någon som kan cristal black räkor?

Frågor om fiskar som inte finns med i någon annan kategori.
Post Reply
User avatar
Perlan
Moderator
Moderator
Posts: 1839
Joined: 26 Jul 2012, 15:30
Real Name: Michael Perlborn
Location: ystad

Re: någon som kan cristal black räkor?

Post by Perlan » 04 Apr 2013, 22:21

AmirA wrote:
Perlan wrote:
AmirA wrote:Ja, det mindre svampfiltret är säkert bättre till en nanokub, Micke! Sen verkar det som att runt 250 L/h verkar vara lagomt till ett 30 liters.
nu är det bara en gissning från min sida men frågan om det inte är lite väl. min 260 liters driver två 60 liters kar.
men jag vet inte om jag har tillräckligt med luft för att driva filterna maximalt. (svampfilter rookie). annars köp ett som är ställbart fall det blir för häftigt.

föresten köp inte tetratec pumpen om du är ute efter en tyst pump. köpte 300 pumpen och den låter lika mycke som alla andra. men ska finnas en eheim som ska vara tyst. läste om en på aquaristic.
Då kanske jag bör se mig om en lite klenare pump. Det måste vara tyst, så tetratec går bort. Har också hört massa dåligt om dem, eller snarare väldigt blandat. En del tycker att de funkar, andra tycker att de låter för mycket. Frågan är bara om det finns en riktig tyst pump. Man vill ju inte heller betala för mycket
den låter som en vanlig luftpump. men att marknadsföra den som tyst är bedrägeri.
denna jag tänkte på: http://fish.aquaristic.net/Air-Pump/" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
AmirA
Posts: 3738
Joined: 29 Jun 2008, 20:22
Real Name: Amir Amini Tabrizi
Location: Malmö

Re: någon som kan cristal black räkor?

Post by AmirA » 04 Apr 2013, 22:22

Andreas Keller wrote:Så här kan det se ut vid matning
De där ser för stora ut för att matas till diskusar :grin:
Men riktigt fina färger :heart5:
Det kommer göra lite ont i hjärtat när man matar diskusen med så fina räkor!
I was like a boy playing on the sea-shore, and diverting myself now and then finding a smoother pebble or a prettier shell than ordinary, whilst the great ocean of truth lay all undiscovered before me - Isaac Newton

User avatar
AmirA
Posts: 3738
Joined: 29 Jun 2008, 20:22
Real Name: Amir Amini Tabrizi
Location: Malmö

Re: någon som kan cristal black räkor?

Post by AmirA » 04 Apr 2013, 22:24

Perlan wrote:
den låter som en vanlig luftpump. men att marknadsföra den som tyst är bedrägeri.
denna jag tänkte på: http://fish.aquaristic.net/Air-Pump/" onclick="window.open(this.href);return false;
Har kikat lite på den och läst om den på olika forum. Det är nästan samma sak där, väldigt blandade åsikter om ljudnivån på den. Känns lite som att det är hugget som stucket, om man får en luftpump som låter mycket eller lite, oavsett vilken pump det handlar om. Såvida man inte vill pröjsa runt 500 för nån specialare som Aquael har gjort.
I was like a boy playing on the sea-shore, and diverting myself now and then finding a smoother pebble or a prettier shell than ordinary, whilst the great ocean of truth lay all undiscovered before me - Isaac Newton

User avatar
Andreas Keller
NDS Member
NDS Member
Posts: 2881
Joined: 27 Nov 2007, 11:41
Real Name: Andreas Keller
Location: Hörby

Re: någon som kan cristal black räkor?

Post by Andreas Keller » 04 Apr 2013, 22:33

Du skulle kunna sätta ett snällt pumphuvud på ett svampfilter också. Jag kör med ett ganska kraftigt pumphuvud i ett av mina kar som experiment. Många räkor lever i ganska rörligt vatten och de gillar att krypa in mellan stenar. Får se om odlingen lyckas lika bra i det karet.
Ebishop - allt för räkor

www.kellers.nu www.ndss.se
Image
"Good judgment comes from experience, and a lot of that comes from bad judgment." - Will Rogers

User avatar
Perlan
Moderator
Moderator
Posts: 1839
Joined: 26 Jul 2012, 15:30
Real Name: Michael Perlborn
Location: ystad

Re: någon som kan cristal black räkor?

Post by Perlan » 04 Apr 2013, 22:42

AmirA wrote:
Perlan wrote:
den låter som en vanlig luftpump. men att marknadsföra den som tyst är bedrägeri.
denna jag tänkte på: http://fish.aquaristic.net/Air-Pump/" onclick="window.open(this.href);return false;
Har kikat lite på den och läst om den på olika forum. Det är nästan samma sak där, väldigt blandade åsikter om ljudnivån på den. Känns lite som att det är hugget som stucket, om man får en luftpump som låter mycket eller lite, oavsett vilken pump det handlar om. Såvida man inte vill pröjsa runt 500 för nån specialare som Aquael har gjort.
men får du med innerfilter kan du ju börja testa med en nylonstrumpa över och se hur det funkar.

User avatar
AmirA
Posts: 3738
Joined: 29 Jun 2008, 20:22
Real Name: Amir Amini Tabrizi
Location: Malmö

Re: någon som kan cristal black räkor?

Post by AmirA » 04 Apr 2013, 22:44

Andreas Keller wrote:Du skulle kunna sätta ett snällt pumphuvud på ett svampfilter också. Jag kör med ett ganska kraftigt pumphuvud i ett av mina kar som experiment. Många räkor lever i ganska rörligt vatten och de gillar att krypa in mellan stenar. Får se om odlingen lyckas lika bra i det karet.
Har du koll på det här filtret, om man kan skruva ner det ordentligt och om det är så tyst som det påstås? Tänker mest om det är lämpligt att ha till ett litet 30 liters.
http://www.ebishop.se/sv/tillbehor/93-l ... 0-l-h.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Reglerbart är ju alltid bra.
I was like a boy playing on the sea-shore, and diverting myself now and then finding a smoother pebble or a prettier shell than ordinary, whilst the great ocean of truth lay all undiscovered before me - Isaac Newton

User avatar
AmirA
Posts: 3738
Joined: 29 Jun 2008, 20:22
Real Name: Amir Amini Tabrizi
Location: Malmö

Re: någon som kan cristal black räkor?

Post by AmirA » 04 Apr 2013, 22:47

Perlan wrote:
men får du med innerfilter kan du ju börja testa med en nylonstrumpa över och se hur det funkar.
Så blir det antagligen. Förmodligen med resultatet att jag har ihjäl alla yngel, haha. Det brukar som sagt krävas en massa liv, innan jag får fart på saker.
I was like a boy playing on the sea-shore, and diverting myself now and then finding a smoother pebble or a prettier shell than ordinary, whilst the great ocean of truth lay all undiscovered before me - Isaac Newton

User avatar
Andreas Keller
NDS Member
NDS Member
Posts: 2881
Joined: 27 Nov 2007, 11:41
Real Name: Andreas Keller
Location: Hörby

Re: någon som kan cristal black räkor?

Post by Andreas Keller » 04 Apr 2013, 23:10

AmirA wrote: Har du koll på det här filtret, om man kan skruva ner det ordentligt och om det är så tyst som det påstås? Tänker mest om det är lämpligt att ha till ett litet 30 liters.
http://www.ebishop.se/sv/tillbehor/93-l ... 0-l-h.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Reglerbart är ju alltid bra.
Tyvärr, jag har aldrig testat den. Jag kan provlyssna på den nästa gång jag är i lokalen.
Ebishop - allt för räkor

www.kellers.nu www.ndss.se
Image
"Good judgment comes from experience, and a lot of that comes from bad judgment." - Will Rogers

User avatar
Perlan
Moderator
Moderator
Posts: 1839
Joined: 26 Jul 2012, 15:30
Real Name: Michael Perlborn
Location: ystad

Re: någon som kan cristal black räkor?

Post by Perlan » 05 Apr 2013, 12:31

AmirA wrote:
Perlan wrote:
men får du med innerfilter kan du ju börja testa med en nylonstrumpa över och se hur det funkar.
Så blir det antagligen. Förmodligen med resultatet att jag har ihjäl alla yngel, haha. Det brukar som sagt krävas en massa liv, innan jag får fart på saker.
Hehe vad jag hört är räkor mycke luriga. Bara dör rätt vad det är.

User avatar
Andreas Keller
NDS Member
NDS Member
Posts: 2881
Joined: 27 Nov 2007, 11:41
Real Name: Andreas Keller
Location: Hörby

Re: någon som kan cristal black räkor?

Post by Andreas Keller » 05 Apr 2013, 13:33

Är det ett allmänt faktum att de bara dör? det har jag, peppar peppar, aldrig drabbats av.
Ebishop - allt för räkor

www.kellers.nu www.ndss.se
Image
"Good judgment comes from experience, and a lot of that comes from bad judgment." - Will Rogers

Post Reply

Return to “Övriga fiskar”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests