Min räkkub

Frågor om fiskar som inte finns med i någon annan kategori.
Post Reply
User avatar
AmirA
Posts: 3738
Joined: 29 Jun 2008, 20:22
Real Name: Amir Amini Tabrizi
Location: Malmö

Min räkkub

Post by AmirA » 11 May 2013, 12:33

lofstrog wrote:Jag reagerade likadant som du gjorde när jag såg det första tomma skalet i min burk.
Det gör nog ingen skada om det ligger kvar är ju mest kalk;)
:D
Då låter jag det ligga kvar nästa gång. Har ju sett att räkorna är där och äter på skalet.
I was like a boy playing on the sea-shore, and diverting myself now and then finding a smoother pebble or a prettier shell than ordinary, whilst the great ocean of truth lay all undiscovered before me - Isaac Newton

User avatar
Andreas Keller
NDS Member
NDS Member
Posts: 2881
Joined: 27 Nov 2007, 11:41
Real Name: Andreas Keller
Location: Hörby

Re: Min räkkub

Post by Andreas Keller » 11 May 2013, 21:50

AmirA wrote:En död crystal red räka är helt genomskinlig va? :confus1:
Isåfall har jag fått mitt första dödsfall.
Och romen, är de bruna? Är en räka som går runt med en brun "klump" vid magen.
Troligen har den ömsat. Dina var ju inte färdigvuxna och ömsar nog några gånger till. Den bruna klumpen skall du kunna se som många små romkorn, bara att vänta ca 5 veckor innan du får räklingar. Grattis och hoppas att du får några snyggingar!
Ebishop - allt för räkor

www.kellers.nu www.ndss.se
Image
"Good judgment comes from experience, and a lot of that comes from bad judgment." - Will Rogers

User avatar
AmirA
Posts: 3738
Joined: 29 Jun 2008, 20:22
Real Name: Amir Amini Tabrizi
Location: Malmö

Re: Min räkkub

Post by AmirA » 11 May 2013, 21:56

Andreas Keller wrote:
AmirA wrote:En död crystal red räka är helt genomskinlig va? :confus1:
Isåfall har jag fått mitt första dödsfall.
Och romen, är de bruna? Är en räka som går runt med en brun "klump" vid magen.
Troligen har den ömsat. Dina var ju inte färdigvuxna och ömsar nog några gånger till. Den bruna klumpen skall du kunna se som många små romkorn, bara att vänta ca 5 veckor innan du får räklingar. Grattis och hoppas att du får några snyggingar!
Tack :hello2:
Japp, den bruna klumpen är mycket riktigt som du skriver, små romkorn :grin:
I was like a boy playing on the sea-shore, and diverting myself now and then finding a smoother pebble or a prettier shell than ordinary, whilst the great ocean of truth lay all undiscovered before me - Isaac Newton

User avatar
AmirA
Posts: 3738
Joined: 29 Jun 2008, 20:22
Real Name: Amir Amini Tabrizi
Location: Malmö

Re: Min räkkub

Post by AmirA » 16 May 2013, 20:48

Ändrar romkornen färg med tiden? Känns som att de gått från en brun färg till lite rödare.

Förresten, vilken enorm skillnad vad gäller att hålla rent en räkkub, jämfört med ett diskuskar. Idag har jag, efter ca 10 dagar gjort första vattenbytet, på hela 2 liter :grin:
I was like a boy playing on the sea-shore, and diverting myself now and then finding a smoother pebble or a prettier shell than ordinary, whilst the great ocean of truth lay all undiscovered before me - Isaac Newton

User avatar
Andreas Keller
NDS Member
NDS Member
Posts: 2881
Joined: 27 Nov 2007, 11:41
Real Name: Andreas Keller
Location: Hörby

Re: Min räkkub

Post by Andreas Keller » 16 May 2013, 21:32

Haha, ja lite enklare är det.

Att rommen byter färg har jag också sett.
Ebishop - allt för räkor

www.kellers.nu www.ndss.se
Image
"Good judgment comes from experience, and a lot of that comes from bad judgment." - Will Rogers

User avatar
AmirA
Posts: 3738
Joined: 29 Jun 2008, 20:22
Real Name: Amir Amini Tabrizi
Location: Malmö

Re: Min räkkub

Post by AmirA » 28 May 2013, 00:29

Då var det lite grönt i kuben. Liiite javamossa som jag pregade in i roten och så får vi se hur det blir med gräsmattan.
Växtgödning en gång i veckan och CO2 3-4 gånger i veckan. Doserar hälften av det som rekommenderas.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
I was like a boy playing on the sea-shore, and diverting myself now and then finding a smoother pebble or a prettier shell than ordinary, whilst the great ocean of truth lay all undiscovered before me - Isaac Newton

User avatar
lofstrog
Posts: 3247
Joined: 03 Jan 2010, 17:17
Real Name: Roger Löfström
Location: Södra Sandby

Re: Min räkkub

Post by lofstrog » 28 May 2013, 07:32

Man kan till och med skymta en eller annan räka :wink: Det är säkert en super trippel S quadruppel A+ :lol:

User avatar
AmirA
Posts: 3738
Joined: 29 Jun 2008, 20:22
Real Name: Amir Amini Tabrizi
Location: Malmö

Min räkkub

Post by AmirA » 28 May 2013, 08:59

lofstrog wrote:Man kan till och med skymta en eller annan räka :wink: Det är säkert en super trippel S quadruppel A+ :lol:
Haha :D
I was like a boy playing on the sea-shore, and diverting myself now and then finding a smoother pebble or a prettier shell than ordinary, whilst the great ocean of truth lay all undiscovered before me - Isaac Newton

User avatar
Andreas Keller
NDS Member
NDS Member
Posts: 2881
Joined: 27 Nov 2007, 11:41
Real Name: Andreas Keller
Location: Hörby

Re: Min räkkub

Post by Andreas Keller » 28 May 2013, 09:42

Det där kommer att bli så snyggt, du får ställa upp i MAFs nanotävling!
Ebishop - allt för räkor

www.kellers.nu www.ndss.se
Image
"Good judgment comes from experience, and a lot of that comes from bad judgment." - Will Rogers

User avatar
AmirA
Posts: 3738
Joined: 29 Jun 2008, 20:22
Real Name: Amir Amini Tabrizi
Location: Malmö

Re: Min räkkub

Post by AmirA » 28 May 2013, 09:46

Andreas Keller wrote:Det där kommer att bli så snyggt, du får ställa upp i MAFs nanotävling!
Brukar ju inte få till det med växter, så vi får se hur detta slutar :grin:
I was like a boy playing on the sea-shore, and diverting myself now and then finding a smoother pebble or a prettier shell than ordinary, whilst the great ocean of truth lay all undiscovered before me - Isaac Newton

Post Reply

Return to “Övriga fiskar”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests