Blå Florida Kräfta

Frågor om fiskar som inte finns med i någon annan kategori.
User avatar
Atlas
Posts: 291
Joined: 28 Sep 2011, 17:07
Real Name: Nicklas Nilsson
Location: Gränumsdal

Re: Blå Florida Kräfta

Post by Atlas » 11 Oct 2011, 16:02

stefanr wrote:Men ändå onödigt, bättre att avliva dom.
Tror jag hann lite före dej där

faltaren
Posts: 429
Joined: 27 May 2008, 11:09
Real Name: Christopher Fält
Location: Helsingborg

Re: Blå Florida Kräfta

Post by faltaren » 11 Oct 2011, 16:03

De är "olagliga". Den lagen finns för att skydda vår svenska fauna. De överlever väl inte i våra kalla vatten iaf? Risken att få böter är rätt minimal. Äter de växter med?

User avatar
AmirA
Posts: 3738
Joined: 29 Jun 2008, 20:22
Real Name: Amir Amini Tabrizi
Location: Malmö

Re: Blå Florida Kräfta

Post by AmirA » 11 Oct 2011, 16:08

Så valet står alltså mellan att vara olaglig och att avliva dom? Det som väljs är att avliva? :confus1:
Jag hade varit olaglig och låtit djuret leva. :shys:
I was like a boy playing on the sea-shore, and diverting myself now and then finding a smoother pebble or a prettier shell than ordinary, whilst the great ocean of truth lay all undiscovered before me - Isaac Newton

faltaren
Posts: 429
Joined: 27 May 2008, 11:09
Real Name: Christopher Fält
Location: Helsingborg

Re: Blå Florida Kräfta

Post by faltaren » 11 Oct 2011, 16:13

Mm jag med. Hade de kunnat överleva i sverige, fine avliva dem men dessa klarar inte sig vad jag vet.

User avatar
Atlas
Posts: 291
Joined: 28 Sep 2011, 17:07
Real Name: Nicklas Nilsson
Location: Gränumsdal

Re: Blå Florida Kräfta

Post by Atlas » 11 Oct 2011, 16:15

Hmm. Koka dom med lite dill socker o öl kanske :rank:

User avatar
kaj.p
.Admin.
.Admin.
Posts: 7027
Joined: 24 Nov 2007, 23:33
Real Name: Kaj Persson
Location: Tvååker
Contact:

Re: Blå Florida Kräfta

Post by kaj.p » 11 Oct 2011, 16:24

Atlas wrote:
kaj.p wrote:Hehe Jag har också fått skaldjur idag. Men jag skall ha dom till annant.
Ser riktigt gott ut.. Bjuder du? :pray: :pray:

Klart nykokt krabba kommer o sitta kanon till fotbollen o det är braa o kika förbi. :grin: :grin:

När det gäller kräftor så är det väl kräftpesten som ligger bakom lagstiftningen. Pesten har ju slagit hårt mot den vanliga flodkräftan. Och även om de inte överlever i naturen så kan de göra det under sommaren, samtidigt som de är notoriska rymmare. De lär kunna vandra ca 7 kilometer över en natt. jag hade en Red claw som var borta i tre dygn sedan stod jag på gården i solsken o helt plötsligt kom den vandrande var den varit har jag ingen aning om. (fö den på min avatar)
Jag köpte mina i tyskland när jag såg att de användes som förfilter i diskuskaren. Visste inte heller om förbudet då så idag har jag inga kvar o använder amanoräkor till filtrena istället.

faltaren
Posts: 429
Joined: 27 May 2008, 11:09
Real Name: Christopher Fält
Location: Helsingborg

Re: Blå Florida Kräfta

Post by faltaren » 11 Oct 2011, 18:02

kaj.p wrote:
Atlas wrote:
kaj.p wrote:Hehe Jag har också fått skaldjur idag. Men jag skall ha dom till annant.
Ser riktigt gott ut.. Bjuder du? :pray: :pray:

Klart nykokt krabba kommer o sitta kanon till fotbollen o det är braa o kika förbi. :grin: :grin:

När det gäller kräftor så är det väl kräftpesten som ligger bakom lagstiftningen. Pesten har ju slagit hårt mot den vanliga flodkräftan. Och även om de inte överlever i naturen så kan de göra det under sommaren, samtidigt som de är notoriska rymmare. De lär kunna vandra ca 7 kilometer över en natt. jag hade en Red claw som var borta i tre dygn sedan stod jag på gården i solsken o helt plötsligt kom den vandrande var den varit har jag ingen aning om. (fö den på min avatar)
Jag köpte mina i tyskland när jag såg att de användes som förfilter i diskuskaren. Visste inte heller om förbudet då så idag har jag inga kvar o använder amanoräkor till filtrena istället.
Vad gör amanoräckorna i filtret? Äter alger mm?

User avatar
Andreas Keller
NDS Member
NDS Member
Posts: 2881
Joined: 27 Nov 2007, 11:41
Real Name: Andreas Keller
Location: Hörby

Re: Blå Florida Kräfta

Post by Andreas Keller » 11 Oct 2011, 19:45

faltaren wrote:Vad gör amanoräckorna i filtret? Äter alger mm?
Foderrester och bryter ner större partiklar.
Ebishop - allt för räkor

www.kellers.nu www.ndss.se
Image
"Good judgment comes from experience, and a lot of that comes from bad judgment." - Will Rogers

joppa
Posts: 53
Joined: 28 Dec 2010, 21:43
Real Name: jon lindblom

Re: Blå Florida Kräfta

Post by joppa » 03 Feb 2012, 16:01

Någon som vet om man kan få tag på såna här rackare förutom att importera själv? :shys:
Hade ett tag ett kar med signalkräftor, men det va inte jätte lyckat:D väldigt vackra och intressanta är dom ivarjefall!Hade inte mage att koka dem så släppte ut dem i det fria igen när projektet las ner :2tubsup:

User avatar
cf.akvarielagret
Posts: 298
Joined: 30 Nov 2007, 22:44

Re: Blå Florida Kräfta

Post by cf.akvarielagret » 03 Feb 2012, 22:14

joppa wrote:Någon som vet om man kan få tag på såna här rackare förutom att importera själv? :shys:
Hade ett tag ett kar med signalkräftor, men det va inte jätte lyckat:D väldigt vackra och intressanta är dom ivarjefall!Hade inte mage att koka dem så släppte ut dem i det fria igen när projektet las ner :2tubsup:
få tag på olagliga djur samt
Fånga å släppa ut ..... är det inte så kräftpesten sprids
din inställning är vidrig för samhället :tumbdown:

Post Reply

Return to “Övriga fiskar”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests