Min räkkub

Frågor om fiskar som inte finns med i någon annan kategori.
Post Reply
User avatar
AmirA
Posts: 3738
Joined: 29 Jun 2008, 20:22
Real Name: Amir Amini Tabrizi
Location: Malmö

Re: Min räkkub

Post by AmirA » 08 Jun 2013, 22:10

nanoräkan wrote:Aquaels filter ska nog fungera. :tumme2:
Får väl hålla tummarna :grin: Den är ju så himla tyst. Hade varit trist ifall jag behövt byta ut den mot ett luftdrivet filter.
I was like a boy playing on the sea-shore, and diverting myself now and then finding a smoother pebble or a prettier shell than ordinary, whilst the great ocean of truth lay all undiscovered before me - Isaac Newton

User avatar
lofstrog
Posts: 3247
Joined: 03 Jan 2010, 17:17
Real Name: Roger Löfström
Location: Södra Sandby

Min räkkub

Post by lofstrog » 08 Jun 2013, 22:39

Jag har ett större aquael filter i min kub med körsbärsräkor och där är det minst 100 räklingar, kanske 200:) Har inte märkt att de tar sig in i pumpen. Många sitter på filtersvampsena.


Sent from my iPhone 5 using Tapatalk

nanoräkan
Posts: 55
Joined: 27 Sep 2011, 14:23
Real Name: Karl M

Re: Min räkkub

Post by nanoräkan » 08 Jun 2013, 23:05

skulle det inte fungera kan du ju bara köpa en bit ppi30 matta som du skär till en passande bit som du sätter dit istället

User avatar
Perlan
Moderator
Moderator
Posts: 1839
Joined: 26 Jul 2012, 15:30
Real Name: Michael Perlborn
Location: ystad

Re: Min räkkub

Post by Perlan » 09 Jun 2013, 10:26

AmirA wrote:Äntligen några räklingar :hurra2: :hurra2: Men jäklar vad små de är. Kan nog inte få tag på spirulinapulver på någon/några dagar. Undra om de klarar sig på alger som det finns massor av på rutorna.
hehe det är häftigt. kan vara svåra att se. speciellt om man har blästergrus:P
Ebishop har spirulina pulver :) är det akut har jag en påse ja kan undvara.
vi kan annars byta den mot dina curua, du sitter väl bara och tittar på räkorna nu ändå :garv:

User avatar
AmirA
Posts: 3738
Joined: 29 Jun 2008, 20:22
Real Name: Amir Amini Tabrizi
Location: Malmö

Re: Min räkkub

Post by AmirA » 09 Jun 2013, 11:48

Perlan wrote:
AmirA wrote:Äntligen några räklingar :hurra2: :hurra2: Men jäklar vad små de är. Kan nog inte få tag på spirulinapulver på någon/några dagar. Undra om de klarar sig på alger som det finns massor av på rutorna.
hehe det är häftigt. kan vara svåra att se. speciellt om man har blästergrus:P
Ebishop har spirulina pulver :) är det akut har jag en påse ja kan undvara.
vi kan annars byta den mot dina curua, du sitter väl bara och tittar på räkorna nu ändå :garv:
:garv: :blush3:
Nej då, inte akut alls, men tack ändå! De verkar ha en hel del att äta på, både från rutorna och i filtret.
I was like a boy playing on the sea-shore, and diverting myself now and then finding a smoother pebble or a prettier shell than ordinary, whilst the great ocean of truth lay all undiscovered before me - Isaac Newton

User avatar
AmirA
Posts: 3738
Joined: 29 Jun 2008, 20:22
Real Name: Amir Amini Tabrizi
Location: Malmö

Re: Min räkkub

Post by AmirA » 09 Jun 2013, 21:26

nanoräkan wrote:skulle det inte fungera kan du ju bara köpa en bit ppi30 matta som du skär till en passande bit som du sätter dit istället
Har ju faktiskt funderat på 30 ppi (fin filtermatta). Nackdelen är väl att de sätter igen fortare och man vill ju helst vara där och pilla så lite som möjligt. Har man ett fungerande kar så lär det vara räklingar i filtret nästan alltid. Trist att behöva klämma ihjäl dem när man ska rengöra filtermattan.
I was like a boy playing on the sea-shore, and diverting myself now and then finding a smoother pebble or a prettier shell than ordinary, whilst the great ocean of truth lay all undiscovered before me - Isaac Newton

User avatar
AmirA
Posts: 3738
Joined: 29 Jun 2008, 20:22
Real Name: Amir Amini Tabrizi
Location: Malmö

Re: Min räkkub

Post by AmirA » 16 Jun 2013, 13:09

Lite nytagna bilder. Växterna har börjat gulna något. Kan det vara för klen belysning?

Börjar bli massa räklingar i kuben nu :grin: De allra flesta har en del rött i sig, men sen finns det några enstaka som har väldigt mycket vitt. Lutar åt att de röda snart får bli käk till diskusen. Kommer dock göra lite ont i mitt räkhjärta :blush3:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
I was like a boy playing on the sea-shore, and diverting myself now and then finding a smoother pebble or a prettier shell than ordinary, whilst the great ocean of truth lay all undiscovered before me - Isaac Newton

User avatar
AmirA
Posts: 3738
Joined: 29 Jun 2008, 20:22
Real Name: Amir Amini Tabrizi
Location: Malmö

Re: Min räkkub

Post by AmirA » 06 Jul 2013, 23:15

Några veckor har nu gått och tyvärr har väldigt många blad blivit mörka (växterna är grönare på bild än vad de är på riktigt). Massa alger på rutorna. Räkorna verkar dock inte bry sig. Är kanske för tidigt att säga om det beror på belysningen, men hur som helst kommer en ny led-ramp från Keller i nästa vecka. Känns som att jag måste få till en redig gräsmatta.

Förresten så provade jag för ca 10 dagar sen att slänga i ett gäng räkor till diskusen. Det var inte alls något populärt foder. Alla räkor lever fortfarande i diskuskaret, och trots att det är 29 °C i diskuskaret.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
I was like a boy playing on the sea-shore, and diverting myself now and then finding a smoother pebble or a prettier shell than ordinary, whilst the great ocean of truth lay all undiscovered before me - Isaac Newton

User avatar
AmirA
Posts: 3738
Joined: 29 Jun 2008, 20:22
Real Name: Amir Amini Tabrizi
Location: Malmö

Re: Min räkkub

Post by AmirA » 23 Oct 2013, 12:44

.....några månader senare :grin:
Har skippat CO2 helt och kör bara lite gödning. Däremot kör jag kraftig belysning, dels LED från Keller och dessutom en 15 W Dymax. Gräsmattan verkar ta sig bra, men javamossan är lite brun på vissa håll. Det här med växter är verkligen inte lätt när man inte har gröna fingrar. Algerna på rutorna blir jag inte av med :stickh: Belysningstimmar är 2 x 4 timmar per dygn.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
I was like a boy playing on the sea-shore, and diverting myself now and then finding a smoother pebble or a prettier shell than ordinary, whilst the great ocean of truth lay all undiscovered before me - Isaac Newton

Post Reply

Return to “Övriga fiskar”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests