Min räkkub

Frågor om fiskar som inte finns med i någon annan kategori.
Post Reply
User avatar
AmirA
Posts: 3738
Joined: 29 Jun 2008, 20:22
Real Name: Amir Amini Tabrizi
Location: Malmö

Min räkkub

Post by AmirA » 24 Apr 2013, 19:02

Då har jag äntligen satt igång med det som är tänkt att bli lite lördagsgodis till mina diskus. Men efter att ha varit på besök hos Ebishop så vet jag inte om jag har hjärta nog att låta dessa vackra räkor ätas upp av hungriga fiskar framöver :wink:

Kuben: Aquael Shrimp set 30.

Invånare: Crystal Red räkor (grad S) kommer det att bli.

Filtrering: Aquael Pat Mini innerfilter.

Doppvärmare: Ingen. Rumstemperatur får duga.

Belysning: Aquael Deco Light LED 5 W.

Inredning: Ebi Gold soil, en Red moor rot och snart några Catappa Nano blad.

Grönt: Här har jag inte tänkt färdigt än. Det kommer definitivt att bli marktäckande växter framtill. Någon av dessa funderar jag på:
- Hemianthus callitrichoides ''Cuba''
- Riccia fluitans
Det lutar mer åt "Cuban", men det beror ju lite på vad man får tag på också.
I och med att roten tar mycket plats och ett 30 liters kub är mindre än man tror, så blir det nog inte så mycket andra växter. Antagligen kommer jag sätta fast någon javamossa på roten.

Vatten: Som vanligt kör jag RO-vatten. Jag har tänkt salta upp med Tropic Marin Re-Mineral Tropic så att jag får ca 250-300 uS/cm.
Tanken är att även köra lite "fusk"-CO2 samt lite växtgödning. Googlar man på växtgödning så finns det de som menar att det är big no no till räkor medan andra tycker att räkorna till och med mår bättre av det. Jag hade tänkt börja med halva rekommenderade dosen och hoppas på det bästa.
Hur som helst, det får bli Seachem Flourish och Seachem Flourish Excel.

Foder: Basen kommer att vara Dennerle Shrimp King Complete. Någon gång i veckan kommer de att få Dennerle Shrimp King Spinach - Hokkaido Loops och Dennerle Shrimp King mineral.

Nu är det bara att vänta tills roten sjunker. Sen är det att plantera växter och ta ett gäng räkor från Keller :hurra2:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
I was like a boy playing on the sea-shore, and diverting myself now and then finding a smoother pebble or a prettier shell than ordinary, whilst the great ocean of truth lay all undiscovered before me - Isaac Newton

Marcus
Posts: 174
Joined: 29 Feb 2012, 00:46
Real Name: Marcus Holm
Location: Mölnlycke

Re: Min räkkub

Post by Marcus » 25 Apr 2013, 00:01

Ser bra ut! :) Kommer bli många räklingar där!
Jag kör med växtgödning till mina räkor och de förökar sig som aldrig förr! ;) Dock har jag hört att pmdd inte ska vara bra för räkor, men har inga egna erfarenheter av just pmdd+räkor utan det är bara vad jag har hört/läst.

Lycka till nu! :2tubsup:

User avatar
Andreas Keller
NDS Member
NDS Member
Posts: 2881
Joined: 27 Nov 2007, 11:41
Real Name: Andreas Keller
Location: Hörby

Re: Min räkkub

Post by Andreas Keller » 25 Apr 2013, 12:21

Det är mycket vidskepelse också. Om en person påstod en gång i tiden att hans räkor for illa av PMDD så räcker det för att djungeltrumman skabörja slå. Jag tror inte på det själv förrän jag vet vem källan till dessa ord är. Själv kör jag sakuras räkor i mitt kar med PMDD och de klarar sig hur bra som helst.
Ebishop - allt för räkor

www.kellers.nu www.ndss.se
Image
"Good judgment comes from experience, and a lot of that comes from bad judgment." - Will Rogers

User avatar
AmirA
Posts: 3738
Joined: 29 Jun 2008, 20:22
Real Name: Amir Amini Tabrizi
Location: Malmö

Re: Min räkkub

Post by AmirA » 25 Apr 2013, 12:51

Tack Marcus :grin:
Andreas Keller wrote:Det är mycket vidskepelse också. Om en person påstod en gång i tiden att hans räkor for illa av PMDD så räcker det för att djungeltrumman skabörja slå. Jag tror inte på det själv förrän jag vet vem källan till dessa ord är. Själv kör jag sakuras räkor i mitt kar med PMDD och de klarar sig hur bra som helst.
Visst är det så.
I was like a boy playing on the sea-shore, and diverting myself now and then finding a smoother pebble or a prettier shell than ordinary, whilst the great ocean of truth lay all undiscovered before me - Isaac Newton

User avatar
silent
NDS Member
NDS Member
Posts: 1104
Joined: 24 Apr 2009, 22:34
Real Name: wille
Location: Linköping

Re: Min räkkub

Post by silent » 25 Apr 2013, 12:59

Växtgödning är ju i princip PMDD. PMDD är ju betydligt billigare än växtgödning man köper i affären!
PMDD (Poor Man's Dupla Drops kallas numera även Poor Mans Dosing Drops).
Innehåller & Receptet
7 teskedar (35 ml) KNO3 blandas i en halvlitersflaska med vatten
3 kryddmått (3 ml) KH2PO4 blandas i en halvlitersflaska med vatten
2 teskedar (10 ml) NutriSI blandas i en halvlitersflaska med vatten

Kolla på innehållsförteckningen på växtnäringen du köper i affären så ser du eventuell skillnad
Hälsningar Silent
Sent from my Xpc with Firefox!

User avatar
AmirA
Posts: 3738
Joined: 29 Jun 2008, 20:22
Real Name: Amir Amini Tabrizi
Location: Malmö

Re: Min räkkub

Post by AmirA » 25 Apr 2013, 13:12

Den info som finns om Seachem Flourish, är den jag hittar på deras hemsida:

Derived from: Potassium Chloride, Calcium Chloride, Copper Sulfate, Magnesium Chloride, Ferrous Gluconate, Cobalt Sulfate, Magnesium Sulfate, Manganese Sulfate, Boric Acid, Sodium Molybdate, Zinc Sulfate, Protein Hydrolysates.

PMDD är säkert bra och framförallt billigare. Fast i små kuber så använder man ju inte många mL i veckan, så skillnaden blir kanske inte så stor ändå.
I was like a boy playing on the sea-shore, and diverting myself now and then finding a smoother pebble or a prettier shell than ordinary, whilst the great ocean of truth lay all undiscovered before me - Isaac Newton

User avatar
Perlan
Moderator
Moderator
Posts: 1839
Joined: 26 Jul 2012, 15:30
Real Name: Michael Perlborn
Location: ystad

Re: Min räkkub

Post by Perlan » 25 Apr 2013, 19:51

ser bra ut:)
är redmore roten också ph sänkande?

User avatar
AmirA
Posts: 3738
Joined: 29 Jun 2008, 20:22
Real Name: Amir Amini Tabrizi
Location: Malmö

Re: Min räkkub

Post by AmirA » 25 Apr 2013, 20:19

Perlan wrote:ser bra ut:)
är redmore roten också ph sänkande?
Det vet jag faktiskt inte. Skulle gissa på att den inte är det, åtminstone inte mycket.
I was like a boy playing on the sea-shore, and diverting myself now and then finding a smoother pebble or a prettier shell than ordinary, whilst the great ocean of truth lay all undiscovered before me - Isaac Newton

User avatar
Perlan
Moderator
Moderator
Posts: 1839
Joined: 26 Jul 2012, 15:30
Real Name: Michael Perlborn
Location: ystad

Re: Min räkkub

Post by Perlan » 28 Apr 2013, 18:30

AmirA wrote:
Perlan wrote:ser bra ut:)
är redmore roten också ph sänkande?
Det vet jag faktiskt inte. Skulle gissa på att den inte är det, åtminstone inte mycket.
ska undersöka det, har en ny red more som ligger i blöt i en frigolit låda. den färgar vattnet ialf. men nu har jag runt 20 gh och 14 kh i kranvattnet så testet kan vara lite missvissande.

köpt räkor än?

User avatar
AmirA
Posts: 3738
Joined: 29 Jun 2008, 20:22
Real Name: Amir Amini Tabrizi
Location: Malmö

Re: Min räkkub

Post by AmirA » 29 Apr 2013, 13:26

Perlan wrote:
AmirA wrote:
Perlan wrote:ser bra ut:)
är redmore roten också ph sänkande?
Det vet jag faktiskt inte. Skulle gissa på att den inte är det, åtminstone inte mycket.
ska undersöka det, har en ny red more som ligger i blöt i en frigolit låda. den färgar vattnet ialf. men nu har jag runt 20 gh och 14 kh i kranvattnet så testet kan vara lite missvissande.

köpt räkor än?
Tror faktiskt inte att du kommer se någon som helst pH-ändring med tanke på hårdheten i ditt kranvatten.
Inga räkor än, sitter ju och väntar på att roten ska sjunka först. Har tänkt bli färdig med setupen innan jag släpper i räkorna. Det får bli i slutet på veckan.
I was like a boy playing on the sea-shore, and diverting myself now and then finding a smoother pebble or a prettier shell than ordinary, whilst the great ocean of truth lay all undiscovered before me - Isaac Newton

Post Reply

Return to “Övriga fiskar”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests