Växt Problem.

Post Reply
Oliver
Posts: 17
Joined: 08 Jun 2013, 18:41
Real Name: Oliver Kjellander

Växt Problem.

Post by Oliver » 11 Aug 2013, 12:05

Hej,
Har en massa Javaormbunkar som inte alls mår bra. Just nu är de i mitt 200l kar (invånare: 4 diskus, 4 praktbotier,1 eldsjärt och en gurami). Dock så har jag Javaormunkar hos mina malawi yngel i ett 54l och där mår de prima. Skillnaden mellan karen är att jag göra betydligt fler vatten byten i det stora karet samt att grusen där är mycket mer finkornig där.
Hade varit oerhört tacksam för hjälp om hur jag löser detta eftersom det ser fruktansvärt tråkigt ut.

Mvh
Oliver
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
kaj.p
.Admin.
.Admin.
Posts: 7027
Joined: 24 Nov 2007, 23:33
Real Name: Kaj Persson
Location: Tvååker
Contact:

Re: Växt Problem.

Post by kaj.p » 11 Aug 2013, 12:16

Vissa växter ogillar fin sand o täta vattenbyten.

User avatar
tonysdiskus
Posts: 4459
Joined: 25 Nov 2007, 15:03
Real Name: Tony Johansson
Location: Trollhättan
Contact:

Re: Växt Problem.

Post by tonysdiskus » 11 Aug 2013, 12:37

Detta är ett vanligt problem precis som Kaj skriver.Jag har därför börja lägga upp ett väldigt stort utbud av plast samt siden växter som knappt går att skilja ifrån verkliga växter,mer blir under dagen,,,Det är en lätt lösning,,, :wink:
http://www.tonysdiskus.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.forum.tonysdiskus.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/tonysdiskus" onclick="window.open(this.href);return false;
mob 0707-804024

User avatar
AmirA
Posts: 3738
Joined: 29 Jun 2008, 20:22
Real Name: Amir Amini Tabrizi
Location: Malmö

Re: Växt Problem.

Post by AmirA » 11 Aug 2013, 14:35

Tillsätter du någon gödning? CO2?
I was like a boy playing on the sea-shore, and diverting myself now and then finding a smoother pebble or a prettier shell than ordinary, whilst the great ocean of truth lay all undiscovered before me - Isaac Newton

Oliver
Posts: 17
Joined: 08 Jun 2013, 18:41
Real Name: Oliver Kjellander

Re: Växt Problem.

Post by Oliver » 11 Aug 2013, 19:45

Nej, tycker det verkar lite riskabelt. Är det något som du använder/rekommenderar?

User avatar
AmirA
Posts: 3738
Joined: 29 Jun 2008, 20:22
Real Name: Amir Amini Tabrizi
Location: Malmö

Re: Växt Problem.

Post by AmirA » 11 Aug 2013, 19:53

Oliver wrote:Nej, tycker det verkar lite riskabelt. Är det något som du använder/rekommenderar?
Vad jag förstår så klarar diskus både gödning och CO2. Själv använder jag Seachem Flourish och Seachem Flourish Excel i min räkkub och kan starkt rekommendera bägge dessa.
I was like a boy playing on the sea-shore, and diverting myself now and then finding a smoother pebble or a prettier shell than ordinary, whilst the great ocean of truth lay all undiscovered before me - Isaac Newton

User avatar
ansjo
Posts: 24
Joined: 25 Nov 2007, 03:21
Location: Varberg

Re: Växt Problem.

Post by ansjo » 11 Aug 2013, 22:27

Kanske en dum fråga, men rotstocken är inte under sandnivån?

Post Reply

Return to “Växter”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests