Bekämpa gälparasiter i sällskapsakvarium

Frågor om fiskar som inte finns med i någon annan kategori.
Post Reply
Scrap
Posts: 219
Joined: 07 Feb 2011, 20:35
Real Name: Malin H
Location: Örebro

Bekämpa gälparasiter i sällskapsakvarium

Post by Scrap » 13 Nov 2011, 20:20

Förutom mitt 325-liters där diskusarna bor har jag ett kar på 540 liter där det för tillfället bor 9 glödbandstetror, 15 guppy, 1 black ghost, 1 acanthicus adonis, 2 sewellia lineolata, 1 kakaduaciklid och 5 siamensis. Har även en del växter. Tidigare fick även mina 3 scalarer bo här men då de fick problem med både vitskit och gälparasiter har de fått flytta över till diskusarnas kar och har nu ätit oxhjärtemetro och matats 4 ggr om dagen och vuxit enormt på bara några veckor! Tyvärr kliar sig fortfarande guppysarna och jag är rädd att deras yngel får lida även dem. Ser dock ingen vitskit på de fiskar som nu bor i sällskapskaret - kan de drabbas ens? Funderar på att addera antingen dvärggurami eller kampfisk - kan de drabbas?
Nu till min "riktiga" fråga - hur motverkar jag bäst gälparasiterna? Vill/kan inte salta på spöket och växterna och är osäker på hur mediciner skulle inverka. Har sedan några dagar tillbaka börjat torka av alla glasytor invändigt med en svamp varannan dag och tycker att det ser ut att hjälpa en hel del, har dock en btn-bakgrund med filterkuddar bakom och där kommer jag inte åt glaset mer än upptill. Förökar sig parasiterna endast på glasytorna? Kan jag då få ner beståndet tillräckligt på sikt genom att fortsätta torka av? Några fler tips och tricks?
Tack på förhand! MVH /Malin
Image

User avatar
SuperAquaMan
NDS Member
NDS Member
Posts: 1203
Joined: 29 Sep 2009, 01:43
Real Name: Fredrick Johansson
Location: Göteborg

Re: Bekämpa gälparasiter i sällskapsakvarium

Post by SuperAquaMan » 13 Nov 2011, 20:52

Det är nog inte gälparasiter utan bara vanlig extern åkomma. varför kan du inte salta "spöket" ? :grin:
KEEP CALM
AND
KEEP WILD DISCUS

Scrap
Posts: 219
Joined: 07 Feb 2011, 20:35
Real Name: Malin H
Location: Örebro

Re: Bekämpa gälparasiter i sällskapsakvarium

Post by Scrap » 13 Nov 2011, 21:13

Det är mycket möjligt då jag aldrig sett någon fisk andas med bara en gäle - frågan är då vad jag kan göra åt detta? Byter 120 liter två ggr i veckan och pumpen tar 1500 liter i timmen - tycker att det borde vara mer än nog för den lilla mängden fisk och så mycket växter även om adonisen smutsar ner förskräckligt. Tempen ligger för övrigt runt 26-27.
Att jag inte vill salta på mitt lille spöke är för att jag läst på olika forum att det ska vara känsliga för både salt och mediciner och att de ska vara benägna att gå från att verka jättefriska till att plötsligt gå bort. De är ju lite luriga då både gälar och ögon knappt går att se och då deras rörelsemönster är lite hur som helst även när de är friska :grin: Dessutom är han så härlig - är ute och snurrar även i ljuset och är stora taggiga malens bästis, det är den enda fisk som får komma i närheten och bo i samma grotta som "Mal-Britt". Antagligen eftersom att han är blind och inte ser när hon hotar honom och nu har hon gett upp, är så fräck så att han försöker komma åt hennes maltabletter under hennes framgälar när hon äter :garv:
Funderar dessutom på lite fler färgglada fiskar att addera. Malen har hittills gjort sitt bästa för att döda alla stora fiskar (diskus och stor slöjstjärt hittills) så fler större fiskar vågar jag mig inte på. Hon har bara fortsatt och fortsatt och fortsatt att attackera så det är helt kört. Spöket kommer så småningom att växa till sig och då är det risk att han äter upp fisk som är för liten. Ett dilemma med andra ord :dontknow: Så - lite tips?
Image

Post Reply

Return to “Övriga fiskar”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests