillbaka, blev det ett 375L med mycke växter i och med ca. 250-300 st Neontetror. (Jag övergav sen denna typ, av växt-akvarium, när jag började med Diskus.)

I akvariet började jag, med att lägga ner en sorts akvarie-lera och ovanpå detta Engelsk sjösten grus. Till och från hällde jag även i PMDD (billig växtnäring) i vattnet. Dubbla Gro-lysrör som lyste ca. 8-12 timmar om dagen. När väl växterna hade etablerat sig, växte alla de sorter, jag hade, otroligt bra. Ja, så bra att man ofta fick gallra och givetvis ta bort de växtdelar som vissnat naturligt. Jag hade då bla. Vallisneria gigantea och även en Vallisneria sort, som hade ett marmor liknade blad.

Jag köpte då, även boken ”den stora Dennerle-guiden” utgiven 2004.
Och där kan jag hitta följande om:
Vallisneria gigantera.
Kännetecken: Gröna bandformade blad ca.1-2 m långa.
Tillväxttakt: ca. 2 blad i månaden.
Temp: 18-28 gr
Förökning: Bildar många utlöpare
Krav: Anspråkslös.
Ljus: Soligt/halv skuggigt. (1000-3000 lux under minst 8 timmar per dag och helst då lysrör för växter.)
Övrigt: Bör stå i bakre delen av akvariet
Minst 50 cm högt akvarium.
Dessa växter passar mindre aggressiva ciklider, då de antingen smakar illa eller växer fort.

I nostalgins tecken, plockar jag även fram boken ”Ulf Hannertz Tropiska akvarie fiskar” utgiven 1957 och som då kostade 24,50:- (jo, det var han som var med i TV programmet 10.000:- kr frågan, (Dinusarie tiden för er yngre.)) som jag fick av mina föräldrar när jag var liten pöjk. Jag hade då akvarier överallt i lägenheten och som drev min mamma till vansinne. Men hon lät mig hålla på med denna hobby, för den var bättre, sa hon,, än med andra djur som, marsvin, råtta, kanariefågel, katt, hamster och gud vet alla de djur som jag släpade hem och som man sen fick lämna tillbaka eller vad de nu tog vägen.

I denna bok står det följande om Vallisneria spiralis:
Den kommer från norra Italien. I våra akvarier är det bara honplantor, varför förökningen sker genom utlöpare. Den är ”gräsliknande” med smala upp till 50cm långa blad. Man har upptäckt att den i många fall ej trivs riktigt bra i sällskap med Crypyocoryne. Lysrör och undervärme är inte heller speciellt lämpligt. En ofta förekommande variant av den vanliga vallisnerian har korkskruvsvridna blad och blir inte riktigt lika stora.
Ja, det var allt som stog om denna växt och inga bilder i denna bok.

Utvecklingen har verkligen gått framåt, för vår hobby. Och framförallt sen Internet kom, med de fisk/växt forum som nu finns tillhanda i vår hobby. De råd och rön som ges, är bara att buga och tacka för.

Så lycka till med dina växter och ev. fiskar du har, för denna hobby ger så mycke tillbaka i alla dess former och för alla åldrar.

Boko
Posts: 100
Joined: 12 Oct 2009, 15:34
Real Name: Pontus
Location: Nyköping

Re: Jättevallisnera växer inte.

Post by Boko » 16 Aug 2015, 21:27

Min erfarenhet är att det tar lite tid innan dom vänjer sig vid nya förhållanden. Är akvariet nytt kan det behövas extra gödning :Danne&Poddan:

psycadelic86
Posts: 126
Joined: 05 Nov 2013, 20:31
Real Name: Robin Brolin

Re: Jättevallisnera växer inte.

Post by psycadelic86 » 01 Sep 2015, 22:31

Tack för alla svar, var lite otydlig med att säga att jag använder både botten gödning samt pmdd.
Har även problem med toffs alger, karet har varit igång i 2 år, på senaste tiden som problemen börjar komma.
Jag kör diskusar och 29 grader samt lyset på i 10 timmar, 4st juwel day lysrör 54w st.
Innan hade jag grolux samt aquastar.

User avatar
Einarsson
Posts: 1038
Joined: 30 Oct 2012, 15:01
Real Name: Emil Einarsson
Location: Uddevalla

Re: Jättevallisnera växer inte.

Post by Einarsson » 02 Sep 2015, 15:55

Lysrör blir ju dåliga med tiden cokså så om duh aft samma i två år är det kanske dags att byta, kan vara problemet.

psycadelic86
Posts: 126
Joined: 05 Nov 2013, 20:31
Real Name: Robin Brolin

Re: Jättevallisnera växer inte.

Post by psycadelic86 » 02 Sep 2015, 16:02

Grolux och aquastar är 2 år medans day är nya :)

Post Reply

Return to “Växter”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests